Varning: För gropen i Gropen
Bilister som passerar Gropen västerut mot Mullhyttan på länsväg 204 uppmanas att vara försiktiga strax före bron över Svartån. En rejäl grop i asfalten kan annars ställa till det.
Relaterat
NA:s reporter uppmärksammade tidigt på lördagsmorgonen att båda navkapslarna på höger sida saknades på den privata bilen. Första tanken var att de stulits under natten på garageuppfarten. Men vid samma ställe i Gropen väster om Fjugesta där bilen passerat i mörkret kvällen före och kört ner i en djup grop i asfalten låg navkapslarna i diket vid lunchtid. Tillsammans med åtta andra navkapslar! Den som kör ner med framhjulet i den ganska djupa gropen i asfalten riskerar alltså att förlora sina navkapslar och förmodligen ännu värre- få skador på bilens framvagn. De som tycker sig sakna navkapslar och vet att de kört ner i gropen kan alltså åka dit och hämta dem för de ligger alla vid vägkanten.


3 m/s













Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Har du kört ner i gropen eller vet du någon som gjort det?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 jan 2012 19:26 Mullis (Ej registrerad)
Vägarna i lekeberg är under all kritik. Så det är lika bra att dom sänker farten till 15 km/h i hela kommunen. Då når vi säkert nollvisonen.Men att kunna få till någon bra lösning i Mullhyttan där det går mycket tung trafik det är tydligen Helt omöjligt. Jag säger till mitt barn att h*n får cykla på trottoaren och INTE på 204an genom Mullis.Alla skyller på någon annan när det gäller trafiksituationen här Nej det skulle vara lite "STAKE" i politikerna och lösa problemet istället.
Skrivet 7 jan 2012 22:15 Förvånad bilist (Ej registrerad)
Vi har kört ner i gropen och vem vet vilka skador det kan ge på bilen framöver. Kommunen borde ta sitt ansvar och laga gropen eller åtminstone sätta upp en varningsskylt!
Skrivet 7 jan 2012 22:57 Johan (Ej registrerad)
Ja, den gropen och flera andra har man lyckats pricka. Framförallt när det är mörkt och/eller regnar. Efter kontakt med Trafikverket för en tid sedan, skulle vägen inte fixas denna säsong. Eventuellt nästa. Däremot skulle man fylla igen gropar som uppstår.
Problemet är att dessa gropar fylls först efter lång tid och dessa lagningar har gjort att vägen där är som att åka puckelpist. Kommer man från Fjugestahållet och åker mot Mullhyttan är det vanligt att trafiken går i motsatt körfält, fram till Kvistbro kyrka p.g.a. vägens extremt dåliga skick i denna riktning.
Det är tveksamt om entreprenören vet hur man sköter om vägen.
Skrivet 7 jan 2012 23:22 Trafikant (Ej registrerad)
LAGA OMEDELBART PUNKT SLUT
Skrivet 7 jan 2012 23:51 Hocky (Ej registrerad)
Min syster körde ner i den med sin V50. Luften höll, men fälgen blev förstörd. Hon fick be sin son komma och hämta bilen 3 mil bort, eftersom hon inte vågade fortsätta färden.
Skrivet 8 jan 2012 00:42 Lulztrain (Ej registrerad)
Haha!
Vilken kul grej!
Dagens skratt, tack så mycket!
Skrivet 8 jan 2012 04:53 västernärking (Ej registrerad)
Varken Gropen eller någon bro över svartån ligger väster om Mullhyttan, nej då måste man åka österut sådär en 7-8km.
Skrivet 8 jan 2012 08:36 Yrkesförare (Ej registrerad)
Ja inte bara i Gropen,vägen förbi Bergavallen har ju hål med så man kan drunkna. Det lades ny Asfalt på den sträckan som var bra men den dåliga lappades. Men det var väll för det låg närmare samhället för det är ju ett lapptäcke. Dags för skärpning från både kommun o vägverket.
Skrivet 8 jan 2012 11:06 Bezt (Ej registrerad)
Trafikverket borde anmälas för uppsåt till skadegörelse med tanke på att vägen såg bedrövlig ut redan i somras och man bara fyllde i lite grann, man kunde lista ut med sin bakdel att detta skulle gå upp och bli värre vilket det nu blivit. Detta till trots att vi har haft milt väder så det har inte varit någon tjäle som skjuter på.
Frugan körde sönder en fälg i nämnda hål men tur som var var det bara plåtfälgar så ingen större ekonomisk skada skedd.
Skrivet 8 jan 2012 14:47 En Lekebergs-gropie (Ej registrerad)
Ja, vi är många som sannolikt har förstört våra bilar på sträckan genom Gropens samhälle det senaste året, särskilt på och omkring bron. Men de senaste dagarna har det blivit än värre. Men det är väl måhända i linje med Lekebergs allianspolitikers allt tydligare ambition att glömma alla som bor en bit utanför huvudorten. De i Gropen/Kvistbro samt Mullhyttan med omnejd är väl i vanlig ordning bara till besvär. De flesta av alliansens "stora betydelsefulla" politiker är väl sällan i dessa trakter och bryr sig därför inte. När de får höra talas om dessa "gruvhål" i vägen så kommer de säkert givetvis också att berätta att det inte är "deras bord" utan "Vägverkets". Och de flesta "högre" tjänstemän åker väl troligtvis inte bil längre eftersom kommunens resepolicy säger att de ska cykla till och från jobbet och då inte törs cykla på en stor länsväg. Och kommundirektör och stadsarkitekt som borde ha intresse i sådana här frågor bor ju i Örebro så de cyklar ju inte ens i närheten.
Skrivet 8 jan 2012 15:32 Förvånad nybliven örebroare (Ej registrerad)
Min förvåning över vägstatus i Örebro kommun är stor. Det finns hål här och där på vägarna/gatorna, det finns uppgrävningar som man inte har asfalterat igen där man inte ens satt upp varningskoner. När jag frågat Örebro kommun varför man inte gör något åt saken, är svaret att de som gör asfalten har stängt för säsongen ??!! , årstiden lämpar sig inte för asfaltering..... Inget svar angående de flertal ställen med stora hål, inte uppkomna av grävarbete. Inget svar varför man inte sätter upp någon form av varning. En underlig trafikpolitik. I Stockholm sätter man upp varningar samt åtgärdar problemet.
Skrivet 8 jan 2012 18:14 P.B (Ej registrerad)
Ett skämt att tvingas betala vägtrafikskatt för fordonen, när vägarna som ska underhållas för just dessa skattepengar ser ut som de gör! Ska Vägverket dra ner på underhållet så kan väl vi bilister som tvingas köra på dessa kostigar VÄGRA att betala skatten också? För den enda anledningen till att vi tvingas betala vägskatten är ju för att vägverkets höjdare ska kunna fylla sina fickor med mera pengar! För underhållet är i det närmaste obefintligt...
Skrivet 8 jan 2012 18:28 Mattias (Ej registrerad)
Körde i gropen i fredags kväll och det small utav h-vte. Skall kolla upp framvagnen om det blev några skador, och om det blev det så är det bara att försöka att kräva ersättning. Kompisen körde i ett potthål uppåt tångeråsa och förstörde fälgen på sin merca, o han lyckades få ersättning från vägveket.
Skrivet 8 jan 2012 19:36 Indignerad och provocerad (Ej registrerad)
ja, jag lyckades pricka den i torsdags trots att jag kör där nästan varje dag! Sjukt dålig väg! Som tur var hände inget med bilen som jag såg direkt... LAGA!
Skrivet 8 jan 2012 19:59 Snorkan (Ej registrerad)
De där groparna lagas titt som tätt men det spelar ingen roll, de dykar upp lika snabbt igen. Vi som kör förbi Kvistbro kyrka och Gropen flera gånger varje dag skulle nog vilja att vägen lagas "på riktigt". Ska man ta sej förbi groparna får man köra ut på andra vägbanan eller så nära trottoarkanten så man riskerar fälgarna ändå. Nä, laga skiten nu!
Skrivet 8 jan 2012 20:01 Andreas (Ej registrerad)
Åker där minst en gång om dagen har aldrig åkt ner i det bara att åka bredvid får man möte samtidt är det bara att köra med höger hlulpar mellan trottoarkant och hålet inga som helst problem,
Jag har inga problem att se hålet fast det regnar och är mörkt,
Visst ska är det oacceptabelt med ett sådant hål i vägen och det behöver åtgärdas, men det finns ju ingen anledning att köra i det, och ni som pendlar borde ju veta att hålet är där,, Skärpning bilister vakna till och håll koll på vägen, ni som kört ner i hålet och förstört bilen anser jag att ni får skylla er själva
Skrivet 8 jan 2012 20:36 Röde orm (Ej registrerad)
De ska spara pengar, så hålet i vägen blir kvar, pga man ska pengar, till vem då kan man undra.
bra med hålivägen så sovande folket vaknar he he
Skrivet 8 jan 2012 21:34 Skattebetalare (Ej registrerad)
Hålet lagas till våren,troligen vem blir förvånad ett" blåbär "blir det.
Vägskatt ska den gå till vägunderhåll,vem vet.
Skrivet 9 jan 2012 09:09 Plejj (Ej registrerad)
Jag körde ner i gropen den 13/12 på kvällen. Det small ordentligt i bilen. Har inte kollat upp om det har blivit några skador i framvagn, men har inte sett något iaf.
Vem betalar för ev. skador?
Skrivet 9 jan 2012 09:28 bilägare (Ej registrerad)
En bil körde ned i gropen, skadade framvagnen nu står den på verkstad etc hjulinställning etc,
skicka räkning till vägverket och även kostnand för hyrbil,
Skrivet 9 jan 2012 09:36 vakna (Ej registrerad)
Nu är det år 2012, du körde ned i gropen år 2011 13 dec,
detta är skrämmande.
Skicka räkning till de som har hand vägunderhållet ex vägverket,skicka räkning även på hyrbil.
Vad händer om ambulans med full utryckning kör in i gropen med patient i vem tar ansvaret.
Skrivet 9 jan 2012 14:49 Plejj (Ej registrerad)
Andreas (Ej registrerad) skrev:
Åker där minst en gång om dagen har aldrig åkt ner i det bara att åka bredvid får man möte samtidt är det bara att köra med höger hlulpar mellan trottoarkant och hålet inga som helst problem,
Jag har inga problem att se hålet fast det regnar och är mörkt,
Visst ska är det oacceptabelt med ett sådant hål i vägen och det behöver åtgärdas, men det finns ju ingen anledning att köra i det, och ni som pendlar borde ju veta att hålet är där,, Skärpning bilister vakna till och håll koll på vägen, ni som kört ner i hålet och förstört bilen anser jag att ni får skylla er själva
För dig som kör där dagligen och vet att hålet finns , är det inga problem att se hålet i vägen. Men för någon som kör i mörker och sällan eller aldrig kör den sträckan är det inte enkelt, speciellt inte om man får möte!!
Skrivet 9 jan 2012 15:45 Trasig bil (Ej registrerad)
ycker det är dåligt av lekebergs kommun att inte svara på alla inlägg el om de nu inte har med detta att göra säg det då! och tala om för oss drabbade vart vi ska vända oss med skadeståndskraven?
Skrivet 9 jan 2012 17:01 Mattias (Ej registrerad)
Trasig bil (Ej registrerad) skrev:
ycker det är dåligt av lekebergs kommun att inte svara på alla inlägg el om de nu inte har med detta att göra säg det då! och tala om för oss drabbade vart vi ska vända oss med skadeståndskraven?
Det är väl ingen politiker som kört i där än.
Skrivet 9 jan 2012 17:04 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Är det inte dags att någon politiker ser till att detta fixas, för det måste väl ändå vara någon politikers ansvarsområde, och som vet vilken tjänsteman som ansvarar för detta. Tänk om det kommer en MC-förare och kör ihjäl sig. Stackars den ansvarige då. Fy sjutton vad dåligt skött detta är.
Skrivet 9 jan 2012 21:11 En dag i sänder (Ej registrerad)
Det är nog så att den ledande politikeralliansen förbereder en folkomröstning för att låta folket avgöra om gropen ska läggas igen eller inte. Eller också så kanske alliansen med kommunfullmäktiges ordförande bildar en gropgrupp som kommer att tälta invid gropen för att på så sätt sätta sig in i frågan på ett politiskt korrekt sätt. Eller kanske ännu hellre placerar tältet över gropen. De kanske slutligen väljer att lägga ner gropen i Gropen, eller varför inte lägga ner Gropen i gropen.