Oskottade trottoarer kan innebära vitesföreläggande
Har inte fastighetsägaren tecknat avtal med kommunen om snöröjning av trottoarerna ska han ombesörja det själv. Men där finns klara brister i dag, och det kommer kommunen att se över nu i dagarna.
Relaterat
Ingen har undgått att se hur mycket snö det fallit de senaste dagarna. Det finns därför viss förståelse över att allt inte går att röja bort på kort tid. Det största prob-lemet upplever gångtrafikanterna som tvingas pulsa i snön på en del av stadens trottoarer.
Många äldre har inte en chans att ta sig fram med rullatorerna, vilket gör att de går ute i körbanorna. I det fallet har de privata fastighetsägarna som inte tecknat avtal med kommunen ett stort ansvar, och en skyldighet, att hålla rent och sandat. I detta finns stora brister hos en del fastighetsägare som helt struntat i att röja snö under vintern.
Föreläggande
Byggnadsinspektör Ove Sahl bläddrar i plan- och bygglagen och kommer fram till att trottoarerna skall hållas i vårdat skick. Om nu inte fastighetsägaren fullföljer sina skyldigheter kan kommunen tillskriva dem ett föreläggande om skyndsam åtgärd. Nonchaleras detta kan ärendet gå till byggnadsnämnden som i sin tur kan utdöma ett vitesföreläggande.
Det innebär en byråkratisk process som dessvärre troligen inte hinner slutföras förrän snön tinat bort. I dagarna kommer tekniska förvaltningens personal att titta över och anmäla vilka fastighetsägare som visar tydliga försummelser i att följa de lagreglerade skyldigheterna.






















Hur tycker du att snöröjningen sköts i Askersund?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 feb 2010 05:19 Benke i Fbro (Ej registrerad)
All snö som fallit på vägen plogar Vägverket/kommunen upp på trottoaren och sen är det fastighetsägarens ansvar att ta hand om den ?
Personligen har jag tröttnat på att skotta och lagra all snö på min tomt,
något är fel i systemet.
Skrivet 5 feb 2010 08:54 Trollfot
Håller med Benke. Ska då fastighetsägaren stå för bortforslandet av vägens snö då den lämpas av på trottoaren? eller bara slänga tillbaka den ut på vägen, för då har man hållit sig till lagen?
Skrivet 5 feb 2010 09:48 Giirly
Det måste till att de som snöröjer får ta och jobba lite på nätterna nu, så att all snö kommer bort, från gator, trottoarer, parkeringar och torg...
Det finns vissa i Askersund som redan NU jobbar på nätterna med att röja bort snö, och det är ICKE Kommunens män....
Detta är inte kul längre. Ingen kan vara ute och gå på trottoarer, för de finns inte längre.
Parkeringar, ska vi inte ens tala om.
Förstår att de som snöröjer har massor att göra hela tiden, men om De börjar på ett ställe.. så kan de åtminstone göra klart där innan de sticker till nästa ställe.
Det ser för jäkligt ut lite överallt.
Skrivet 5 feb 2010 11:57 KS (Ej registrerad)
Ja och det är ju inte bra för handeln heller. Handlarna har det redan kämpigt i denna stad och det blir ju inte bättre när folk inte kan komma fram till butikerna. Folk går mitt i vägen, även de med rullatorer. Snart sker väl en olycka också. Man borde först se till att parkeringar (de få som finns) och trottoarer runt torget men även angränsande gator är tomma från snö.Om inte handeln kan snurra på så kommer heller inte mycket skattepengar in. Och då får vi ännu mindre pengar över till snöröjning.
Skrivet 5 feb 2010 12:40 Martin (Ej registrerad)
Jag tycker det är konstigt att alla butiker inte kan hålla efter trottoarerna utanför sin lokal. Även om man har avtal med någon entreprenör är det inte så svårt att beordra sin personal att extra-röjja innan och efter öppnande. En spande och hink sand skulle göra att vi konsumenter inte svär över is-vallarna utanför era butiker.
Skrivet 5 feb 2010 16:04 KS (Ej registrerad)
Martin (Ej registrerad) skrev: Jag tycker det är konstigt att alla butiker inte kan hålla efter trottoarerna utanför sin lokal. Även om man har avtal med någon entreprenör är det inte så svårt att beordra sin personal att extra-röjja innan och efter öppnande. En spande och hink sand skulle göra att vi konsumenter inte svär över is-vallarna utanför era butiker.
Absolut, det kunde ju inte vara så svårt. Problemet är väl då bara åter igen; Var lägger man den uppskottade snön? På gatan så kommunen åter igen kan skotta upp den på trottoaren?
Skrivet 5 feb 2010 16:59 Ryggskott (Ej registrerad)
Hmm, borde då inte kommunen vitesbelägga sig själv. Jag tänker då på oplogade gator i centrum (tex vid korsningen Hospitalsgatan och Storgatan). Borde inte Bo Lind också köra snöberget på torget till något grönområde, eller är torget undantaget ? I så fall tycker jag att alla husägare borde förklarar sina trottoarer som grönområden och vips så är problemet löst. Nä, om inte kommunen hinner med att forsla bort snön på gatorna så tycker jag att kommunen skall vara lite ödmjuka mot att inte husägarna inte hinner detsamma. Precis som Benke skriver så är det toktrist att skotta "sina" trottoarer för att sedan straxt därefter se plogen komma och göra mitt jobb ogjort.
Lösningen kan kanske vara att kommunen lägger på en tusenlapp på VA-räkningen och tar sedan över snöröjningen från fastighetsägarna i stan, eller ?
Skrivet 5 feb 2010 23:23 K (Ej registrerad)
Tråkigt att komma ut på morgonen på väg till jobbet bara för att upptäcka att gatan plogats och att det därmed bildats en meterhög vall på trottoaren framför min garageport!! När jag flyttade från hus till lägenhet på andra våningen lämnade jag alla skyfflar till köparen.
Behöll en liten skyffel att ha i bil för nödsituationer. Den räcker inte långt denna vinter.
Dom meterlånga istapparna högt uppe under taket når jag definitivt inte med min skyffel!!
Livsfarligt!!
Skrivet 6 feb 2010 12:07 Halkande pulsare på kommunens trottoarer (Ej registrerad)
Jag håller verkligen med Ryggskott! Kommunen skall först och främst sopa rent framför sina egna dörrar och trottoarer innan man går ut och kritiserar privata fastighetsägare. Vid kommunens fastigheter längs med Sundsbrogatan mellan Väderkvarnsgatan och Stora Bergsgatan var det inte skottat fredageftermiddag.
Överhuvudtaget har situationen i hela centrum varit katastrofal efter det senast smöfallet. Vem bär ansvaret? Är det någon som har ansvar? Det verkar inte vara så!