17 bilar saboterade
på Skolgatan
Under natten till torsdagen blev 17 bilar vandaliserade på Skolgatan i Örebro. En polis på väg hem från jobbet blev vittne till brottet.
Relaterat
Polismannen såg två unga män som saboterade bilar längs med Skolgatan. Han larmade sina kollegor som kunde gripa männen på bar gärning. En 18-åring och en 19-åring greps för brottet. Båda Duon ska då ha sparkat bort sidospeglar, repat lacken, krossat vindrutorna och hoppat på bilarna så att karossen blivit bucklig.
Åklagaren anhöll ungdomarna under natten, misstänkta för grov skadegörelse.
- Normalt brukar man inte anhålla för skadegörelse. Men i det här fallet kan reparationskostnaden överstiga 200 000 kronor och rubriceras som grov skadegörelse, säger vakthavande befäl.
Vid 15.40-tiden under torsdagen beslutade åklagaren i fallet att de skulle släppas i väntan på vidare utredning.
De två örebromännen är inte kända av polisen sedan tidigare.





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 jul 2010 08:11 Gugge22
Bra att dom greps, synd att det hände i Sverige, då får dom inget kännbart straff, och kan fortsätta med samma skit nästa vecka igen.
Skrivet 29 jul 2010 08:45 af (Ej registrerad)
Jag har en övertygelse. Om ungdomar hade jobb skulle mycket våld försvinna. Dom är rastlösa. Vakna fel tider på dygnet. Ge dem jobb. (till arbetsministern) Förebygger mycket brott i samhället.
Skrivet 29 jul 2010 08:48 Pelle (Ej registrerad)
Och troligtvis blir det precis som vanligt... Gärningsmännen har inga pengar och man får inte ut ett skit som drabbad utan måste stå för självrisk alternativt hela kostnaden och det tar en jäkla massa tid att åtgärda... Fick själv (med minst 6 andra) bilen söndersparkad på Fredsgatan för flera år sen, gärningsmannen togs direkt och blev dömd till att betala, men har man sett röken av några pengar? NIX!!! Vad har dom här killarna för uppfostran egentligen??
Skrivet 29 jul 2010 09:14 Pappa Smurf (Ej registrerad)
Det är rätt, dom ska lära sig att det är fel att ta sönder någon ananas egendom...
Hoppas att dom lär sig och deras vänner blir avskräckta...
Skrivet 29 jul 2010 09:30 Snalmums (Ej registrerad)
det var väl TUR att en polis blev vittne till brottet och kollegorna kunde gripa dem!!!!! lider med er som fått era bilar förstörda på detta sätt. är det inte dags att örebro kommun börjar satsa något för ungdomarna under sommarlovet. rastlösa, glider omkring och förstör för andra för det finns inget roligare att göra.......
Skrivet 29 jul 2010 09:42 Ödmjuk igen
De borde också få besöka alla bilägare och be om ursäkt.
Skrivet 29 jul 2010 09:58 Bengt (Ej registrerad)
Trevligt att de för en gång åker fast för skadegörelse på försäkrade bilar och inte busskurer. Försäkringsbolagen brukar vara lite ettrigare när det kommer till att få in sina pengar.
Kanske grabbarna ska fundera på sommarjobb nästa år i stället för att drälla på stan och dricka öl?
Skrivet 29 jul 2010 11:02 shadi (Ej registrerad)
TILL POLITIKER:stifta speciella lagar som gör att dessa personer är skyldiga tills de börjar betala tillbaka till de drabbade, det ska finnas ett system där deras namn står. Vet inte en drabbade ska inte ens betala självrisk. Ta ut pengar från föräldrarnas löner eller ett sätt att man tar direkt från deras lön den dag de börjar jobba. Det går att fixa dator program som är kopplade till ett annat löne system eller varför inte skatteverketssystem.
Skrivet 29 jul 2010 11:03 TL (Ej registrerad)
Förstår bara inte varför alla försvarar dessa ungdomar med att säga ifall de hade jobb så hade de inte gjort det, det finns mängder med ungdomar som inte har jobb men inte saboterar andras egendom. Bara rätt att polisen tog de och att de ska få betala. Dessuto kanske det inte blir lättare för de att få jobb när de beter sig så här...
Skrivet 29 jul 2010 11:05 Simon (Ej registrerad)
Låt dem arbeta av sin skuld då några pengar säkert inte finns. Men de släpps fria och får gå hem utan straff som vanligt för att kunna göra om det igen.
Skrivet 29 jul 2010 11:22 Ödmjuk igen
Vem vill anställa dessa killar nu när de har en kriminell belastning. Blir väldigt trött på försvaren att de inte har något att göra. Även fast det inte finns något att göra, så ska man inte vandalisera. Punkt slut. Är det så svårt att förstå? Förövrigt finns massor att göra i Örebro på sommaren. Finns fantastiska bad och vandringsleder. Man behöver inte ha pengar heller. Varför sitta på ett dyrt cafe när det går lika bra att ta med sig en termos kaffe till stadsparken?
Skrivet 29 jul 2010 11:23 Hugo05 (Ej registrerad)
Bengt (Ej registrerad) skrev: Trevligt att de för en gång åker fast för skadegörelse på försäkrade bilar och inte busskurer. Försäkringsbolagen brukar vara lite ettrigare när det kommer till att få in sina pengar.
Kanske grabbarna ska fundera på sommarjobb nästa år i stället för att drälla på stan och dricka öl?
Hur vet du att dom drack öl?
Skrivet 29 jul 2010 11:37 hffh (Ej registrerad)
jag tycker bilägarna ska får ta sönder grabbarnas mopeder eller nått som dom behöver när dom ska åka iväg på nått kul.
låt dom få se känna hur det känns att bli drabbad och hur krånglit det kan bli om man är i behov av transport medel...
Skrivet 29 jul 2010 11:47 mmm (Ej registrerad)
af (Ej registrerad) skrev: Jag har en övertygelse. Om ungdomar hade jobb skulle mycket våld försvinna. Dom är rastlösa. Vakna fel tider på dygnet. Ge dem jobb. (till arbetsministern) Förebygger mycket brott i samhället.
jobb är inte en skyldighet.
egetansvar finns det någon som heter eller säger staten vad du ska göra hela dagarna?
synd att detta blev så tur att dom åkte fast i alla fall. nu lär de ha något att göra i alla fall skaffa jobb för att betala skulderna perfekt.
Skrivet 29 jul 2010 11:54 Underlätta för företagen (Ej registrerad)
af (Ej registrerad) skrev: Jag har en övertygelse. Om ungdomar hade jobb skulle mycket våld försvinna. Dom är rastlösa. Vakna fel tider på dygnet. Ge dem jobb. (till arbetsministern) Förebygger mycket brott i samhället.
Delvis har du rätt! En vettig sysselsättning minskar antagligen de mindre vettiga sysselsättningarna.
MEN... Det är inte arbetsmarknadsministern som anställer folk. DET GÖR FÖRETAGEN. Arbetsmarknadsministerns möjligheter att "hitta på jobb" är en piss i havet.
Skrivet 29 jul 2010 12:00 Albin (Ej registrerad)
af (Ej registrerad) skrev: Jag har en övertygelse. Om ungdomar hade jobb skulle mycket våld försvinna. Dom är rastlösa. Vakna fel tider på dygnet. Ge dem jobb. (till arbetsministern) Förebygger mycket brott i samhället.
jag håller med dig men tänk till hur detta ska gå till. En person som är 18 och 19 har sällan mer än en gymnasieutbildning (om ens det) kanske inga riktiga erfarenheter av något jobb som de kan göra. Dessutom skall de konkurrera med andra ungdomar som kanske har utbildning och erfarenhet inom det jobb som de söker.
Att säga att det de ska få jobb är en bra sak, men verkligheten är lite annorlunda. Regeringen har tex. sänkt arbetsgivaravgiften till hälften för ungdomar under 26 vilket ger företagen incitament att anställa fler yngre, men till syvende och sist handlar det om att ungdomarna själva ska vara kvalificerade för jobbet. Dessutom är det lågkonjunktur vilket gör att många söker de få jobb som finns.
Jag skulle ju mer än gärna låta dessa ungdomar ta från sina framtida löner/bidrag för att betala skadorna på dessa bilar. Tvinga dem att be om ursäkt (som någon sa) och sätta ett klart exempel, vet du att du gör något fel men gör det ändå så ska det svida
Skrivet 29 jul 2010 12:09 En med bil på lövstagatan (Ej registrerad)
Samma sak hände på Lövstagatan i fredags, minst 10 bilar men det skrevs det inget om och förundersökningen lades ner direkt. Samma killar?
Skrivet 29 jul 2010 12:10 Jobb löser inte alla problem... (Ej registrerad)
Det kan ju också vara så att just dessa killar INTE vill ha sommarjobb!! Utan de gör detta oavsett. De kanske gör det för att få mer respekt bland gäng/polare?? Läs på dt.se om mannen från Dalkurd.
Skrivet 29 jul 2010 12:25 boj (Ej registrerad)
Handling och konsekvens!
Skrivet 29 jul 2010 12:35 Rynninge (Ej registrerad)
JA just ja kanske är kommunens fel att de vandaliserar....Att drälla och att demolera bilar är ju ganska stor skillnad tycker jag
De är inte barn och bör ju få ett straff och lär väl få betala tillbaka några år framöver.Sluta hymla......
Skrivet 29 jul 2010 12:36 Nils
Regeringen verkar föga intresserade av att sätta ungdomar i arbete. Då får ju politikerna arbeta. Dom har ju sin lön ändå. Sen kan jag tänka mig att dom resonerar som så att billigare att dom slår sönder lite o lever fan. Än att ordna någon typ av sysselsättning för dom.
Skrivet 29 jul 2010 12:41 "Vendetta" (Ej registrerad)
Varför inte bild och namn o adress på dom slynglarna i tidningen ? man har ju delgivit sånt tidigare med känt resultat i NA....
Skulle nog avskräcka lite mer än bara in o vända i arrestlokalen för några slantar lär dom aldrig komma med å dom drabbade får som vanligt ett litet h-vete
Skrivet 29 jul 2010 12:47 the_limp (Ej registrerad)
Pelle (Ej registrerad) skrev: Och troligtvis blir det precis som vanligt... Gärningsmännen har inga pengar och man får inte ut ett skit som drabbad utan måste stå för självrisk alternativt hela kostnaden och det tar en jäkla massa tid att åtgärda... Fick själv (med minst 6 andra) bilen söndersparkad på Fredsgatan för flera år sen, gärningsmannen togs direkt och blev dömd till att betala, men har man sett röken av några pengar? NIX!!! Vad har dom här killarna för uppfostran egentligen??
Har råkat ut för samma sak. När jag ville ha reda på grabbens adress och telefonnr för att diskutera ersättning för reparationer på bilen var det kalla handen eftersom grabben var minderårig. dom påstod att dom inte fick lämna ut det pga hämndrisk från min sida. Efter en del efterforskningar så fick jag telenr och pratade med hans mamma som förklarade för mig att grabben visserligen hade pengar men behövde dom till kläder och nöjen. Nöjet var alltså att sparka sönder bilar och spreja färg på dom. Kan inte va lätt med såna föräldrar.
Skrivet 29 jul 2010 12:51 the_limp (Ej registrerad)
Ödmjuk igen skrev: De borde också få besöka alla bilägare och be om ursäkt.
Det kommer dom aldrig behöva göra för det kan gärningsmännen tycka vara kränkande. :-) Men visst vore det bra om dom var tvungna att göra det.
Skrivet 29 jul 2010 13:33 Robert (Ej registrerad)
Dessa ungdomar (myndiga) hade inga krav på sig från sina föräldrar/styvföräldrar under barndomen och ungdomen. Föräldrarna hade fullt upp med att förverkliga sig själva som individer. I Sverige är det Staten Den Allsmäktiges ansvar att ta hand om barnen och ungdomarna via dagis, skola, fritids och massa andra instutitioner(kallas socialvälfälrd).
Vi behöver inte bry oss och sköta oss, det finns ju bidrag till allt. Tack Socialdemokraterna för jämlikheten, den som missköter sig ska få betalt genom extra skatt på de som kämpar.
Skrivet 29 jul 2010 13:59 MW93 (Ej registrerad)
Reperationskostnaden lär överstiga 200 000 kr. Om dom repade lacken så illa att hela bilen behöver omlackeras kan bara omlackeringen gå på över 30 000 kr och då är det en Golf jag pratar om, nu i det här fallet kanske det var en större bil och den kanske detsutom hade metallic färg, ja, då är det mer eller mindre 50 000 kr som ska betalas för den lackeringen.
Man får ju verkligen hoppas på att 18 åringen och 19 åringen får betala alla kostnader.
Börja sitt liv med att betala skadestånd på kanske 100 000 kr, eller mer, vardera, bara för att man ville ha lite "skoj"!
Skrivet 29 jul 2010 14:10 Gugge22
Sluta upp med allt dalt om att det är samhället/arbetsgivarnas fel. är man 18 / 19 år, då är man kaxig nog så att man får rösta samt handla öl på krogen. då borde man även vara så "vuxen" så att man inte gör något så här meningslöst, kan förstå vissa bilägare som ligger hemma med ett baseboll trä under sängen, när inget annat hjälper för att dom skall fatta något. det kan vara värt en månad på Kumla för att spöa skiten ur sådana idioter.
Skrivet 29 jul 2010 15:57 "Tangokulan" (Ej registrerad)
Intressant att läsa alla kommentarer om olika faktorer...TÄNK OM dessa ungdomar hade en bra barndom och ansvarstagande föräldrar som satte gränser och stöttade sina barn på bästa tänkbara sätt utan att vara "Curlingföräldrar"...Tänk om dom haft sommarjobb , tänk om dom inte druckit öl...tänk om dom hade bra betyg i skolan...tänk om dom inte är straffade tidigare.....TÄNK OM....
Hur kan då detta hända isåfall?
Finns faktiskt ungdomar som begår brott utan att förstå hur dom kunde göra det trots att dom haft en bra barndom och skött sig i skolan/gymnasiet och samhället i övrigt...
Skrivet 29 jul 2010 16:53 Härligt! (Ej registrerad)
FAAN VAD SKÖNT ATT DOM ÅKTE FAST! HAHA!
såna tattare ska inte springa fria. Kanske är det samma gärningsmän som har saboterat bilar i centrum?
Skrivet 29 jul 2010 17:39 vanlig svensk
Jaha, ytterligare kostnad för oss skattebetalare...För de får väl endå INTE betala.
Tänk om folk kunde fpstra sina barn och ungdomar, precis som man fostrar sin hund..De vandaliserar tack vare för att de just kan...
Skrivet 29 jul 2010 18:10 MiniMia (Ej registrerad)
Slutligen; här kommer medaljörerna för de mest korkade kommentarerna på den här artikeln. Vi börjar nedifrån:
3. Tredjeplatsen går till "Ödmjuk igen" för kommentaren "De borde också få besöka alla bilägare och be om ursäkt". Det enda jag kan säga är; Ja, det löser förstås alla problem.
2. Andraplatsen går till signaturen "En med bil på Lövstagatan" för inlägget "Samma sak hände på Lövstagatan i fredags, minst 10 bilar men det skrevs det inget om och förundersökningen lades ner direkt. Samma killar?". Jag har bara en sak att säga; Ja, absolut, det är säkerligen en bilkrossarliga som har härjat i stan.
1. För den oförglömliga kommentaren postad av signaturen hffh: "jag tycker bilägarna ska får ta sönder grabbarnas mopeder eller nått som dom behöver när dom ska åka iväg på nått kul". Att ens komma på tanken att någon ska ha sönder "grabbarnas mopeder" når helt nya nivåer av IQ-frihet. Att man som 18-19-åring skulle åka omkring med en moped förblir ett mysterie.
Skrivet 29 jul 2010 19:18 Bäppä (Ej registrerad)
Det spelar ingen roll om har arbete eller ej, haft dålig uppväxt eller huruvida staten brustit i sitt ansvar. Grabbarna har bara sig själva att skylla på! Uppenbarligen saknas det spärrar för denna typ av handling. Nu har de visat att de behöver någon typ av hjälp. Dock hoppas jag på ett kännbart och kostsamt straff för denna typ av "lekar".
Någon skrev att de personligen skulle be alla om ursäkt; Helt rätt!
Skrivet 29 jul 2010 19:41 Morrison
"Båda Duon"??
Skrivet 29 jul 2010 22:01 Johan (Ej registrerad)
Om idioterna både hoppat på och repat 17 bilar är 200.000 en piss i havet det kommer aldrig räcka för att laga bilarna. Har dom hoppat sönder taken blir det säkert skrot av bilarna... Hoppas försäkringsbolagen vägrar att betalat ut en krona i ersättning nu när dom hittat dom skyldiga så dom får ta HELA kostnaden, sån här skit är vad som göra att försäkringspremierna blir ännu dyrare.
Skrivet 29 jul 2010 22:55 Lillstrumpa (Ej registrerad)
Hmmm, kan en av killarna möjligen vara den som satt å gapade & skrek efter någon, vid korsningen Berggatan/Skolgatan inatt!!!???
Gapade som en tok å va nog allmänt "onykter"...
Visste tydligen inte var han befann sig iaf!
Väckte mig gjorde han & säkert fler med mig!!!
Skrivet 29 jul 2010 23:18 Rollo KOLAN (Ej registrerad)
Det handlar uppenbarligen om äkta ynkryggar som attackerar andra människors egendom utan att tänka på följderna. Sådana människor är tillsammans med tjuv-narkomaner samhällets bottenskrap och ska behandlas därefter. Killarnas föräldrar har uppenbarligen gjort en mängd grova misstag under deras uppväxt.
Skrivet 30 jul 2010 09:28 Kissekatterna (Ej registrerad)
Men hallå alla pratar om dem som det vore små barn som inte kan kontrollera sig men enligt artikeln så är båda över 18 år och myndiga och borde alltså kunna ta ansvar för sina handlingar. Men troligen har de väl vuxit upp med föräldrar som inte kunnat lära dem vad som är rätt och fel.