Personal på äldreboende
svor och skrek åt de äldre
Nu vill kommunen säga upp tre undersköterskor
Tre undersköterskor på Kungsgården har i flera år behandlat de äldre dåligt. För en månad sedan stängdes de av, och nu kommer de att varslas om uppsägning
Relaterat
De tre undersköterskorna ska ha varit kalla och hårda på sina jobb. En av dem ska ha svurit och skrikit åt de som bor på äldreboendet. Hon ska ha sagt vad som helst till de äldre, och flera av pensionärerna har varit rädda för henne.
Nu har en utredning gjorts, efter att enhetschefen Conny Eriksson gjorde en Lex Sarah-anmälan förra månaden.
- Vi tog ett beslut att stänga av vårdarna i väntan på utredningen. De har gått hemma med lön sedan dess, men nu kommer de att varslas, säger han.
Kränkningarna är även polisanmälda uppger kommunalrådet Lennart Eriksson (S) till TT.
- Jag är fullt informerad nu och på fredag morgon gjorde jag en polisanmälan om misshandel, för så framgick det av det interna resonemang man haft med personalen, säger han.
- Jag reagerar väl som alla andra människor. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att sådant här kunde pågå i vår kommun utan att vi fått reda på det. Vi är en liten kommun med 20 000 invånare och man brukar få reda på saker och ting.


2 m/s














Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 okt 2010 08:31 uska (Ej registrerad)
Helt ofattbart att detta har fått pågå efter flera år av övergrepp,3 personer har behandlat dom äldre dåligt hur har detta fått fortsätta har deras arbetskamrater blundat? enhetschefen måste ta tag i hela personalgruppen.
Skrivet 26 okt 2010 08:41 Bratwurst (Ej registrerad)
Kanske lite mer kännbara straff vore i sin ordning ... istället för det där daltandet?
Skrivet 26 okt 2010 08:49 Ofir (Ej registrerad)
Vi bör komma ihåg en sak. Den standard som vi sätter idag, det är den standard som vi kommer att få leva med när vi blir så gamla så att vi behöver hjälp och vård - men antagligen snäppet lägre. Jag har fått se min egen mamma skalas av så totalt att hon inte ens kan ha några av sina vackra saker från det forna hemmet kvar på sitt rum. Saker och ting har fått "fötter". Med risk för repressalier säger man som anhörig ingenting. Man hoppas bara att hon får den hjälp hon behöver när man vänder ryggen till. Det är dagens svenska äldreomsorg!
Skrivet 26 okt 2010 08:53 Liza (Ej registrerad)
Skönt att de får sparken...De gamla ska behandlas med respekt.
Skrivet 26 okt 2010 09:13 Usch o fy (Ej registrerad)
Ge dom sparken och se till att de aldrig mera får jobba med människor. Fattar dom inte att de jobbar med service? Här kan man kanske inte tvivla så mycket på NA:s uppgifter då enhetschefen gjort en Lex Sara.
Skrivet 26 okt 2010 09:20 B M Pettersson (Ej registrerad)
Hur har dessa människor kunnat hållit på i flera år och behandlat de äldre på detta vis - det är ju skrämmande.
Skrivet 26 okt 2010 09:23 jm (Ej registrerad)
tror dom att de kommer att få bättre personal sen då, när de kommer tvingas jobba varannan helg och delade turer även på veckorna......? om de blir som komunen vill. alla som har ett liv kommer ju för fasen söka sig ifrån vården då!!! är de ingen som fattar att man ska vara rädd om bra sjukvårdspersonal!!! bra att dom fick sparken, sådana människor har inget inom vården att göra!
Skrivet 26 okt 2010 09:24 IllVilligaValle i Vivalla
Jag jobbade inom psykvården på 70 talet o en bit in på 80 talet, dom gamla skötarna behandlade patienterna som boskap o tyvärr finns vissa utav den gamla stammen kvar inom vården, men då var det rena boskapsskötseln.
Skrivet 26 okt 2010 09:39 brevensbruk (Ej registrerad)
På tiden att de blir utan jobb. Fruktansvärda människor, som kan bete sig så. Jag har haft flera jobb inom långvården, och VET att det är många av personalen som hellre spelar fia än hämtar "bäcken". De låtsas att de inte hör, klockan som ringer. Hälst ska man göra som jag gjorde, gå genast till chefen. De fick en tillsägelse, som var befodrad. Det värsta var att de som gjorde så här, haft anställning i många många år. Då tror man ju inte sånt här om dem?
Skrivet 26 okt 2010 09:41 människovärde (Ej registrerad)
Helt rätt! Alla människor ska bemötas med respekt,de som inte förstår det ska absolut inte jobba inom den offentliga sektorn!
Skrivet 26 okt 2010 09:45 Nationell (Ej registrerad)
O på sonens fritids så är det personal som svär inför barnen !
Skrivet 26 okt 2010 09:52 Leonardo (Ej registrerad)
Det är bra att olämplig personal rensas bort. Det finns alltför många av den sorten - överallt. Personal som går där för att i första hand lyfta lön och som inte har så mycket till övers för de äldre, som ju faktiskt befinner sig i en underlägsen situation.
De äldre ska kunna känna sig trygga i sitt boende och få den uppmärksamhet och det stöd som de behöver!
Skrivet 26 okt 2010 10:07 Kurredutten (Ej registrerad)
Å, stressar inte de ansvariga ihjäl sig nu. Detta har pågått i flera år och redan nu så sker det åtgärder. Livet är inte lätt
Kurredutten
Skrivet 26 okt 2010 10:13 mormor (Ej registrerad)
uschia mig att bli gammal,inte kul.med slö personal.
Skrivet 26 okt 2010 10:15 Arg student (Ej registrerad)
Det som ni skriver och NA skriver är helt taget från luften. Till det här fallet finns INGA bevis om vad som hänt, utan personalen är den som blivit totalt felbehandlad. Det är personal själva som pekat ut de här tre för att de känner sig utfrysta. Så innan ni öppnar era glappande käftar kanske ni ska sitta med fakta på handen. Nu för tiden om du inte tycker om någon, så kan du hitta på vilken jävla skit som helst utan någon som helst källa, bara för att få den sparkad. Om ni som skrivit kommentarerna här är vuxna, så funderar jag på hur fan ni tänker. Jag har alltid trott på vad tidningarna skriver, men det här krossar gränsen för hur man får hänga ut folk i tidningen utan bevis.
Skrivet 26 okt 2010 10:19 Till Usch o Fy (Ej registrerad)
Usch o fy (Ej registrerad) skrev: Ge dom sparken och se till att de aldrig mera får jobba med människor. Fattar dom inte att de jobbar med service? Här kan man kanske inte tvivla så mycket på NA:s uppgifter då enhetschefen gjort en Lex Sara.
Du kan tvivla på exakt allt som skrivits. För det är godtyckliga uttryck utan bevis som kommit fram här. Personalen har t.ex. blivit anklagade för att göra "en höna utav en fjäder", är det någonting du bör få sparken för, en jävla klyscha? Kungsgården och Kumla kommun verkar vara ett skämt där man smutskastar varandra ut tomma luften.
Skrivet 26 okt 2010 10:21 Haldolspruta (Ej registrerad)
"IllVilligaValle i Vivalla"
Jo tyvärr så var psyk "vården" ingen höjdare förr. En del av det gamla gardet i personalen finns kvar. Men mycket har även blivit bättre (som tur är). Men jag tror även det gamla gardet har utvecklats en del.
Skrivet 26 okt 2010 10:37 Helena (Ej registrerad)
Jag håller med om att det är hemskt det som händer inom äldrevård ibland. Men, jag tycker att personalen i vården får stå ut med mycket utan att det uppmärksammas. Både från anhörigas, brukarens, chefens etc. sida.
Jag tycker absolut att de gamla ska vårads med respekt men jag tycker inte att de får säga vad de vill till personalen heller. De kan svära, vara riktigt elaka med mera. Skillnaden är om man är dement, då vet man inte vad man säger ellee gör, men om man är gammal så är man inte dum i huvudet och då tycker jag att man ska visa respekt tillbaka.
Kort sagt - det verkar som om personalen inom vården hara bara skyldigheter utan rättigheter.
Skrivet 26 okt 2010 10:39 PB (Ej registrerad)
Avskeda!
Skönt att dessa individer inte kommer att kunna få arbete inom denna sektor i framtiden. Genom referenser från kumla kommun.
Bra, Starkt och omdömmesfullt av Kumla kommun.
Skrivet 26 okt 2010 11:46 Dotter (Ej registrerad)
För att balansera debatten något, kan jag som anhörig citera min förälder som vistas på nämnda vårdboende "Dom är så rara och tålmodiga, nästan allihopa i personalen. Det är bara nån enstaka som är lite otrevlig ibland."
Skrivet 26 okt 2010 11:49 T (Ej registrerad)
Mycket intressant att följa denna diskussion. Förstår att en sak som denna rör upp känslor, det gör jag verkligen. Men innan utredningen är klar och all fakta har kommit fram så är de flesta av dessa inlägg helt absurda. Ni som skriver att de ska sparkas, att de är hemska människor, att de ska ha mer kännbara straff, att man inte kan tvivla på NA:s uppgifter för att enhetschefen har gjort en Lex Sara etc. Ni som gör detta, hur väl insatta är ni i detta fall? Vad har ni för fakta som gör att ni kan skriva detta? Har ni insyn i verksamheten på detta äldreboende? Vet ni vad som faktiskt har hänt bakom dessa stängda dörrar? Intressant att se hur ”lynchmobben” så snabbt kan hetsas upp utan att ha tillräckligt med fakta. Tänk att mänskligheten inte har lärt sig av som har hänt rent historiskt.
Skrivet 26 okt 2010 12:05 Undersköterska (Ej registrerad)
Äntligen säger jag. Stor heder till Kumla kommun så vågar göra något åt saken. Jobbar själv på ett boende likt Kungsgården men i en annan kommun där detta problem funnits en lång tid och i "min" kommun görs ingenting. Eller jo, man omplacerar problemet till annat boende gång på gång - och det enda det löser är ju att det så att säga blir lugnt för stunden.
Skrivet 26 okt 2010 12:49 Argus (Ej registrerad)
Svaret är enkelt: saken kan aldrig ha inträffat, för Kungsgården är ju ett kommunalt boende. Sånt inträffar bara på boenden som drivs av privata vårdbolag. Hade Kungsgården drivits av ett vårdbolag så hade det stått överst i rubriken och journalisten hade direkt gjort en koppling mellan personalens dåliga uppträdande och vårdbolagets brutala och människofientliga vinstmaximering.
Men som sagt, missförhållanden i omsorgssektorn förekommer ju endast där privata aktörer är inblandade, så jag drar slutsatsen att detta inte kan ha hänt, eftersom Kungsgården drivs kommunalt.
Skrivet 26 okt 2010 13:23 Maria (Ej registrerad)
T (Ej registrerad) skrev: Mycket intressant att följa denna diskussion. Förstår att en sak som denna rör upp känslor, det gör jag verkligen. Men innan utredningen är klar och all fakta har kommit fram så är de flesta av dessa inlägg helt absurda. Ni som skriver att de ska sparkas, att de är hemska människor, att de ska ha mer kännbara straff, att man inte kan tvivla på NA:s uppgifter för att enhetschefen har gjort en Lex Sara etc. Ni som gör detta, hur väl insatta är ni i detta fall? Vad har ni för fakta som gör att ni kan skriva detta? Har ni insyn i verksamheten på detta äldreboende? Vet ni vad som faktiskt har hänt bakom dessa stängda dörrar? Intressant att se hur "lynchmobben" så snabbt kan hetsas upp utan att ha tillräckligt med fakta. Tänk att mänskligheten inte har lärt sig av som har hänt rent historiskt.
visst kan vi vara dåligt insatta , men oavsett vad som pågått bakom dessa stängda dörrar så är detta ett oaceptabelt beteende , en bra undersköterska etc är inte någon som bara går in och gör vad de ska , lägga om sår eller vad det kan vara det handlar om att se hela bilden , en bra vård innefattar även den psykiska biten , faktum är att dessa kanske fått de boende att må sämre istället för bättre , psykisk och fysisk hälsa påverkar dessutom varandra ..mår du bra psykiskt kan även din fysiska hälsa bli bättre och vise värsa mår du dåligt psykiskt kan du även må sämre fysiskt ..detta har jag själv upplevt i egna livet så jag vet att de hänger ihop sen är jag "undersköterska själv så har även läst det under utbildningen ..osv
Skrivet 26 okt 2010 13:46 Maria (Ej registrerad)
Helena (Ej registrerad) skrev: Jag håller med om att det är hemskt det som händer inom äldrevård ibland. Men, jag tycker att personalen i vården får stå ut med mycket utan att det uppmärksammas. Både från anhörigas, brukarens, chefens etc. sida.
Jag tycker absolut att de gamla ska vårads med respekt men jag tycker inte att de får säga vad de vill till personalen heller. De kan svära, vara riktigt elaka med mera. Skillnaden är om man är dement, då vet man inte vad man säger ellee gör, men om man är gammal så är man inte dum i huvudet och då tycker jag att man ska visa respekt tillbaka.
Kort sagt - det verkar som om personalen inom vården hara bara skyldigheter utan rättigheter.
visst får man stå ut med mycket slag under bältet i mellan åt , och givetvis har man rätt att säga ifrån , men på ett vårdat sätt , man måste hela tiden komma ihåg varför man är där "för att få personen att må bättre och man vinner ALDRIG på att bemöta skit med skit
Skrivet 26 okt 2010 13:48 Kurredutten (Ej registrerad)
Du "arga student" som vet sanningen. Anmäl per omgående NA för falskt reportage och kräv deras huvuden på ett fat. Vi andra visste inte att det var en bluff, därför reagerade vi som vi gjorde. Meddela alla genom denna sidas kommentar hur du kommer att rätta till alltihop.
Kurredutten
Skrivet 26 okt 2010 14:15 ML (Ej registrerad)
Jag tror ju inte att man stänger av personal om det inte verkligen hänt. En kommun vill inte ta ett sådant nederlag som detta är bara för att vara taskiga. Knappas vill man ha sådan här publicitet om sin äldrevård.
Jag tycker det är strongt gjort av kommunen att verkligen ta tag i det.
Av egen erfarenhet finns det tyvärr mycket personal som inte jobbar för att de tycker det är roligt att hjälpa människor med behov, utan för att lyfta lön. Tyvärr finns det säkerligen fler som dessa och kanske de tänker sig för nu när faktiskt kommunen går till handling.
Att kränka gamla som är i en behovssituation tycker jag är så fruktansvärt lågt.
Men jag tänker också så här : ALLA som vetat att detta pågått är också delaktiga i kränkning och misshandel, hur kan man låta detta pågå år efter år? Inte bara 3 personer är skyldiga till detta utan hela personalgruppen och kanske annan personal också.
Hoppas att alla inom vården stannar upp och tänker på hur ni behandlar era brukare.
Skrivet 26 okt 2010 14:26 "Lex Sarah" (Ej registrerad)
Du som arbetar som usk i en annan kommun, under dessa omständigheter, har oxå ett ansvar, om du vet att det förekommer missförhållanden.
Det är även din skyldighet att anmäla ! Vad väntar du på !!
Lex Sarah
"Du som arbetar med omsorg om äldre är enligt socialtjänstlagen (SoL) skyldig att vaka över att alla äldre får god omvårdnad och att de lever under trygga förhållanden. Du är också skyldig att anmäla om någon utsätts eller har utsatts för allvarliga missförhållanden, såsom övergrepp eller vanvård."
Det här är vad vi alla har att rätta oss efter !!
Skrivet 26 okt 2010 15:32 a.j (Ej registrerad)
det här luktar dålig arbetsledning lång väg.klarar man inte av sitt arbete som chef måste man hänga någon annan
Skrivet 26 okt 2010 15:39 Trött på dumma kommentarer (Ej registrerad)
T (Ej registrerad) skrev: Mycket intressant att följa denna diskussion. Förstår att en sak som denna rör upp känslor, det gör jag verkligen. Men innan utredningen är klar och all fakta har kommit fram så är de flesta av dessa inlägg helt absurda. Ni som skriver att de ska sparkas, att de är hemska människor, att de ska ha mer kännbara straff, att man inte kan tvivla på NA:s uppgifter för att enhetschefen har gjort en Lex Sara etc. Ni som gör detta, hur väl insatta är ni i detta fall? Vad har ni för fakta som gör att ni kan skriva detta? Har ni insyn i verksamheten på detta äldreboende? Vet ni vad som faktiskt har hänt bakom dessa stängda dörrar? Intressant att se hur "lynchmobben" så snabbt kan hetsas upp utan att ha tillräckligt med fakta. Tänk att mänskligheten inte har lärt sig av som har hänt rent historiskt.
Maria (Ej registrerad) skrev: visst kan vi vara dåligt insatta , men oavsett vad som pågått bakom dessa stängda dörrar så är detta ett oaceptabelt beteende , en bra undersköterska etc är inte någon som bara går in och gör vad de ska , lägga om sår eller vad det kan vara det handlar om att se hela bilden , en bra vård innefattar även den psykiska biten , faktum är att dessa kanske fått de boende att må sämre istället för bättre , psykisk och fysisk hälsa påverkar dessutom varandra ..mår du bra psykiskt kan även din fysiska hälsa bli bättre och vise värsa mår du dåligt psykiskt kan du även må sämre fysiskt ..detta har jag själv upplevt i egna livet så jag vet att de hänger ihop sen är jag "undersköterska själv så har även läst det under utbildningen ..osv
Maria, du dumförklarar dig själv här. Du skriver "visst vi kan vara dåligt insatta, men oavsett vad som pågått bakom dessa stängda dörrar så är detta ett oacceptabelt beteende". Om det är stängda dörrar kan vi FÖRST dra slutsatsen att du inte vet ett jävla någe om vad som händer bakom dörrarna. Du skriver sen att man "kanske fått de boende att må sämre". För det första utgår du ifrån tomma källor, och för det andra så säger du ordet "kanske". Vad vet du egentligen? Sitter du här och hänger ut folk och gissar dig till vad som är rätt och fel.
Snälla var bara tyst tills du vet vad som händer. Om det finns fler personer som du skulle det här samhället störta. Du menar att man bara kan anta någonting, och sen skulle man kunna sätta dit vem som helst genom att bara säga det rakt ut till en person med högre auktoritet. Kom igen, bättre kan du som har en sån hög utbildning inom området. Get a grip folks.
Skrivet 26 okt 2010 16:12 Undersköterska (Ej registrerad)
"Lex Sarah" (Ej registrerad) skrev: Du som arbetar som usk i en annan kommun, under dessa omständigheter, har oxå ett ansvar, om du vet att det förekommer missförhållanden.
Det är även din skyldighet att anmäla ! Vad väntar du på !!
Lex Sarah
"Du som arbetar med omsorg om äldre är enligt socialtjänstlagen (SoL) skyldig att vaka över att alla äldre får god omvårdnad och att de lever under trygga förhållanden. Du är också skyldig att anmäla om någon utsätts eller har utsatts för allvarliga missförhållanden, såsom övergrepp eller vanvård."
Det här är vad vi alla har att rätta oss efter !!
Du, jag vet det. Och det anmäls av sådant här till chefer, för så är jag lärd att det ska gå till, men frågan är väl vad som händer sedan. Ingenting vill jag påstå! Endast allvarliga missförhållanden anmäls förresten vidare till Socialstyrelsen, frågan är väl då vem som gör bedömningen om det är allvarligt eller inte. En skärpning av lagen är på sin plats så att alla sådana här övergrepp går vidare till Ss för annars kommer man aldrig se en förändring. "Min" kommun verkar dra sig in i det längsta för att göra dessa anmälningar för man ser det som en skamfläck.
Skrivet 26 okt 2010 16:50 Arg student (Ej registrerad)
Kurredutten (Ej registrerad) skrev: Du "arga student" som vet sanningen. Anmäl per omgående NA för falskt reportage och kräv deras huvuden på ett fat. Vi andra visste inte att det var en bluff, därför reagerade vi som vi gjorde. Meddela alla genom denna sidas kommentar hur du kommer att rätta till alltihop.
Kurredutten
Tro mig att jag vet mer än vad du någonsin kommer göra här. Kommunen vill visa sig duktiga, men är egentligen pajaser. Deras auktoritet har stigit dem över huvudet. Det här är den mest värdelösa skiten jag läst.
Skrivet 26 okt 2010 17:56 Arg student (Ej registrerad)
Kurredutten (Ej registrerad) skrev: Du "arga student" som vet sanningen. Anmäl per omgående NA för falskt reportage och kräv deras huvuden på ett fat. Vi andra visste inte att det var en bluff, därför reagerade vi som vi gjorde. Meddela alla genom denna sidas kommentar hur du kommer att rätta till alltihop.
Kurredutten
Tro mig att jag vet mer än vad du någonsin kommer göra här. Kommunen vill visa sig duktiga, men är egentligen pajaser. Deras auktoritet har stigit dem över huvudet. Det här är den mest värdelösa skiten jag läst.
Skrivet 26 okt 2010 18:16 Leex (Ej registrerad)
Helt sjukt! Vad är det för sätt att jobba? Tänker de inte att deras ålderdom är närmare än de tror. Vad arg jag blir av att tyvärr läsa sånna händelser. Hoppas att alla sätter stop om det ser någon behandla de gammla på det viset. Mer personal på natten TACK!Ni skämmer ut alla USK-er. OHH
Skrivet 26 okt 2010 21:41 Malmen (Ej registrerad)
Det är visst inte mycket du vet heller, jag är väl insatt i detta och det finns självklart en grund till att personer blir av med sina jobb. Självklart är de som pekas ut upprörda/ledsna/arga men det betyder ej att de är oskyldiga.
Tiden får utvisa vad som händer med dessa. Skyldiga eller Icke skyldiga.
Det viktiga är väl ändå att de äldre ska känna sig trygga och må bra? Inte att man ska tycka synd om sina "Vänner" som blir av med jobbet.
Skrivet 26 okt 2010 22:05 KA (Ej registrerad)
I Stockholm har i dag en undersköterska hungerstrejkat i 56 dygn utanför LO-Borgen på Norra Bantorget!
I dag tog alla hans krafter slut och ambulansen fick hämta honom och köra till sjukhuset där han nu blivit inlagd.
Undersköterskan gjorde 3 st. Lex Sarah anmälningar för vanvård, som han bevittnat. Vårdtagare blev slagna, bundna m.m. Viss personal gick hem flera timmar för tidigt varje dag och lät vårdtagarna vara helt utan hjälp! Lex Sarah-anmälningarna lämnade han till sin chef, som inte lämnade dem vidare!
Chefen arbetsbefriade honom istället, men gav honom lön ändå! Chefen påstår att undersköterskan är sjuk och behöver medicin! Som tur är har undersköterskan bandupptagningar med bevis! Nu försöker man säga upp undersköterskan! Så går det till i vårdsverige i dag!
Skrivet 26 okt 2010 23:58 Annika (Ej registrerad)
Självklart ska dom bort!!! Men kommunen måste ta sitt ansvar!!!! Är det vård av gamla vi ska bedriva eller ska vi sitta och göra onödiga IVOP och tes???? Får dom bestäma när dom vill ha sin hjälp?? NEJ. När verksamheten tillåter. Låter så bra när ni går ut och lovar, men det stämmer inte överrens med verkligheten!!! Ska vi kunna svenska?? Ska man kunna läsa en handlingslista??? Ska man tycka om gamla människor?? Ska vi ha drägliga scheman?? Har man rätt till ett privat socialt liv när man jobbar inom vården?? POLITIKER ta ert ansvar. Vilken vård ska vi ha???
Skrivet 27 okt 2010 10:59 Bondförnuft (Ej registrerad)
Jag har jobbat på flera äldreboenden, dag och nattpass.
Inom kommunen sköts rutiner olika bra, och den sociala kompetensen i arbetsgrupperna är väldigt olika.
Ofta brister chefers kunskap, när de aldrig jobbar med nattpersonalen. Många gamla har det jobbigt på natten, de har tappat känsla för om det är natt eller ej? De yrar, ska upp eller bara rastlösa. Sover i perioder. Gamla förändras ibland fort, och är inte den som man kände tidigare. Ställer mer krav på personalen och fler personal ibland.
Natten kan bli riktigt annorlunda mot ett dagspass.
Allt kan bli en dålig kombination!
1. Kompetenta kolleger hittar en lösning, med en bra chef. Tyvärr är inte så alltid fallet.
2. Problem skjuts på eller chefen förstår inte situationen.
Hönshus löser aldrig några problem! De bara tjattrar vidare och klagar.
En del av diskussionen har tyvärr landat här. Men det finns sunda boenden! Det forskas mycket om åldrandet, men då kliniskt
Kommunen är en statisk organisation och ibland
Skrivet 27 okt 2010 12:12 qo (Ej registrerad)
Verkar vara sadister som jobbar där eller så är dom psykopater.
Skrivet 27 okt 2010 13:11 Af (Ej registrerad)
Hur kan det ha pågått i flera utan att nåt hände?
tycker att man ska behandla äldre med respekt,och ge dom en trygg och säker vardag,det är mitt mål då jag själv är uska...
Att man är elak mot brukare har absolut ingenting med att göra att man är underbemannad,har dåliga scheman,har det tufft hemma eller är ensam med 20 st.....kan man inte klara av att hantera stress o organisera sitt jobb kan man stanna hemma....
Skrivet 27 okt 2010 14:19 Kvast Hilda (Ej registrerad)
Finns inget försvar överhuvud taget för att man kränker och misshand-lar försvarslösa människor som hamnat i beroende ställning. Det gäller både funktionshindrade och gamla som inte kan föra sin egen talan. Fegt av personalen att inte våga säja ifrån när man jobbar under dåliga förhållanden, självklart är ni underbemannade. Det är en politisk fråga, våga vara obekväm och säja ifrån. Dåliga överbetalda chefer har vi fått nog av. Ta bort ett antal mellanchefer och tillsätt folk på golvet som kommer brukarna till del. Jag har själv haft en anhörig på Kungsgården och hur tror ni det känns idag? Vi påtalade brister i omhändertagandet ett antal gånger. Det borde inte behövas. Social kompetens och empati behöver man ingen särskilt utbildning för. Det räcker med sunt förnuft och gott omdöme. Som anhörig märker man stor skillnad i hur personalen bemöter brukarna och man kan bara gissa hur det ska kännas att vara i beroende ställning. Nej i Kumla vill man inte bli gammal. SKÄRP ER POLITIKER!!!!
Skrivet 28 okt 2010 10:54 Madeleine (Ej registrerad)
Jag har haft 2 närstående på Kungsgården, och jag är INTE förvånad att det blir en Lex-Sarah...