Diskutera: Vad tycker du
om förslaget att släcka
ned gatubelysningen?
Förslaget att släcka ned gatubelysningen i stora delar av småorterna har väckt heta känslor. Byaråd och näringsidkare ryter till och i sina remissvar till kommunen kräver de att belysningen ska bli kvar och kanske till och med byggas ut.
Relaterat
Tekniska förvaltningen har tagit fram ett förslag till ny belysningspolicy, som tekniska nämnden skickade ut på remiss till byaråden i höstas. Nu har svarstiden gått ut, och i de inkomna skrivelserna finns många starka argument för varför belysningen bör bli kvar.
Aspa herrgård varnar för att hela verksamheten är hotad om förslaget att släcka belysningen i Aspa bruk går igenom. ”Vi kan definitivt inte utrusta våra gäster med ficklampa för att de ska kunna ta sig fram mellan rum, konferenslokaler och restaurang” skriver man, och menar att arbetslöshet för tio personer ligger i potten.
Trafiksäkerhet
Byaråden ser det hela som en symbolhandling, som visar att kommunen inte bryr sig om landsbygden. Argumentet att landsbygdsborna betalar lika mycket kommunalskatt som de i centralorten återkommer.
I Närkesberg, Mariedamm och Torpa hänvisar man till trafiksäkerheten, då det går mycket tung trafik genom samhällena, samtidigt som gående, exempelvis skolbarn, är hänvisade till samma vägyta.
Alternativa förslag
I Närkesberg kan man visa att det sker tusentals personrörelser efter mörkrets inbrott med anledning av den sociala och kulturella verksamheten i Bergsgården.
Rönneshytta allaktivitetsförening menar att den centrala frågan inte är var det bor folk, utan var folk rör sig. Man kommer med en rad förslag som i sig skulle spara energi och pengar åt kommunen, som alternativ till att släcka ned. Det skulle kunna installeras rörelsesensorer som tänder lampan vid behov. Det går också att tidsstyra stolparna, så att de bara lyser en del av dygnets mörka timmar. Slutligen föreslås att man undersöker möjligheten att köpa in självförsörjande belysningsstolpar med integrerad solpanel och vindsnurra, vilket på sikt skulle vara kostnadseffektivt.
Åmmebergs bygdeförening är den enda som ändå med viss motvilja tillstyrker förslaget, eftersom man inte anser sig drabbas särskilt hårt av nedsläckning av sju belysningspunkter.
Sista ordet lär inte vara sagt i belysningsfrågan.


4 m/s













Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Vad tycker du om förslaget att släcka ned gatubelysningen?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 jan 2012 07:23 Annika Strid (Ej registrerad)
Självklart ska det finnas gatubelysning även på småorterna. Där är det kanske ännu mörkare på kvällarna än inne i städerna. I Mariedamm saknas belysning t.ex vid platsen där skolbarnen måste vänta på bussen. Det är fullständigt kolsvart där på morgonen vintertid. Det är inte klokt!!
Skrivet 5 jan 2012 09:02 CARTER (Ej registrerad)
IDIOTI, TILL ER SOM KOM MED DETTA FÖRSLAG, HUR TÄNKER NI EGENTLIGEN ???????? SLÄCK NED I ASKERSUND ISTÄLLET.
Skrivet 5 jan 2012 09:49 sur före detta askersundsbo (Ej registrerad)
Dumheter!!!!!!!! Det kommer bara att bli mer inbrott och fler som kommer att bråka på gatorna. Det är för att kommunen vill spara en masa pengar, lår gatubelysningen vara tänd och lägg mer pengar på äldre vården i stället för att släcka ner gatubelysningen.
Skrivet 5 jan 2012 09:56 Giirly (Ej registrerad)
Det är redan nedsläckt i Askersund på kvällar.. och hur tänker de när det släcks ned på skolgårdar.. så föräldrar knappt hittar sona barn som går sent på fritids osv...
Tänk till lite!!
Ska någon behöva fara illa innan NI tänker till igen...
Tänd lyset för sjutton!!!
Skrivet 5 jan 2012 10:38 B.M Askersund (Ej registrerad)
Jag håller med om att de kan släcka varannan lykta inne i Askersund på vissa ställen i stället. En del samhällen fick väldigt många lyktor som skulle släckas enligt FÖRSLAGET.
FÖRSLAG på lyktor som ska släckas:
Hammar, Åmmeberg, Zinkgruvan, Olshammar, Sänna, Harge, Mariedamm, Askersund mm
http://na.se/polopoly_fs/1.1449843.1322210923!/Vattenfall.pdf
Snavlunda, Svinnersta, Torpa:
http://na.se/polopoly_fs/1.1449850.1322211093!/Eon.pdf
Rönneshytta, Närkesberg, Lerbäck, Mörtsjön, Gålsjö, Ingelsby, Skyllberg, Kårberg,:
http://na.se/polopoly_fs/1.1449848.1322211018!/Skyllbergs%20bruk.pdf
Skrivet 5 jan 2012 10:40 B.M Askersund (Ej registrerad)
Jag håller med om att de kan släcka varannan lykta inne i Askersund på vissa ställen i stället. En del samhällen fick väldigt många lyktor som skulle släckas enligt FÖRSLAGET.
FÖRSLAG på lyktor som ska släckas:
Hammar, Åmmeberg, Zinkgruvan, Olshammar, Sänna, Harge, Mariedamm, Askersund mm
http://na.se/polopoly_fs/1.1449843.1322210923!/Vattenfall.pdf
Snavlunda, Svinnersta, Torpa:
http://na.se/polopoly_fs/1.1449850.1322211093!/Eon.pdf
Rönneshytta, Närkesberg, Lerbäck, Mörtsjön, Gålsjö, Ingelsby, Skyllberg, Kårberg,:
http://na.se/polopoly_fs/1.1449848.1322211018!/Skyllbergs%20bruk.pdf
Skrivet 5 jan 2012 10:43 Stjärnorna syns i mörkret. (Ej registrerad)
Bra förslag! Vi kan väl släcka i Örebro också, det är ju ändå så mycket ljus från bostäder och affärslokaler.
Skrivet 5 jan 2012 11:05 En som bor på landet (Ej registrerad)
Ett förslag, låte de som vill släcka ner belysningen på landsbyggden bo en tid i nedsläckt samhälle, då kanske de inser vilka idiotiska förslag de kommer med. Vill de själva leva och bo i mörker?
Skrivet 5 jan 2012 11:35 Musen (Ej registrerad)
Var till Harge en kväll hela vägen från R50 in mot Harge var det belyst med gatlampor så tar man Olshammar som exempel där finns inte någon gatbelysning varken i södra eller norrinfarten där det går tung trafik dygnet runt skulle va roligt och få veta vem som står för gatubelysningen kostnad i Hargegatan om de som bor där och sommargästerna står för den notan
Skrivet 5 jan 2012 11:39 Saab (Ej registrerad)
Ingen vill väl bo, verka eller leva i ett mörkt samhälle men vad är alternativen?
Nånstans måste det sparas, så är det.
Känns rättare att dra ner på belysning än att spara ännu mer på barn, unga, gamla och sjuka.
Skrivet 5 jan 2012 12:19 Näringsidkare i Åmmeberg (Ej registrerad)
Väldigt konstigt att bygdeföreningen i Åmmeberg tillstyrkt. Kommer att bli stora problem där också om man gör allvar av detta dumma förslag.
Skrivet 5 jan 2012 13:16 Heja på IFK (Ej registrerad)
Hej ni som har hand om förståndet Politiker eller vad ni är Det sätts upp nya belysningar i Askersund vid gångvägar men ni vill dra ner på belysningarna i ytterområdena Det är bättre om ni säger upp er så kan kommunen spara på era löner istället för att släcka belysningar i ytterområdena Vi betalar sktt här ute också Mvh Kommunalanställd
Skrivet 5 jan 2012 15:05 biggan (Ej registrerad)
CARTER (Ej registrerad) skrev:
IDIOTI, TILL ER SOM KOM MED DETTA FÖRSLAG, HUR TÄNKER NI EGENTLIGEN ???????? SLÄCK NED I ASKERSUND ISTÄLLET.
Vad menas med detta? "släck ner i Askersund istället"?
Politiker får väl lära sig att tänka efter innan dom handlar med kommunens ekonomi.
Om det släcks så kommer det garanterat att bli mer olyckor och annat fanskap på stan för att man inte ser. Man kommer ju inte att våga gå ut alls. Blir säkert mer inbrott med och inte hjälper det om man släcker ner.. då kan ju inte eventuella grannar hålla koll åt andra. Och polisen kan inte hjälpa till då heller.. om dom skulle ha tid och hjälpa till.
Skrivet 5 jan 2012 15:18 Hagamannen
Finns väl ingen anledning att ha gatubelysningen tänd när knappast någon är utomhus, varken i centralorten eller utanför. Släck ner vid midnatt på vardagarna och tänd vid 06 igen.
Att bostadsinbrotten skulle öka är inte sant, de flesta bostadsinbrotten sker på dagarna när ingen är hemma.
Belysningen på strandpromenaden i Askersund välkomnar jag verkligen, men inte heller den behöver vara tänd mer än en timme efter att krogen har stängt. Hoppas verkligen att denna belysning är av den strömsnåla sorten.
Skrivet 5 jan 2012 15:25 Zinkgruvan (Ej registrerad)
Vad är det för idioti? Först bygger man om torg för många miljoner, så mäniskor ramlar och skadar sig. Varför inte? satsa de miljoner på vården och skolor, men nej då! Bygga om torg det har vi råd med tydligen. Nu måste vi spara pengar, då måste landsbyggden drabbas så klart! Vi på orter behöver verkligen belysning särskild på vintertiden.
MVH Zinkgruvan
Skrivet 5 jan 2012 15:47 Ficklampan (Ej registrerad)
Visst är det bra med besparingar, men då bör man först kolla vilka konsekvenser det ger till olika medborgare. Bor man i Askersund och varannan lampa slåcks då finns en del belysning kvar bor man som i mitt och min familjs fall på landsbygden på en återvändsgata med en enda lampa som man nu har säckt. Då vore bra om kommunen kunde bidra med batterier till ficklampa som vi nu måste använda för att kunna gå ut på kvällen. De har de säkert råd med, eller tog de pengarna slut när torget i Askersund byggdes om?
Skrivet 5 jan 2012 16:12 Gud va tokigt (Ej registrerad)
Tänk nu en gång till. Vi har redan haft tillbud med våld och förföljelse i askersund. Kvinnor som längre inte törs gå ut en UPPLYST kväll. Att släcka är att inbjuda till olika slags brott. Vad ska behöva hända......?
Skrivet 5 jan 2012 17:01 Nyinflyttad Åmmebergsbo ( jaa faktiskt !) som undrar var vettet finns där (Ej registrerad)
Jaa, hur tänkte bygdeföreningen i Åmmeberg som tillstyrker förslaget?
Består bygdeföreningen enbart av äldre personer som inte är ute när mörkret inträtt?
Man blir ju MÖRKrädd för det engagemanget!
/Nyinflyttad
Skrivet 5 jan 2012 17:05 Åmmebergsbo (Ej registrerad)
Komiskt att läsa detta när jag precis tänkte att de borde verkligen satsa på MER gatubelysning här Åmmeberg.. Det är bäckmörkt här och inte alls inbjudande till att ge sig ut. Var ute och gick i går kväll och mötte då flera människor som precis som jag var ute och gick med pannlampa för att se vart man sätter fötterna. Så jag håller med de flesta här som har kommenterat, sätt upp mer belysning!
Skrivet 5 jan 2012 18:20 Per i Kårberg (Ej registrerad)
Varför inte ta lärdom av tidigare liknande åtgärder: I det långa loppet utarmas de orter som inte tillhandahåller service till sina invånare.
Därmed ännu sämre ekonomi! Det går att lösa med lite ansträngning. Ex. tidsstyrning, rörelsesensorer. En ombyggnad av gatuarmaturerna för lågenergilampor, enkelt och inte kostsamt. Har deltagit i sådan ombyggnad och sett ett mycket bra utfall.
Skrivet 5 jan 2012 21:35 Boende i Z (Ej registrerad)
Bor i Zinkgruvan och vi har tydligen börjat spara så Askersundarna ska få ljus för vi har inga gatljus från gamla affären till eljusspåret har varit så i minst två veckor jul o nyår mycket dåligt fy fan ..
Skrivet 5 jan 2012 22:11 Oslobo (Ej registrerad)
Jag har flyttat från denna kommunen . Och det känns bara mera rätt nu när man ser ännu mera dumma sparförslag. Spara i stället pengar på att alla som idag är heltids anställda på politikerposter kommunalråd etc bara får 50%, de gör ju hela tiden felval på 100% så det skulle ju bara bli hälften så mycket fel som synes bara drabbar de boende på landsbygden.
Askersund är Sveriges sämsta kommun. Man har väl redan besparat allt för mycket på bekostnad av de som bor utanför Askersunds tätort som betalar lika hög skatt som de som bor i tätorten plus att de betalar vägavgift för att få belysning och plogat på vintern. SKÄRPNING
Skrivet 5 jan 2012 22:31 g (Ej registrerad)
Den här typen av besparingar känns som ett skämt med tanke på aktuella kommunala elkostnader i samband med jul och nyår. Ur ekonomisk synvinkel tycks detta var ett provisorium. Frånsett sådana kalkyler finns också en svårmätbar trivsel- och trygghetsfaktor. Få medborgare vill ha ett samhälle där den faktiska rörligheten minskar. Vi har nog råd med litet ledsyn i våra tätorter ännu.
Skrivet 5 jan 2012 22:47 Zinkis (Ej registrerad)
Jag som tänkte flytta till kommunen nu när jag går i pension, men inte hade jag tänkt bo i mörker.
Får tänka om.
Skrivet 6 jan 2012 09:24 F.d Hönsmamma (Ej registrerad)
Det är en trygghet att det finns gatljus i småortena.Här i Zinkgruvan bor många som barn som ska ta sig till skolbussar utan att vara rädda , det är även viktigt för bilister att kunna se vägkanter och mötande.När lamporna varit trasiga blir det verkligen kolsvart och det är självklart att vi ska kunna SE när vi tex ska ta oss till skidspåret , nästa år ordnas en stor tävling med många besökare från hela landet.
Våra skattepengar är välkomna till kommunen men vad får vi för dem?? Tänk om !!
Skrivet 6 jan 2012 09:59 K (Ej registrerad)
NEJ TILL MÖRKER. Ja till ljus av miljövänliga och lågenergisorten.
Skrivet 6 jan 2012 12:13 Bor i Hallsbergs kommun. (Ej registrerad)
Jag tog det beslutet att flytta ifrån Askersunds kommun och det beslutet är jag MYCKET nöjd med. Tanken att flytta tillbaka existerar inte med dagens politik-propaganda. Intressant att läsa i tråden att det inte bara är jag som känner likadant. Jag skänker dock en tanke till er stackars krakar som får stå ut med dessa idiotiförslag.
Skrivet 6 jan 2012 12:21 PRME (Ej registrerad)
Självklart ska belysningen finnas kvar där den är idag, och kanske även byggas ut. Vad hände med besparingsförslaget med mindre tjänstemän i kommunen, har man sett över administrations behovet?
Planen på nya kulturhuset är väl också idioti, varför bygga det på den vackraste platsen i stan + den dyraste platsen rent byggtekniskt med pålning och allt vad det kommer att innebära. Nej lite bättre tag i de som styr kommunen får man nog begära.
Skrivet 6 jan 2012 12:31 Jonas Sundqvist (Ej registrerad)
Saab (Ej registrerad) skrev:
Ingen vill väl bo, verka eller leva i ett mörkt samhälle men vad är alternativen?
Nånstans måste det sparas, så är det.
Känns rättare att dra ner på belysning än att spara ännu mer på barn, unga, gamla och sjuka.
Dom småpengar som sparas på att släcka belysningen räcker ändå inte långt i omsorgen, så varför behöva släcka ner överhuvudtaget???!
Politikerna har satt i system att hitta varenda öre fast nyttan egentligen uteblir...Spara behövs inte, låt politikerna dra ner sin årslön en tusenlapp och omprioritera utgifter på annat håll i samhället idag så kan dessa gatlampor få lysa i all oändlighet..!
Skrivet 6 jan 2012 13:45 Raggarn (Ej registrerad)
Förstår det måste sparas!! Aquarellen mm kostar ju pengar!!!
Skrivet 6 jan 2012 20:47 Thomas (Ej registrerad)
Kan vi inte gå över till ledbelysning, så sparar vi 85% av energiåtgången? På så sätt kan vi både spara och investera i rätt belysning på rätt plats. Låt kommunen gå i framkant med den nya tekniken.
Skrivet 6 jan 2012 22:12 Lasse (Ej registrerad)
Ja det krävs besparingar för att kunna bygga ett 250-miljoners kulturhus och Aquarellen är inte heller gratis... skönt att se att pengar satsas på Askersundare.... eh
Skrivet 6 jan 2012 22:31 Kommunanställd (Ej registrerad)
Tänk på oss som jobbar i hemtjänsten vi som ska gå och cykla till våra gamla. Jag tycker det är lite obehagligt när det är mörkt på vissa ställen och ibland släcker de ner vissa gator. Det händer saker som gör att man blir räddare i stan så jag vill gärna att det är tänt. När man jobbar kväll tar man jobbarbil om det finns.Kommer de släcka gatubelysningen kan man inte gå ensam då får det bli dubbelbemaning på kvällarna.
Skrivet 7 jan 2012 09:04 hemmakär (Ej registrerad)
Atta man bara ens en gång kan tänka tanken på att släcka lyspunkter utanför själva staden! -det vore bättre ekonomi att när nu stolpar och el finns på plats byta till mindre energikrävande lampor och att dessutom ÖKA antalet belysningspunkter! Det är inget annat än oansvarigt att kväva småorter som t ex Zinkgruvan - se till att de istället får ett ordentligt lyft så folk kan leva och bo där! Det går år ljus - för trygghet, säkerhet och trivsel.
Skrivet 7 jan 2012 10:40 A (Ej registrerad)
Jag har inte bott i Askersund så länge, men tycker att det är en otroligt vacker stad med en enorm potential! Men jag måste verkligen ställa mig frågande till de senaste händelserna och besluten ang kommunens ekonomi. Vad jag förstår vill man få folk att flytta hit som är i arbetsför ålder och kan bidra med skatteintäkter. Det är ju ofta familjer med barn. Det som är viktigast för barnfamiljer är skola, barnomsorg och vård. Som jag ser det är de här bitarna mycket eftersatt inom komunen nu och det torde göra att barnfamiljer snarare drar sig för att flytta hit. Tyvärr, för det är en underbar natur och en otroligt vacker stad. Som jag ser det väljer man att lägga ner pengar på sådant som skapar en vacker fasad och spara på sådant som ger ett högkvalitativt innehåll! Just vad gäller beslutet att släcka ner viss belysning känner jag mig lite kluven till. Å ena sidan tycker jag inte man ska spara på sådant som skapar trygghet i kommunen. Å andra sidan får man absolut inte spara på barnen!!
Skrivet 8 jan 2012 04:14 Villavägen (Ej registrerad)
Varför ska en Zinkgruvebo betala lika mycket skatt som en Askersundsbo?
Ingen skola, ingen Post och väghållningen får vi betala för själva genom en vägförening. Det fungerar väl sådär.. men det är en annan fråga. Och nu vill ni släcka gatubelysningen med? Men borde vi rimligtvis inte betala en lägre kommunal skatt då vi inte erhåller samma service som centralorten?