Vargattack på gård
utanför Fellingsbro
En blandrashund blev attackerad av en varg på en gård nordväst om Fellingsbro under fredagen. Länsstyrelsen tror att det rör sig om en passerande ungvarg.
Relaterat
Mjölkbonden Jonas Kleber gick för att mata sina djur strax efter klockan två på fredagseftermiddagen. Som vanligt gick blandrastiken Molly lös på gårdsplanen. Men när Jonas dotter kom hem en halvtimme senare satt Molly blodig på farstutrappan och skakade.
– Jag trodde först att hon hade skurit sig på någon plåt på gården eller något liknande. Men senare upptäckte vi att hon hade bitmärken på bakdelen och svansen, berättar Kleber.
Molly kördes till Strömsholms djursjukhus där hon opererades. Lyckligtvis gick det bra även om Molly fick stanna kvar på djursjukhuset för observation.
På lördagen besökte länsstyrelsens fältpersonal Klebers gård. Efter att ha inspekterat spåren kring gården konstaterades att det varit en varg på platsen.
– Vi har inte kontrollerat den skadade hunden ännu men det mesta talar för att den blivit biten av vargen. Man kan inte avgöra hur gammal vargen är utifrån spåren men troligtvis var det en passerande ungvarg, säger Per Wedholm, rovdjursansvarig på länsstyrelsen.


3 m/s














Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 feb 2012 16:09 Kloker (Ej registrerad)
När det gäller varg finns alltid resurser, har det varit ett knivöverfall och man har kallat på polis har man säkert kammat noll alltså inget besök av myndigheten.
Med facit i handen, vill man få ut polisen skall man meddela att vargen varit framme.
Skrivet 18 feb 2012 16:17 Allmogsson (Ej registrerad)
Än en gång där den lille människan på landet har fått komma i kläm mot byråkraten från stan för vargens skull.
Skrivet 18 feb 2012 16:30 Humanist (Ej registrerad)
Nästa gång kanske det är ett barn som attackeras, då kanske det blir annat ljud i skälan hos vargkramarna...
Skrivet 18 feb 2012 16:40 Glenn (Ej registrerad)
Tycker det är synd och beklagar verkligen det som hänt deras familjemedlem. Men jag hoppas verkligen att folk börjar förstå att det här är vardagen för oss som bor i vargrevir! Nu verkar den här vargen vara på väg österut mot huvudstan där de som bestämmer och som också vet mest om skog och mark finns (?). Förhoppningsvis inser fler att myndigheterna tappat kontrollen över den här biologiska lekstugan.
Det är lätt för folk att tycka massa saker i ett kommentatorsfält. Jag har sett varg och kan tycka det var mäktigt, men saknar all empati för den efter att jag tagit rätt på grannens hund med tarmarna på utsidan!
Skrivet 18 feb 2012 16:44 Bergslagsbo (Ej registrerad)
"Länsstyrelsen tror att det rör sig om en passerande ungvarg."
Ja tro kan man göra , men vi vet att det dräller av varg i området. Detta var bara en tidsfråga innan det skulle hända. Med all respekt för dom drabbade , men det var ändå positivt att en politiker drabbades. Kanske kan du Jonas Kleber påverka rikspolitikerna och få dom att inse vad som händer på landsbygden . Hoppas hunden repar sig !
Skrivet 18 feb 2012 17:19 Stigbritt
Äta eller ätas.
Skrivet 18 feb 2012 18:16 Trött på varghetsen (Ej registrerad)
Så det måste ha varit en varg. Nämen, tänk. Det kan inte vara en vild eller lösspringande schäfer/husky/blandras eller vad det nu finns för hundar i den storleken. Av spåren att döma (för spår skriker varg, även om en hund gör de, va?) är det något som som någon är mycket angelägen om att få skjuta. Hejaho!
Synd för hunden att den blev biten, men hallå! låt inte hundar springa runt lös om ni förmodar varg mm i närheten. Detta gäller även gårdar! Ni ville bo i naturen, det är priset ni får betala, natur betyder djur i närheten. Vill ni inte det, bosätt er i stan i någon av betongöknen. Då kommer hunden också attackeras om den springer lös, men bara av andra hundar eller av bilar. Mycket bättre, eller hur?
Skrivet 18 feb 2012 18:23 Varg, nej tack. (Ej registrerad)
En!!! Passerande ungvarg, men snälla, min brorson och mina föräldrar ser varg i stort sett varje dag mellan Grönbo och Rockhammar, tillsammans med vargen finns även lodjur som dom sett många gånger. Vakna upp och förstå hur många dom är. En, löjligt!!!!!!!!!
Skrivet 18 feb 2012 18:24 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Det är ju det här som inte får ske, det var tur att det "bara" var en hund, tänk om det varit ett litet barn. När man bor på landet måste vi ha en säkerhet mot varg. I konsekvensens namn borde vi låta alla hundar i våra samhällen få springa lösa. Det vore nog det enda sättet för de som bor i städer och som gillar att ha vargen inpå knutarna att förstå att det det är lika farligt som med lösa hundar springande inpå benen. vargen är ett rovdjur, det är bara så. Eftersom vi inte litar på våra hundar varför skall vi då lita på vargen. Vargen är större än en schäfer, bara som en information. Jag kan heller inte förstå de som älskar vargen att de inte har empati för människor som är livrädda för densamma. Därför se till att vargen försvinner i våra trakter.
Skrivet 18 feb 2012 18:36 lelass (Ej registrerad)
Har någon vettig människa över huvud taget kunnat förklara, varför vi skall återinföra den varg, som vi utrotade under 1800-talet? Om vi skall ingå i ett maktspel, som är någon slags nollsummespel, kan jag möjligen förstå, att man måste ha vargen med i spelet. Vargen ser ju nämligen till att det inte blir någon reell tillväxt. Men vill ha det så?
Skrivet 18 feb 2012 18:41 flaskaN (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Det är ju det här som inte får ske, det var tur att det "bara" var en hund, tänk om det varit ett litet barn. När man bor på landet måste vi ha en säkerhet mot varg. I konsekvensens namn borde vi låta alla hundar i våra samhällen få springa lösa. Det vore nog det enda sättet för de som bor i städer och som gillar att ha vargen inpå knutarna att förstå att det det är lika farligt som med lösa hundar springande inpå benen. vargen är ett rovdjur, det är bara så. Eftersom vi inte litar på våra hundar varför skall vi då lita på vargen. Vargen är större än en schäfer, bara som en information. Jag kan heller inte förstå de som älskar vargen att de inte har empati för människor som är livrädda för densamma. Därför se till att vargen försvinner i våra trakter.
nu börjas det igen, sluta larva dig.
det är inte värt att kommentera allt du skrev för allt är verkligen bara trams men jag kan kommentera en sak iaf: kan du nämna ett enda exempel när en varg SKADAT en bäbis i sverige?
Skrivet 18 feb 2012 18:42 flaskaN (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Det är ju det här som inte får ske, det var tur att det "bara" var en hund, tänk om det varit ett litet barn. När man bor på landet måste vi ha en säkerhet mot varg. I konsekvensens namn borde vi låta alla hundar i våra samhällen få springa lösa. Det vore nog det enda sättet för de som bor i städer och som gillar att ha vargen inpå knutarna att förstå att det det är lika farligt som med lösa hundar springande inpå benen. vargen är ett rovdjur, det är bara så. Eftersom vi inte litar på våra hundar varför skall vi då lita på vargen. Vargen är större än en schäfer, bara som en information. Jag kan heller inte förstå de som älskar vargen att de inte har empati för människor som är livrädda för densamma. Därför se till att vargen försvinner i våra trakter.
eller ett barn?
Skrivet 18 feb 2012 18:48 RN (Ej registrerad)
Sådant slapp vi på femtio och sextiotalet då vargen var utrotad sedan hundra år. Vad är meningen med att ha återinplanterat dessa djur?
Tänk om man skulle återinplantera stora råttor i storstäderna och förbjuda råttbekämpning?
Skrivet 18 feb 2012 18:55 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Svar till"flaskaN", nej inte ännu i nutid. Men du kan ju kolla läget i våra närmaste öststater så får du se.Men, jag skrev tänk om det inträffar. Men jag förstår att den empatin har du inte när det gäller människor.det har du bara för djur eller är det bara vargen? Du kan inte fatta att vuxna människor är livrädda för hundar, borde då man inte vara det för vargen. Vargen går ju lös, men det gör inte våra hundar. Vem är störst och farligast, tror inte du förstår det.
Skrivet 18 feb 2012 18:56 Snart är det försent (Ej registrerad)
Ni som vill ha varg och anser att den inte är farlig för människan, vänta bara det kommer inte dröja innan vi har vargattacker på människor. Det är helt oförsvarbart att bara för vi bor på landet så ska vi inte kunna släppa ut barnen, ha våra husdjur lösa på vår egen gård osv osv. Det har redan gått helt överstyr med varginvasionen. Lägg till det alla pengar som används till just vargen. Lägg dom på vård och skolor istället.
Skrivet 18 feb 2012 20:01 AkktuStakki (Ej registrerad)
Hade Det varit ett barn så hade barnet inte blivit angripet.
Skrivet 18 feb 2012 20:09 Midt i skauen (Ej registrerad)
Läs vad djurskyddslagen säger för ni klagar! Om djurägaren kan inte ta ansvar av djuret, bör vedkommende inte ha djur. Enklare än så är det inte.
Skrivet 18 feb 2012 20:14 laan (Ej registrerad)
Okunskap är orsaken till mycket men inte allt. Att vi människor håller på att köra hela skiten i botten är ju ingen nyhet. Vad får oss människor att tro att vi vet bäst. Nej bättre att ta en överdos eller bli skjuten, överkörd eller kanske smälla av en atombomb för vargar kan ju inte få leva.
Skrivet 18 feb 2012 20:36 Demokraten (Ej registrerad)
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Det är ju det här som inte får ske, det var tur att det "bara" var en hund, tänk om det varit ett litet barn. När man bor på landet måste vi ha en säkerhet mot varg. I konsekvensens namn borde vi låta alla hundar i våra samhällen få springa lösa. Det vore nog det enda sättet för de som bor i städer och som gillar att ha vargen inpå knutarna att förstå att det det är lika farligt som med lösa hundar springande inpå benen. vargen är ett rovdjur, det är bara så. Eftersom vi inte litar på våra hundar varför skall vi då lita på vargen. Vargen är större än en schäfer, bara som en information. Jag kan heller inte förstå de som älskar vargen att de inte har empati för människor som är livrädda för densamma. Därför se till att vargen försvinner i våra trakter.
flaskaN (Ej registrerad) skrev:
nu börjas det igen, sluta larva dig.
det är inte värt att kommentera allt du skrev för allt är verkligen bara trams men jag kan kommentera en sak iaf: kan du nämna ett enda exempel när en varg SKADAT en bäbis i sverige?
Jons Svensson 1727, 4 år.
Nils Nilsson 1763, Hova socken, 8 år.
Båda tagna av varg.
Skrivet 18 feb 2012 20:43 Demokraten (Ej registrerad)
Trött på varghetsen (Ej registrerad) skrev:
Så det måste ha varit en varg. Nämen, tänk. Det kan inte vara en vild eller lösspringande schäfer/husky/blandras eller vad det nu finns för hundar i den storleken. Av spåren att döma (för spår skriker varg, även om en hund gör de, va?) är det något som som någon är mycket angelägen om att få skjuta. Hejaho!
Synd för hunden att den blev biten, men hallå! låt inte hundar springa runt lös om ni förmodar varg mm i närheten. Detta gäller även gårdar! Ni ville bo i naturen, det är priset ni får betala, natur betyder djur i närheten. Vill ni inte det, bosätt er i stan i någon av betongöknen. Då kommer hunden också attackeras om den springer lös, men bara av andra hundar eller av bilar. Mycket bättre, eller hur?
Men snälla. Argumentet är lika ohållbart som att säga att alla republikaner ska flytta till Åland. Eller alla kommunister till Nordkorea. Många av oss på landet är uppvuxna här. Det fanns inte varg förut i dessa nu levande generationer och helt plötsligt har den kommit igen. Låt kommunerna få bestämma om de vill ha varg eller inte så får ju alla som dem vill. Om Örebro vill ha varg, ja då får dem betala priset. Låt oss få ett självbestämmande, den sanna vägen till demokrati.
Skrivet 18 feb 2012 20:47 Stig Lövborg
Det är patetiskt med alla påhopp på vargar när de beter sig som dom ska. När vi människor dödar varann i trafiken eller på andra sätt på grund av sprit och droger är det inte alls lika många insändare. Vi människor är mycket farligare för varann än rovdjuren, oavsett vilka.
Skrivet 18 feb 2012 20:56 Richard (Ej registrerad)
Björnar attackerar människor hela tiden men ingen skriker att vi ska utrota dem, varför detta liv om varg?
Skrivet 18 feb 2012 21:00 Kolar´n (Ej registrerad)
"En ungvarg på vandring"...jaha, där föll ytterligare ett av kramarnas argument, att vargar angriper hundar för att försvara sitt revir! En ungvarg på vandring har knappast något revir. Men Sverige börjar vakna, det märks tydligt på kommentarsflödet.
Skrivet 18 feb 2012 21:07 Reuter (Ej registrerad)
Har vi i Sverige en gång sett till att utrota vargen förstår jag inte att det skall kastas ut miljoner kronor på att återinföra den igen. Samerna är ju skyddade från att inte ha den i sina renbetesområden men på andra ställen skall den tydligen få finnas. Jag hyser djupt deltagande för de som drabbats och snart kommer det väl en dag igen då varggropar åter får grävas. Det är ett stort dubbelspel som svenska myndigheter bedriver genom att återinföra vargen. Varför finns det inga vargälskare på landsbygden? Bor själv i glesbygden och har haft vargen springande här förbi.
Skrivet 18 feb 2012 21:41 wolverine (Ej registrerad)
jag bor i dalarna och här har vi varg överallt,nu har äntligen vargarna kommit söderut så folk får se vad dom ställer till med,nog tycker jag att man ska kunna ha hunden lös på sin egen gård,nu ska vargvalpar avlivas i sina lyor för att ge plats åt djurparksvargar.
Skrivet 18 feb 2012 21:45 Glesbygdsbo (Ej registrerad)
Och jag fick getter angripna av jakthund bara några meter från huset!
Men klart blir det inte stora rubriker av den grund like lite som våra "rakryggade" vargskeptikare tycker att det är värd att debattera eller yla om stora problem, även om flera barn satt i den bil som kolliderade med en älg för några år sedan där en av de andra passagerare dödades, precis i den del av länet.
Nä sånt får man helt klart acceptera, inte behöver man yla om att älgstammen är för stor, och visst dör den många andra människor i trafiken av andra orsaker och sedan är det ju så klart bilisternas eget fel.
Men fan om någon varg försvarar sig mot en hund så blir det ett jävla liv bland dessa hycklare!
Svårt att inte hysa stor respekt för sånt folk!
Skrivet 18 feb 2012 21:49 Gubbe i skogsbrynet (Ej registrerad)
Jag håller med övriga inlägg här. Jag kan inte helller förstå varför vi skall hålla på med detta vansinne. Finns det inget politiskt parti, som har kurage nog att stoppa detta spektakel med lösa vargar i våra marker. Läste en rubrik i NA för en tid sedan att det "fattas" 35 Mkr för att driva rovdjurspolitiken i ett antal län i mellansverige. Hur stor den totala kostnaden är verkar det ingen som vill berätta om. Ingen som vågar med tanke på alla nedskärningar i skolor m.m förmodligen.
Vad är det vi håller på med?
Skrivet 18 feb 2012 22:12 reine
Wow,bara trafiken tar mer vilt än vargen...sen lägger vi till jägarna på det också...Så enkel ekvation så måste vargen ut ur skogen,och ta tamboskap..Ni behöver ju inte vara Einstein för att kunna räkna lite..
Så skyll INTE på vargen,skyll på människan.Hade den haft all tillgång på mat i skogen,så hade den också stannat där.För om nån hade hela tiden tagit maten ifrån er,till slut måste ni helt enkelt göra nåt radikalt för att få äta,så snacka inte om empati.Vargen är offret,inte människan.
Skrivet 18 feb 2012 22:54 Vargvän (Ej registrerad)
Vargar attackerar inte människor! Håll era hundar kopplade så slipper sånt här hända.....Vargen är viktigt för den svenska faunan och flera andra djur frodas tack vare vargens existens.
Skrivet 18 feb 2012 22:57 Espignole. (Ej registrerad)
Vargen är ett hunddjur. Därmed följer också kopplingstvång om ägaren, d v s kronan, inte kan hålla varghunden under uppsikt. Länsstyrelsen som har kronans uppdrag att sköta vildhundstammen har brustit i kopplingstvånget. Genom denna underlåtenhet har kronan strikt skadeståndansvar för uppkomna skador som varghunden åsamkar annans hemdjur.
Eller är det möjligen så att kronan är undantagen från denna generella lagregel...? Vore intressant att höra kriminologen G W Perssons uppfattning i frågan. Han har ju brottmålsutredning som sin specialitet. Frågan är av riksintresse.
Skrivet 18 feb 2012 22:59 Laban (Ej registrerad)
Ja, varg som inte attackerat en människa på minst 150 år ska utrotas enligt vissa. Men björn, som överföll en person senast häromveckan, säjs det inget om. Inte ens när björn dödat en människa blir det nåt skrik om utrotande. Lite mysko, eller hur? Jag möter i alla fall hellre en varg än en jägare och hans hund i skogen. Då kan ju vad som helst hända.
Skrivet 18 feb 2012 23:41 M (Ej registrerad)
...och björnar är farliga, och huggormsgift kan man vara allergisk mot (oavsett om man är människa eller hund), bilförare kör för fort och "nya influensor" skapade av människan.. Allt kan vara farligt, allt kan döda.
Finner diskussionen om empati intressant här; var tog samspelet och respekten vägen? Liv som liv - eller är det alltså "större" att vara människa - trots att det för det mesta är människan som är skadlig för våra barn... Hm...
Skrivet 18 feb 2012 23:54 Djurvän (Ej registrerad)
Naturensgång, Vargen är ett levande djur, som en hund. Inte rätt att skjuta dom för att dom attackerar.
Skrivet 19 feb 2012 00:28 tiveden (Ej registrerad)
Yes,så var vi där igen!! Det är konstigt att jag aldrig läser om när vildsvinen skadar hundar?! Det sker tämligen ofta om man jämför med vargattacker på hund.
Skrivet 19 feb 2012 00:37 Sten Persson (Ej registrerad)
När skall man börja fatta att en hund inte längre kan springa lös på gården, för jag har alltid min kopplad så fort jag går utanför dörren men då bor jag också som denna hundägare rätt nära reviren. Nej, det är inte vargens fel, det är hundägarens fel.
Skrivet 19 feb 2012 00:40 Ett med naturen (Ej registrerad)
Håller med "Trött på varghetsen". Bor man på landet får man acceptera farorna som finns där och inte skrika på att utrota tex vargen. Om ni flyttar till stan kommer ni att i så fall vilja utrota alla faror där också. Här har vi andra gäng som drar runt och hotar och misshandlar folk. Bilar och cyklister som kör hänsynslöst och med fara för andras liv. Är väl betydligt fler som blir skadade och ibland mördade i stan. Det måste finnas någon på NA som är varghatare för så fort det blir en incident med varg så blir det stora rubríker.
Skrivet 19 feb 2012 00:41 TheBigOne (Ej registrerad)
Då kanske de håller bättre koll på sin hund i fortsättningen!
Skrivet 19 feb 2012 01:24 Gråben (Ej registrerad)
Kan inte förstå att NA måste slå upp så stort för att en hund blir
attackerad av en varg . En sen då det vet väl alla att vargar an-
griper hundar , det är inget nytt . Beklagligt naturligtvis jag är en
stor hundvän . Men så är det i naturen . Hur många människor
blir angripna och bitna av hundar , varje dag i Sverige ? Åtskilliga
skulle jag vilja påstå . Men det ger inga rubriker i NA . Glömmer
inte en artikel i NA för några år sedan . En äldre man påstod att
han vart påhoppad av en varg i skogen . NA slog på stort man
gick på storyn , det visade sig sen att det var fel . Den äldre
mannen kanske var något förvirrad ? Man hade kunnat kollat upp
fakta innan man går ut med sånt här . Det här är en storm i ett vattenglas . Det var inte första hunden som blivit biten av en varg .
Och inte den sista heller .
Skrivet 19 feb 2012 05:35 My (Ej registrerad)
Varför beskylla "vargen" (om det nu var en), det kanske var tiken som gick till anfall och vargen fick försvara sig. Revir är revir.
Skrivet 19 feb 2012 06:37 Jakob (Ej registrerad)
Du Tyrone, chansen att en varg skulle attackera ett barn är minimal, inte ens i Rumänien är det känt att hända i (kunde inte hitta en enda artikel plus lite information från min Rumänska vän).
Det är bara du och alla andra dummisar här som har ett vrickat perspektiv.
Och ni som har lös springande hundar, håll koll på dom då? Ni valde som sagt att leva i naturen... Inte skall vi döda vargar för dessa korkade anledningar?
Ni ska bara hålla tyst och vara glada för att vi inte har en massa andra farliga djur här i skogarna.
Skrivet 19 feb 2012 07:48 Robban (Ej registrerad)
Blir de för närgångna går det väl att ansöka om skyddsjakt, såvida den inte orkar hålla sej i området mellan Köttarpötten och Kjesarslätta.
Skrivet 19 feb 2012 08:10 Ut ur EU nu! (Ej registrerad)
Passerande? Syns det? Sluta släta över det faktum att vårat län också börjar bli överfullt med varg. Heder till er som gått ut i eftersöksbojkott på trafikskadat vilt. Denna incident är ett bevis på att ni har rätt.
Det händer ofta incidenter med varg i vårat län, inte bara i norra delen.
Örebroarna har också en egen liten "passerande ungvarg".
Grattis Örebroare.
Skrivet 19 feb 2012 08:38 Nisse (Ej registrerad)
Men stopp nu....!!
Varg på landet endast? Det är flera stycken som sett eländet mitt inne i centrala Frövi. Frövi är en tätort och borde inte räknas som landsbygd!? Så bara hoppas dom börjar vandra in i andra samhällen och städer och river lite hundar och äter små barn så kanske dom snart är borta igen...
Skrivet 19 feb 2012 09:33 Djurens rätt i samhället (Ej registrerad)
Det var väl ett jävla tjat om att vargen är farlig och dödar !!! Hur är vi männinskor då ??? Om vi slår ihjäl/misshandlar djur, barn och varandra, sen har vi pedofiler, våldtäktmän/kvinnor, toprpeder och fan och hans moster.
Vad händer med dom ?? en liten rättegång och en smidig tid på kåken, om det förstås inte är en tjänsteman, för då jävlar....
Men om en varg traskar runt och gör hyss vad händer då ?? PANG !!!!!! och sen ska dom utrotas... För står mig inte på mänskligheten längre.... Vad är det för ett samhälle vi lever i ?
Straffa människan som vi straffar vargstammen, så kanske människan tänker till en extra gång innan den gör nya hyss !!
Skrivet 19 feb 2012 09:37 Stig Lövborg
Så kan det självklart bli med lösspringande hundar. Sedan är det ju ren otur att det kan finnas varg i närheten.
Rattfyllon finns det ändå mer gott om.
Skrivet 19 feb 2012 10:36 Edwin (Ej registrerad)
Så otroligt patetiska ni är, ni som fabulerar om hur farliga rovdjuren är; tar upp gamla fördomar från medeltiden. Ni är i klass med herdarna som fick igång religionerna en gång, och vad det ledde till ser vi ju dagligen.
Det finns bara en farlig predator och den har två ben, ofta på fyra hjul.
Skrivet 19 feb 2012 10:55 Varg? Ja,men inte som det är på väg att bli. (Ej registrerad)
Jag kan garantera att det inte på något sätt är någon hets utav våra jägare att få kallhjärtat för sin egna skull få skjuta av varg,det är av rätt enkla orsaker.
I Ryssland ska myndigheterna lägga ut gift för att minska vargstammen,vargarnas skador på boskap är omfattande och traditionell jakt räcker inte för att minska vargstammen. Ex i ett område bara, har 25 kor, 381 får och 54 hästar dödats av varg.
Skrivet 19 feb 2012 10:56 Varg? Ja men inte såhär! (Ej registrerad)
Allmogsson (Ej registrerad) skrev:
Än en gång där den lille människan på landet har fått komma i kläm mot byråkraten från stan för vargens skull.
Ännu en gång där den lilla människan får leva med resterna av sin boskap och sin kära hund,medans byråkraten från stan bara behöver oroa sig för sitt rykte..
Skrivet 19 feb 2012 10:57 älska vargen (Ej registrerad)
eller också kan man säga så......de är större risk o bli ihjälskuten av en jägare i skogen än att man blir överfallen av en varg... bevara vargen så oslipper vi jägarna då sköter naturen sin egen gång för de är väll de som är meningen..naturenskretslopp som man lärde sig i biologin. Och nej ja bor ej i storstaden....
Skrivet 19 feb 2012 11:17 vallpojkens sång. (Ej registrerad)
hariga svenskar tror på sagor....
i lilla rumänien finns ca 2500 vargar och där har ingen människa dödats enl uppgift sedan 1945
mellan 1939-1945 dödades 7 människor pgav tillgången på av människor dödade människor,,och på så sätt lärde sej att se människor som föda. intressant är åxå att boskapen i rumänien vaktas av minderåriga vallpojkar eller flickor ,,,obeväpnade..
turkiet har ca 7000vargar,,där jakten förr var fri,,men nu är reglerad och kvoterad,...så visst har vargen ett värde i en komlett natur i balans,,,utan varmt bly vinande skogen..