Kommunen köper Frejgården för 3,1 miljon
3,1 miljoner kronor. Så mycket ska Kumla kommun betala till landstinget för köpet av Frejgården, dit ensamkommande flyktingbarn ska välkomnas från och med maj.
Relaterat
– Inget är skrivet ännu, men det är det pris som vi kommit överens om med landstinget. Det är en rimlig kostnad, säger Lennart Eriksson, (S), kommunstyrelsen ordförande.
12 barn räknar Kumla kommun med att kunna ta emot. Lennart Eriksson menar att Kumla ligger i framkant med sitt mottagande.
– Vi är nog lite snabbare än de övriga sydkommunerna. När vi först talade om det här i Sydnärkegruppen var det flera som ställde sig frågande till att alls ta emot dessa barn.
Från Kumla kommuns sida kan man mycket väl tänka sig att samarbeta med flera kommuner. Och samtal har inletts med Lekebergs kommun.
– Det kan bli så att Lekeberg hyr in sig på fem av de platser som finns, säger Lennart Eriksson.
Kumla kommun får statlig ersättning för varje barn. Ersättning ges även för bland annat barnens skolgång, socialtjänstens utredningar och arvodet till gode män. Dessutom utbetalas en årlig ersättning på en halv miljon kronor.


2 m/s
















Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 feb 2010 09:48 caScaDe (Ej registrerad)
oj oj oj till en del saker är plånboken riktigt fet,,,
Skrivet 6 feb 2010 11:21 Laxå jänta (Ej registrerad)
Intämmer! Använd pengarna till annat.
Skrivet 6 feb 2010 12:33 Olle (Ej registrerad)
Hedersvärt. Självklart ställer vi upp på barn i nöd.
Skrivet 6 feb 2010 13:57 caScaDe (Ej registrerad)
ja Olle du har rätt men först ska vi ha ordning o reda på hemmaplan innan vi städar efter alla andra,,,tycker du vi har bra som det är nu elle????????
Skrivet 6 feb 2010 14:04 Sköter dom sig går det bra. (Ej registrerad)
Intressant med tanke på allt snack som varit om dessa flyktingbarn i skåne.Nu får vi se om brotten ökar i detta område.Kommer ihåg på 80-talet då en svensk tonåring vart skjuten i magen av en flykting varpå flyktingars bilar sattes i brand,bostäder attackerades och dom jagades av hämndlystna kumlabor.
Skrivet 6 feb 2010 16:52 mitt f d Kumla (Ej registrerad)
Är denna vansinnesidé på bekostnad av äldreomsorg, skola mm? Tycker mig ha hört och läst alltför många nedskärningar på detta område.
Skrivet 7 feb 2010 00:30 Håkan (V) (Ej registrerad)
Oerhört glädjande att vi "drar vårt strå till stacken". Mycket klagande har det varit på socialdemokratin i Kumla på sistone, men när det gäller flyktingmottagande ska ingen skugga falla. Bra det! Och välkomna nya Kumlabor! Kanske får ni gå i Skogstorp.
Skrivet 7 feb 2010 13:51 Olle T. (Ej registrerad)
Men kan ingen sätta stopp för denna galenskap.
Har Kumla kommun frågat de som bor i Kumla om de vill ha det såhär ???
Det finns redan alltför gott om kulturberikare som kostar samhället och skattebetalarna pengar.
Gör enkäter och låt folk få vara med och bestämma i frågan.
Skrivet 7 feb 2010 14:18 goten (Ej registrerad)
Ett s.k flyktingbarn (ålderstest görs ej)kostar ungefär 700.000:-/år, det motsvarar vad tio svenska fattigpensionärer får i pension under motsvarande tid.
Inom ett onämnbart område finns det aldrig några sparkrav.
Skrivet 7 feb 2010 14:19 Tim (Ej registrerad)
Högre pensioner istället för asylmiljoner!
Vilka är det som finansierar staten och Migrationsverket? Är det möjligtvis skattebetalarna? Sedan täcker bara statens ersättningar en liten del av utgifterna för så kallat flyktingmottagande.
Skrivet 7 feb 2010 14:47 R Ericssom (Ej registrerad)
Vet ni som bor i KUMLA att dessa barn som oftast kallas för skägga barn på grund av att dom inte är barn - vet ni att ett sånt här barn kostar skattebetalarna minimum 1,1 mille ????? Vet ni vad ett ankarbarn är ????
Skrivet 7 feb 2010 16:33 Global man (Ej registrerad)
Vill bara säga att de flesta kommentarer till den här artikeln säger mer om dem som tycker till! Inskränkthet och rädsla tycks fylla deras liv. Gör något av era liv istället för att skylla på alla andra att ni inte är nöjda med era egna liv.
Vi lever i en global värld och få ta vårt ansvar i den värld vi varit med och skapat.
Så lättköpta poäng med problem som varit och att det är synd om oss och de runt omkring oss används bara för att skapa osunda känslor som skadar mer än det skapar tilltro till människan och vad vi kan göra bra istället för att skapa en grogrund för destruktiva beteenden-vi är del av en helhet vare sig ni vill det eller inte så gör något av era liv om ni är missnöjda!!!
Utan att skada andra!!!
Om ni tittar er runtomkring så ser ni skitstövlar i alla läger!
Väx som människa!!!
Skrivet 7 feb 2010 16:56 Niklas Larsson (Ej registrerad)
Detta är ett totalt vansinne. Vi kan kan kan KAN inte hålla på & stå med öppna armar fören vi har ordning & reda på oss som redan lever här (höj pensionerna, anställ istället för att permittera inom vården osv osv). Med dagens resonemang bland politikerna skulle hela världen komma hit om de var på flykt. Givetvis skall Hela EU ta gemensamt ansvar för dessa människor. men de väljer att komma hit istället för till de EU länder som ligger närmast deras hemområde. Varför??? Varför? Som sagt, ett totalt vansinne.
Skrivet 7 feb 2010 17:52 Ej rasist men realist (Ej registrerad)
Fixa så vård, skola & omsorg fungerar till 100 % innan vi tar hand om dessa stackars rullator barn. Gör en folkomröstning som NA gjorde när Askersund ville ta emot ankarbarnen. Men så fort kommuninvånarna säger vad dom vill så tas dylika omröstningar bort. Såvida inte resultatet bilr 80 för å 20 mot "flyktingbarnen" för då hamnar resultatet på löpsedeln.
Skrivet 7 feb 2010 17:56 Archer (Ej registrerad)
kommuner köper hus till ensamkommande "barn" samtidigt som en annan kommun tar bort de kokta äggen på frukosten på äldreboendet.
Stackars pensionärer.
Skrivet 7 feb 2010 18:13 goten (Ej registrerad)
Ett s.k flyktingbarn (ålderstest görs ej)kostar ungefär 700.000:-/år, det motsvarar vad tio svenska fattigpensionärer får i pension under motsvarande tid.
Inom ett onämnbart område finns det aldrig några sparkrav.
Skrivet 7 feb 2010 18:29 goten (Ej registrerad)
Till Global man,av dina kommentarer att döma anser du dig vara en tolerant individ,har du fått någon form av mandat från högre ort att bedöma vilka som är toleranta eller intoleranta.Att kalla någon för inskränkt eller intolerant tyder på att den som sa det,han var det, resultatet blir en s.k bumerangeffekt.
Skrivet 7 feb 2010 21:22 Olle T. (Ej registrerad)
Jag är också trött på att tidningar mörkar så mycket. Där finns inget demokratiskt tänkande minsann.
Vips när man skrivit något som inte passar så dyker det upp texten "Denna artikel är stängd för nya kommentarer"
Om det så bara är 3 eller 4 inlägg så får man inte skriva mer. VARFÖR är det så tror du. Ja inte för att det är yttrandefrihet iaf.
VET du hur mycket det är som döljs. Jag har inom kort tid sett domslut som visar hur tidningen INTE tagit med fakta på ett korrekt sätt.
Jag läser dagligen Diskrimineringsombudsmannens sida på nätet.
Där finns det flera arbetsgivare som tagit emot för intervjuer, men den s.k."arbetssökande" har hittat ett bra sätt att känna sig diskriminerad på och därmed fått ut sanslösa summor pengar.
(Läs deras hemsida så ser du vad som betalas ut, och på vilka idiotiska grunder i många fall)
Detta är satt i system av många.
Jag kan göra listan lång, huuur lång som helst,,,säg bara till så ska du få svar på tal.
Skrivet 7 feb 2010 23:27 Carpe Diem (Ej registrerad)
Är det månne förenligt med folkviljan att en kommun som tvingas skära i budgeten för välfärden till gamla bl a ser det som sin uppgift att istället satsa pengar på ensamkommande åldrande flyktingbarn som i största utsträckning av någon anledning utgörs av män?
Borde man inte se till kommunens innvånare i första hand...
Skrivet 8 feb 2010 09:31 Olle T. (Ej registrerad)
Mitt tidigare inlägg "hänger i luften" Försöker få med allt här.
GLOBAL MAN.
Du har så fel så fel i det du skriver.
VI är ingen "helhet" Om nu DU är det så låt så vara, men alla är inte som du.
Jag är varken inskränkt eller rädd. Jag är bara så innerligt trött på denna våldtäkt av vårt samhälle.
Än så länge har vi demokrati och yttrandefrihet.
Varför skall då en sund åsikt genast kallas för inskränkt m.m.
Det jag kan hålla med dig om är att det finns skitstövlar i alla läger.
Men jag vill ha rätten att bestämma själv vem eller vilka som kliver innanför mitt lands gränser.
Jag betalar gärna skatt till en Svensk skitstövel, men tamejtusan inte till de som kommer hit och ska bli "försvenskade"
Jag bara poängterar här att jag INTE är rasist, vilket man blir anklagad för så fort man nämner vad man tycker om invandring.
Jag tycker det är helt OK. med folk som bor här och gör rätt för sig.
Skrivet 8 feb 2010 12:12 sverigedemokrat, ICKE rasist! (Ej registrerad)
Håller med du "olle T". Flyktingpolitiken är helt tabu att prata om här i sverige, för då blir man genast kallad rasist. Titta bara på våra politiker. DET är ett ämne de undviker i det längsta.
Det som hände i Haiti nu är fruktansvärt! Stackars människor MEN vi kan tex. inte ta hit en massa föräldralösa barn!! Vi kan och ska försöka hjälpa dom så gott vi kan på plats. Det ska alla länder som har möjlighet göra.
Skrivet 8 feb 2010 13:35 GLOBAL MAN (Ej registrerad)
Olle T mfl.
Kul att röra upp lite känslor, mest för att få er att vakna. Detta om att vi är en helhet märks inom flera områden. miljöpåverkan är en. Det du släpper ut får andra ta del utav och vi har varit med om att skapa den här världen som den ser ut och då får vi vara med och ta hand om skiten som uppstått oxå.
Vad är en sund åsikt om jag får fråga? I vems perspektiv är den sund?
De som kommer hit och gör rätt för sig? Vad är rätt? De hinner inte komma hit förrän människor har åsikter om dem om hur de är och vad de kommer att göra med samhället, låter inte det som en inskränkthet så säg! Eller hur Goten? Jag kan ju köra vidare på din ramsa men det blir mest flamsigt.
Någon måste stå upp för de som inte hörs oxå vilket ni tycks ha tagit mandat för när det gäller dem ni tycker har det dåligt här. Så vi är väl lika stora kålsupar allihop. Vi är del i en helhet och beroende på varifrån hotet kommer så går vi samman mot det hotet, vare sig det "hot" mot välfärden lr från yttre rymden.
Skrivet 8 feb 2010 13:44 GLOBAL MAN (Ej registrerad)
Ytterligare en sak som inte nog kan poängteras är alla ursäkter som förs fram för jag är inte än det ena och än det andra. Det ni vill få fram som sanningar är bara ursäkter för att inte göra upp med det ni är missnöjda med i era egna liv - så vakna och gå vidare gör upp med er själva innan ni hoppar på någon annan.
Nu får jag väl en "bumerangeffekt" på detta men det får jag väl ta, jag förstår att ni inte har möjlighet att ha ett större perspektiv på tillvaron men jag önskar att ni kan få det med tiden - lycka till!
Skrivet 8 feb 2010 14:03 Tyck till! (Ej registrerad)
Ja detta är sannerligen ett hett ämne! Det bor visst ingrodd folkilska över hur politikerna kör över sina invånare! Heja!
Det finns för många här hemma som har det långt under existensminimum och inte får någon hjälp!
Skrivet 8 feb 2010 14:14 mamma (Ej registrerad)
Vad hände med Frejgården? Detta underbara ställe dit familjer kunde få komma och få rätsida på sin tillvaro!! Var där med mina två små barn (på den tiden) och fick all hjälp i världen. Underbar personal!
Jag blev så besviken och förvånad när jag läste att det inte fanns kvar!!!
En hälsning till alla som jobbade där 1996-2002.
Skrivet 8 feb 2010 16:46 mitt f d Kumla (Ej registrerad)
Ja då fick man det bekräftat vad jag trodde(på bekostnad av äldrevård, skola mm). PI skrev om det 100207.
Skrivet 8 feb 2010 17:53 bia2 (Ej registrerad)
Mina kommentarer passar sig tydligen inte eftersom dom inte kommer med...
Jag tycker vi kan hjälpa fler personer i deras närområden istället för det vi håller på med nu....
Skrivet 8 feb 2010 22:10 caScaDe (Ej registrerad)
1.kap. Grundläggande bestämmelser i Yttrandefrihetslagen.
1. § "Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,televesion och vissa liknande överföringar,filmer,vidiogram och andra upptagningar offentligt uttrycka tankar,åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
men Allehanda och Aftonbladet råkar ofta tappa bort vissa inlägg
Skrivet 8 feb 2010 23:35 bia2 (Ej registrerad)
caScaDe: Nej inte nu längre......den tiden är förbi.
Skrivet 9 feb 2010 00:48 Olle T. (Ej registrerad)
GLOBAL MAN (Ej registrerad) skrev: Ytterligare en sak som inte nog kan poängteras är alla ursäkter som förs fram för jag är inte än det ena och än det andra. Det ni vill få fram som sanningar är bara ursäkter för att inte göra upp med det ni är missnöjda med i era egna liv - så vakna och gå vidare gör upp med er själva innan ni hoppar på någon annan.
Nu får jag väl en "bumerangeffekt" på detta men det får jag väl ta, jag förstår att ni inte har möjlighet att ha ett större perspektiv på tillvaron men jag önskar att ni kan få det med tiden - lycka till!
GLOBAL MAN.
DU har inte upprört några känslor som du tycks tro. För mig är du inte ens en värdig motståndare i debatten.
Och inte kan DU, "väcka" någon heller,,,folk är redan vakna och kan tänka själva utan dig som "väckarklocka"
Du vet ju inte ens vad som menas med att göra rätt för sig.
Så snacka inte skit om att någon försöker fixa poäng med någon tyckasyndom-mentalitet
Det du kallar "destruktiva beteenden" är vad som blivit en följd av denna sjuka invandrarpolitik.
Du gör det lätt för dig med att kasta ut ord som ej har någon mening.
Ta reda på fakta och återkom när du har kött på bena och inser vart vi är på väg.
Tack för ordet.
Skrivet 9 feb 2010 10:57 flyttlasset (Ej registrerad)
Märks klart o tydligt vilka ruttna medmänniskor det bor i Kumla. Inte alls en trevlig stad att bo i. Synd om dem ensamma flyktingbarnen som blir bemötta av er. Man kan bara hoppas att ni själva behöver hjälp någon dag och att ni inte får det, för ni förtjänar ingen hjälp med erat tänk.
Skrivet 9 feb 2010 11:39 Ej rasist men realist (Ej registrerad)
Barn å barn vet i tusan om dom kan kallas? Snarare äldre tonåringar på gränsen till män.......
Skrivet 9 feb 2010 16:25 orättvist (Ej registrerad)
Så Kumla kommun vägrar slå på lamporna åt barnen som åker snowboard vid Kumlasjön, men köpa hus för flera millioner åt ungar från andra länder det har dom råd med. Våra barn då??? då ska det alltid snålas och sparas i kommunen. Då finns det inga pengar!! Fy farao!
Skrivet 9 feb 2010 16:57 människovän (Ej registrerad)
Alla pladdrar,innan något är klart..
det är inte bara slynglar med skägg,som kommer..
Undrar om någon nånsin tänker med hjärtat..
Vi svenskar har så jäkla bra,att vi inte längre har någon empati för andra.
Skrivet 9 feb 2010 17:33 bia2 (Ej registrerad)
flyttlasset: Menar du verkligen att du inte förstår någonting??
Var är dom små flickorna, varför är det bara män som kommer? eller är det inte lika synd om flickorna....
Skrivet 9 feb 2010 19:54 Global man (Ej registrerad)
Olle T
Ditt inlägg är ett ganska klart bevis på upprörd stämning. Du tar ju åt dig om att jag tycker att det är bara dåliga ursäkter som tas upp ist för att ta itu med sitt eget liv.
Fakta, ja vad är fakta och framförallt vad är tolkning av fakta och vilken fakta vill man ta fram och tolka. Det är frågan men dit kommer du nog inte eftersom du har alla fakta att ta ställning till och därför vet vad som är rätt och fel.
Det roliga i den här debatten är att det har en tendens till ge vatten till sin kvarn, mest för att de som har liknade åsikter är de som läser och vill kommentera, vilket medför att de tror att ALLA har liknade åsikter och därför säger sig ha mandat att föra fram åsikten att alla tycker som jag - börja folkomrösta, politiker kör över medborgarna mm. det är så mycket mer synd om oss. Titta upp och se, lyssna och var uppmärksam på den delen av samhället utanför din krets så kanske ni kan bli lite mer källkritiska för att skapa er en mer mångfacetterad bild av livet. Levgott
Skrivet 10 feb 2010 07:05 flyttlasset (Ej registrerad)
Jaha så det e ok om det är små flickor som kommer...stackars små rädda kumlabor. Genom sig själv så känner man ju andra. Vad du har för hemska upplevelser i ditt liv märks ju tydligen. Konflikträdd o folkskygg, rätt vanligt i Kumla med andra ord.