Alla kollektivanställda
i två bolag varslas
Samtliga kollektivanställda på Laxåhem och Laxå kommunfastigheter varslas.
– Det handlar om bolagens överlevnad, säger styrelseordförande Rolf Löfvenhaft.
Relaterat
I dag fick de anställda på Laxåhem och Laxå kommunfastigheter besked om att bolagen har svårt att få ihop budgeten. Därför har styrelsen beslutat att varsla alla 15 kollektivanställda.
Fler varsel kan komma
Senare under våren kommer även de administrativa medarbetarna, inklusive vd-funktionen, att ses över.
Förra året gick Laxåhem back med 2 miljoner kronor och Laxå kommunfastigheter visade 100 000 kronor minus. Totalt arbetar 23 personer i båda bolagen.
Läs mer i onsdagens NA.


3 m/s















Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 feb 2012 12:45 Monica (Ej registrerad)
Bygg en ny skola så löses problemet !
Ta mera lån så löses problemet !
Skrivet 21 feb 2012 12:55 En Laxåbo. (Ej registrerad)
Informationen i artikeln måste väl vara felaktig.
Hur skall de båda bolagen drivas helt utan kollektivanställd personal om alla sägs upp?
Laxåhem behöver göra sin hemsida betydligt mer säljande. Idag letar alla i yngre åldrar ny bostad på nätet och då gäller det att ha bra information om lediga objekt. Idag är denna funktion oduglig.
Skrivet 21 feb 2012 13:04 Mr Wolf (Ej registrerad)
Bra... Se till att hon aldrig får ett tidsbestämt straff...
Skrivet 21 feb 2012 13:35 orolig laxåbo (Ej registrerad)
vart är laxå kommun på väg,ser ingen framtid här.Det finns snart inget kvar bara väntar på att våran enda matbutik också slår igen.
Skrivet 21 feb 2012 13:40 Värt att prova (Ej registrerad)
Antar att allt eller det mesta läggs ut på entrepenad. Ett moderattänk som kanske är bra här och nu.
Skrivet 21 feb 2012 13:59 MP (Ej registrerad)
Spara pengar.........
Bolagen i Laxå kommun (Laxå Hem, Kommunfastigheter, Laxå Värme och Laxå Vatten) är inte större bolag än att det skulle räcka att ha EN VD, som kan delegera en del arbetsuppgifter till övriga anställda.
Skrivet 21 feb 2012 14:28 Krister (Ej registrerad)
När kommunen blev bankrutt och ej var betrodd att låna mer då bildades bolag under kommunens vingar som fick låna och pengarna rullade och rullade mellan bolagen och kommunen men till slut kom verkligheten ikapp och notan skall betalas.
Skrivet 21 feb 2012 14:31 Orolig laxåbo (Ej registrerad)
MP (Ej registrerad) skrev:
Spara pengar.........
Bolagen i Laxå kommun (Laxå Hem, Kommunfastigheter, Laxå Värme och Laxå Vatten) är inte större bolag än att det skulle räcka att ha EN VD, som kan delegera en del arbetsuppgifter till övriga anställda.
Jag håller helt med! Laxåhem, Laxå värme och Laxå vatten kan väl inte behöva varsin VD. Här bör mycket pengar kunna sparas.
Jag tror även kommunalhuset kan spara en in en hel del tjänster.
Skrivet 21 feb 2012 14:41 Realist (Ej registrerad)
MP (Ej registrerad) skrev:
Spara pengar.........
Bolagen i Laxå kommun (Laxå Hem, Kommunfastigheter, Laxå Värme och Laxå Vatten) är inte större bolag än att det skulle räcka att ha EN VD, som kan delegera en del arbetsuppgifter till övriga anställda.
EN VD för varje liten kommunavdelning, EN rektor utan undervisningsuppdrag för varje liten skola. Kliar du mig på ryggen så kliar jag dig.........
Skrivet 21 feb 2012 14:49 susanna svensson (Ej registrerad)
och sedan lär väl kommuner ta in fas3 från arbetsförmedlingen för att utföra de varslades arbetsuppgifter. då står ju försäkringskassan för lönen och kommunen får bidrag med 5000 per person och månad. Snart kommer det inte att finnas ett enda jobb kvar som inte finansieras med bidrag från staten.
Skrivet 21 feb 2012 18:13 Fd Laxåbo (Ej registrerad)
Men de som byggt upp skiten från början borde väl alla kommuninvånare från Laxå snart fatta är ju socialdemokrater o vänsterpartiet.
Flera VD:ar o rektorer....... jaja lekstuga hela skiten
Förslag: låna in gratis personal från företagen i Laxå som verkligen kan detta att både bromsa o gasa men som sagt tror ej personer i ledande ställning i kommunhuset vågar detta
Skrivet 21 feb 2012 19:46 Fd. Laxåbo (aldrig mer) (Ej registrerad)
Sparka dessa VD:ar utan nån jäkla fallskärm och sätt kommunen under länsstyrelsens förmynderi.Nån gång måste det väl bli ordning även i lekstugan. 50 år i en nedgående spiral bör väl räcka.
Skrivet 21 feb 2012 20:38 Tror allt jämt på bygden (Ej registrerad)
Hejja Laxå kommun,
Återigen skall man vara tvungen att kommentera denna inkompetens som våra s k chefer och politiskt valda politiker. Som varken förstår eller vill inse att något måste ske med ledarskapet ( inte i morgon utan i förrgår) eller möjligtvis idag är enda möjlighet att överleva denna totala kapItalförstörelse som grabbarna Lants och "tuppjuck" eller med sina s k socialdemokratiska gelikar har ordnat till under större av delen av 1990-2000- talet med total inkompetens styrt den politiska agendan i kommunen samt att anställa sina troga vänner som chefer ( kommunchef, näringslivsminster, socialminister m fl) titta på hur företagssamheten skall bedrivas och utan att klia varandra på ryggen för att få sin egen försörjning / arbetsuppgifter / polistiska uppdrag.
Upp till bevis ( titta hur byalagens uppror i Hasselfors/Finerödja med sina gamle sossar agerar för att få en levande glesbygds boende skall fungera)
Detta kan ge hopp för bl a Laxå kommun, utan partipiskan!
Skrivet 21 feb 2012 21:23 stockholmsnärking från laxå. (Ej registrerad)
adimastriva kostnader med personal som sitter framför datorer och gör personliga sökningar för egen vinning är samhällets och skattebetalarnas akilleshärd. politikerna importerar problem som också skattebetalarna får bekosta. politikerna har sett till att få väldigt fin välfärd för sig själva, smen inte för vanliga svenska medborgare. ta grekland som skräckexempel. snälla moderator ta inte bort kommentaren.
Skrivet 21 feb 2012 21:23 TOMMPA (Ej registrerad)
Laxå kommun i ett nöt skal !
Läckt pengar hela tiden , har aldrig kunnat förvalta bostäder.
Hoppas dom sälger ut de fastigheter som finns kvar istället för att belasta kommuns invånare mer. Måste firas isåfall... bättre med 10-20 personer arbetslösa än lägga ner två bra skolor att bygga framtiden på.
Hoppas de blir en dag att minnas !
mvh en som vet tommpa.
Skrivet 21 feb 2012 21:42 torsken (Ej registrerad)
Ja hoppas att Laxå invånare förstår hur jävla mycke pengar dom kostar kommun. Varför inte sälga fastigheterna ! kommer inte bli dyrar eller sämre för hyresgästen , möjligt bättre. Sen kan kommun kanske avakta med skolorna i hasselfors o finnerödja... säger bara! börja i rätt ände Laxå kommun, ni har redan skämt ut er.
Skrivet 21 feb 2012 21:52 erik (Ej registrerad)
MP (Ej registrerad) skrev:
Spara pengar.........
Bolagen i Laxå kommun (Laxå Hem, Kommunfastigheter, Laxå Värme och Laxå Vatten) är inte större bolag än att det skulle räcka att ha EN VD, som kan delegera en del arbetsuppgifter till övriga anställda.
Orolig laxåbo (Ej registrerad) skrev:
Jag håller helt med! Laxåhem, Laxå värme och Laxå vatten kan väl inte behöva varsin VD. Här bör mycket pengar kunna sparas.
Jag tror även kommunalhuset kan spara en in en hel del tjänster.
haha ett skämt ! Idag gör en vd mer än de ...Om ett litet företag som Laxå hem m.m....Han ska nog ha lite mer arbetsuppgifter..
Skrivet 21 feb 2012 22:38 Emil (Ej registrerad)
Blir vi av med Laxå hem,,,, som skattebetalare ...Så hoppas ja de blir en Laxå dag att fira . Många år fram över. !
Skrivet 22 feb 2012 00:24 Torsten (Ej registrerad)
hahaha två milijoner minus ett år...Ett bra resultat för laxå hem ..kolla dom tidigare åren ! dags att vakna! ni som vill ha kvar skolorna m.m...
DE måste nog hända nåt snart. Om vi ska ta oss ur skiten , så bör vi nog göra oss av med utgifterna först....
Rösta på oss som vill ränsa upp skiten...
L.I.F. Laxå I Framtiden....Vi kommer att se till att stora företag kommer hit .. och Lägger sin versamhet i Laxå.DE kommer bli många jobb..Och de Genom att sälja laxå bostäder o hålla samma kommunskatt i två år, sen kan vi säkert sänka..Vi kommer kunna sattsa många milijoner på företag att komma hit...Med lika mycke som läcker ut på Laxå hem i alla år..
Skrivet 22 feb 2012 01:44 Wiskar (Ej registrerad)
Sparka VD:en o se till och få en vd som kan få saker o ting att gå ihopp sig iställett, ska inte behöva ta 20 år att fatta de. Han borde va den första man skickar hem.. Vi betalar hans lön och vad får vi!? Ett stort minus resultat år efter år.....I normala fall ställer man krav på en vd. att man vill ha ett plus resultat.sen kan man alltid skylla på omständigheterna . Men de kan inte kommun göra efter som dom har haft samma vd många år..men man börjar tro att hela Laxå Kummun är helt bakom......................................................En sak är säkert att de handlar om många mille....pga inkomp..
Skrivet 22 feb 2012 02:29 Torsten (Ej registrerad)
Tror allt jämt på bygden (Ej registrerad) skrev:
Hejja Laxå kommun,
Återigen skall man vara tvungen att kommentera denna inkompetens som våra s k chefer och politiskt valda politiker. Som varken förstår eller vill inse att något måste ske med ledarskapet ( inte i morgon utan i förrgår) eller möjligtvis idag är enda möjlighet att överleva denna totala kapItalförstörelse som grabbarna Lants och "tuppjuck" eller med sina s k socialdemokratiska gelikar har ordnat till under större av delen av 1990-2000- talet med total inkompetens styrt den politiska agendan i kommunen samt att anställa sina troga vänner som chefer ( kommunchef, näringslivsminster, socialminister m fl) titta på hur företagssamheten skall bedrivas och utan att klia varandra på ryggen för att få sin egen försörjning / arbetsuppgifter / polistiska uppdrag.
Upp till bevis ( titta hur byalagens uppror i Hasselfors/Finerödja med sina gamle sossar agerar för att få en levande glesbygds boende skall fungera)
Detta kan ge hopp för bl a Laxå kommun, utan partipiskan!
De stämmer nog mycket i vad du säger ..för de finns ingen med kompetens ...
De som skrämer mig är att ,många röstar på dom i valet..sen undrar dom
varför man lägger ner skolorna i finnerödja o hasselford !!!
Dom första besparingar borde ske på laxå hem bla..kommuninvånarna har aldrig haft nåt för att kommmun ägt bostäder i laxå..tvärt om bara ett stort jävla minus resultat..som ska betalas med skolor o barnomsorg o m.m .Så har de varit i många år... Kul att folket börjar vakna i laxå! Vill bara be alla tänka till nästa gång när ni röstar i kommun valet...L.I.F
Skrivet 22 feb 2012 02:50 Putte fnask (Ej registrerad)
MP (Ej registrerad) skrev:
Spara pengar.........
Bolagen i Laxå kommun (Laxå Hem, Kommunfastigheter, Laxå Värme och Laxå Vatten) är inte större bolag än att det skulle räcka att ha EN VD, som kan delegera en del arbetsuppgifter till övriga anställda.
Orolig laxåbo (Ej registrerad) skrev:
Jag håller helt med! Laxåhem, Laxå värme och Laxå vatten kan väl inte behöva varsin VD. Här bör mycket pengar kunna sparas.
Jag tror även kommunalhuset kan spara en in en hel del tjänster.
De räcker säkert med en vd, Men De handlar om att ha rätt vd för laxå kommun ..eller så har man kvar en vd, skolad i kommen ,som inte behöver bry sig om resultat ..Så tar vi skattebetalare smällen som de alltid varit....
Skrivet 22 feb 2012 08:49 Visheten (Ej registrerad)
Nu händer det som brukar hända. Skicka småfolket, alltså de som jobbar, och behåll de tärande alltså de förhållandevis högavlönade, de har ju möjligheten att behålla sig själva och hjälpa varandra. Slå ihop de små kostnadskrävande funktionerna som Laxå värme, Laxå hem Vatten o avlopp OSV. Vi behöver inte massor av småpovar som uppbär höga arvoden för att leda ett styrmöte en gång per kvartal. Gör något radikalt på översta våningen och håll inte på att rota i källaren.
Skrivet 22 feb 2012 09:03 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Det här är bara början på våra kommuners problem, en kommun kan inte ansvara för bostäder ej heller äga fastigheter. Allt detta kostar pengar. Varför skall jag som bor i eget hus vara med och betala för dem som hyr av Laxåhem, för så är det ju i praktiken. Om inte verksamheten går ihop får jag betala med mina skattepengar, eller hur? Laxåhem måste höja sina hyror så att bolaget går på vinst. Då säger vän av ordningen det går inte, nej just det då får de inga hyresgäster. Därför sälj rubbet inklusive de kommunens fastigheter, eller skänk bort allt. Då kommer inte kommunen att ha några åtaganden som kostar pengar, utan bara vanliga hyreskostnader som alla andra privata bolag har. Efter att ha gjort detta kommer kommunledningen att kunna sova lugnt igen,inga bekymmer över detta med fastighetsbolag. Att äga fastigheter är ett stort ansvar, för det behövs massor av pengar till underhåll förutom den vanliga skötseln, det är dyrt.
Skrivet 22 feb 2012 10:02 Johan von Scheele (Ej registrerad)
Wiskar (Ej registrerad) skrev:
Sparka VD:en o se till och få en vd som kan få saker o ting att gå ihopp sig iställett, ska inte behöva ta 20 år att fatta de. Han borde va den första man skickar hem.. Vi betalar hans lön och vad får vi!? Ett stort minus resultat år efter år.....I normala fall ställer man krav på en vd. att man vill ha ett plus resultat.sen kan man alltid skylla på omständigheterna . Men de kan inte kommun göra efter som dom har haft samma vd många år..men man börjar tro att hela Laxå Kummun är helt bakom......................................................En sak är säkert att de handlar om många mille....pga inkomp..
I detta fall beror det inte på en inkompetent Vd. Han är både kompetent och lojal. En Vd måste lyda bolagets styrelse. Styrelsen i sin tur tillsätts och avsätts av ägaren. Det finns många exempel på hur man kan köra ett bolag i botten. Det slutgiltiga ansvaret för detta ligger alltid på styrelsen och ägaren. Den lagstiftning vi har stöds på denna punkt av samtliga partier i riksdagen. Den innebär att när bolaget är kört i botten har ägaren förlorat alla sina pengar. I många fall har han även stora skulder han skall betala av. Varje styrelseledamot har ett personligt ansvar för att styrelsen följt de lagar och regler som finns. Har man brustit i detta kan straffet bli både böter och fängelse.
Skrivet 22 feb 2012 15:13 Skitkastning (Ej registrerad)
Håller med von Scheele. Skårsjö är en mycket duglig Vd. Det är ju ändå inte hans fel att det går back. Till allra största delen ligger ju förlusten i att en mängd lägenheter är outhyrda. och detta tråkiga faktum kan väl ändå inte han lastas för. Det är ju utflyttningen - folkminskningen som är problemet. Det är ju den som ska angripas och inte Vd;n. Och om vi gemensamt försökte komma på hur vi ska fixa det i stället för att kasta skit till höger och vänster så vore vi en liten bit på väg!
Skrivet 22 feb 2012 16:07 Lars Stralhed (Ej registrerad)
Det vore intressant att få veta hur Kommunen och Laxåhem ställer sig till denna organisationsförändring. Och att få veta vilka pengar man sparar.
Jag har tidigare skrivit om att ekonomin måste finna med i alla förändringar.
Eller gör man som när det beslutades att flytta 4-6 i Hasselfors och Finnerödja till Laxå.
Man delade på organisationsförändring och ekonomin
Skrivet 22 feb 2012 18:12 skattebetalare (Ej registrerad)
susanna svensson (Ej registrerad) skrev:
och sedan lär väl kommuner ta in fas3 från arbetsförmedlingen för att utföra de varslades arbetsuppgifter. då står ju försäkringskassan för lönen och kommunen får bidrag med 5000 per person och månad. Snart kommer det inte att finnas ett enda jobb kvar som inte finansieras med bidrag från staten.
Ja om vi betalar på den statliga eller den kommunala skatten skit samma men det blir lite billigare för oss på den statliga skatten.
Skrivet 22 feb 2012 18:15 Stig Jansson (Ej registrerad)
De sista kommentarerna är helt ok.
Övriga kan man lämna därhän, bara okunniga som skrivit.
Vi måste i Laxå få fram dom som verkligen vill att samhället går framåt.
Sedan kan man fundera på centraliseringen till större tätorter. Det är inte Laxås och likvärdiga orters fel utan vi invånare som ser till oss själva och flyttar från dessa. Det ligger ett rikspolitiskt ansvar att få hela Sverige att leva, vilket ALLA regeringar har missat.
Skrivet 22 feb 2012 18:17 SVJ (Ej registrerad)
stockholmsnärking från laxå. (Ej registrerad) skrev:
adimastriva kostnader med personal som sitter framför datorer och gör personliga sökningar för egen vinning är samhällets och skattebetalarnas akilleshärd. politikerna importerar problem som också skattebetalarna får bekosta. politikerna har sett till att få väldigt fin välfärd för sig själva, smen inte för vanliga svenska medborgare. ta grekland som skräckexempel. snälla moderator ta inte bort kommentaren.
Vad anser Du?
Skrivet 23 feb 2012 21:21 Jahanny (Ej registrerad)
Fantastiskt att ta del hur väl kommentatorerna här påstår sig veta om vad de offentliganställda gör (eller inte gör) under sin arbetstid. Tillåter mig ifrågasätta hur faktaunderbyggda dessa åsikter är. Min erfarenhet är snarare att de flesta offentliganställda jobbar häcken av sig för oss medborgare. Men det kanske inte gäller för just Laxå ...
Dessutom måste jag påminna om att vi har de politiker vi förtjänar. De är framröstade i demokratiska val och det är öppet för alla att starta partier eller att aktivera sig i de som finns. Med tanke på hur välbetalda dessa uppdrag är och hur lite arbete som krävs borde de vara attraktiva. Kanske finns skäl till att så inte är fallet ....
Sedan är det minst sagt uppseendeväckande att Laxå kommun är beredda att ge de anställda arbetsuppgifterna åter - om de skaffar f-skattesedel och därmed bland annat säger "hejdå" till att kunna ställa några som helst krav på sin arbetsmiljö och andra villkor.