Alla mellanstadieelever till Laxå
Efter livlig debatt röstades majoritetens förslag igenom även i kommunfullmäktige under kvällen. Nu är det klart att alla kommunens mellanstadieelever kommer gå i skolan i Laxå tätort.
Relaterat
I kväll togs det sista och avgörande beslutet om hur kommunens skolklasser ska organiseras. Innan politikerna fick göra sina röster hörda i fullmäktiges talarstol ville även ett antal kommuninvånare komma till tals. Strax innan klockan 18 samlades ett 70-tal personer på Laxå torg för att tillsammans marschera mot fullmäktigemötet i Casselgården utrustade med plakat, facklor och megafon. ”Vi vill ha våra skolor kvar” löd slagorden från dem som ville behålla mellanstadieeleverna på Hasselfors skola och Finnerödja skola.
Efter avslutad debatt och votering stod det klart att majoritetens förslag, förslag c, hade vunnit. Där med kommer samtliga kommunens elever i årskurs 4-6 att flyttas till Centralskolan. Lokalfrågan kommer att behandlas som ett eget ärende längre fram.
– Vi är besvikna, det här är illa för orterna. Men vi kommer att kämpa vidare, säger en missnöjd Ivan Persson, Hasselfors byalag, efter beslutet.
Fotnot: Utdrag från den politiska debatten kommer i NA:s fredagstidning.


3 m/s
















Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 feb 2012 22:05 zeus (Ej registrerad)
Planen att bli hemvändare får nog läggas på is.. Vill bo där jag vill och vill inte att mina barn ska slussas runt för att få gå i skolan. Så, det blir nog att vänta tills barnen gått ur grundskolan...
Skrivet 15 feb 2012 22:29 Realist (Ej registrerad)
Dags för Hasselforsborna att bryta sig ut från Laxå, då kan den gamla DDR-kramarna i BUN mfl. stå där med lång näsa.
Skrivet 15 feb 2012 23:20 Vi är laddade. (Ej registrerad)
Det är inte alls så klart som det framstår i artikeln. Det är politiskt klart ja. Men det finns fler dörrar som skall öppnas innan beslutet blir verklighet !
Matchen har bara börjat !
Majoriteten hälsas hjärtligt välkomna in rond nummer två.
Är ni beredda ?
Det finns i alla fall andra som är det !
Nu kör vi på riktigt !
Skrivet 15 feb 2012 23:28 Trafikant på E20 i 16 år (Ej registrerad)
Reagerar med besvikelse över detta beslut. Inte bara Finnerödja - Hasselfors som ort drabbas. I första hand barnen som redan från klass 4 måste åka på E20 varje dag. Tröttsamt. Farligt vintertid med den beryktade Finnerödjabacken, med långa stopp på grund av snö och halka. Hur ska 10 - 11 åringar orka med detta varje dag.
Skrivet 16 feb 2012 00:28 S (Ej registrerad)
Så då blir 1-3 och förskoleklasserna kvar i skolan och dom andra klassrummen står tomma? Korkat. flytta hela högen till Laxå och frakta Hasselfors skola till Laxå så slipper ni bygga en ny skola och sparar där med pengar!
När Röfors och Tivedens skola fick stänga ner var det minsann ingen som protesterade och dom hade fler barn än Hasselfors!
Skrivet 16 feb 2012 05:52 MustaPekka (Ej registrerad)
Teori är när man vet allting men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
Bland S- och V-politiker i Laxå kommun är teori och praktik förenade...
Ingenting fungerar och ingen vet varför!
Skrivet 16 feb 2012 08:01 Politikerförtroende - så f heller! (Ej registrerad)
För ett par dagar sedan uttryckte vårt "ypperliga" kommunalråd sina framtidsvisioner om fler företag i kommunen. Hoppas det hånflin han och övriga i partiet med stort p gett oss i ytterområdena fastnar i halsen när det första företaget visar sig bli en friskola i Finnerödja.
Verkligen lyckat BUN - istället för att omarbeta "förslaget" (ja, jag vet - det var klubbat sedan dag 1 och "diskussionen" enbart varit ett spel för gallerierna) och anpassa det efter rådande omständigheter för att göra så lite skada som möjligt, så drevs det igenom medelst bulldozer...
En sak är klar - när allt en dag i framtiden har summerats och hela kommunen slitits sönder och upplösts, då kommer ni också att stå som ansvariga för vad ni ställt till med genom att inte se verkligheten som den är utan bara driva egocentrerad och kortsiktig politik för er egen personliga vinning. Snyggt! Verkligen...
Tvi för sjutton, vad är det för småbarn som tagit makten i Laxå egentligen?
Skam över er allihop!
Skrivet 16 feb 2012 08:06 Laban (Ej registrerad)
MustaPekka har rätt, men det är värre än så.
Ingen vill (kan) ta reda på varför.
Kommunen är intellektuellt totalförlamad sedan lång tid.
Många som har insett detta har också tagit konsekvenserna och lämnat kommunen.
Säker rätt ur ett personligt perspektiv men sorgligt för oss andra.
Skrivet 16 feb 2012 08:31 Inse att det är kört (Ej registrerad)
Finns det inte elever att fylla ut skolorna med kan väl vem som helst fatta att det inte går runt ekonomiskt att bedriva verksamhet där.Det handlar om att när dessa skolor byggdes var Laxåområdet attraktivt men hur mycket utflyttning har det varit senaste åren? Kollade på wikipedia och varenda tätort som nämns i detta reportage har sedan 1970 tappat mycket invånare! Och tyvärr Musta Pekka så spelar det nog ingen roll om vänster eller höger styr.
Skrivet 16 feb 2012 08:47 Finnerödjabo i Laxå Kommun (Ej registrerad)
zeus (Ej registrerad) skrev:
Planen att bli hemvändare får nog läggas på is.. Vill bo där jag vill och vill inte att mina barn ska slussas runt för att få gå i skolan. Så, det blir nog att vänta tills barnen gått ur grundskolan...
Vi är några familjer som gjorde slag i saken och har flyttat in till Laxå Kommun...Några av oss ringde innan flytten för att stämma av med kommunen om skolsituationen och fick då till svar att skolan (Finnerödja) inte är nedläggningshotad, skolan ska finnas kvar... Så vi känner oss såklart lurade! Hade vi fått information om att f-3 ska vara kvar men plan på att flytta 4-6, så hade det inte varit aktuellt för en flytt till Laxå Kommun. Med endast F-3 så är det inte intressant helt enkelt!!!! Och med vad vi har i bagaget, så är ju frågan...kommer F-3 få vara kvar i Finnerödja?
Skrivet 16 feb 2012 09:15 Mic (Ej registrerad)
Ett riktigt beslut. Barn har åkt buss för också. Barn i städer åker ju buss långa sträckor för att komma till skolan. Folk i småorter verkar inte förstå att barn kuskas i hela landet till skolor och det funkar bra.
Hur tror ni det är i Norrland??
Laxå har tyvärr blivit för litet för att ha massa skolor utspridda. Låt barnen gå i en skola och gör den riktigt bra. Nej, flytta till en stad och se om det blir bättre. Bor du i en större stad så kan du få köra ditt barn till andra änden av stan för att få plats på dagis tex. Men låt Hasselforsborna kuska sina barn till Mullhttan om det är så de vill ha det....blir ju åka för dem i alla fall.
Undrar hur inflyttningen har varit till Hasselfors sista 15 åren när de både haft skola och affär??
Skrivet 16 feb 2012 09:28 Jonas (Ej registrerad)
Jaha då finns det väl bara två alternativ för skolbarnen i Finnerödja antingen åka till Laxå så att de är tvungna att bygga en ny skola eller ta sig till Hova det är ju inte längre dit då gör ni ju även kommunen en tjänst genom att de inte behöver bygga en ny skola för massor av miljoner som inte finns. Skulle tro att föräldrarna bara behöver skjuta sina barn till Gårdsjö sedan tar Gullspångs kommun över och eleverna åker tillsammans med gårdsjöselever..
Skrivet 16 feb 2012 09:35 f.d. S (Ej registrerad)
S (Ej registrerad) skrev:
Så då blir 1-3 och förskoleklasserna kvar i skolan och dom andra klassrummen står tomma? Korkat. flytta hela högen till Laxå och frakta Hasselfors skola till Laxå så slipper ni bygga en ny skola och sparar där med pengar!
När Röfors och Tivedens skola fick stänga ner var det minsann ingen som protesterade och dom hade fler barn än Hasselfors!
Varför protesterade man inte? De tyckte väl förslaget var bra, att flytta eleverna till Laxå! Det tycker INTE vi i Hasselfors! Det kanske är skillnaden. För övrigt är det väl varje medborgares rättighet att protestera.Ta till dig att vi är engagerade istället för att tycka att vi är "bråkiga". Skolan betyder mycket för vår ort, om vi ska få några nya barnfamiljer hit och behålla de vi har. Några av våra utflyttade ungdomar är på väg tillbaka hit med sina familjer och flera är redan tillbaka, men hur blir det nu?????? Förödande!!!
Skrivet 16 feb 2012 09:58 Realist (Ej registrerad)
Antalet skolor blir mindre och mindre i Laxå kommun dock inte antalet rektorer. Skall det verkligen behövas tre fyra rektorer i Laxå med dagens alla tekniska hjälpmedel? När jag gick i skolan på 60-talet hann rektorerna också med att undervisa vissa timmar i veckan, trots att elevantalet då var 2-3ggr. större än idag. Här måste det finnas besparingar att göra!
Skrivet 16 feb 2012 10:26 Matz Pettersson (Ej registrerad)
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Skrivet 16 feb 2012 10:37 Hasselforsare i hjärtat (Ej registrerad)
Skyll inte beslutet på politikerna! Det är ju folket som röstat fram dem. Kanske något att tänka på till nästa val.
Något måste vara fel i den här Kommunen eftersom ingen av mina vuxna barn bor kvar här längre. Tre av dem har flyttat över kommungränsen till Lekeberg.
Skrivet 16 feb 2012 10:44 Mic (Ej registrerad)
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Och jag undrar om det har så stor betydelse om man skriver sitt namn eller en signatur.
Vad skulle skillnaden bli?
Bryr mig inte att du skriver ditt namn!
Skrivet 16 feb 2012 11:34 nojknojk (Ej registrerad)
Det låter så vackert när man vill värna de små.
Särskilt om man själv sitter på en hög häst.
Skrivet 16 feb 2012 13:24 Matz Pettersson (Ej registrerad)
Mic - jag är rätt säker på att det skulle bli ganska stor skillnad!
Skrivet 16 feb 2012 13:29 Familjen flyttar från Laxå Kommun, efter detta (Ej registrerad)
Nu är det slut, detta var droppen som fick bägaren att rinna över, nu blir det flytt från kommunen till sommaren så att våra barn får en chans här i livet, det finns ingenting positivt i Laxå Kommun och ni blir nu en familj mindre till sommaren då vi flyttar. Att flytta mellanstadieeleverna till Laxå hur ska de orka med de långa resorna. Det är säkert bara början, snart flyttas säkert lågstadieeleverna också till Laxå. Nej Laxå Kommun får fortsätta vara den kommun i Sverige med de äldsta invånarna, det är förvånande om folk bor kvar och inte ger sina barn en chans här i livet. Den chansen går ej att få i Laxå Kommun, här utvecklas ingen.
Skrivet 16 feb 2012 13:55 Bra skola i Laxå? (Ej registrerad)
Om man tittar ett steg längre...
Hur ser det ut för barnen som redan idag är samlade i Laxå? Är det en bra skola? Når dom sina mål?
Jag hörde så sent som i veckan att det är ganska kaotiskt på Centralskolan med elever som har missat massor på grund av lärarfrånvaro. Som tjänstemännen verkat struntat i.
Visa mig att ni klarar av det ni redan har så kanske läget skulle vara annorlunda. Just nu så tror jag att de "små" har det bättre på de små skolorna!
Skrivet 16 feb 2012 14:07 Monica (Ej registrerad)
I fallet Laxå så skulle ett byte av det politiska styret vara på sin plats.
För 80 år av S styre och nu med en kommun i ruiner borde vara bevis nog för kommuninvånarna att byta sin politiska sida.
Inget kan bli sämre med Borgerligt styre i er kommun.
Skrivet 16 feb 2012 14:39 Bra skola i Laxå? (Ej registrerad)
Om man tittar ett steg längre...
Hur ser det ut för barnen som redan idag är samlade i Laxå? Är det en bra skola? Når dom sina mål?
Jag hörde så sent som i veckan att det är ganska kaotiskt på Centralskolan med elever som har missat massor på grund av lärarfrånvaro. Som tjänstemännen verkat struntat i.
Visa mig att ni klarar av det ni redan har så kanske läget skulle vara annorlunda. Just nu så tror jag att de "små" har det bättre på de små skolorna!
Skrivet 16 feb 2012 15:14 Sara Pettersson (Ej registrerad)
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Visst vore det väldigt trevligt om alla signerade med sitt eget namn. Men för demokratins skull kan det ibland vara bra att man slipper, så alla kan göra sin röst hörd, även om den i min mening hörs starkare och tas mer på allvar om den är en "riktig" person bakom.
Skrivet 16 feb 2012 16:09 Lars Stralhed (Ej registrerad)
Med alla argument som som tagit fram under denna debatt om skolan och inget tycks bita på S och V . Vad ska behövas för att ni ska lyssna på oss i Hasselfors och Finnerödja . Det är en stor brist på kompetens hos de styrande som inte lyssnar och svarar på våra frågor. Finns det ingen Ekonom i Laxå kommun som kan svara på Lars-Göran Edbergers insändare om ekonomi. Fy F-n hur ni behandlar oss som vill ha en levande landsbygd AVGÅ OCH LÄMNA ER PLATSER TILL FÖRFOGANDE
Skrivet 16 feb 2012 16:22 Undrande Gustafsson (Ej registrerad)
Någon skrev att Tived inte protesterade när vår skola lades ner. Det gjorde vi visst, men till vilken nytta. Enbart kalla handen! T.o.m. Finnerödja tyckte att några mil i buss var väl inget att bråka om. Nu sitter Finnerödja och Hasselfors i samma båt, och DÅ plötsligt är det rena eländet . Man undrar: Vad är skillnaden?!
Skrivet 16 feb 2012 16:25 En som blivit utsatt. (Ej registrerad)
Matz, det kanske finns ett skäl till varför människorna här i Laxå vill vara anonyma.
De allra flesta människor är logiska, så Matz istället för att ge dej på denna företeelse ägna tiden åt att fundera på varför det är på detta sättet.
Även om svaret kan bli nog så besvärande.
Jag lovar det finns goda skäl (tyvärr).
Skrivet 16 feb 2012 16:39 Stig Jansson (Ej registrerad)
Mycket bra skrivet av Matz Pettersson
Jag tycker att Na och i alla andra media, de har ett stor ansvar att sovra bland alla dessa inlägg som inte är seriösa.
Fram för tydligare konversationer på detta media.
Skrivet 16 feb 2012 16:43 SVJ (Ej registrerad)
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Mic (Ej registrerad) skrev:
Och jag undrar om det har så stor betydelse om man skriver sitt namn eller en signatur.
Vad skulle skillnaden bli?
Bryr mig inte att du skriver ditt namn!
Du är inte trovärdig
Skrivet 16 feb 2012 16:49 Trött (Ej registrerad)
Mic (Ej registrerad) skrev:
Ett riktigt beslut. Barn har åkt buss för också. Barn i städer åker ju buss långa sträckor för att komma till skolan. Folk i småorter verkar inte förstå att barn kuskas i hela landet till skolor och det funkar bra.
Hur tror ni det är i Norrland??
Laxå har tyvärr blivit för litet för att ha massa skolor utspridda. Låt barnen gå i en skola och gör den riktigt bra. Nej, flytta till en stad och se om det blir bättre. Bor du i en större stad så kan du få köra ditt barn till andra änden av stan för att få plats på dagis tex. Men låt Hasselforsborna kuska sina barn till Mullhttan om det är så de vill ha det....blir ju åka för dem i alla fall.
Undrar hur inflyttningen har varit till Hasselfors sista 15 åren när de både haft skola och affär??
Läs din läxa innan du säger nåt....Ja det har skett utflyttning från Hasselfors, precis som det är från hela kommunen......men stora utflyttning som gett det här problemet är det elevantal som skett från kanalskolans upptagningsområde. Vi har blivit av men en Affär.....Hur många Affärer, Bensinstationer osv, har försvunnit från Laxå......
Skrivet 16 feb 2012 17:00 ARG (Ej registrerad)
Det här är vad vi hört....Det är skolorna i Hasselfors och Finnerödja's fel att det är så dåligt på skolorna i Laxå..Att ta bort skolorna här ute gör att det blir enklare att hålla ihop skolan för politiker och tjänstemän.
Kommunen tappar 5 miljoner varje år pga av utflyttning, Kommunen är redan skyldig 120 miljoner samt att det är ett underskott på 12 miljoner från 2010 & 2011....sen säger man till folket i Laxå att man ska få en ny Skola.....det kommer kosta c:a 30 miljoner....men man har inte sagt att man måste bygga om i Finnerödja för c:a 15 miljoner....Tror ni att det här kommer att kunna genomföras ?...vem vill låna ut pengar ?....vem ska betala ?....FÖRTSÅ även ni i LAXÅ ...VI ÄR SÄMST I LANDET....enligt revisorerna så får man inte driva en kommun så här....Men det skiter Kommunfullmäktige i
Skrivet 16 feb 2012 17:32 Ivan (Ej registrerad)
Ja. Så har då Greta Särenfors och (S och V) med Tommy Holmqvist i spetsen äntligen fått sin vilja igenom. Vi förstår att ni jublar idag. Det kanske blev en extra tårtbit till kaffet.
Men efter att ha bevittnat gårdagens möte så är det ännu obegripligare att ni tar detta beslut. Argumenten var ännu tunnare än på förra fullmäktigemötet.
Vi förstår mycket väl att det här är bara början om 4-5 år så finns det ingen skola varken i Hasselfors eller Finnerödja. Det säger man inte rakt ut nu men skall man i framtiden fylla upp det man tänker bygga upp i TÄTORTEN så kommer så att ske. För i deras ögon finns bara Laxå tätort det hörs lång väg. De som tror att det inte kommer att ske är bra naiva.
Till undrande Gustavsson jag vet att ni protesterade men jag anar en hel del skadeglädje i ditt inlägg.
Sedan "Kolis" Det vore trevligt med namn men det är bättre med debatt än ingen alls och då får vi acceptera signatur.
Skrivet 16 feb 2012 17:37 Tom (Ej registrerad)
Familjen flyttar från Laxå Kommun, efter detta (Ej registrerad) skrev:
Nu är det slut, detta var droppen som fick bägaren att rinna över, nu blir det flytt från kommunen till sommaren så att våra barn får en chans här i livet, det finns ingenting positivt i Laxå Kommun och ni blir nu en familj mindre till sommaren då vi flyttar. Att flytta mellanstadieeleverna till Laxå hur ska de orka med de långa resorna. Det är säkert bara början, snart flyttas säkert lågstadieeleverna också till Laxå. Nej Laxå Kommun får fortsätta vara den kommun i Sverige med de äldsta invånarna, det är förvånande om folk bor kvar och inte ger sina barn en chans här i livet. Den chansen går ej att få i Laxå Kommun, här utvecklas ingen.
Vad blir skillanden om du flyttar?
Tror du att alla orter runt i länet har så barnen kan gå från sitt hem till skolan på 2 min?
I örebro kan man ju för guds skull få åka buss i 45 min för att ta sig till en skola. Vad är skillnaden?
Se det som en bra sak, kanske kan vara bra för barnen att samlas i en gemensam skola och få en bättre undervisning. Ungar har ju åkt buss och taxi från skogar i alla år och de mår bra än idag. I vissa orter sitter ju föräldrar och kör barnen själva för de törs inte låta dem gå till skolan.
Näe, flytta du så kan sedan berätta hur bra det blev!
Skrivet 16 feb 2012 17:45 Ma (Ej registrerad)
Lars Stralhed (Ej registrerad) skrev:
Med alla argument som som tagit fram under denna debatt om skolan och inget tycks bita på S och V . Vad ska behövas för att ni ska lyssna på oss i Hasselfors och Finnerödja . Det är en stor brist på kompetens hos de styrande som inte lyssnar och svarar på våra frågor. Finns det ingen Ekonom i Laxå kommun som kan svara på Lars-Göran Edbergers insändare om ekonomi. Fy F-n hur ni behandlar oss som vill ha en levande landsbygd AVGÅ OCH LÄMNA ER PLATSER TILL FÖRFOGANDE
Jodå det finns nu tre ekonomer i Laxå kommun, varav en arbetar med BUN. Så det borde ju finnas kalkyler som ger svar.
Skrivet 16 feb 2012 17:51 muuu (Ej registrerad)
Vad skönt att beslutet är taget!
Tror att det var det bästa beslutet som togs. Skönt
Skrivet 16 feb 2012 18:15 Inte rädd för förändring (Ej registrerad)
Minns alla protester när Röfors skola skulle läggas ner. Men den stora frågan är ju inte vad vi föräldrar/vuxna tycker om det, den stora frågan är ju hur blir det för barnen? Vi ska se till barnens bästa! Och i dom allra flesta fall tyckte i alla fall Röforsbarnen att det blev MYCKET BÄTTRE på Kanalskolan! De trivdes bra och fick en massa nya kompisar. Något att tänka på?
Skrivet 16 feb 2012 18:36 skattebetalare (Ej registrerad)
Varför så många vill vara anonyma Matz beror på att vi röstat på dom röda i val efter val.
Nu så är vi intreserade av en fråga och börjar syna vad som händer.
Då upptäcker vi en massa saker som vi inte kunde dröma om existerade vid ett demokratiskt arbete av våra förtroende valda.
Då blir folk förbannade och skäms för sina tidigare val, detta är förklaringen
Skrivet 16 feb 2012 18:44 Hopplöst (Ej registrerad)
Apatisk. Det är vad jag känner mig just nu. Att bli stucken i ryggen av folk från den egna orten får mig att vilja ge upp. Vad finns det för hopp? Men jag hoppas och tror, att när apatin lagt sig, så vaknar stridslusten igen.
Skrivet 16 feb 2012 18:44 Zeus (Ej registrerad)
Stig Jansson (Ej registrerad) skrev:
Mycket bra skrivet av Matz Pettersson
Jag tycker att Na och i alla andra media, de har ett stor ansvar att sovra bland alla dessa inlägg som inte är seriösa.
Fram för tydligare konversationer på detta media.
Och tydligare konversationer skapas genom att folk tvingas ange sina namn?? Alla har en åsikt om saker och ting men långt ifrån alla orkar stå upp för det, ska dessa personer inte ha nått att säga till om?
Man kan dra det här hur långt som helst men, huvudsaken borde väll ändå vara vad personen vill säga och inte vad den bär för namn irl.
Skrivet 16 feb 2012 18:44 ana (Ej registrerad)
Om ny skola byggs i Laxå tätort kommer tegelskolan i Finnerödja rivas.
Finnerödja skola behöver inte rustas för 15 milj som S och V påstått det var bara för att oppositionens förslag skulle bli så dyrt som detta lades in och att oppositionens förslag skulle bli dyrt, dyrt.
Den har ett mycket eftersatt underhåll men kan rustas (investeras) genom underhåll flera år framåt.
Skrivet 16 feb 2012 19:15 OJA (Ej registrerad)
ana (Ej registrerad) skrev:
Om ny skola byggs i Laxå tätort kommer tegelskolan i Finnerödja rivas.
Finnerödja skola behöver inte rustas för 15 milj som S och V påstått det var bara för att oppositionens förslag skulle bli så dyrt som detta lades in och att oppositionens förslag skulle bli dyrt, dyrt.
Den har ett mycket eftersatt underhåll men kan rustas (investeras) genom underhåll flera år framåt.
Om ny skola byggs Laxå så rivs skolan i Finnerödja. Då måste det byggas nya lokaler där för den verksamhet och drift som ska finnas där....oppositionen tror att man river redan när 4-6 har flyttat....för då kan dom inte flyttas tillbaka.....c:a 15 miljoner
Skrivet 16 feb 2012 19:55 Håkan Söderberg (Ej registrerad)
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Håller fullständigt med Matz P
Skrivet 16 feb 2012 19:56 Mic (Ej registrerad)
Mic (Ej registrerad) skrev:
Ett riktigt beslut. Barn har åkt buss för också. Barn i städer åker ju buss långa sträckor för att komma till skolan. Folk i småorter verkar inte förstå att barn kuskas i hela landet till skolor och det funkar bra.
Hur tror ni det är i Norrland??
Laxå har tyvärr blivit för litet för att ha massa skolor utspridda. Låt barnen gå i en skola och gör den riktigt bra. Nej, flytta till en stad och se om det blir bättre. Bor du i en större stad så kan du få köra ditt barn till andra änden av stan för att få plats på dagis tex. Men låt Hasselforsborna kuska sina barn till Mullhttan om det är så de vill ha det....blir ju åka för dem i alla fall.
Undrar hur inflyttningen har varit till Hasselfors sista 15 åren när de både haft skola och affär??
Trött (Ej registrerad) skrev:
Läs din läxa innan du säger nåt....Ja det har skett utflyttning från Hasselfors, precis som det är från hela kommunen......men stora utflyttning som gett det här problemet är det elevantal som skett från kanalskolans upptagningsområde. Vi har blivit av men en Affär.....Hur många Affärer, Bensinstationer osv, har försvunnit från Laxå......
Ehhhh, deras enda affär och varför? Hade Hasselforsborna varit trogna deras affär hade den funnits kvar även idag.
Skrivet 16 feb 2012 21:13 Zeus (Ej registrerad)
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Håkan Söderberg (Ej registrerad) skrev:
Håller fullständigt med Matz P
Är det namnet på personen eller är det åsikten från den samma som är intressant??
Är det namnet du är ute efter så finns det en telefonkatalog du kan bläddra i...
Skrivet 16 feb 2012 21:31 Håkan Gustavsson (Ej registrerad)
Eftersom denna debatt handlar om en flytt av skolelever, så har naturligtvis dom flesta kommentarerna här berört detta. Jag tänkte ta upp några andra konsekvenser av en sån här flytt, nämligen hur det kan drabba själva orten (i det här fallet Finnerödja).
Av egen erfarenhet kan jag konstatera följande:
Desto tidigare barnen går i skolan i Laxå och får nya kompisar där, desto tidigare vill dom ta del av deras fritidsaktiviteter. Detta kommer att innebära att föreningslivet i ytterområdena kommer att få sig en rejäl törn av denna flytt.
När man som förälder åker och hämtar sitt barn i Laxå efter avslutad aktivitet (fotboll, innebandy mm) så händer det lätt att man slinker in på ICA Laxå och handlar lite , istället för att handla på orten. Sånt försämrar naturligtvis för näringslivet i ytterområdet.
Jag tror annars att barnen i ytterområdena kan få en nog så bra utbildning på sin hemort, med rätt kompetens och styrning, men är även väl medveten om fördelarna med åldershomogena klasser
Skrivet 16 feb 2012 22:32 Ansvar ? vad är det??? (Ej registrerad)
Grattis Margareta och Greta nu har ni lyckats, så nu kan ni gå i pension med uträttat värv i bagaget.
Grattis också till Laxåbor som oroat sig för att deras små barn ska blir ensamma i sina skolbyggnader - nu kommer det kanske friskt blod in. Å andra sidan så kan det hela hamna på plus minus noll - med friskola i F- och H till Mullhyttan. Vad ska ni då hitta på för att era små ska slippa blandklasser??
Men, de politker som innan valet lovade att ingen skola skulle läggas ner eller inga barn flyttas in till centralorten - hur kan de nu se sina ytterområdesväljare i ögonen?
Och ingen ekonomisk konsekvensutredning
och ingen konsekvensutredning för ytterområdena
och absolut ingen konsekvensutredning för de barn som behöver mindre skola.
För barnens skull hoppas jag att det hela blir bra.
För barnens skull hoppas jag att en kommunkonkurs leder till bättre ekonomiskt klimat. Tänk att växa upp i en ort som är intecknad upp till molnen - vad ger det för framtidstro???
Skrivet 16 feb 2012 23:36 Agda (Ej registrerad)
ana (Ej registrerad) skrev:
Om ny skola byggs i Laxå tätort kommer tegelskolan i Finnerödja rivas.
Finnerödja skola behöver inte rustas för 15 milj som S och V påstått det var bara för att oppositionens förslag skulle bli så dyrt som detta lades in och att oppositionens förslag skulle bli dyrt, dyrt.
Den har ett mycket eftersatt underhåll men kan rustas (investeras) genom underhåll flera år framåt.
OJA (Ej registrerad) skrev:
Om ny skola byggs Laxå så rivs skolan i Finnerödja. Då måste det byggas nya lokaler där för den verksamhet och drift som ska finnas där....oppositionen tror att man river redan när 4-6 har flyttat....för då kan dom inte flyttas tillbaka.....c:a 15 miljoner
Tror !!!!
Rivning av Finnerödja skola och en rivningskostnad finns i arbetsmaterialet.
Läs på innan du yttrar dig.
Skrivet 16 feb 2012 23:46 HeatOn
Matz Pettersson (Ej registrerad) skrev:
Undrar bara varför alla som skriver här och är så kunniga döljer sig bakom en signatur?
Att ifrågasätta "majoritetens" beslut borde väl även du förstå innebär en utfrysning samt motarbetning irl när man skriver sitt namn.
Att betrakta alla kommentarer som "kunniga" för de inte är dina är väldigt ovärdigt.
Låt folk komma till tals.
Demokrati... det håller vi på halster så länge socialfallsdemokraterna håller i snaran.
Att bygga ett monument över sig själv har väl ingen missat??
Kim Jong Il är ett geni jämfört med Laxå Kommuns styrelse.
(han uppfann hamburgaren och hade ett bepansrat tåg som jag vill ha)
Så himla glad att jag inte bor där, men lider med Er som måste.
Skrivet 17 feb 2012 02:05 En annan Gustafsson i Tived (Ej registrerad)
När S,V,FP och M valde att lägga ner skolan i Tived så var vi många från Tived som demonstrerade. Jag känner absolut ingen skadeglädje över att Hasselfors(och Finnerödja) skola nu håller på att avvecklas, tvärt om. Jag känner väl till vilken unik skolmiljö vi gemensamt skapar på våra mindre orter, men tyvärr så måste det nog upplevas på nära håll för att förstås:( Engagemanget och delaktigheten från föräldrar och tom mor o far-föräldrar och även andra "i byn" är enormt. Naturligare skolmiljö finns inte någon annan stans. Gick själv i Saltängsskolan och klagar inte på den, men när man nu fått tillfälle att jämföra de olika skolformerna så är det ju två helt olika världar.
När man lade ner Tiveds skola så kollade jag även runt på övriga småorter i Kommunen vad gäller befolkningsstatistik. Då var det knappt någon minskning i småorterna de senaste åren medan tätorten minskat rejält. Hur är det nu tro?
Skrivet 17 feb 2012 07:34 Matz Pettersson (Ej registrerad)
SVJ; precis så jag menar. För lätt att smutskasta folk och skriva osanningar utan att våga stå för det. Gäller inte enbart den här debatten utan rent generellt. ibland skrivs rena lögner om vissa människor, hot och idiotförklaringar. Och det är väl skit till demokrati och man inte behöver7vil/törs stå för den åsikt man uttrycker!