Protester mot nedskärningar
Vid 18-tiden samlades demonstrerande föräldrar, skolbarn och andra intresserade från Hasselfors och Finnerödja på torget i Laxå.
Relaterat
De genomförde en manifestation för att uttrycka sin oro för de neddragningar som ikväll ska beslutas på kommunfullmäktige.
Gemensamt tågade de från torget ner till Casselgården där kvällens sammanträde är förlagt. NA kommer att följa händelseutvecklingen under kvällen och meddela om fullmäktiges beslut i frågan.


2 m/s















Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 jan 2012 21:06 Ivan (Ej registrerad)
Vilken fantastisk manifestation det blev från Laxå torg till Casselgården
Tack till alla som ställde upp.
Skrivet 11 jan 2012 21:15 Förälder (Ej registrerad)
Vad händer nu?
Jag hoppas ni har en bra plan för att gå vidare i stoppet.
Skrivet 11 jan 2012 22:19 En som var med (Ej registrerad)
Förälder (Ej registrerad) skrev:
Vad händer nu?
Jag hoppas ni har en bra plan för att gå vidare i stoppet.
Klart ! Planen är att nästa gång skall beslutet fattas på vettiga grunder.
Varför skall man fatta ett beslut på dåliga grunder om det finns möjlighet att fatta dom på bra ?
Skrivet 12 jan 2012 05:40 observant (V) och (mp) sympatisör (Ej registrerad)
Oj,Oj Oj politikerna i Laxå har grovt underskattat styrkan i Hasselforsborna!!! Byalaget i Hasselfors är en mycket stor maktfaktor! Nu har ni politiker gått emot era starkaste väljare. Börja planera för avsked redan nu är ett gott råd. Har det inte gått utför i Laxå förr så startar det nu!
Skrivet 12 jan 2012 05:45 Endast sommarstuga i Hasselfors (Ej registrerad)
NYTT:
Stäng skolan i Hasselfors.
Flytta familjen till Hallsbergs kommun där skolorna är bättre.
Behåll boendet i Hasselfors som sommarstuga.
TJi fick kommunpamparna för de skatteintäkterna och de skolpengarna.
Skrivet 12 jan 2012 06:24 en besviken pappa (Ej registrerad)
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Skrivet 12 jan 2012 06:32 Missnöjet kan breda ut sig....... (Ej registrerad)
Om Hasselfors skola läggs ner är det knappt 10 min. till Mullhyttan i Lekebergs kommun. Bästa alternativet. Det tar också obetydligt längre tid att köra till Fredriksbergskolan i Vretstorp, Hallsbergs kommun än det gör till Laxå. (Går snabbt eftersom det är bra och säker väg från korsningen.) Till Hallsberg ska ungdomarna ändå till gymnasiet........
Om man är missnöjd med en kommun t.ex Laxå så kan man sluta handla där och sluta göra sina ärenden där. Många av kunderna kommer från de mindre orterna. Det får stor påverkan om alla Hasselforsbor och Finnerödjabor börjar köra förbi Laxå. Det finns fler sätt att markera sitt missnöje på. Gäller att vara uppfinningsrik. (Men hålla sig inom det som är lagligt förståss.)
Skrivet 12 jan 2012 07:06 Orolig (Ej registrerad)
Vad var det som var fantastiskt? Att ingen blev dödad eller?
Skrivet 12 jan 2012 07:53 Förälder som var med i manifestationen (Ej registrerad)
Förälder (Ej registrerad) skrev:
Vad händer nu?
Jag hoppas ni har en bra plan för att gå vidare i stoppet.
Svar: Alternativ A är mycket mer genomtänkt vad gäller både barnas bästa, ekonomi och för en levande landsbygd, det är våran och oppositionens förslag. Utbilda lärarna istället för att bygga stora dyra skollokaler i Laxå. Med majoritetens förslag C så kommer det försvinna ännu fler från kommunen och betydligt svårare att locka nya invånare till ytterområdena.
Skrivet 12 jan 2012 08:29 Drivs Laxå som en diktatur? (Ej registrerad)
I en DEMOKRATI kan man INTE driva igenom beslut MOT de flestas viljor! Är Laxå en diktatur?
Lämna misstroendeförklaring till de politiker som tar beslut mot stängningen av mindre skolorna. Politiker är förtroendevalda och kan inte behålla sin post MOT sina väljares vilja!
Skrivet 12 jan 2012 08:36 Trebarnsmor (Ej registrerad)
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
Skrivet 12 jan 2012 08:47 låt oss få kämpa! (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Blir lite fundersam och undrar hur mycket du egentligen är insatt. Om du varit med i går och sett alla som var där borde du förstå att det inte bara är Ivan som kämpar!
Vi är många från både Hasselfors och Finnerödja som gör vad vi kan för att få ett bra beslut taget på vettiga grunder med ett genomarbetat underlag!
Skrivet 12 jan 2012 08:50 NA läsare som är utflyttad från länet för länge sen (Ej registrerad)
Stå på er alla i Hasselfors och låt inte politikerna köra över er! Jag minns hur bra folk det bodde där och bästa kamraterna var ni. Det måste vara ni som idag är protesterande föräldrar och morföräldrar. Det var bra att växa upp i Hasselfors. Önskar er lycka till!
Skrivet 12 jan 2012 08:54 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Drivs Laxå som en diktatur? (Ej registrerad) skrev:
I en DEMOKRATI kan man INTE driva igenom beslut MOT de flestas viljor! Är Laxå en diktatur?
Lämna misstroendeförklaring till de politiker som tar beslut mot stängningen av mindre skolorna. Politiker är förtroendevalda och kan inte behålla sin post MOT sina väljares vilja!
...fast när det var val så skulle de röda arbeta för att behålla skolorna sa de, så jag kan tycka att det är i sin ordning....
Skrivet 12 jan 2012 08:59 Rätt att protestera (Ej registrerad)
Kära trebarnsmor och alla ni andra som protesterar mot nedläggningen av skolor och service på mindre orter. Ni gör så klart rätt som protesterar. Varför ska allt centraliseras till centralorterna? Yttrandefrihet och demokrati är jätteviktigt! Hoppas ni får behålla era skolor som ni vill. Den lilla människans röst blir stark tillsammans!
Skrivet 12 jan 2012 09:00 Tack (Ej registrerad)
Ivan (Ej registrerad) skrev:
Vilken fantastisk manifestation det blev från Laxå torg till Casselgården
Tack till alla som ställde upp.
Tack själv Ivan som alltid tänker på Hasselfors bästa. Vad vore byalaget utan dig? TACK IVAN!
Skrivet 12 jan 2012 09:02 lala (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Skrivet 12 jan 2012 09:04 Finnerödja bo men inte patriot (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Jag håller fullständigt med dig, man kan ju börja fundera i de banor som många uttryckt tidigare att man ska flytta från kommunen om skolan flyttas till centralorten, jag börjar fundera om man inte ska flytta på grund av fega politiker som inte vågar ta ett beslut bara för det sitter en mängd tillresta föräldrar.
Vart har dessa personer vart tidigare när det tagits beslut.
Jag tycker det luktar väljar jakt av opposionen för när väl de sitter vid makten så kommer de inte ha mer pengar att röra sig med.
Jag är inte sosse och tänker inet så bli men ska opposionen sätta sig emot detta enda vettiga beslut som ska tas då vet jag inte.
Näe lägg ner hela verksamheten i Finnerödja,Hasselfors och riv skiten och satsa på nytt i Laxå. Goggla på åldersblandade klasser och se vad de flesta undersökningar säger.
Är ganska säker på att gjorde man en anonym enkät bland lärarna på skolorna i Finnerödja, Hasselfors så skulle de flesta säga att en flytt vore bra under rådande omständigheter.
Skrivet 12 jan 2012 09:18 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
Skrivet 12 jan 2012 09:24 Demokrati är BRA (Ej registrerad)
Till Finnerödjabo, men inte patriot:
Finnerödja skola är inte lika bra som Hasselfors skola så visst förstår jag dig att du vill stänga Finnerödja skolan. Där har förekommit flera svåra mobbingfall. Det har det inte i Hasselfors. Även om du inte gillar din skola så är det inte rätt att lägga ner en skola mot folkets vilja. Framförallt bör Hasselfors skola finnas kvar eftersom den är så bra! Man ska lyssna på vad människorna vill i ett DEMOKRATISKT samhälle. Än är inte vårt samhälle högerextremistiskt eller har SD sympatisörer tack och lov. VI TROR PÅ DEMOKRATI OCH MÄNNISKORS FRIHET!
Skrivet 12 jan 2012 09:38 spara på annat än skolstängningar (Ej registrerad)
Laxå kommun kunde börja spara på den vansinniga ordningen att lärare ska få gratis mat!!! Låt dem betala samma pris som lunchrestaurangpris d.v.s. runt 70 kronor per lunch. Orättvist annars. De har redan lön! Varför ska de få gratis mat? Börja spara in på det. Skolmaten är till för barnen och deras näringsintag. Lärarna får berkosta sin mat själva som alla andra yrkesgrupper gör!
Skrivet 12 jan 2012 09:43 lala (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Skrivet 12 jan 2012 09:51 en besviken pappa (Ej registrerad)
Är det barnen eller hasselfors ni kämpar för. Jag tror att barnen får det bra i Laxå. Jag förstår att ni kämpa för er by men vi som bor på kanal sidan har blivit lovade så jäkla mycket i många år och politikerna dra undan våra ben hela tiden år efter år och till dej som kallar dej låt oss få kämpa jag är ganska insatt i detta. En rättelse av mitt förra inlägg stå för erat beslut menar jag .
Skrivet 12 jan 2012 10:12 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
Skrivet 12 jan 2012 10:24 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
lala (Ej registrerad) skrev:
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Att Kanalskolan är nerlagd var och är ju ingen besparingsåtgärd, den är ju möglig... Och du vet väl som jag att med statistik kan man visa precis det man vill visa, beroende på vad och hur man mäter. Av egen erfarenhet vet jag att det gick väldigt bra för Hasselforsarna jämfört med Laxåarna i klassen när vi kom till Centralskolan. Tips: läs på om elevantal...
Skrivet 12 jan 2012 10:26 Förälder (Ej registrerad)
Fakta;
Kanalskolans elever har äntligen fått nära tillgång till matsal, gy och slöjdsalar.
Alla kommunens 4-6 får inte plats i Centralskolan.
Det är billigare att låta småskolorna vara kvar - ev bussa ut laxåbarn, än att bygga en ny skola för alla 4-6 .
Hasselfors skola är handikappanpassad, i ett plan, med slöjdsalar och en stor idrottshall. Hasselfors skola torde också vara billigare pga Bruket stöttar skolan och hallen.
Stora skolor har sina fördelar Men små har också många fördelar. Låt det vara en valmöjlighet!
Ska vi prata politik så ar det så att de blå har bestämt att "de små" inte ska räknas i Sverige och i Laxå har de röda bestämt att "de små" inte heller ska brys om. =pest eller kolera - Tur då att man kan rösta olika i kommunal och riksdagsval.
Skrivet 12 jan 2012 11:50 Laxå är bäst (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Menar du att bara för att han inte har barn i skolan så skall han inte få uttrycka sin åsikt. Han är ju med och betalar som alla vi andra. Hur skulle demokratin i Laxå se ut om bara åsikter som dina fick råda? Nej, stå upp för de demokratiska idealen i Laxå. Annars lär vi inte få många invånare kvar i vår kommun.
Skrivet 12 jan 2012 11:53 Laxå är bäst (Ej registrerad)
Orolig (Ej registrerad) skrev:
Vad var det som var fantastiskt? Att ingen blev dödad eller?
...att vi fortfarande vågar demonstrera och uttrycka våra åsikter - trots att det finns galningar som vill tysta oss!
Skrivet 12 jan 2012 12:06 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
lala (Ej registrerad) skrev:
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Att Kanalskolan är nerlagd var och är ju ingen besparingsåtgärd, den är ju möglig... Och du vet väl som jag att med statistik kan man visa precis det man vill visa, beroende på vad och hur man mäter. Av egen erfarenhet vet jag att det gick väldigt bra för Hasselforsarna jämfört med Laxåarna i klassen när vi kom till Centralskolan. Tips: läs på om elevantal...
Skrivet 12 jan 2012 12:48 Hej (Ej registrerad)
Varför nämner man nästan bara hasselfors hela tiden??...Varför valde politikerna på sina informationsmöten att ljuga om att skollagen sa att ungarna behövde nya lokaler ? Varför kan dom inte presentera en kostnads kalkyl ? Varför kan dom inte presentera en konsekvensanalys ?......vad är skillnad för dig förälder i kanalområdet om dina ungar får åka buss till hasselfors i stället där det redan finns ganska nya lokaler än att mina får åka till laxå ? Varför ska vi bygga en skola för 30 miljoner utan att ha några vettiga skäl.......min unge skulle få det bättre med kompisar i laxå det är sant och det vore oxå bra......men för 30 miljoner i en kommun som står på ruinensbrant!!! Nej tack......Det är viktigt med ett ekonomiskt värde i hela kommunen och skollorna i ytterområdena är en viktig bit för att få till det ...det är dåligt som det är men att ta bortär att göra lägget värre..ungarna kommer få en bra utbildning i ytter området oxå...och det är väl det som är det viktigaste.
Skrivet 12 jan 2012 13:00 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
lala (Ej registrerad) skrev:
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Att Kanalskolan är nerlagd var och är ju ingen besparingsåtgärd, den är ju möglig... Och du vet väl som jag att med statistik kan man visa precis det man vill visa, beroende på vad och hur man mäter. Av egen erfarenhet vet jag att det gick väldigt bra för Hasselforsarna jämfört med Laxåarna i klassen när vi kom till Centralskolan. Tips: läs på om elevantal...
Skrivet 12 jan 2012 13:05 Låt oss få kämpa! (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Är det barnen eller hasselfors ni kämpar för. Jag tror att barnen får det bra i Laxå. Jag förstår att ni kämpa för er by men vi som bor på kanal sidan har blivit lovade så jäkla mycket i många år och politikerna dra undan våra ben hela tiden år efter år och till dej som kallar dej låt oss få kämpa jag är ganska insatt i detta. En rättelse av mitt förra inlägg stå för erat beslut menar jag .
Om du är insatt i detta borde du också veta hur dåligt skött det här är! Politikerna ville ha en medborgardialog utan diskussion och har man frågor får man inga svar! Eller svar som i värsta fall inte stämmer!
Kolla i underlaget för beslutet... Vilket företag som helst skulle inte genomföra ett sådant här beslut på dessa underlag. Svaret när vi bad om en konsekvensanalys var att den var för svår att göra!
Jag förstår att ni i Laxå håller på det som är bäst för er likväl som vi håller på det som är bäst för oss, men vi borde kunna diskutera och samarbeta! Det här tar ju död på komunen!
Och vi kämpar främst för våra barn, som vi tror har det bättre här, men också för samhället och för kommunen!
I Hasselfors handlar det inte bara om 4-6an som det påstås. När dom är bort blir skolan för dyr för att behålla och om några år är inte 1-3an heller kvar, så som fritis och ev. dagis.
Och i det stora hela är jag rädd för att du kommer att vara besviken även när beslutet är fattat!
Skrivet 12 jan 2012 13:32 lala (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
lala (Ej registrerad) skrev:
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Att Kanalskolan är nerlagd var och är ju ingen besparingsåtgärd, den är ju möglig... Och du vet väl som jag att med statistik kan man visa precis det man vill visa, beroende på vad och hur man mäter. Av egen erfarenhet vet jag att det gick väldigt bra för Hasselforsarna jämfört med Laxåarna i klassen när vi kom till Centralskolan. Tips: läs på om elevantal...
Läs på om elevantal...det är ju precis det jag har gjort annars skulle jag ju inte kunna uttala mig i frågan. Tips: Gör det enkelt för dig och googla på åldersblandade klasser så ser du själv....
Skrivet 12 jan 2012 14:13 Trivs i Laxå (Ej registrerad)
Kan någon skilja på Äpplen och Päron?
Oj OJ , ingen skola skall läggas ner. Förskola och 1-3 finn ju kvar. De finns ju kvar om barnafödandet skulle öka.
Kanalskolan är utdömd och får inte användas av våra barn, allså behöver vi nya lokaler.
För att veta hur många/stora lokaler som behövs måste vi veta hur många barn som skall gå där.
Därför måste beslutet om att följa skollagen göras först. Att den lagen träder i kraft 2015, gör det till ett bra tillfälle nu att börja, så vi är klara då.
LYCKA TLL! (S) och (V)
En fråga: Min utbildning har jag inte gått på arbetstid, gäller andra regler för lärare.
Skrivet 12 jan 2012 17:12 Förslag A är bäst! (Ej registrerad)
Klart s o v inte lägger ner några skolor. Det skulle de aldrig våga hur gärna de än vill. Dessutom har de "lovat" att inte göra det. Jag tror att det här bara är steg 1 till att avveckla Hasselfors skola. Precis som någon skrev så kommer det i nästa steg att bli tvugna att stänga skolan pga bristande elevantal och ekonomiska skäl. Då står vi med en tom skola, som är modulbyggd och som går utmärkt att flytta till Laxå. För i den här takten som besluten fattas i den här kommunen så vore det naivt att tro att en ny skola byggts innan dess. Kanalskolbarnen kommer få trängas vidare i hörnet på Centralskolan i den "provisoriska" lösningen. Detta har de (s o v) redan räknat ut för länge sen. De har en plan för allt, men låter oss invånare tro att vi är med och beslutar genom medborgardialoger mm. Sluga som rävar.... men de upp! Snart biter de sig i svansen (om de inte redan gjort det)
Skrivet 12 jan 2012 17:23 Skattebetalare (Ej registrerad)
Trivs i Laxå (Ej registrerad) skrev:
Kan någon skilja på Äpplen och Päron?
Oj OJ , ingen skola skall läggas ner. Förskola och 1-3 finn ju kvar. De finns ju kvar om barnafödandet skulle öka.
Kanalskolan är utdömd och får inte användas av våra barn, allså behöver vi nya lokaler.
För att veta hur många/stora lokaler som behövs måste vi veta hur många barn som skall gå där.
Därför måste beslutet om att följa skollagen göras först. Att den lagen träder i kraft 2015, gör det till ett bra tillfälle nu att börja, så vi är klara då.
LYCKA TLL! (S) och (V)
En fråga: Min utbildning har jag inte gått på arbetstid, gäller andra regler för lärare.
Behöver man göra beslutet först?? Elevantalet som flyttas till Laxå vet man redan, då bör man väl ta fram ett kostnadsförslag vad en ny skola kommer att kosta att bygga i Laxå och kostnaden för att ha en fungerande skolverksamhet för F-3 barnen i Finnerödja och Hasselfors skola, så brukar det gå till i ett företag, men tydligen inte i Laxå Kommun. Ex. i Finnerödjas lågstadiedel finns inga slöjdsalar och personalrum.
Skall man driva bägge lokalerna eller skall ombyggnad ske. Allt detta kommer att medföra väldigt stora kostnader för en redan fattig kommun och det drabbar oss alla vare sig man bor i Laxå tätort eller i ytterområdena. Min uppfattning är att det är bättre att gå på oppositionens alternativ A, detta måste bli bra mycket bättre för kommunens redan hårt drabbade ekonomi, dessutom följer vi skollagen då också. Laxå Kommun har redan felkalkylerat många andra investeringar tidigare. Ex. kunskapens hus, skattepengarna i witterstrands lokaler, resecentrum mm. Det räcker nu S o V
Skrivet 12 jan 2012 17:39 Hej (Ej registrerad)
Trivs i Laxå (Ej registrerad) skrev:
Kan någon skilja på Äpplen och Päron?
Oj OJ , ingen skola skall läggas ner. Förskola och 1-3 finn ju kvar. De finns ju kvar om barnafödandet skulle öka.
Kanalskolan är utdömd och får inte användas av våra barn, allså behöver vi nya lokaler.
För att veta hur många/stora lokaler som behövs måste vi veta hur många barn som skall gå där.
Därför måste beslutet om att följa skollagen göras först. Att den lagen träder i kraft 2015, gör det till ett bra tillfälle nu att börja, så vi är klara då.
LYCKA TLL! (S) och (V)
En fråga: Min utbildning har jag inte gått på arbetstid, gäller andra regler för lärare.
Det är bra att du trivs i laxå. Vi vill väl alla trivas i laxå.....vil bara säga att det står inte i skollagen att vi måste bygga en ny skola, det står lokalerna ska vara anpassade för den verksamhet som ska bedrivas.... Och det finns tomma lokaler på centralskolan säger lärarna......sen vill jag bara säga att den nya skollagen började gälla från 1:a juli 2011
Skrivet 12 jan 2012 19:50 Vet vad jag skriver om (Ej registrerad)
spara på annat än skolstängningar (Ej registrerad) skrev:
Laxå kommun kunde börja spara på den vansinniga ordningen att lärare ska få gratis mat!!! Låt dem betala samma pris som lunchrestaurangpris d.v.s. runt 70 kronor per lunch. Orättvist annars. De har redan lön! Varför ska de få gratis mat? Börja spara in på det. Skolmaten är till för barnen och deras näringsintag. Lärarna får berkosta sin mat själva som alla andra yrkesgrupper gör!
Vad får dig att tro att lärarna äter gratis? Det stämmer inte! Ta reda på fakta innan du skriver.
Skrivet 12 jan 2012 20:06 Skärpning politiker! (Ej registrerad)
Till politikerna:
Försök hålla diskussionen till det det berör - skolsituationen för våra barn och ungdomar.
Gör det som gagnar flest elever - en skola med åldershomogena klasser och ändamålsenliga lokaler.
Låt inte stridstupparna och gaphalsarna bestämma - följ skollagen.
Ta ansvar för kommunens ekonomi - välj det alternativ som är ekonomiskt och pedagogiskt fördelaktigt.
Lyssna på dem som är insatta i verksamheten - de har lämnat ett förslag D.
Visa att ni vågar ta ansvar - alla kan inte bli nöjda med alla beslut. Ni har ANSVAR för elevers utbildning och kommunens ekonomi. Det är det det handlar om - inta att vara populär.
Skrivet 12 jan 2012 20:19 Fundersam ortsbo (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Håller med dig fullt ut , By laget är en klubb för inbördesbeundran och som kostar komunen pengar ...
Skrivet 12 jan 2012 22:17 Per (Ej registrerad)
Senast jag var på fullmäktige i Laxå var det som förtroendevald för socialdemokraterna.Kommunens och socialdemokraternas starke man var Erik Carlsson.Jag ska inte jämföra men att nå Eriks klass är nog för alla i denna församling otänkbart.Några noteringar gör jag dock
Oppositionen som på min tid satt tysta där enbart och i bästa fall en ledamot yttrade sig har förbytts till en debattglad skara där många är uppe i talarstolen.
På sosse sidan där många förr var uppe och debatterade är det nu endast "kommunalrådet"som är i talarstolen.Har övriga talsvårigheter eller har piskan varit framme.
Vänster endast partiordföranden som talar alltså som vanligt
Sedan undrar jag hur kan ordföranden Vilgren säga till alliansen Ni förhalar beslutet, då det hela tiden är de styrandes inkompetens som är orsaken?
Kan det må hända bli så att genomförandet av ett eventuellt kommande beslut kommer att förhalas?
UPP TILL KAMP
Skrivet 13 jan 2012 07:55 kommuninvånare (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Fundersam ortsbo (Ej registrerad) skrev:
Håller med dig fullt ut , By laget är en klubb för inbördesbeundran och som kostar komunen pengar ...
Kom gärna på ett besök till Hasselfors. Eller fråga på kommunkontoret vad Hasselfors byalag gör för kommunen. Dom gör otroligt mycket!
Det är nog alla överens om!
Men det är inte konstigt att det tas negativa beslut för Hasselfors när det finns sådana som ni!
Vill ni veta mer ta kontakt med byalaget, dom bitts inte!
Skrivet 13 jan 2012 08:09 Hasselforsbo (Ej registrerad)
Tycker att debatten lite spårat ut, när personangrepp blir följden.
Är övertygad att många små orter vore glada om man hade en "Ivan" som rör om lite i grytan och inte accepterar avvecklingen av landsbygden.
Skrivet 13 jan 2012 08:26 Ivan (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Förstår att du är besviken.Du tycker att har man inga barn i skolan får man inte ha en åsikt. Det är riktigt jag har inga barn i skolan men jag har barnbarn som jag värnar om. Och sluta skriv by lag det heter byalag.
Skrivet 13 jan 2012 09:01 en besviken pappa (Ej registrerad)
Hej igen. Ni säger att ni gör det för barnen. Sen läser man i dagens tidning att det är föräldrar som kan tänkas flyttar om detta blir att era barn ska in till Laxå och tänker ni på barnen då som bryts upp från alla sina kompisar .
Skrivet 13 jan 2012 10:02 Låt oss få kämpa! (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Hej igen. Ni säger att ni gör det för barnen. Sen läser man i dagens tidning att det är föräldrar som kan tänkas flyttar om detta blir att era barn ska in till Laxå och tänker ni på barnen då som bryts upp från alla sina kompisar .
Ursäkta, men det här blir min sista komentar till dig. (förstår att du bara vill provosera.)
Hela det här ärendet skulle inte finnas om det inte vore utflyttning från vår kommun. Och observera! Det är inte bara från ytterområdena.
Tyvärr är det ju faktiskt så att statistiken visar att befolkningen minskar mest i Laxå tätort.
Skrivet 13 jan 2012 10:46 en besviken pappa (Ej registrerad)
Till låt oss få kämpa. Jag vill inte provesera utan har mina åsikter . Är det okey eller? Sen till Ivan .jag vet att det heter byalag men ibland går det lite fort. Alla är inte perfekta.kommunen sköts inte bra men det vet vi alla om.
Ber om ursäkt om ni känner er sårade för mina inlägg. Men jag måste få skriva min åsikt.vi har blivit lovade så mycket sen snödroppen stängdes borta vid saltängen
Skrivet 13 jan 2012 10:57 Hej och hå, blåtå (Ej registrerad)
Trebarnsmor (Ej registrerad) skrev:
Känslan jag får när jag läser kommentarer från hela den här följetången är olustig. Det tycks finnas en hel del som har problem med att folk säger sin mening. Är ni emot yttrandefrihet och demokrati? Tycker det är posivit att folk inte bara tackar och bugar, som så vanligt i sverige. Det här handlar inte bara om barnen. Det här handlar om hela samhället, ska orterna avvecklas eller utvecklas? Vi har vår fulla rätt att uttrycka vår mening, och den är att vi vill utvecklas! Vi har inte lust att betala skatt och hålla käft, som några verkar tycka....
lala (Ej registrerad) skrev:
Jo. det här handlar om barnen och inte huspriserna som många i Hasselfors verkar ha som sitt viktigaste argument. Barnen skulle garanterat ha det bättre i en skola där det finns mer kompisar och rena klasser. De som slåss hårdast för detta tänker inte på barnen de har inte ens barn som är i skolåldern utan det är andra faktorer som styr. Kanalskolan är nedlagd där det gick 100-tals barn, nu får även Hasselforsarna dra sitt stå till stacken vad det gäller besparingar för dessa 10 barn eller vad det kan handla om.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Det tror jag inte du kan garantera faktiskt, att de skulle få det absolut bättre...
Och du, jag ser viss skillnad att flytta 500 m mot att åka 15000 m...Och det där strået, det blir nog vårt sista, för sen är stråna slut.
lala (Ej registrerad) skrev:
Det är ju bara att du läser rapporterna på området. Det är sämre med blandklasser! Sen spelar det väl ingen roll om det är 500m eller 15000m, men väljer ju om man bosätter sig på en ort där det finns service och underlag för att ha en service eller om man inte gör det. Om man bor/bosätter sig i en by med 15-20 elever på en skola eller vad det nu kan vara så måste man ju ändå förstå att det finns en risk att underlaget inte räcker till och det måste man ju väga in i sitt beslut om var man vill bo. Sen vad jag menar med att kanalskolan är nedlagd är ju att Laxå eleverna får ju också känna på besparingar och det ska ju gälla även för ytterområdena om det nu måste sparas mer.
Hej och hå, blåtå (Ej registrerad) skrev:
Att Kanalskolan är nerlagd var och är ju ingen besparingsåtgärd, den är ju möglig... Och du vet väl som jag att med statistik kan man visa precis det man vill visa, beroende på vad och hur man mäter. Av egen erfarenhet vet jag att det gick väldigt bra för Hasselforsarna jämfört med Laxåarna i klassen när vi kom till Centralskolan. Tips: läs på om elevantal...
lala (Ej registrerad) skrev:
Läs på om elevantal...det är ju precis det jag har gjort annars skulle jag ju inte kunna uttala mig i frågan. Tips: Gör det enkelt för dig och googla på åldersblandade klasser så ser du själv....
I Hasselfors har man jobbat i blandklasser i hundra år, således finns stor erfarenhet av detta. Frågan om kvaliteten kom även upp på vårt "informationsmöte" i höstas, "Har elever från Hasselfors sämre studieresultat än övriga elever i kommunen?" Svaret vi fick var nej. Då ett "ja" skulle gynna deras avsikter har jag all anledning att tro på att kvaliteten är god på undervisningen i Hasselfors skola, trots åldersblandade klasser. 15-20 elever, ja om man flyttar mellanstadiet. Idag finns över 40 barn i verksamheten. Du gillar att överdriva till din fördel, då jag kunde räkna till 115 elever på Kanalskolan F-6 i skolkatalogen. Du säger 100-tals vilken ger intryck att där går minst dubbelt så många elever... :)
Skrivet 13 jan 2012 11:40 Fakta (Ej registrerad)
en besviken pappa (Ej registrerad) skrev:
Katastrof att politikerna lyssna på by laget igen och den där Ivan som inte ens har några barn själv i skolan. Våga ta ett beslut .
Fundersam ortsbo (Ej registrerad) skrev:
Håller med dig fullt ut , By laget är en klubb för inbördesbeundran och som kostar komunen pengar ...
Öhh...Hallå? Verkligen låga kommentarer. Byalaget är ingen klubb utan en förening som jobbar för att det ska finnas aktiviteter under hela året för oss invånare och besökare. Man driver biografen, fritidsgården, skötsel av torg mm, arrangerar Mopedens Dag, Nationaldagsfirande, Midsommarfirande, Hasselforskalaset mm, arrangemang som vi får finansiera själva. Stora ideella krafter som lägger ner tid och energi för att det ska fungera. Byalaget är så mycket mer än Ivan, som råkar vara ordförande och ansiktet utåt, en roll som inte någon annan gärna avundas, då det medför fula personangrepp från folk tex... Byalaget är värda beundran, för som sagt, Kommunen satsar inte något här....
Skrivet 13 jan 2012 15:34 Själv mamma (Ej registrerad)
Va bra att folk engagerat sej så i den här frågan om skolorna runtom! Det är hur trist som helst att se hur de små orterna liksom tynar bort mer och mer, andelen äldre ökar och allt färre barnfamiljer flyttar hit/stannar kvar.
Men hur ska den trenden vändas? Vart ska det sluta?
Om skolan ska finnas måste den ju också ha en kvalité som är värd namnet. Tror nog barnen kan anpassa sej och trivas - om det är bra skola med bra lärare och en lugn och harmonisk miljö. Kvalité kommer ju inte automatiskt med vare sej en liten eller stor skola.
Däremot kan man tänka på hur långa dagar barn ska ha i sitt arbete. Långa resor, skoldagen och därtill läxor. Det talar för mer lokalt liggande skola, har själv barn som fått resa hela sin skoltid, och visst har det gått men ju längre från centralorten man bor desto mer får man väl förstå föräldrars syn på vart skolan finns.
Men jag undrar lite, vad blir nästa steg, när Laxås skola är för stor för elevantalet? Internatskola i Örebro?