Extra ks-möte om
förre Boab-vd
Ett extra ks-möte ska hållas med anledning av tidigare beslut att inte bevilja förre Boab-vd:n Lennart Ljungberg ansvarsfrihet.
Relaterat
Ks fattade först beslut att bevilja Lennart Ljungberg ansvarsfrihet för Hällefors bostads AB:s räkenskapsår 2008. Beslutet överklagades och Förvaltningsrätten upphävde beslutet då man ansåg att jäv förelåg. Ks fattade ett nytt beslut där Ljungberg inte beviljades ansvarsfrihet.
Nu anser Christina Johansson (M) och får stöd av Mats Runqvist (HOB) att ett nytt årsstämmoprotokoll ska upprättas och skickas till Bolagsverket, där rätt uppgifter uppges.
Stämmoombuden Peter Carlsson (S) och Sture Beckman (GL) har inte skrivit under ett nytt protokoll. Utan underskrift kan handlingarna inte skickas in.
Ärendet lyftes i ks där ordföranden Ritha Sörling (S) kort meddelade att ks inte tar upp frågan då den inte har behandlats av Boab.
– Helt obegripligt. Kommunen äger hundra procent av Boabs aktier och skulle kunna skriva på det nya stämmoprotokollet. Som det är nu har Bolagsverket dokument med beslutsuppgifter fattade på felaktiga grunder, säger Johansson.
Enligt henne händer inget annat än att Bolagsverket får rätt uppgifter. Det hela är en ren formalitet.
– Det känns viktigt. Detta är en historisk dokumentation och handlar också om demokratins spelregler.
Ks kunde ha behandlat ärendet på ordinarie möte i tisdags och även skrivit på handlingarna. Så skedde inte.
– Vi trodde att frågan måste gå genom Boab, men det var fel. Vi kallar därför till ett extra ks-möte den 14 september och tar upp ärendet då, säger Ritha Sörling.


2 m/s














Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 sep 2010 09:40 Nyfiken (Ej registrerad)
Vad håller politikerna på med. Är både Alliansen och ni andra lika okunniga! Monika Eriksson verkar vara den enda vettiga i KS/KF.
Skrivet 2 sep 2010 12:14 Grythyttebo (Ej registrerad)
Varför skrev inte Peter C och Sture B på? KS hade fattat ett beslut att Ljungberg inte beviljades ansvarsfrihet. Bedrövligt att de inte följer demokratiska beslut. Nu ska det till ett extra möte!
Skrivet 2 sep 2010 13:07 Christina Johansson M (Ej registrerad)
Svar till "Nyfiken" Problemet är just att Socialdemokraterna inte accepterar demokratiskt fattade beslut, och till detta parti hör även Monica Eriksson, så hon kunde med sin kunskap informerat sina partikamrater om vilka villkor som gäller! Stämmoombuden ordinarie Peter Carlsson, ersättare Sture Beckman, vägrade att skriva under ett nytt stämmoprotokoll, där det framkom att förre vd, INTE hade ansvarsfrihet, därför kan BOAB inte skicka in korrekta handlingar till Bolagsverket! Som en konsekvens av detta måste KS då skriva under handlingen. Det är märkligt att 2 företrädare som kandiderar i demokratins namn Peter C och Sture B, inte accepterar demokratiskt fattade beslut, utan vägrar företräde KS beslut som stämmoombud?
Skrivet 2 sep 2010 14:24 fd politiker (Ej registrerad)
Christina Johansson M (Ej registrerad) skrev: Svar till "Nyfiken" Problemet är just att Socialdemokraterna inte accepterar demokratiskt fattade beslut, och till detta parti hör även Monica Eriksson, så hon kunde med sin kunskap informerat sina partikamrater om vilka villkor som gäller! Stämmoombuden ordinarie Peter Carlsson, ersättare Sture Beckman, vägrade att skriva under ett nytt stämmoprotokoll, där det framkom att förre vd, INTE hade ansvarsfrihet, därför kan BOAB inte skicka in korrekta handlingar till Bolagsverket! Som en konsekvens av detta måste KS då skriva under handlingen. Det är märkligt att 2 företrädare som kandiderar i demokratins namn Peter C och Sture B, inte accepterar demokratiskt fattade beslut, utan vägrar företräde KS beslut som stämmoombud?
Du christina det gäller väl dom flesta sossar? hur många accepterade att majoriteten tog beslut om 20 platser på sörgården? vissa sossar blev ju så till sej att dom inte visste vad dom skulle ta vägen, men att ge 1.5 miljoner så att formens hus skulle avveklas på ett snygg sätt va inga problem..... pinsamt är bara förnamnet, hoppas dom ryker all världens väg i detta val
Skrivet 2 sep 2010 15:49 Helleforsbo (Ej registrerad)
Mats Runqvist (HOB) vill har ett nytt årsstämmoprotokoll ? Även han väl tilltagna faktutorna från sitt företag som hjälpte till vid park invigningen är en del av det hela? Han satt i BOAB-styrelse visste läget och utnyttjade det till max för att kunna tjäna pengar!
Skrivet 2 sep 2010 16:31 Nyfiken (Ej registrerad)
Christina Johansson M (Ej registrerad) skrev: Svar till "Nyfiken" Problemet är just att Socialdemokraterna inte accepterar demokratiskt fattade beslut, och till detta parti hör även Monica Eriksson, så hon kunde med sin kunskap informerat sina partikamrater om vilka villkor som gäller! Stämmoombuden ordinarie Peter Carlsson, ersättare Sture Beckman, vägrade att skriva under ett nytt stämmoprotokoll, där det framkom att förre vd, INTE hade ansvarsfrihet, därför kan BOAB inte skicka in korrekta handlingar till Bolagsverket! Som en konsekvens av detta måste KS då skriva under handlingen. Det är märkligt att 2 företrädare som kandiderar i demokratins namn Peter C och Sture B, inte accepterar demokratiskt fattade beslut, utan vägrar företräde KS beslut som stämmoombud?
Håller fullständigt med dig om att de inte följer demokratiskt tagna beslut och det är bedrövligt! Tur att Monica kämpar för att få det gjort. Hon har tagit reda på vad som gäller, gjorde du det?
Skrivet 2 sep 2010 18:15 Monica Eriksson (Ej registrerad)
Jag som ordförande i Boab har sedan mitten på juni 2010 försökt att få detta protokoll på skrivet. Då jag har som uppgift att se till att Boab sänder in handlingar till bolagsverket men när detta inte har gått så har det dragit ut på tiden. Nu är det lovat att det ska skrivas på den 14/9 och då kommer jag att se till att det sänds omedelbart till bolagsverket tillsammans med ett följe brev som förklaring.
Skrivet 2 sep 2010 18:28 helt ointreserad (Ej registrerad)
Varför en massa tjat om Stämmombud, å annat. ?? bara funderar på varför ljungberg fick hålla på som han gjorde? Nej nyp till honom och ge henom ett straff som han betjänar. = inte ansvarfrihet.
Skrivet 2 sep 2010 19:40 Christina Johansson M (Ej registrerad)
Monica Eriksson, om handlingarna varit klara sedan tidigare, förstår jag än mindre av det agerandet sin din partikollega, tillika styrelseledamot i BOAB, Birger Antonsson stod för under KS. Förövrigt samma kollega som deltog i beslut trots att han var jävig, när ursprungsbelutet skulle tas! Det var han som var den pådrivande till att vi inte skulle behandla frågan under senaste KS, och nu får krypa till korset, med att kalla in kommunstyrelsen till ett extra möte. Vad kostar ett sådant agerande våra kommuninnevånare?? Är inte det en skyldighet som ledamot i ett AB, oavsett om det är kommunen som är ägare eller anna privat aktör, att man ser till att skaffa sig kunskap som erfordras för att sitta i ett AB? Till dig"nyfiken" ja, jag hade tagit reda på vad som gäller, därav min oförståelse för ärendehanteringen!
Skrivet 2 sep 2010 20:42 Mats Runqvist
Svar till Helleforsbo.
Du far med rent förtal, då du vill ha fakta i detta kontakta Boab, då mitt företags förslag var MYCKET ´billigare än dom offerter som kommit in tex scen bygge till Lasse Berghagen där sparade jag 25000:- åt boab
samt kolla upp tider förupphandlig samt när det gick åt helvete. Så billiga poäng kommer du inte långt med.SKRATTRETANDE LÅGT
Skrivet 2 sep 2010 22:04 helleforsbo2 (Ej registrerad)
Jag håller med helleforsbo. Det är realitet!
Skrivet 3 sep 2010 10:51 Trickster (Ej registrerad)
Att sätta dit Ljungberg för något som styrelsen har haft alla möjligheter i världen att påverka är bara pinsamt. Om en VD överskrider de befogenheter som tilldelats i uppdragsbeskrivningen och den budget som överrenskommit, då tillrättavisar man i bästa fall VD:n och påpekar att detta inte får hända igen. Om VD:n då inte anser att han/hon kan utföra uppdraget med de resurser som tilldelats, så diskuterar man detta och ev. justerar situationen förutsatt att det finns en rimlig anledning och att det är ekonomiskt försvarbart. Om VD:n inte accepterar detta, får man då helt enkelt avsluta engagemanget med densamme. Om man som styrelseledamot inte har tid, kunskap om verksamheten, kompetens eller förmåga att ifrågasätta och/eller avbryta satsningar som går överstyr, så ska man ta sig en riktig funderare över om man verkligen ska vara ledamot överhuvudtaget. En styrelseledamot ska, åtminstone i min världsbild, tillsättas efter kompetens och förmåga och inte enbart politisk tillhörighet.
Skrivet 6 sep 2010 00:29 (s) har förlorat min röst (Ej registrerad)
Att bevilja ansvarsfrihet för någon som begått ett uppenbart tjänstefel är godtycke, och inte demokratiskt i en rättsstat.