Jägaravhopp får mothugg
Ett antal eftersöksjägare i länet, bland annat i Hallsberg och Lindesberg, har hoppat av sina uppdrag i protest mot regeringens vargpolitik. Men de får mothugg av andra jägare.
Relaterat
– Det är fel att agera på det sättet, säger Leif Granlöf, eftersöksansvarig i Hallsberg.
– Även om man inte gillar vargpolitiken så drabbar en sånt här avhopp tredje part, det vill säga djuren. Tänk dig en älg som fått benen avklippta av en bil och som går omkring och raglar på ett gärde. Den måste ju avlivas så snabbt som möjligt för att inte lida.
– Jaktpolitik får inte göra att djur blir lidande.
Hårdare vargpolitik
Enligt uppgifter till NA är flertalet av dem som hoppat av medlemmar i Jägarnas riksförbund. Det förbundet driver, till skillnad från Svenska Jägareförbundet, en mycket hård anti-vargpolitik, de vill i princip inte ha några vargar över huvud taget i landet, i alla fall väldigt få.
I många kommuner sker eftersöksjakt av skadat vilt med hjälp av frivilliga insatser. Ersättningen är låg, nästan obefintlig, och eftersöksjägarna måste vara beredda att jobba 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Och varje år sker mellan 1 500 och 2 000 viltolyckor bara i länet, så det blir en hel del jobb för länets eftersöksjägare.
Svårare att göra jobbet
Leif Granlöf får stöd i sin uppfattning av Göran Lindström, eftersöksansvarig i Örebro kommun.
– Det har visserligen blivit svårare med eftersök på grund av det finns en hel del varg i markerna. Man vågar helt enkelt inte släppa hundarna på samma sätt som tidigare.
– Men man kan ju inte skita i att göra jobbet för det. Det skadade djuren får ju inte bli lidande på grund av det här.
I Örebro har dock inga eftersöksjägare hoppat av.
Göran Gunnarsson, ordförande för Svenska jägareförbundets Örebroavdelning, ogillar också avhoppen.
– Jag kan i och för sig förstå att det finns en frustration bland jägare när det gäller att släppa hundar i områden med varg. Men det här är fel väg att gå.
– Och det här är ingenting som vi inom jägareförbundet stöder. Det är ju inte älgarnas och rådjurens fel om det förs en taskig rovdjurspolitik.


3 m/s











Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 17 jan 2012 12:15 Zlobban (Ej registrerad)
Lilla Vargen
Ojoj, vad du är ute och cyklar. Tvärt emot vad du tror så är jägarna inte några lustmördare som bara dödar urskillningslöst. 99% av alla jägare är genuint intresserade av att vårda och sköta det vilda, och (vågar jag påstå) betydligt mer insatta och kompetenta i sådana frågor än vad du tycks vara. De allra flesta jägarna är dessutom inte alls negativt inställda till att det finns rovdjur i landet, tvärtom så ser de flesta det som en ursprunglig del av vår fauna. Vad man däremot kritiserar är att den nuvarande rovdjurspolitiken inskränker på livet ute på landsbygden. Tänk efter: Skulle du vilja släppa din 4 & 7-åring ensam på bygatan en tidig morgon, då det kvällen innan sprungit 4 vargar på samma gata och inte nämnvärt bekymrat sig om de boende i området?? Det inte du tycks fatta är att det finns människor som vill leva nära naturen utan att för den skull behöva vara rädd för att släppa ut sina barn!!
Skrivet 17 jan 2012 12:22 Vargvän i Lindesbergs kommun (Ej registrerad)
Lilla vargen, jag håller med dig FULLSTÄNDIGT och framför allt i ditt uttalande:
"Skogen tillhör alla, ge f-n i att släppa era hundar och skrämma slag på både djur och människor som vistas där!"
I höstas kom jakthundar springande lösa över min trädgård vid 5 olika tillfällen. Jäkla jägare håll koll på era hundar!!!
Skrivet 17 jan 2012 13:17 Humanist (Ej registrerad)
Jägarna gör helt rätt! Det måste vara politikernas sak att sköta eftersöken. Det är bara att dra in magarna och dra på sig stövlarna!
Skrivet 17 jan 2012 13:21 kålarson (Ej registrerad)
Jag har full förståelse för ert avhopp, men här är det fråga om ett djurs svåra plågor och lidande.
Då tycker jag faktiskt att ni ska svälja stoltheten, och bete er som vuxna karlar och ställa upp till 100%, på eftersök.
Gör ni inte det ,så kommer då inte jag, att betrakta er som jägare, värd namnet.
Skrivet 17 jan 2012 14:30 Aallavi (Ej registrerad)
Lilla vargen bra skrivit.Håller med om allt du skrivit till 100procent.
Skrivet 17 jan 2012 14:56 "Djurplågare" (Ej registrerad)
"I många kommuner sker eftersöksjakt av skadat vilt med hjälp av frivilliga insatser. Ersättningen är låg, nästan obefintlig."
Så de är frivilliga, får nästan inget betalt och riskerar att hunden blir attackerad av varg, och när de inte vill fortsätta pga att deras hundar inte ska behöva möta en grym död så är de i stort sätt "djurplågare". Jag har väldigt svårt att hitta logiken i detta.
@Lilla vargen, så jägarna ska alltså hålla sig borta från skogen och ge fan i att döda djur? ja visst då kan ju alla jägare slänga bössorna i diket och låta trafiken ta kål på dem då?
Skrivet 17 jan 2012 15:16 mannen på berget (Ej registrerad)
Spelar ingen roll vad dessa lustmördare säger om vargen, den tillsammans med alla rovdjur ska tydligen uttrotas totalt!
Vargen utgör ett försumbart hot mot människan, och det har alltid varit så.
Inget sägs däremot om den invassion av vildsvin som jägarna har släppt ut, trots att detta är ett RIKTIGT problem i samhället.
Tycker det är dags att ta i med hårdhandskarna mot denna lobbygrupp som uttövar mord på sin fritid!
Skrivet 17 jan 2012 15:22 Onkel Zeb (Ej registrerad)
Ett litet men trots allt ett ganska betydelsefull fel som varkramarn Lilla Vargen och Vargvän i Linde skriver i sina debatt inlägg är att
"Skogen tillhör alla" så vitt jag vet finns det ingen skog som tillhör alla.
Men däremot får alla vistas i skogen, enl allemansrätten.
Jag äger min skog och förvaltar den utan att fråga "alla". Således föder jag älgen med mina inköpta och självständigt planterade tallplantor, varför skall jag sakna rätten att skörda överskottet, när du/ni anser att det är vargen som skall göra detta?
Skrivet 17 jan 2012 15:33 Askling (Ej registrerad)
Jämthundklubben med 1600 medlemmar stöder nu bojkotten.
Skrivet 17 jan 2012 16:35 Arne (Ej registrerad)
Zlobban: Alltså, det dör 30-50 barn om året i trafiken. På våra "bygator". 240-400 personer totalt om året dör i trafiken. 4000 skadas.
Vargen har dödat noll människor senaste hundra åren?
Det är en ologisk rädsla som bygger på gamla myter.
De flesta jägare är säkert vettiga människor, men jag blir så trött på folk som påstår att vargen är så farlig för människor att den måste utrotas.
Skrivet 17 jan 2012 16:59 SunGod (Ej registrerad)
Det är detta man bråkar om. (särintressen) och då är det viktigt att se hur det verkligen ligger till. Bra att sunda jägare går ut och fördömmer enstaka småortsjägares dumma protest!
Några orsaker till att hund, älg och människa dör i Sverige.
Hund
Trafik: 7252
Jägare: 135
Rovdjur: 78
Annat vilt: 43 (t.ex. älg)
Älg
Jägare: ca 100 000
Trafik: 5 000
Varg: 3 000
Människa
Trafik: 450
Mord: 200
Viltolyckor: 10
Insektsstick: 2
Rovdjur: (varg 1821, björn 2004, 2007)
Tobaksrök: 6600 (2010)
Skrivet 17 jan 2012 17:21 Lantis (Ej registrerad)
Att vara fanatisk åt det ena eller andra hållet löser inga problem (gäller både varghatare och vargkramare). Vet dock att häromkring gör folk allt för att hitta och avliva skadat vilt, har dock förståelse för att man ej vill släppa sin hund lös, brukar gå att lösa på andra sätt om än lite mer tidskrävande.
Det finns problem med varg, älg, lo, vildsvin och människor varav jag nog tycker att de sistnämnda utgör det största problemet med sin inställning till naturen, man bygger motorvägar, gräver ner kablar åker runt i världen och släpar med sig "saker" som inte Sveriges natur klarar av. TACK!
Skrivet 17 jan 2012 17:24 Tyrone Waerner (Ej registrerad)
Varför skall jägarna ställa upp på detta, låt polis eller hemvärn sköta det hela. Så mycket skit jägarna får, inte bara av myndigheter utan även av många insädare. Det är näst intill hat. Låt Länsstyrelsen personal sköta detta med skadade djur, de vet ju bäst hur det skall gå till, i alla fall vid skrivbordet och i hemmets lugna vrå. En annan sak när man läser många av de som kommenterat artikeln, de har ju inte den minsta empati för människor som är livrädda för vargen.
Skrivet 17 jan 2012 17:27 Zeke (Ej registrerad)
Hoppas att ALLA jägare lägger bössan åt sidan och låter naturen få sköta sig själv.
Människan ska inte lägga sig i allting ... och i synnerhet inte om vargar ska få finnas eller ej. Eftersom de nu existerar i vår fauna så ska inte vi människor rucka på det ... ingen ger oss rätt till det, utan det är bara något som vissa i oförstånd tror ... men de har väl läst för många sagor.
VAKNA UPP ... det är år 2012 nu och då borde ni ha vett nog att inte massmörda vår FRIDLYSTA VARG.
Skrivet 17 jan 2012 20:31 Kloker (Ej registrerad)
Dom enda som verkligen tar ansvar i vargfrågan är jägarkåren. Regeringen har säkert synpunkter men har satt sig i EU:s knä, undrar varför man skall sitta i Bryssel och detaljbestämma över sveriges vargstam. Nu är det bara jägarna som får "skit" av vargkramarna, som förövrigt inte förstår så mycket av frågan, men det finns många föräldrar som är rädda om sina barn, kanske svårt att förstå för en del av Er
Skrivet 17 jan 2012 21:08 Lilla vargen (Ej registrerad)
Med "skogen tillhör alla" menar jag att vi människor inte har rätt att bestämma över djurens liv, varg och lo är helt ofarliga för människor och bör därför lämnas ifred.
Jag har inget emot jakt, jaga gärna hjort, älg och vildsvin som ger fint kött och som dessutom är farliga för trafikanter.
Ni som gillar jakt på rovdjur, förklara gärna varför man jagar räv!
Är ni rädda för dom? knappast...
Och ja, jag är betydligt mer rädd för en lös hund än för en varg!
Skrivet 18 jan 2012 01:31 Calle Seleborg (Ej registrerad)
Om man sammanfattar de kommentar som görs i denna fråga från jaktmotståndarna blir den följande.
De enda tillfällen det rekommenderas att släppa en hund i ett vargrevir är när någon som inte lärt sig anpassa hastigheten där det finns risk för vilt kört på ett större vilt. Observera att det är aldrig älgen eller rådjuret som attackerar bilisten.
De som (nästan) gratis ställer upp på eftersök i vargtrakter godkänner därmed en rovdjurspolitik vars mål är att de vilda klövdjuren i främsta rummet är till för rovdjuren. Kvar till människor blir bara de trafikskadade.
Skrivet 18 jan 2012 02:33 Djurvän 2 (Ej registrerad)
Visst, men vad kommer det sig att just vargdebatten är så infekterad?
Jag har levat i närhen av "jägarfamiljer" i hela mitt liv. En tid så tillhörde jag en också.
När det gäller eftersök på skadade djur så gäller det ju ens egen älskade kompis och husdjur.
Jag tror också på sagor, att vargen slår och river tamboskap, för att inte tala om Rödluvan.
Nu förflyttar vi oss ca 300 mil norrut, i Longyearbyen på Spetsbergen/Svalbard har det hänt att isbjörn har setts tom på flygplatsen.
Någonstans tror jag faktiskt att både vi som är rädda för vargen och ni som vill bedriva skyddsjakt överdriver åt varsitt håll. Jag är säker på att ingen på fullt allvar utbildad jägare håller på med nöjesjakt, för vore det så, är det ju alldeles åt helvete.
Skrivet 18 jan 2012 12:01 Raggarn (Ej registrerad)
Lilla vargen (Ej registrerad) skrev:
Med "skogen tillhör alla" menar jag att vi människor inte har rätt att bestämma över djurens liv, varg och lo är helt ofarliga för människor och bör därför lämnas ifred.
Jag har inget emot jakt, jaga gärna hjort, älg och vildsvin som ger fint kött och som dessutom är farliga för trafikanter.
Ni som gillar jakt på rovdjur, förklara gärna varför man jagar räv!
Är ni rädda för dom? knappast...
Och ja, jag är betydligt mer rädd för en lös hund än för en varg!
Oftast jagas räv för att de bär på skabb-alltså för att skydda våra hundar som lätt smittas av skabben (Smittar om hunden ex rullar sig där en skabbräv kliat sig). Så nu har Du lärt dig nåt idag med.
Skrivet 18 jan 2012 12:23 Värnar om alla djuren i vår natur! (Ej registrerad)
För en gångs skull håller jag med jägarna och blir bara så upprörd hur man kan låta bli att ta sitt ansvar genom att låta skadade djur komma ikläm.
Skäms på er som hoppar av era uppdrag som protest och liknar sandlådenivå på hög nivå.
Varför ska ni behålla vapenlicensen kan man ju undra?!
Skrivet 18 jan 2012 15:03 Highonglue (Ej registrerad)
Zlobban (Ej registrerad) skrev:
Lilla Vargen
Ojoj, vad du är ute och cyklar. Tvärt emot vad du tror så är jägarna inte några lustmördare som bara dödar urskillningslöst. 99% av alla jägare är genuint intresserade av att vårda och sköta det vilda, och (vågar jag påstå) betydligt mer insatta och kompetenta i sådana frågor än vad du tycks vara. De allra flesta jägarna är dessutom inte alls negativt inställda till att det finns rovdjur i landet, tvärtom så ser de flesta det som en ursprunglig del av vår fauna. Vad man däremot kritiserar är att den nuvarande rovdjurspolitiken inskränker på livet ute på landsbygden. Tänk efter: Skulle du vilja släppa din 4 & 7-åring ensam på bygatan en tidig morgon, då det kvällen innan sprungit 4 vargar på samma gata och inte nämnvärt bekymrat sig om de boende i området?? Det inte du tycks fatta är att det finns människor som vill leva nära naturen utan att för den skull behöva vara rädd för att släppa ut sina barn!!
Du kan ju till att börja med ta och klura lite på hur många jägare utav de där 99%-en som skulle ge sig ut och "vårda" djur som de inte sedan fick jaga..
När du gjort det så kan bör du dessutom ta dig en ordentlig funderare på hur denna "vård" påverkar de arter som "vårdas". En sak du då inte får glömma är hur naturens eget urval fungerar, alltså att i en naturlig miljö så stryker de svaga individerna med och de starka fortplantar sig, vilket trots allt är grundbultarna i evolutionen.
Du kommer då säkerligen raskt att inse att det är helt förkastligt och oerhört långt ifrån vård att hjälpa dessa svaga individer att överleva eftersom det på lite sikt urholkar artens genetiska bas och gör den känsligare för sjukdomar och annat. Så hur jägarnas "viltvård, vilket egentligen borde kallas jaktvård eftersom "vården" enbart riktar sig mot arter de vill jaga, påverkar naturen på ett par hundra år det vet vi inte, men rent logiskt så känns "vården" långt ifrån sunt.
Skrivet 18 jan 2012 15:05 Highonglue (Ej registrerad)
Calle Seleborg (Ej registrerad) skrev:
Om man sammanfattar de kommentar som görs i denna fråga från jaktmotståndarna blir den följande.
De enda tillfällen det rekommenderas att släppa en hund i ett vargrevir är när någon som inte lärt sig anpassa hastigheten där det finns risk för vilt kört på ett större vilt. Observera att det är aldrig älgen eller rådjuret som attackerar bilisten.
De som (nästan) gratis ställer upp på eftersök i vargtrakter godkänner därmed en rovdjurspolitik vars mål är att de vilda klövdjuren i främsta rummet är till för rovdjuren. Kvar till människor blir bara de trafikskadade.
Så.. menar du på fullaste allvar att riskerna med klövviltet blir mindre bara för att älgen eller rådjuret bara råkar befinna sig på fel plats, alltså på vägen framför en framrusande bil?
Skrivet 18 jan 2012 15:14 Highonglue (Ej registrerad)
Kloker (Ej registrerad) skrev:
Dom enda som verkligen tar ansvar i vargfrågan är jägarkåren. Regeringen har säkert synpunkter men har satt sig i EU:s knä, undrar varför man skall sitta i Bryssel och detaljbestämma över sveriges vargstam. Nu är det bara jägarna som får "skit" av vargkramarna, som förövrigt inte förstår så mycket av frågan, men det finns många föräldrar som är rädda om sina barn, kanske svårt att förstå för en del av Er
Jag vet inte riktigt vad du menar med att ta ansvar, om du fått för dig att det är ansvarsfullt att försöka utrota en art (oavsett vilken) utan att ha en susning om hur det påverkar vår omgivning på lite längre sikt så har du helt missförstått meningen med ordet ansvarsfull, troligen syftade du på ansvarslöst.
Tramset om barnen borde egentligen fått stå obesvarat, men som kuriosa kan ju nämnas att det under de senaste 50 åren funnits över 25 000 vargar i Europa och inte ett endaste barn har blivit dödad, eller ens skadad av vilda vargar i nämnda område under denna tid., och det trots att det stora flertalet av dessa vargar finns i områden som har högre befolkningstäthet och fler rovdjur per KvKm än vad våra vargtätaste län har.
Men.. du kanske inte vågar släppa ut dina barn av rädsla för att de skall träffas av blixten, för risken för det är ju faktiskt mycket större än att bli attackerad av varg, och det även om du bor i de vargtätaste områdena i världen.
Skrivet 18 jan 2012 17:40 Lilla vargen (Ej registrerad)
Lilla vargen (Ej registrerad) skrev:
Med "skogen tillhör alla" menar jag att vi människor inte har rätt att bestämma över djurens liv, varg och lo är helt ofarliga för människor och bör därför lämnas ifred.
Jag har inget emot jakt, jaga gärna hjort, älg och vildsvin som ger fint kött och som dessutom är farliga för trafikanter.
Ni som gillar jakt på rovdjur, förklara gärna varför man jagar räv!
Är ni rädda för dom? knappast...
Och ja, jag är betydligt mer rädd för en lös hund än för en varg!
Raggarn (Ej registrerad) skrev:
Oftast jagas räv för att de bär på skabb-alltså för att skydda våra hundar som lätt smittas av skabben (Smittar om hunden ex rullar sig där en skabbräv kliat sig). Så nu har Du lärt dig nåt idag med.
Haha, vilket bullshit!
Skabb är ganska ovanligt idag, jägare jagar räv av två anledningar:
1. För att de tycker det är kul att döda, de jägare jag känner skulle med glädje skjuta på allt som rör sig i skogen, de berättar om hur de har haft sikte på räv, varg och havsörnar och hade skjutit "bara jag haft ett bättre läge"...
2. För att räven tar harar och andra djur som jägarna ser som sin egendom.
En annan grej, om det är riskabelt att släppa jakthunden så gör inte det då!!!
Det är dags att tänka om, sluta jaga med hund så som man gör idag för rovdjuren har minst lika mycket rätt att vistas i skogen som jägare, hundar och svampplockare.
Skrivet 18 jan 2012 17:48 TARZAN (Ej registrerad)
MAN BLIR GANSKA TRÖTT PÅ DENNA PAJKASTNING I DEN SÅ KALLADE ROVDJURSDEBATTEN !!
VARFÖR INTE LÖSA PROBLEMET EN GÅNG FÖR ALLA?
LÅT ENDAST MARKÄGARE ( BÖNDER ) JAGA VILT OCH SKYDDA SINA DJUR PÅ SIN EGEN MARK, LÅT RESTEN AV SVENSKA FOLKET KÖPA KÖTTET FRÅN DESSA MARKÄGARE, EFTERSÖKET BORDE OCKSÅ LIGGA PÅ MARKÄGAREN.
JA VA F__ LÅT DEN STACKARS OFRIVILLIGE MONARKEN SKJUTA NÅT IBLAND.