Amerikanska armén
köper Karlskogavapen
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat ett kontrakt värt drygt 200 miljoner kronor med den amerikanska armén för företagets bärbara vapensystem Carl-Gustaf som tillverkas i Karlskoga.
– Det här är ett riktigt genombrott för oss, säger Tomas Samuelsson, chef för Saabs affärsområde Dynamics.
– Vapensystemet har funnits i USA tidigare, men då bara bland olika specialförband som Navy Seals och liknande.
Stor framgång
– Men att nu själva armén också köper det ser vi som en stor framgång, det är första gången som den amerikanska armén köper det svenska granatgevärssystemet. Och även om det inte är en jättestor order i sammanhanget så inger det ju förhoppningar på sikt.
Ordern kommer inte att skapa några större mängder nya jobb i Karlskoga i dagsläget.
– Nej, inte just nu. Vi räknar med att kanske behöva anställa ett tiotal personer till i Karlskoga. Men det har gått ganska bra för oss under en längre tid så under hösten har vi redan anställt omkring 65 personer.
Används i över 40 länder
– Men den här ordern är som sagt mycket positiv och utgör ännu ett bevis på kapaciteten hos Carl-Gustaf-systemet. Det visar även vilket stort förtroende våra kunder har för systemet.
Det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf används i dag i fler än 40 länder världen över.


4 m/s













































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 nov 2011 10:30 laban (Ej registrerad)
Gött!
Skrivet 30 nov 2011 10:57 OlleT. (Ej registrerad)
Underbart.
Tack USA, Sverige behöver varenda krona som kommer in.
Så än en gång TACK USA.
Skrivet 30 nov 2011 10:59 PT-Plut (Ej registrerad)
Härligt pengar till Sverige :)
Nu kommer alla PK människor få spader.
Skrivet 30 nov 2011 11:01 EPO (Ej registrerad)
Det verkar som det inte råder lågkonjunktur i en branch ute i världen.
Skrivet 30 nov 2011 11:06 Janne (Ej registrerad)
Inte första gången.
Skrivet 30 nov 2011 11:26 SARS (Ej registrerad)
EPO (Ej registrerad) skrev:
Det verkar som det inte råder lågkonjunktur i en branch ute i världen.
I kristider finns det alltid, och har också alltid funnits, två branscher som växer. Den ena är vapenindustrin och det är i den jag sätter mina pensionspengar nu när alla "etiskt korrekta" investeringsobjekt barkat åt h....
Skrivet 30 nov 2011 11:35 Ali (Ej registrerad)
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Skrivet 30 nov 2011 11:35 K (Ej registrerad)
@SARS: Vi har en skuldkris som gäller stater nu, vilket rimligtvis kommer att betyda att anslagen till försvaren kommer att minska. Ett viss utrymme kommer ju givetvis alltid att finnas då kristider även pressar förhållanden mellan stater.
Skrivet 30 nov 2011 11:39 Bröd och Frihet (Ej registrerad)
Dom väljer kvalitet i Úsa s arme Nu får alla aktivister spader! För att Sverige säljer vapen, till en demokrati. Och skapar jobb här i Svedala.
Skrivet 30 nov 2011 11:51 metpet (Ej registrerad)
Härligt att vi har en lagstiftning som förhindrar att vi säljer vapen till krigförande länder. Just USA har ju inte varit i krig på, vad är det, två veckor?
Skrivet 30 nov 2011 12:21 33434 (Ej registrerad)
Bröd och Frihet (Ej registrerad) skrev:
Dom väljer kvalitet i Úsa s arme Nu får alla aktivister spader! För att Sverige säljer vapen, till en demokrati. Och skapar jobb här i Svedala.
ja o vapenfabrikerna är inte ens svensk ägda bara max i hoppsatta i sverige.
Skrivet 30 nov 2011 12:46 Fredrik Horn-Berlin (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Du har helt rätt Ali! Jag tycker som du. Det är helt klart dubbelmoral.
200 MSEK är en droppe i havet, och de pengarna kunde kommit ifrån produktion av något annat. Kvinnorna och barnen som i slutändan dödas av vapnen kan inte välja något annat.
Fotnot: Jag förstår att vapen kan ha en stabiliserande effekt i vissa fall, men det finns nog med vapen i världen till det. Som ett av världens rikaste länder per capita så har vi lyxen att välja vad vi producerar. Om någon kan välja så är det vi, som ligger i den absoluta toppen av välfärden i världen.
Skrivet 30 nov 2011 12:49 Raggarn (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Jajjemän!
Tror säkert det finns andra mer "demokratiska" länder dit du kan flytta om det inte passar.
Skrivet 30 nov 2011 12:53 NCB (Ej registrerad)
Krig är alltid företagsekonomiskt lönsamt och just nu är det en begynnande högkonjuktur för vapenhandeln. Snart får dom riktigt drag under galoscherna och det blir återigen europeér som står framför kanonerna. Vem vet kanske till och med USA får sin del av krig på egen mark igen.
Så det ända man kan göra är att som SARS sätta sin slant i vapenindustrin och hoppas att man lever att få nytta av sin investering.
Skrivet 30 nov 2011 13:18 Glenn (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Fredrik Horn-Berlin (Ej registrerad) skrev:
Du har helt rätt Ali! Jag tycker som du. Det är helt klart dubbelmoral.
200 MSEK är en droppe i havet, och de pengarna kunde kommit ifrån produktion av något annat. Kvinnorna och barnen som i slutändan dödas av vapnen kan inte välja något annat.
Fotnot: Jag förstår att vapen kan ha en stabiliserande effekt i vissa fall, men det finns nog med vapen i världen till det. Som ett av världens rikaste länder per capita så har vi lyxen att välja vad vi producerar. Om någon kan välja så är det vi, som ligger i den absoluta toppen av välfärden i världen.
Så länge en stor del av min skatt går till arbetslösa slackers som bara kräver och gnäller är det bara att köra på på allt som ger cash.
Skrivet 30 nov 2011 13:26 Allan Ola (Ej registrerad)
Jag tycker det är fel att profitera på U-länder såsom det i artikeln. Landet har uppenbara problem och mycket svält. Skicka ett plan med mediciner och mat istället för att ta betalt för vapen.
Skrivet 30 nov 2011 14:06 Arne (Ej registrerad)
Hur kan ni säga att det är BRA att vi tillverkar och säljer vapen till länder som startar krig där hundratusentals civila dör??
(Afghanistan och Irak bara för att nämna senare exempel)
Sjukt att ni låter pengarna gå före oskyldiga människoliv.
Skrivet 30 nov 2011 14:21 Dafvid (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
USA Brukar inte skjuta GRG på kvinnor och barn!?, snarare att de som beskjuts gömmer sig bland kvinnor och barn för att försvåra arbetet för fredsbevarande styrkor och för att skapa union mot USA eller andra länder som stör deras sysselsättning, som brukar innehålla förtryck av civila (kvinnorna och barnen du pratade om)
Skrivet 30 nov 2011 14:50 Hans Holberg (Ej registrerad)
Ingen av de som hurrar över det här kommer att ändra åsikt förrän de själva blir drabbade av "Carl Gustafs" effektivitet. Så de ska nog vara glada att de befinner sig nästan tusen mil ifrån nedslagsplatserna i Afghanistan. Ju längre bort, desto lättare att låtsas som om svenska vapen bara är tekniska under och inte innebär blod, död och lemlästning. Men vapenmånglarna vet, och för dem räknas bara pengarna. Nu går de hem till fru och barn och berättar stolt vilken god affär de har gjort med den för tillfället mest militaristiska och aggressiva stormakten i världen.
Skrivet 30 nov 2011 15:57 Arne (Ej registrerad)
USA brukar skjuta kvinnor och barn, ja. Sök på nätet får du se :(
(varning...)
Det är en komplex fråga, men att sälja vapen till krigsförande länder är aldrig positivt.
Skrivet 30 nov 2011 15:58 Arne (Ej registrerad)
Dafvid: så vad blir skillnaden i praktiken?.... Barn och kvinnor dör. Och USA är anfallande land. Och vi säljer vapen till USA.
Skrivet 30 nov 2011 16:00 arne (Ej registrerad)
Vad säger att vapnet inte hamnar i "orätta" händer? Inte helt ovanligt att se talibaner med Carl Gustav..........
Skrivet 30 nov 2011 16:34 Glenn (Ej registrerad)
Arne (Ej registrerad) skrev:
USA brukar skjuta kvinnor och barn, ja. Sök på nätet får du se :(
(varning...)
Det är en komplex fråga, men att sälja vapen till krigsförande länder är aldrig positivt.
Varför inte? Det är bra att Boforsprodukter används i krig, de är konstruerade för att enbart göra verkan där det behövs. Med högteknologisk utrustning räddar man liv som annars hade strykigt med.
Så länge vi har religion och olja kommer det finnas krig.
Skrivet 30 nov 2011 16:57 M.P for ever (Ej registrerad)
Sådana här vapen saknar miljöcertifiering och sprider massor med miljöfarliga ämnen när de används, därför bör de omedelbart förbjudas eller i varje fall kraftigt beskattas.
Skrivet 30 nov 2011 19:53 Cole (Ej registrerad)
Nu får ni väl ta och vässa er! Det är inte vapnen som dödar, det är den som håller i det!
Utan någon som trycker på avtryckaren är det bara en hög metall och plast. Om en människa vill döda någon gör den det med eller utan vapen!
Nu kommer en sliten klyscha, om inte vi säljer så gör någon annan det.....
Dessutom används vapen ofta för att tvinga fram fred mellan två andra stridande länder. Hur skulle FN kunna gå in och bryta i länder där det är konflikt och massvis av civila blir drabbade om de inte hade vapen?
Synd att de Svenska företagen inte får exportera mer!
//Cole
Skrivet 30 nov 2011 21:00 Glenn (Ej registrerad)
M.P for ever (Ej registrerad) skrev:
Sådana här vapen saknar miljöcertifiering och sprider massor med miljöfarliga ämnen när de används, därför bör de omedelbart förbjudas eller i varje fall kraftigt beskattas.
Helt fel. Moderna vapensystem är hårt miljöcertifierade. Ta reda på fakta innan du snackar skit.
Skrivet 30 nov 2011 21:47 ali (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Dafvid (Ej registrerad) skrev:
USA Brukar inte skjuta GRG på kvinnor och barn!?, snarare att de som beskjuts gömmer sig bland kvinnor och barn för att försvåra arbetet för fredsbevarande styrkor och för att skapa union mot USA eller andra länder som stör deras sysselsättning, som brukar innehålla förtryck av civila (kvinnorna och barnen du pratade om)
du vet ingenting eftersom du inte har ett liv jag kan saga dig usa startade och uk startade al qaida for att fo bort ryssarna ifron afghanistan. usa hamtade saddam hussien till makten varfor jo for att usa ville ha ett krig mot iran po irakier och iraniers livs bekonstnad sen ville man komma narmare omrodet man startade ett irak kuwait krig for att just komma in i dessa omrode och styra och stalla oljan och allting nasta usa skot sjalva ner world trade center varfor jo for att just komma ennu nermare.Nu va man inne i afghanistan och styr allt knark handel sen tog man irak och nu har man kontroll over oljan
Skrivet 30 nov 2011 23:08 HeatOn
M.P for ever (Ej registrerad) skrev:
Sådana här vapen saknar miljöcertifiering och sprider massor med miljöfarliga ämnen när de används, därför bör de omedelbart förbjudas eller i varje fall kraftigt beskattas.
Du bör isf kraftigt ifrågasätta din egen användning av den dator/smartphone/surfplatta du skrev inlägget med.
ALL tillverkning/användning av moderna hjälpmedel tär på miljön om det nu är den aspekten du hakar upp dig på.
Vapen i sig har faktiskt för det mesta en fredsbevarande uppgift- konflikter startas av politiker, fundamentalister och allmänt avundsjuka människor.
Ni som inte har militär utbildning behöver inte yttra er negativt då ni inte har kunskap om den bisarra verklighet soldater befinner sig i.
Så vad ska vi i Sverige producera då?
Någonting vi är bra på som säljer??
Socialbidrag och skatter är knappast någon lösning...
Skrivet 1 dec 2011 08:30 Christian (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Dafvid (Ej registrerad) skrev:
USA Brukar inte skjuta GRG på kvinnor och barn!?, snarare att de som beskjuts gömmer sig bland kvinnor och barn för att försvåra arbetet för fredsbevarande styrkor och för att skapa union mot USA eller andra länder som stör deras sysselsättning, som brukar innehålla förtryck av civila (kvinnorna och barnen du pratade om)
ali (Ej registrerad) skrev:
du vet ingenting eftersom du inte har ett liv jag kan saga dig usa startade och uk startade al qaida for att fo bort ryssarna ifron afghanistan. usa hamtade saddam hussien till makten varfor jo for att usa ville ha ett krig mot iran po irakier och iraniers livs bekonstnad sen ville man komma narmare omrodet man startade ett irak kuwait krig for att just komma in i dessa omrode och styra och stalla oljan och allting nasta usa skot sjalva ner world trade center varfor jo for att just komma ennu nermare.Nu va man inne i afghanistan och styr allt knark handel sen tog man irak och nu har man kontroll over oljan
Du har så rätt min vän. Pinsamma, chipsätande svennebananer - tror på allt politiker och media säger. Sverige får inte exportera klustervapen enligt ett avtal som inte är "bindande". Just därför exporteras det ändå. I klartext: Barn i Mellanöstern får sina ben bortsprängda av svenska vapen. "Bra med lite cash" va?
Skrivet 1 dec 2011 12:21 underbart! (Ej registrerad)
Det blir bara att hålla tummar och tår, att inte de blå vinner
ett val till, får då kommer de nog sluta med att även Karlskoga
och denna industri står still..
[Såld till utlandet pga dålig ekonomi i Sverige]
Samt glädjande att de säljer vapen till de som rensar mest
då kan man sjunga svenska nationalsången på framtida
nationalsdagsfest, utan att de blir hets [mot folkgrupp]
Skrivet 1 dec 2011 19:21 ut med dom (Ej registrerad)
vapen är till för att användas.kanonkul att bofors säljer vapen..kanon he he
Skrivet 2 dec 2011 05:29 TGUN (Ej registrerad)
Kan folk sluta gnälla. När jag var i afghanistan så använde vi dom emot talibaner perfekt vapen. Det är bra för sverige att få in pengar nu också.
Skrivet 2 dec 2011 07:17 Jonas S (Ej registrerad)
Ali (Ej registrerad) skrev:
sverige som alltid pratar om rattvissa och demokratie Dom vapnen ni saljer dodar manniskor i vora lander dom vapnen dodae barn kvinnor eldre menniskor ar detta rattvissan ni pratar om
Ja, USA skjuter säkert på oskyldiga med flit hela tiden.. Hur många gangsters i "ditt" land fick dom kol på då???
Tur att du nu bor här då, i lugn o frihet och livstids försörjning..
Sveriges industrier tappar andelar hela tiden, och flyttas utomlands och folk sägs upp.
Bra att lite jobb kommer in så det blir nya pengar i skattesystemet, dom jobben som skapas idag är mest skattefinansierade direkt eller indirekt...