Kommunen kan
ordna egen marknad
Om Sannamarken läggs ner överväger Lekebergs kommun att hjälpa till organisera en ny marknad inför 150-årsjubileet nästa år. Polisen har ännu inga misstankar om vem eller vilka som ligger bakom sprängningen i Fjugesta.
Relaterat
Sprängningen av marknadskontoret var det stora samtalsämnet i Fjugesta under måndagen. Arrangörerna säger att det inte blir fler marknader och snacket i kommunhuset blev oroligt.
– Min spontana reaktion är att det är väldigt konstigt om en snart 150-årig tradition skulle försvinna. Jag tycker det är beklagligt att det har hänt och jag är i alla fall angelägen om att marknaden finns kvar.
– Det är väldigt mycket folk som kommer hit och det blir ett uppsving för handeln över lag, säger näringslivschef Tomas Andersson.
Han tänker kontakta marknadsarrangörerna Leif Wallén och Susana Herbozo ”när det har lugnat ner sig”.
– Vi får se vad de tänker om några dagar. Men om de inte ska ha någon marknad nästa år får kommunen försöka hjälpa till att ordna något, men på vilket sätt vet jag inte, säger Tomas Andersson.
Sannamarken äger rum under tisdagen och polisen har inte mycket att gå på hittills när det gäller sprängningen av marknadskontoret i lördags. Jordprover har tagits och ska analyseras. Lars Ryhed, som är utredare från polisen i Fjugesta, tog under måndagen kontakt med marknadsarrangörerna.
– Vi är tacksamma för tips från allmänheten om någon har sett något så får vi se vad det hela leder till, säger han till NA.
Det kan bli tal om att ”knacka dörr” i området och höra eventuella vittnen. Flera personer har hört smällar och kan ha sett om något fordon lämnat platsen.
Marknadsarrangör Leif Wallén säger till NA att han inte har upplevt något hot i förväg men det finns enligt honom flera personer som har hört flera smällar längs vägen mot Vretstorp under lördagskvällen.
Susana Herbozo menar att det inte går att ha någon ny marknad förrän man har fått fast en skyldig för sprängdådet. Annars går det inte att garantera säkerheten. Hon vädjar om att det ska komma in tips till polisen.
– Vi får lita på allmänheten i Lekeberg nu, säger hon.
Käth Hallbäck Ekström äger företaget Käro produkter och kommer från Ljungbyhed. Hon var här 2010 och sov över nära marknadsplatsen när det small förra gången.
– Vi var många som hörde smällen då. Men det var mörkt så vi såg inget. Jag tycker att det här är förfärligt.


3 m/s












Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Vad tycker du om att Sannamarken kanske upphör nästa år?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 okt 2011 12:52 Micke (Ej registrerad)
Föreslår att kommunen försöker få till ett samarbete med idrottsföreningarna i Lekeberg.
De flesta har ju en viss vana vid arrangemang, så varför inte ett samarbete med marknaden? Både kommunen och föreningarna skulle tjäna på det.
Skrivet 4 okt 2011 13:16 Lina (Ej registrerad)
Klart man vill att SANNA MARKEN skall finnas kvar , de är en tradition att den första tisdagen i oktober gå sin runda runt , gjort sedan barns ben. De är synd att de förstör för andra..
Skrivet 4 okt 2011 14:14 Angel (Ej registrerad)
Tycker det skulle vara otroligt tråkigt om Sannamarken las ned.. =( Många många års tradition som går i graven.. Så det är väl en jättebra idé att kommunen tar över isf på något sätt. Precis som Micke sa så ett samarbete med föreningarna skulle ju vara jättebra,att inkomsterna går tillbaka till traktens barn och ungdomar ist för privat intresse! Dör Sannamarken ut så dör en bit av Fjugesta också..
Skrivet 4 okt 2011 15:49 Börje (Ej registrerad)
Va då"?? Vika ner sig för Sprängare efter 150 år! De eller dom skall väl inte bestämma om det skall vara Marknad.
Skrivet 4 okt 2011 18:19 Tivedarn (Ej registrerad)
Ja, som det sköttes i år så kan dom lika gärna slå igen. Kom dit 16:30 för att mötas av ett halvtomt marknadsfält. Tidigare har knallarna inte fått packa ihop förrän 19:00, så att de som jobbar dagtid ska hinna med att besöka marknaden. Nu fick man springa runt bland de stånd som var kvar och försöka att handla innan alla packat ihop. Ska det vara på detta viset så inte åker jag hit igen, trots snart 50 års besök. Det var bättre förr när Sannabo skötte marknaden.
Skrivet 4 okt 2011 18:30 Ledsen (Ej registrerad)
Det händer ju så MYCKET i Fjugesta, så värför skulle årets höjdpunkt få vara kvar!!!!!!
Skrivet 4 okt 2011 19:58 norralänsänden (Ej registrerad)
Klart Sanna-Marken ska fortsätta! Kanske med nya krafter för arrangemanget. Verkar som lokal småsinthet fått spela ut för illa? Tänk om vi ger upp för attentat, det föder bara typ halmbockssyndrom m/Gävle. Där bränner fånarna bocken, i Fjugesta spränger en illsinnad knölföding en kiosk. Ingetdera uppskattat av Svenssons!
Sanna-Marken "ägs" av publiken och knallarna, som alla marknader av denna sort. Och orten får en gratiskick i marknadsföringen av sitt namn. Idella föreningar som jobbar med parkeringar mm har goda dagar. Om ingen "ägare" ska profitera på intäkten förståss. En arrangör ska vara tacksam för att det fungerar, och går det bara ihop sig för den också, så var nöjd då.
Årets marknad minns jag vidare som det var året då det blåste! Låt det också blåsa över med känslorna, låt nya arrangörer ta över.
Lycka till!
Skrivet 4 okt 2011 20:26 erika (Ej registrerad)
ja tycker att sannamarken ska vara kvar för att ja tycker att det är kul att gå på sannamarken och köpa saker där och fika med.
Skrivet 4 okt 2011 21:41 Allavi (Ej registrerad)
Var på sannamarken idag. Tyvärr hade många knallar försvunnit eller höll på att plocka ner. Blåst och regn en del av orsaken till detta. Sannamarken har man varit på i många år och den vill man skall vara kvar i många år till.den får inte läggas ner . Sannamarken är bra pr för fjugesta och lekebergs kommun.
Skrivet 5 okt 2011 08:00 Tillfälle att tänka nytt (Ej registrerad)
Varför kan inte Lekbergsrevyn ta över Sannamarken? De har ju rutin att fixa evenemang (och få dem att gå runt). Med nya krafter kunde man ju också utveckla marknaden. Kanske ett tvådagarsevenemang? Grustaget bakom Sanna Herrgård skulle kunna fungera utmärkt för en rock- och bluesfestival (jfr Putte i parken i Karlskoga). Man kunde kanske också erbjuda finkultur på Riseberga? Här finns mycket att göra om man är beredd att tänka nytt!
Skrivet 5 okt 2011 19:19 RN (Ej registrerad)
Tivedarn skrev:
"Ja, som det sköttes i år så kan dom lika gärna slå igen. Kom dit 16:30 för att mötas av ett halvtomt marknadsfält. Tidigare har knallarna inte fått packa ihop förrän 19:00, så att de som jobbar dagtid ska hinna med att besöka marknaden. Nu fick man springa runt bland de stånd som var kvar och försöka att handla innan alla packat ihop. "
----------------------------------
Väldigt tråkigt och avslagen stämning blir det när knallarna tillåts att packa ihop i förtid. Vissa marknader kommer jag aldrig mer att besöka som tillåter sådant beteende.
Beträffande sprängattentat, så borde man ta hjälp av föreningar och frivilliga att gå vakt ett par nätter innan marknaden drar igång.
Hade jag bott på orten eller i närheten så hade jag gärna tagit ett pass. Sannamarken är ju Västernärkes största begivenhet under året och får helt enkelt inte läggas ner.
Skrivet 5 okt 2011 20:38 en knalle (Ej registrerad)
det är arangörenas skyldighet att inte släppa iväg knallarna före utsatt tid gör som Okelbo marknad spärra utfarterna
Skrivet 5 okt 2011 22:20 Solsken (Ej registrerad)
Självklart skall den finnas kvar En tradition för många generationer Tyvärr var inte vädret med knallarna i år Förstår att de inte orkade hålla ut i den blåsten Sen var det ju synd om oss som kom efter jobbet och möttes av en ganska tom marknad Kändes lite snopet för det var ju inte vad vi väntat oss Men till nästa år lyser solen över Sannamarken igen....eller hur :0)
Skrivet 6 okt 2011 01:19 Johanna (Ej registrerad)
Vem eller vilka som driver marknaden framgent är jag övertygad om, kommer att lösa sig.
Däremot väcks ju frågan av att Polisen inte kan trygga säkerheten i Fjugesta. Att tro att kling och klang kommer att lösa detta brott är inte rimligt. Se bara vad som hände förra året, när man direkt lade ner anmälan eftersom man såg det som ett "pojkstreck". Att man lägger ner anmälan verkar vara den gängse modellen inom Polisen...
Skrivet 6 okt 2011 13:07 J (Ej registrerad)
Angående att knallarna packade ihop tidigt så förstår jag dem mycket väl eftersom det trots att det är en av Sveriges större marknader den som knallarna säljer minst på. Lokalbefolkningen kommer dit för att träffa gamla vänner, äta kålsoppa och ev köpa strumpor.
Vet knallar som gått back under Sannamarken - så frågan är kanske inte bara vem som i framtiden ska arrangera marknaden utan också vilka ska komma dit. Om tidigare arrangör äger marken så kommer han ju att ta ut en hyra av ny arrangör vilket antagligen höjer avgift till knallarna...