Ungdomar misstänks för
brand i gammalt hus
Ett av de så kallade Tripp trapp-husen som används som tillhåll för ungdomar började brinna i natt. Polisen misstänker att ungdomarna gjort sig skyldiga till allmänfarlig vårdslöshet.
Relaterat
Larmet om branden kom in till SOS strax innan fem på natten mot måndag. Huset som började brinna är över hundra år gammalt och ett av de äldsta byggnaderna i Hallsberg.
- Det var ett ödehus som började brinna vid källarvåningen, säger Torbjörn Roos, länsvakthavande befäl vid Örebropolisen.
Det skall inte ha varit någon som kommit till skada i branden. Polisen fick in vittnesuppgifter om att huset används som tillhåll av ungdomar. De misstänker nu att någon gjort sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet.
Under måndagsmorgonen var räddningstjänsten fortfarande kvar vid huset för att släcka glöden i väggarna. Enligt uppgifter till polisen har branden trängt sig så långt i väggarna att de måste rivas för att komma åt glöden. Först efter att branden har släckts kan den tekniska utredningen börja.


2 m/s










Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 jul 2010 17:53 Robert (Ej registrerad)
vart är dessa ungdomars föräldrar ?
Ja just det, vi bor i Sverige där familj ska inte existera och det är styv pappa hit och styv mamma dit. Alla "vuxna" förväntar sig att någon annan ska göra något.
Det är Statens Den Allsmäktiges ansvar att upffostra våra barn, vi bor ju i världens modernaste land.
Skrivet 26 jul 2010 19:24 en iaktagare (Ej registrerad)
svar till Robert, jag tror inte att det är statens ansvar att uppfostra våra unga, det torde vara alla föräldrars ansvar! En del av det stora problemet kan ju vara att vi bor i världens modernaste land alla föräldrar måste dubbel jobba för att införskaffa storbildstv och alla andre tekniska apparater etc, varför föräldrarna inte har tid för sina barn.
Skrivet 26 jul 2010 19:41 CM (Ej registrerad)
Jag kan bara konstatera att du har rätt.
Jag arbetar frivilligt inom ungdoms arbete, jag är förvånad över hur många barn det finns som verkar föräldralösa.
Skrivet 26 jul 2010 20:13 nisse (Ej registrerad)
det är sommarlov nu och föräldrar sover och ungdomar smyger ut,har skett i alla år hittils..! tar ej dem i försvar utan bara säger som det är..
rastlösa ungdomar som säkert sökte skydd i regnet...!
Skrivet 26 jul 2010 22:23 ddhdhdj (Ej registrerad)
hahahah kul
Skrivet 26 jul 2010 23:04 Jenny (Ej registrerad)
en iaktagare; "En del av det stora problemet kan ju vara att vi bor i världens modernaste land alla föräldrar måste dubbel jobba för att införskaffa storbildstv och alla andre tekniska apparater etc, varför föräldrarna inte har tid för sina barn."
Har man inte tid för sina barn så kanske man inte ska ha några? Eller...?
Skrivet 27 jul 2010 07:28 en iaktagare (Ej registrerad)
Svar till Jenny jag håller med dig
Skrivet 27 jul 2010 11:14 Neta (Ej registrerad)
Väldigt vad expert på ungdommar ni vart plötsligt.
Hur tror ni det är att vara förälder till en ungdom när det inte finns något för dem att göra. Det spelar ingen roll hur mycket man ställer upp. Man får bara till svar "alla andra får ju". Om ni bara visste vilka dicussioner vi har hemma för att vi bryr oss om våra barn. Ett tips skaffa inte barn för de blir ungdommar så slipper ni sådana problem.
Skrivet 27 jul 2010 11:30 en som varit ung (Ej registrerad)
Det kan inte vara så enkelt att de unga hittat en möjlighet att komma in i huset å haft som ett "eget" tillhåll,,,, ödehus har alltid intresserat ungar i alla åldrar,,, att de sen vart nått tokigt med brand är ju bara att beklaga,,, men ödehus kommer alltid att besökas av ungar,,,,
Skrivet 27 jul 2010 19:28 medelålders (Ej registrerad)
En välgärning om husen brann ner, båda två. De står som en skamfläck och inte som någon minne av dagar som varit.
Skrivet 28 jul 2010 01:12 Själv ungdom som funderar (Ej registrerad)
Svar till Neta; Om det inte finns något för ungdomar att göra betyder det väl inte att det är okej att elda upp hus??? det finns annat att göra.. Jag är själv ungdom och har ofta använt uttrycket att "alla andra får ju" Men trots det har jag fått nej! O så är det med saken, ett nej är ett nej!! Uppfostrar man ett barn bra i tidig ålder så är det nog inte så stor risk att man får problem när barnen blir ungdomar! Uppfostran betyder mycket, genom hela livet! Men det är klart att barn som är bra uppfostrade kan komma in i någon "tonårskris" och dra sig till fel kompisgäng och det är synd...
Skrivet 28 jul 2010 08:34 Krippa (Ej registrerad)
Tycker inte man ska kasta allt ljus över ungdomarna, även om det finns vittnesuppgifter på att det brukar vara ett tillhåll för dessa. Jag Bor i närheten och har varken sett eller hört någon vara där. Det finns även vuxna som kan göra oerhört dumma saker. I detta fallet kan det lika gärna vara ungdomar som tjuvrökt eller en bostadslös rökare. Tycker inte vi ska döma våra ungdomare eller vuxna innan dom har verkställts.
Skrivet 28 jul 2010 11:02 Förälder (Ej registrerad)
Men då är väl konstigt va alla ska tycka,
Håller med både med Neta & själv ungdom som funderar.
Men ni andra verkar ju inte kloka. ni tror ni är så jäkla bra & tror att det bara är att sätta regler.
Sånt här har förekommit i alla år, inget försvar, & branden va säkert bara en olycka också. Men svårt för både undomar & föräldrar, ungdomarna är i ett stadie där dom håller på att bli vuxna & föräldrarna har svårt att släppa att dom snart blir vuxna o vet ej hur dom ska hantera situationen. Tonåren är en svår period för alla, Men oftast blir det människor av dom med som med dom flesta!
Skrivet 28 jul 2010 22:52 Henke (Ej registrerad)
Hej och hå!
Det första alla ser när de kliver ur stationen i Hallsberg är de gamla rivfärdiga husen och de har stått så i snart 20år! Riv skiten och bygg en ungdomsgård!
Skrivet 29 jul 2010 12:09 Andreas (Ej registrerad)
Man kan inte ständigt skylla på föräldrarna. Jag vet att dagens ungdomar kan vara svåra, speciellt så lockas de av grupptryck, att det sedan började brinna tror jag inte var meningen. Men det är mycket tråkigt att ett sånt gammalt hus blev förstört, vad bättre är att branden inte spred sig till andra hus.