Ta en smygbild – bli kriminell
I framtiden kan du begå en kriminell handling genom att fotografera dina middagsgäster utan att först be om lov. Åtminstone om det lagförslag går igenom, som just nu utreds av justitiedepartementet.
Relaterat
Folkpartisten Johan Pehrson är en av de politiker som gillar lagförslaget. Han menar att det handlar om att skydda enskilda människors integritet när de befinner sig i privata miljöer.
– Det är väl ingen som tycker att det är okej att smygfilma eller fotografera människor i till exempel en bastu eller ett omklädningsrum?
I gårdagens debatt, anordnad av Svenska Journalistförbundet, mötte Johan Pehrson på starkt motstånd. Bland annat från Mia Karlsvärd, som är fotograf på Östgöta Correspondenten i Linköping samt ordförande i Pressfotografernas klubb:
– Om det här lagförslaget skulle gå igenom finns risken att ingen skulle våga lyfta kameran av rädsla för att bli polisanmäld. Varför skulle det vara kränkande att bli fotograferad? Det måste väl vara en eventuell publicering som kränker.
”Ett tokförslag”
Expressens bildchef Per Kagrell kallar det hela för ett ”tokförslag”, och pekar på riskerna med alla de ”småpåvar” han menar finns lite här och var:
– Jag tänker på alla de självutnämnda ordningsmän som redan i dag klagar när våra fotografer försöker göra sitt jobb. I dag kan vi hänvisa till att det är okej att fotografera allt i Sverige, men det här luddiga lagförslaget skulle innebära många års inskränkning av pressfriheten innan det formats fram någon typ av praxis.
Mia Karlsvärd anser att grundproblemet ligger mer hos allmänheten än hos yrkesfotograferna:
– Tyngdpunkten borde i stället läggas på att vi måste uppfostra våra ungdomar att det är okej att fota, men inte att sprida bilderna.





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 6 mar 2010 18:50 Bratwurst (Ej registrerad)
Redan 1:a april?
Måste ju vara ett dåligt skämt
Skrivet 6 mar 2010 18:56 denhaltefan (Ej registrerad)
Man är inte kriminell förens man är dömd!!!
Skrivet 6 mar 2010 18:57 Okej (Ej registrerad)
Fan så larvigt!
Skrivet 6 mar 2010 19:17 Stig Lövborg
Trams!! Jag kommer alltid att fotografera. Döm mig gärna.
Skrivet 6 mar 2010 19:23 EPO
Superfint att slippa fotografer smygandes inpå livet.
Nu faller väl hela journalistkåren samman om detta går igenom så dom parasiterna knorrar väl ihjäl sig.
Skrivet 6 mar 2010 19:25 sunt förnuft (Ej registrerad)
Vad Johan Persson tycker är helt oviktigt.
Han borde se om sitt eget hus först innan han yttrar sig.
Skrivet 6 mar 2010 19:26 Davvy
Vilket idiotisk förslag till ny lag! Man undrar ju om det redan är 1.a april. Jag anser man borde sätta en lag på om man sprider smygfoton på folk istället för att folk skulle bli kriminella om man tar bilder på sina middagsgäster el dyl utan att fråga om lov. Vad kommer härnäst?
Skrivet 6 mar 2010 19:38 allavi (Ej registrerad)
STOREBROR skall se allt.Blir säkert kriminellt i framtiden om nån slår till en riktig brakskit eller släpper en riktig lönn mördare.Vet en man som sa när han pruttat-NU lurade jag magen på en riktig rap.
Skrivet 6 mar 2010 20:34 Nils G-K
Idiotförslag,undras på att politikerföraktet sprids mer och mer,men vi får till viss del skylla oss själva som röstar in idioter i riksdagen.Dax att ta kraftag vid nästa val och sanera bort de värsta...
Skrivet 6 mar 2010 20:44 skate (Ej registrerad)
Johan Perhson är ju den ende kriminelle, som inte fick straff nog, när han rödljuskörde. Han vill ju bara sätta dit flera, så hans brott verkar vara ringa flera......suck jag blir så trött...
Skrivet 6 mar 2010 21:21 Majken (Ej registrerad)
Man är väl kriminell vad man än gör i detta land.
Skrivet 6 mar 2010 21:36 Stigbritt
Som i forna Ryssland
Skrivet 6 mar 2010 21:38 Hushållsnärist (Ej registrerad)
Det är bra att man visar färg och släpper fram dessa dumma ideer nu så folk inser att man ej kan rösta fram dessa stollar.
Skrivet 6 mar 2010 21:40 Max (Ej registrerad)
Censur vill jag inte ha. Tycker att de gamla reglerna är bra. Ett fotoförbud som liknar Kina vill jag inte ha.
Skrivet 6 mar 2010 21:41 Norrland (Ej registrerad)
Det var det dummaste jag läst,lägg ner Johan Perhson,kränkningen blir
först om bilderna publiceras offentligt så spola ner förslaget i toaletten!!!
Skrivet 6 mar 2010 21:55 allavi (Ej registrerad)
JOhan perhson har det skämtats mycket om ,finns de som kallar honom Flum-johan.Folkpartiet ,det finns de som säger att sverige vore ett bättre land med mera folkparker än folkpartister.SKATE skriver att johan perhson är den ende kriminelle,tänk om så vore fallet .BORGarna vill sätta dit småfolket,de stora tjuvarna som lever på vanligt folks bekostnad skall strykas medhårs.
Skrivet 6 mar 2010 22:09 Linslusen (Ej registrerad)
Jaha då får polisen och domstolarna mycket att göra med detta.
Dom har ju aldeles för lite att göra nu som det är. Jag tar mycket foton. Nästan varje dag och tar jag på någon familjemedlem T.ex när man är på ett tivoli eller på stan så är det alltid någån annan som fastnar på plåten. Ska man behöva fråga alla på radiobilsbana om man får ta en bild på sitt barn eller ska man be alla att flytta på sej först.
SRA Lagen som gör det möjligt att avlyssna hela svenska folket är helt ok tycker de men att ta ett vanligt foto ska vara kriminellt. Hur sjukt får det bli. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag kommer aldrig så länge jag lever sluta fotografera. Det värsta är att våra skattepengar ska behöva då till att utreda sådana här idiotförslag. Har de verkligen inget viktigare att syssla med.
Skrivet 6 mar 2010 22:29 Kaliber 12 (Ej registrerad)
Hur blir det med fartkameror och trängselkameror trafikövervakningkameror och kameror i bussar spårvagnar Taxi och alla andra övervakningskaeror. viltkameror i skogen flygfoton satelitbilder. Ja listan kan göras hur lång som hellst. Då blir det fritt fram att råna taxiförare Etc igen och tryggheten är borta i ett naffs. Hur genomtänkt ar detta förslag. Tänk innan ni öppnar truten politiker. Hoppas era namn stryks på valsedlarna så vi kan ha riktiga politiker istället. Bort med sådana pajaser. Föresten ska de fråga min hund innan de råkar fota den.
Skrivet 6 mar 2010 22:36 KrimJim (Ej registrerad)
EPO skrev: Superfint att slippa fotografer smygandes inpå livet.
Nu faller väl hela journalistkåren samman om detta går igenom så dom parasiterna knorrar väl ihjäl sig.
Skulle du bli nöjd då. Detta är ju diktaturfasoner. Hur ska de göra med sådana program som allsång på skansen eller skolavslutningar nyheterna på TV. Vill du läsa en tidnig med enbart texteller att bakrånarna ska få skadestånd för att de filmades
Skrivet 6 mar 2010 22:57 jag (Ej registrerad)
Det borde väl ändå betyda att alla övervakningskameror äntligen genast blir extremt kriminella! Inget ont som inte har något gott med sig eller hur var det?
Skrivet 6 mar 2010 23:35 Dykarn
De har för mycket tid över, men att gå så långt att komma på något liknande är helt absurt. Varför ens lägga ner tid på något sådant? När ska de fatta att luftlagar inte är till någon nytta?
Skrivet 7 mar 2010 00:28 Alla vill inte vara med på kort (Ej registrerad)
Tycker det är vettigt, man ska kunna neka att bli fotograferad. Behövs kanske inte en lag kan man tycka men själva tanken att kunna neka att finnas på bild gillar jag.
Skrivet 7 mar 2010 00:41 Andreas (Ej registrerad)
Det här är ju så tragiskt att det är komiskt.
Du får inte kränka den personliga integriteten, såvida du inte är rik för då har du större möjlighet att kränka folk integritet genom ipred än polisen har..
Med sånna här stollar vid makten förstår man att det blir revolution då och då.
Skrivet 7 mar 2010 00:59 VarthDader (Ej registrerad)
Efter FRA & IPRED är det väl knappast någon överhuvud taget som tror att alliansen bryr sig om integritet? Detta handlar bara om att skydda sig själva så de inte blir fotade i någon pinsam situation. Bort med förmyndarregeringen alliansen! Snart får man väl inte gå på toaletten utan tillstånd från Reinfeldt & Co...
Skrivet 7 mar 2010 04:43 LG (Ej registrerad)
Det måste gå att skrapa bort en hjävla massa politiker om dom inte har annat att göra än att komma med så idiotiska lagförslag.
Skrivet 7 mar 2010 07:14 C M (Ej registrerad)
Tänk att Sverige alltid ska föregå med dåligt exempel,
har sveriges politiker inte förstått att Beriln muren har
fallit för länge sedan!
Skrivet 7 mar 2010 07:49 Fasvinkeln (Ej registrerad)
Håller med om att förslag av det här slaget bidrar till att ytterligare öka politikerföraktet. Att det dessutom kommer från en Folkpartist är ganska så typiskt, det partiet har då aldrig bidragit till något positivt i svensk politik.
Skrivet 7 mar 2010 08:05 Per (Ej registrerad)
Det är otäckt att det ens kan vara aktuelt med ett så korkat förslag som detta. Om det absolut är nödvändigt, så skapa istället en lag som förbjuder publicering av bilder på människor i väldigt privata situationer utan deltagarnas godkännande. Johan Pehrson verkar stödja allt som minskar den privata friheten, ökar samhällets övervakning av medborgarna och river ner den privata integriteten. Är det verkligen folkpartiets mening? Tag varning..
Skrivet 7 mar 2010 09:20 Harry
Synd för alla tidningar kommer dom bli stämda i mängder.
Skrivet 7 mar 2010 09:59 peterman (Ej registrerad)
man får väl göra så att när gästerna kommer informerar man genom anslag att man kan bli fotograferad. går man in eller medverkar på festen accepterar man det automatiskt. precis som man får göra med övervakningskameror i butiker o dylikt.
Skrivet 7 mar 2010 10:11 Benke i Fbro (Ej registrerad)
Förr var det (S)+V som stod för allt förbudsivrande men det verkar ha spridit sig tll "liberalerna" som inte är så liberala längre.
Tyvärr är det väl dumt nog att faktiskt gå igenom då sunt förnuft för länge sedan avvecklats i det här landet.
Skrivet 7 mar 2010 11:24 Tänk va (Ej registrerad)
Är det inte så redan att du INTE får publicera en bild UTAN den fotades godkännande??? Du får ju heller inte kopiera en bild o använda i eget materiel utan upphovsmannens godkännande (copyright?) - sååå varför ytterligare en lag????
Skrivet 7 mar 2010 11:24 Linslusen (Ej registrerad)
Per (Ej registrerad) skrev: Det är otäckt att det ens kan vara aktuelt med ett så korkat förslag som detta. Om det absolut är nödvändigt, så skapa istället en lag som förbjuder publicering av bilder på människor i väldigt privata situationer utan deltagarnas godkännande. Johan Pehrson verkar stödja allt som minskar den privata friheten, ökar samhällets övervakning av medborgarna och river ner den privata integriteten. Är det verkligen folkpartiets mening? Tag varning..
Kunde inte sagt det bättre själv.
Skrivet 7 mar 2010 12:51 SverigeFRA(å)nmittsynfält (Ej registrerad)
Den iden väcker Ideer kring straffsaten* Om jag ställer mig o fotograferar.... Vad händer då svt fotar 16.000 människor likt dagens Vasalopp.... Men lika bra vi har massa dumma fjantregler o lagar.... Gör ju bara valet i höst lättare för gemene man;)
Fast FRA o Ipred verkar ju inte beröras av att nagga i den personliga INTREGITETEN.
Rådande lagar är ett spel för gallerierna. Man vill från regeringens sida bekämpa " den organiserade brottsligheten"
Fast vad vi ser är att dom tyngsta ligorna rår ju Polisen & Åklagare inte på.
Då är det ju underbart med en lag till man kan nypa åt vanliga hederliga svenskar på.
I mitt tycke har vi pajas Fredrik & Gycklare som styr detta skepp.
Hoppas Hans gäng bara har Provanställning.... så man kan peta bort dom.
Skrivet 7 mar 2010 13:01 Politican are F***k up !!!! (Ej registrerad)
Eller så ser nu De kriminella sin chans att ha 300 snubbar som på heltis springer o fotograferar..... så landets poliser INTE har annat att göra än att utreda denna hemska handling..... Det ger ju både tid o rum att kunna hållas med sin "kärnverksamhet" i lugn & ro.....
så polisen & Åklagare drunknar i papper.... Mål Nr 987 i tingsalen: MR XXX har fotograferat 543 ansikten på en fotbollsmatch.....
Hur dum får en politiker bli ?????? Just nu verkar det vara gränslöst & bottenlös dumhet som råder.....
Ni som tycker jag har rätt upp med en hand;)
Skrivet 7 mar 2010 13:28 Harry
Dom gillar såklart förslaget eftersom de till 90% gynnar dom själva.
Ofta dom bryr sig om småfolket?
Kan väl endå inte tro
Skrivet 7 mar 2010 13:52 EPO
EPO skrev: Superfint att slippa fotografer smygandes inpå livet.
Nu faller väl hela journalistkåren samman om detta går igenom så dom parasiterna knorrar väl ihjäl sig.
KrimJim (Ej registrerad) skrev: Skulle du bli nöjd då. Detta är ju diktaturfasoner. Hur ska de göra med sådana program som allsång på skansen eller skolavslutningar nyheterna på TV. Vill du läsa en tidnig med enbart texteller att bakrånarna ska få skadestånd för att de filmades
Bakrånare? Jaja bildningen på åsikterna är väl som textningen.
Vad gäller allsång på skansen så skulle det vara skönt att slippa skiten.
Tack o baj
Skrivet 7 mar 2010 14:17 lottlis (Ej registrerad)
Hur blir det Papparatsifotograferna då ? dom får väl söka bidrag för att kunna försörja sig. Jag undrar om polis och åklagare inte har tillräckligt att göra utan åtala folk som fotograferar på släktträffen utan tillstånd. Vad är det för politiker som kommer på något så urbota dumt, har dom inget att göra numera.
Skrivet 7 mar 2010 15:37 Max (Ej registrerad)
Tänk va
(Ej registrerad) skrev: Är det inte så redan att du INTE får publicera en bild UTAN den fotades godkännande??? Du får ju heller inte kopiera en bild o använda i eget materiel utan upphovsmannens godkännande (copyright?) - sååå varför ytterligare en lag????
Sedan ett par år tillbaka är det helt tillåtet att publicera bilder på Internet utan deras uttryckliga medgivande. Det är ju helt omöjligt att fråga alla 20 000 personer som är på Stortorget och ser "O helga natt" om det är ok att ladda upp bilderna på Internet eller inte.
Lagstiftningen idag handlar mer om att bilderna inte får vara kränkande.
Tycker att dagens lagstiftning är bra och det är klart att man måste få fotografera personer utan att de givit sitt medgivande.
Skrivet 7 mar 2010 17:23 Stina (Ej registrerad)
Max: Det är inte alls tillåtet att publicera bilder på internet utan personens samtycke. Isf blir det brott mot PUL.
Anledningen till att man kan göra det på tidningar mm är att de går under en annan lagstiftning. De har ett utgivningstillstånd och en ansvarig utgivare, därför får t.ex NA eller vimmelbilder publiceras utan tillstånd
Skrivet 7 mar 2010 18:28 Rätt o. riktigt (Ej registrerad)
Fruktansvärt skönt att slippa allt slödder som tar bilder i näsan på varenda person på en samling!! ÄNTLIGEN!!
Skrivet 7 mar 2010 20:46 rosty
Snälla säg att detta är ett skämt ,kan inte tro det är sant.
Och hur skall då alla tidningar göra om det är en massa folk ,ska de ropa ut VEM VILL INTE VARA med på bild??????????????
JAg ska ju förskjutton inte sno något jag tar ju bara en bild (ibland på fotbollsmatcher)
Ur bota dumt förslag.
Skrivet 7 mar 2010 21:39 Glad amatörfotograf i Örebro som blir sur om detta går igenom. (Ej registrerad)
Detta må vara ett väldigt dåligt skämt...
Det är väl bara en tidsfråga innan det är olagligt att bära kameran synlig när man går på stan. Hoppas verkligen detta lagförslag inte går igenom... för det låter inte riktigt klokt.
Skrivet 7 mar 2010 23:16 Deadhead
Johan Pehrson slår till igen... Det här är nog bland det dummaste jag har läst på länge! Som så många andra så undrar jag vem som ska sköta övervakningen av en sån lag. Skulle vara intressant att veta hur många nya poliser det kommer behövas för att kunna klara av övervakningen av en sån lag? Annars kan väl dom politiker som röstar igenom en sån lag sköta övervakningen av den för då lär dom inte hinna hitta på mer dumheter...
Skrivet 7 mar 2010 23:27 KrimJim (Ej registrerad)
EPO skrev: Superfint att slippa fotografer smygandes inpå livet.
Nu faller väl hela journalistkåren samman om detta går igenom så dom parasiterna knorrar väl ihjäl sig.
KrimJim (Ej registrerad) skrev: Skulle du bli nöjd då. Detta är ju diktaturfasoner. Hur ska de göra med sådana program som allsång på skansen eller skolavslutningar nyheterna på TV. Vill du läsa en tidnig med enbart texteller att bakrånarna ska få skadestånd för att de filmades
EPO skrev: Bakrånare? Jaja bildningen på åsikterna är väl som textningen.
Vad gäller allsång på skansen så skulle det vara skönt att slippa skiten.
Tack o baj
Tittar inte heller på allsång på Skansen men jag missunnar inte andra att göra det. Om du gör det eller ej skiter jag högaktningsfullt i. Om du tycker att det skulle vara bra om journalistkåren faller samman så förstår jag inte att du sitter och läser NA här på nätet. Vad textningen anbelangar så förstod ju till och med du vad jag skrev. Vad ska de ha fotografier på dej för? Ska de användas på roliga timmen =) Ingen behöver vara orolig för detta förslag för det blir aldrig något av med det iallafall. FOTOGRAFERA MERA
Skrivet 8 mar 2010 10:35 acg. (Ej registrerad)
Johan Persson....du har redan missbrukat väljarnas förtroende........Lätta på gasen.........o sluta upp med att tjafsa om fotografering i bastu och omklädningsrum..när blev du fotad i dessa miljöer senast...............fotad från möjlig justitieministerpost......tänk er en justitieminister som driver debatt om foto i omklädningsrum....
Skrivet 8 mar 2010 11:17 Fritt samhälle (Ej registrerad)
Ska man inte få skratta och ha roligt längre?? Tänk så många gånger man tittat på Dolda Kameran i TV och gapskrattat!!! Fan ska man inte få leva och må bra utan en massa helidiotiska regler !
Skrivet 8 mar 2010 11:26 Johan Gullberg (Ej registrerad)
Nu ser jag att det finns en och annan missuppfattning om utredningen bland kommentarerna. Förslaget går inte ut på att det ska bli förbjudet att fotografera på allmän plats, tanken är att stoppa någon från att ta smygbilder i t.ex. badrum och omklädningsrum.
Som Johan Pehrson bl.a. uttryckte det under debatten:
"Om jag sitter i bastun med sin fru så finns det inget behov av att fotografera det eftersom det är privat, är det däremot med Mona Sahlin så blir läget ett annat och då skulle han inte anse att bastubesöket var av privat natur. "
Det stora problemet med utredningens förslag är att det är så luddigt formulerat att en lag kommer att bli svår att tolka och som Expressens bildchef, Per Kagrell uttryckte det:
Risken finns att det kommer fler småpåvar som säger att här får du inte fotografera.
Utredningens (SOU 2008:3) förslag är inte vare sig genomtänkt eller bra ur yttrandefrihetssynpunkt, men inte så illa att all fotografering blir förbjuden.
Skrivet 8 mar 2010 14:26 Linslusen (Ej registrerad)
Johan Gullberg (Ej registrerad) skrev: Nu ser jag att det finns en och annan missuppfattning om utredningen bland kommentarerna. Förslaget går inte ut på att det ska bli förbjudet att fotografera på allmän plats, tanken är att stoppa någon från att ta smygbilder i t.ex. badrum och omklädningsrum.
Som Johan Pehrson bl.a. uttryckte det under debatten:
"Om jag sitter i bastun med sin fru så finns det inget behov av att fotografera det eftersom det är privat, är det däremot med Mona Sahlin så blir läget ett annat och då skulle han inte anse att bastubesöket var av privat natur. "
Det stora problemet med utredningens förslag är att det är så luddigt formulerat att en lag kommer att bli svår att tolka och som Expressens bildchef, Per Kagrell uttryckte det:
Risken finns att det kommer fler småpåvar som säger att här får du inte fotografera.
Utredningens (SOU 2008:3) förslag är inte vare sig genomtänkt eller bra ur yttrandefrihetssynpunkt, men inte så illa att all fotografering blir förbjuden.
Ok du har rätt. Men det står middagsgäster i artickeln och då är det inte kontigt att folk reagerar och vem följer äfter sina middagsgäster och smygfilmar dom på toan=)
Skrivet 8 mar 2010 16:23 Johan (Ej registrerad)
Johan Pehrson är en första klassens hycklare - förts FRA sedan IPRED och nu vill regeringen att ALL kommunikation mellan medborgarna ska lagras i jättestora datorer (datalagringsdirektivet) - men ta en bild vid en middag, fy fy...
Skrivet 8 mar 2010 16:36 Arien (Ej registrerad)
Det är ju helt klart ett problem att folk inte har vett, utan sprider foton hur som helst på nätet. Men varför ska man införa en lag som aldrig kommer att få genomslag? Polis, åklagare osv hinner ju inte med att lagföra de riktiga bovarna idag, aldrig i livet att de kommer att lyfta ett finger för att någon har blivit fotograferad utan tillåtelse. Detta är bara enbart larvigt, och visar att Sveriges regering helt tappat greppet om vad som är viktigt i tillvaron.