Stena ändrar vindkraftsplaner -minskar ner antalet vindkraftverk
Efter många upprörda känslor ändrar Stena Renewable sina planer för projekt Kronoberget. De tänker inte bygga i den södra delen av det tilltänkta område. Dessutom blir det färre vindkraftverk än planerat.
Relaterat
Efter samråd med boende i närområdet, kommunen och länsstyrelsen har Stena Renewable valt att inte bygga i de södra delarna av området i Kilsbergen där de hade planerat för fyra vindkraftverk. Sammanlagt fanns det planer på att uppföra 26 höga vindkraftstorn men enligt Stenas nya planer rör det sig nu om drygt 20 stycken.
Läs mer i lördagens NA
ALEXANDER CARLSSON
PETER ERIKSSON
019-15 54 27


3 m/s












Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 okt 2010 06:41 Draken
Vi är inte förvånade. Det här har säkerligen hela tiden varit Stenas planläggning att inför den väntade anstormningen av protester somska vara insända senast 31 oktober göra en justering av antalet på den plats där man inte ändå kommer att kunna bygga några verk eftersom man inte kan få markägaren där med sig. De är mycket slipade, och vana att hantera motstånd genom sina rådgivare (av en slump samma oberoende rådgivarföretag som kommunen anlitat!)
Skrivet 23 okt 2010 12:14 Janus (Ej registrerad)
Taktik taktik! Känner igen det där från flera andra ställen. Tar man ner antalet vindkraftverk och sedan bygger t ex 15 st så är det redan 'stört' område och då kan de slänga upp 15 till i framtiden! Kämpa på mot vindkraft!
Skrivet 23 okt 2010 12:25 en som tycker elen är dyr
kunde man inte tänka sig ett kärnkraftverk där i trakterna?
Skrivet 23 okt 2010 12:44 Sven Larsson, sommarboende och knuten till trakten sedan 20 år (Ej registrerad)
Instämmer med Draken. Stenas besked att minska antalet vindkraftverk och inte bygga i den södra delen av området var helt väntat och ingår med stor sannolikhet i en långsiktig taktik att i de tidiga planerna ta till mer än man egentligen avsåg bygga och därigenom ge ett utrymme för en taktisk reträtt. Den 17 september skrev Nätverket mot vindkraft i sin Gästbok att Stena skulle komma att ge följande besked: ”Efter samråd avstår vi från verken på Trollkarlsklint och Pers kulle och nära Sixtorpsbadet.”
Beskedet är väl planlagt att komma dagen innan Mullhyttans
Bygdeförening har ett extra föreningsmöte om industrialiseringen av den orörda naturen. Grundproblemet med intrång och ödeläggelse i en unik och värdefull naturmiljö kvarstår oavsett om man tar bort några enstaka snurror.
Skrivet 23 okt 2010 16:39 Skogensman (Ej registrerad)
Är ju skamligt att Lekeberg inte ska bidraga med sitt strå till stacken för en renare elproduktion.
Bra kämpat Rädda Lekeberg ni har gett den globala uppvärmningen ett anskikte, och visar att i Lekeberg tänker vi bara på oss själv.
Bara jag mår bra så gör de inget att Världen går under
Skrivet 23 okt 2010 19:06 Bygg vindkraft nu! (Ej registrerad)
Håller med Skogensman. Trist att några teknikfientliga, egoistiska sommarstugeägare ska förstöra Lekebergs rykte. Men, det är klart, de betalar ju inte skatt i kommunen och behöver ju inte ta något ansvar för utvecklingen och villkoren för dem som bor här. Vi vill ha industrietableringar och expanderande näringsliv - skogen här är inte speciellt unik för den som har sett sig om lite i världen.
Skrivet 23 okt 2010 21:21 Trisse
Kommentarer till Skogens man och Bygg vindkraft nu
Skogens man - läs på om vindkraft - du kommer att inse att endast 2% av svensk elproduktion i dag ger utsläpp, men vid en massiv utbyggnad som planeras kommer reglerkraftbehov att medföra antingen att nya älvar måste regleras eller kolkraft kommer att behövs. Och detta till en kostnad på 300 miljarder som annars kunde användas till besparingar, inte till Stena et co. I Danmark har man slutat bygga vindkraftverk till lands, där är det lagstadgat med ersättning för försämrade fastighetsvärden.
Bygg vindkraft nu - Hur mycket skatt betalar Stena i Lekeberg? Hur mycket mindre kommunal fastighetsskatt kommer sänkta fastighetspriser ge Lekeberg? Hur mycket sommarstugeägare tror du kommer att dras till Lekeberg sen? Flera av oss som du föraktar har funnits i trakten sedan 1930-talet och gett arbete åt lokala hantverkare mm under en följd av år. En av medlemmarna i nätverket var erbjuden bortemot en halv milj/år, men tackade nej! Egoistiskt?
Skrivet 23 okt 2010 21:53 Trisse
Kommentarer till Skogens man och Bygg vindkraft nu
Skogens man - läs på om vindkraft - du kommer att inse att endast 2% av svensk elproduktion i dag ger utsläpp, men vid en massiv utbyggnad som planeras kommer reglerkraftbehov att medföra antingen att nya älvar måste regleras eller kolkraft kommer att behövs. Och detta till en kostnad på 300 miljarder som annars kunde användas till besparingar, inte till Stena et co. I Danmark har man slutat bygga vindkraftverk till lands, där är det lagstadgat med ersättning för försämrade fastighetsvärden.
Bygg vindkraft nu - Hur mycket skatt betalar Stena i Lekeberg? Hur mycket mindre kommunal fastighetsskatt kommer sänkta fastighetspriser ge Lekeberg? Hur mycket sommarstugeägare tror du kommer att dras till Lekeberg sen? Flera av oss som du föraktar har funnits i trakten sedan 1930-talet och gett arbete åt lokala hantverkare mm under en följd av år. En av medlemmarna i nätverket var erbjuden bortemot en halv milj/år, men tackade nej! Egoistiskt?
Skrivet 23 okt 2010 21:54 skogensman (Ej registrerad)
Trisse skriver att vi inte har något utsläpp att tala om i landet, tacka tusan för de när vi just nu köper 1821 MWh från Tysklands kolkraft.
Men skitig el räknas kanske inte när den inte kommer från vårat land, är ju i Tysland det släpps ut, och är väl inte samma värld
Skrivet 24 okt 2010 04:35 Vildmark ja tack, industri på området nej tack! (Ej registrerad)
Tack, Trisse! Du skrev precis det som jag tänkte svara. Dessutom, om man nu ska prata om "upprörda känslor", så var vi med på det sk. "samrådsmötet". Inte kallar jag det något samråd när ett stort företag ropar kallt över kommuninnevånarna att "det här är vårt möte och det ska föras på det sättet som vi bestämmer" (säkert inte 100 % ordagrant) så då avslöjade de syftet med mötet: det var endast formellt, de måste enligt regelverket ha något som kallas "samråd". Det verkade inte som om de brydde sig om folks oro. Särskilt sura var de på gemensamma frågor. Nänä, man skulle gå en och en till deras representanter (som var alldeles för få), och de skulle svara - tydligen helst så att ingen annan hörde. Vi fick förresten det helt orimliga svaret att om vi tyckte att vi blev störda, så skulle vi i så fall stämma Stena för ersättning. Privatpersoner mot konglomerat?
Vi vill inte ha ersättning, vi vill ha orörd vildmark!
Skrivet 24 okt 2010 07:42 Magnus (Ej registrerad)
Trisse, du skriver att endast 2% av sveriges elproduktion ger utsläpp... Men om vi vänder på det, vad blir siffran om vi tittar på det relevanta, dvs sveriges elförbrukning? Har för mig att vi importerar en del ful-el från tyskland vilket skapar en del utsläpp.
Skrivet 24 okt 2010 08:03 ola
svikare, många bor runt multen, behöver inga arbetstillfällen, kanske t.o.m. är för vindkraft bara inte här där vi har sommarstuga.
Skrivet 24 okt 2010 10:05 Smålänning (Ej registrerad)
Det är en märklig argumentation som förs av en del Lekebergsbor. Jag är själv från ett annat landskap med mycket skog som jag som en verklig skogens man älskar att vandra i. Ingenstans i vare sig Småland eller andra delar av Sverige som jag varit runt till finns en lika underbar natur som i Södra Kilsbergen. Jag är ingen sommarstugeägare i trakten, men besöker området nästan varje år för att vandra i den fantastiska naturen. Jag fick höra från en likasinnad bekant vad som håller på att hända och trodde först det var ett skämt. Ser nu i Allehanda att det faktiskt är på allvar som Lekeberg kan vara på väg att förlora den absolut största tillgång man har. Läser dock i dagens etidning att Kilsbergsfrämjandet har förstått och säger ifrån. De representerar tusentals människor som förstår vad det handlar om. Anser ni att vindkraften kan byggas precis var som helst bara för att det blåser? Om ni vill att Lekeberg ska frälsa världen, så gör det genom att bevara det finaste världsarv ni har där!
Skrivet 24 okt 2010 11:22 Vår vildmark är vår kommuns signum (Ej registrerad)
Gå in på :
radda-lekeberg.se
klicka sedan gästboken
och sedan på "här"
och titta på bilder från det aktuella området
Mer behöver man inte göra för att fatta att Stene Renewables ansökan att göra Industriell Vindkraftsetablering i grupposition i kollonner är en
så dum och oansvarig tanke att kommunens kommande veto blir en befrielse. För jag tror att det blir ett ekologiskt nej till hela saken.
Läs också i gästboken.
Det är nu snart 1500 namn med människor som läst på och tagit en klar ställning emot den Industriella vindkraften och snart alla föreningar också. De som sätter sig in i den totala bilden av följderna för intrånget blir fler och fler. Det är nu en folkrörelse i Lekeberg och det är bra för demokratin. Att kämpa för det goda gör gott i själen och
våra barn kommer att tacka oss i framtiden för att detta tokiga projekt stoppas helt.
Lekeberg kan inte rädda världen, men kan försvara sin underbara vildmark och dela med sig till andra av livets grundelement
Skrivet 24 okt 2010 13:58 Välinformerad i frågan och är efter ett nogsamt övervägande positiv till en ev. vindkraftetablering! (Ej registrerad)
Bra skrivet Skogensman, du sätter fingret på något viktigt som verkar gått vindkraftmotståndarna helt förbi..
Sven Larsson och Trisse, tycker ni det är viktigt att påpeka hur länge man levt eller haft ett sommarboende i Lekeberg? Ger det era argument större tyngd? I så fall tycker jag ni ska begrunda mina ord noggrant. Jag har levt hela mitt liv i Lekeberg, och min släkt har levt och verkat här sedan 1600-talet... Tycker dock det är ett ganska larvigt tilltag att försöka förstärka sina argument genom att påtala hur stark anknytning man har till trakten. Ni motståndare borde istället lägga mer krut på att underbygga era argment med solida fakta! Som ex kan nämnas de argument som förts fram ang. antalet fåglar som kan komma att dödas av vindkraftverken.
Smålänning: Vad är det som är så speciellt med just Kilsbergen? Har du aldrig besökt de Värmländska skogarna, eller de skogar som finns i angränsande kommuner till Lekeberg? De ser ungefär likadana ut!
Skrivet 24 okt 2010 14:45 Troll i tråden? (Ej registrerad)
Smålänning (Ej registrerad) skrev: Det är en märklig argumentation som förs av en del Lekebergsbor. Jag är själv från ett annat landskap med mycket skog som jag som en verklig skogens man älskar att vandra i. Ingenstans i vare sig Småland eller andra delar av Sverige som jag varit runt till finns en lika underbar natur som i Södra Kilsbergen. Jag är ingen sommarstugeägare i trakten, men besöker området nästan varje år för att vandra i den fantastiska naturen. Jag fick höra från en likasinnad bekant vad som håller på att hända och trodde först det var ett skämt. Ser nu i Allehanda att det faktiskt är på allvar som Lekeberg kan vara på väg att förlora den absolut största tillgång man har. Läser dock i dagens etidning att Kilsbergsfrämjandet har förstått och säger ifrån. De representerar tusentals människor som förstår vad det handlar om. Anser ni att vindkraften kan byggas precis var som helst bara för att det blåser? Om ni vill att Lekeberg ska frälsa världen, så gör det genom att bevara det finaste världsarv ni har där!
Smålänning:
För det första så håller med dig om att skogen i Kilsbergen utgör en av Lekebergs största tillgångar, men inta av samma skäl som du anger. Det är en stor tillgång eftersom skogen som brukas i området genererar en inkomst för markägare, vilken beskattas, samt levrerar råvara till svensk industri. Denna tillgång påverkas inte märkbart av en vindkraftetablering! Anser inte heller att upplevelsen av att vistas i skogen påverkas i någon större utsträckning av vkv. Jodå, jag har besökt en vindkraftpark med stora verk som placerats på en bergsrygg..
För det andra, menar du att Kilsbergsfrämjandet har tusentals medlemmar som står bakom deras ställningstagande? Har du någon källa på det? Eller antar du helt enkelt utan saklig grund att det finns tusenstals motståndare till Kronobergsprojektet?
För det tredje, var ska vindkraften byggas om inte där det faktiskt blåser tillräckligt mycket??
Slutligen, misstänket att smålänning är ett s.k. troll..
Skrivet 25 okt 2010 02:41 Egoisten (Ej registrerad)
Det är nog ingen som inte tycker om idén med vindkraft, men det är inte värt priset att förstöra Lekebergs vackraste område. Det som gör mig mest arg är att företaget garanterat varit på platsen för att testa, och därför vet precis vad de förstör, helt nonchalant. De bor ju ändå inte där.. Det vore nativt att tro att de gör det för miljön. De vill tjäna pengar och det ska de fan inte göra på enorma åbäken i Lekebergs skog. Hitta ett annat ställe.
Skrivet 25 okt 2010 08:41 Vinden (Ej registrerad)
Låt dom bygga några vindkraftverk. bättre de än kärnkraft.
Skrivet 25 okt 2010 10:19 Mer vind! (Ej registrerad)
Vinden (Ej registrerad) skrev: Låt dom bygga några vindkraftverk. bättre de än kärnkraft.
och uranbrytning på Närkesslätten!
Skrivet 25 okt 2010 16:40 Cedric (Ej registrerad)
Oj då sedan 1930-talet!! Själv har jag och mina förfäder brukat jorden skogen och bergen på samma gård så långt kyrkoböckerna sträcker sig här i Lekeberg. Tycker inte heller det är en tävling, men efter som att ni har börjat så. Är ju ändå skönt att vi kan unna oss det lyxproblem som motståndet mot vindkraften utgör, skulle frågan ha varit aktuell på 1800-talet hade vi nu gått och letat vindkraftfundament i skogen istället för gruvhål.