Soting skulle sägas upp
Atlas Copco tänkte säga upp Lars-Erik Soting med skälet att han stulit tid från företaget. Då sa han upp sig själv upp i stället.
Relaterat
Fakta
Bakgrund
I fredags meddelade Lars-Erik Soting (S), Örebro, att han avgår från alla politiska och fackliga uppdrag.
Skälet var att han hade tagit ut ersättning för politiska uppdrag samtidigt som han fått lön fram arbetsgivaren Atlas Copco.
I söndags stod det klart att Lars-Erik Soting även hade sagt upp sig från Atlas Copco.
Han har arbetat på Atlas Copco i 24 år, enligt Metallklubben på företaget.
Han har i många år varit ordförande i Metallklubben.
– Han kände att det inte skulle se bra ut att bli uppsagd och dessutom med en sådan förklaring, så uppfattade jag det. Därför valde han att fatta ett eget beslut att sluta, säger Ulf Ström, för tillfället ordförande i Metallklubben på Atlas Copco.
Det var Atlas Copco som gjorde den utredning som visade att Lars-Erik Soting hade fått lön från företaget samtidigt som han fått ersättning för politiska uppdrag inom Örebro kommun.
– Atlas Copco lade ner ett förvånansvärt stort arbete för att få fram uppgifter om Lars-Eriks arbete. Man gick in på Örebro kommuns hemsida för att kontrollera sammanträdestider och hur länge sammanträdena pågick, säger Ulf Ström.
Var ordförande
Lars-Erik Soting var ordförande i Metallklubben på Atlas Copco. Ulf Ström har varit vice ordförande men har gått in som ordförande fram till årsmötet.
Han beskriver vad som hände:
– När vi summerade vårt arbete 2009 visade det sig att Lars-Erik hade arbetat mer fackligt än vad han hade planerat. Då reagerade företaget, de betalar ju lönen, säger Ulf Ström.
– Eftersom Lars-Erik delvis arbetar politiskt i nämnder inom Örebro kommun, ville Atlas Copco kontrollera att företaget inte betalat lön när han var på kommunen.
Tog reda på tidpunkter
– Atlas Copco gick in på Örebro kommuns hemsida och tog reda på tidpunkter för nämnder som Lars-Erik sitter i, och kontrollerade sedan i protokollen hans närvaro och hur lång tid sammanträdena hade pågått.
– När de jämförde med tid för hans fackliga arbete på Atlas Copco, sammanföll de ibland. Det accepterade inte Atlas Copco.
Varför tror du han gjort så?
– Jag tror att Lars-Erik har slarvat och det har blivit fel. Han säger själv också att det är slarv, svarar Ulf Ström.
– Lars-Erik har varit tillgänglig dygnet runt på sin mobil. Under tiden som han suttit i sammanträden på Örebro kommun har han fått meddelanden från Atlas Cocpo, och gått ut i pauser för att ringa och ordna med något på företaget.
Hur reagerar du på att han sagt upp sig?
– Det känns som en alldeles för tuff konsekvens för det han gjort. Han hamnade, mer eller mindre, i en omöjlig situation där enda valet blev att säga upp sig, svarar Ulf Ström.
Vad tänker du om Atlas Copco ansträngning för att kontrollera tider?
– Det känns mycket märkligt. Jag kan undra varför de gjorde det, svarar Ulf Ström.
NA har bett Kobus Malan, vd för Atlas Copco Rock Drills AB i Örebro, om en kommentar men han vill enbart bekräfta att man kommit överens med Lars-Erik Soting om att han slutar.
På IF Metalls avdelning för Örebro län berättar man att förbundet i fredags gjorde stickprovskontroller av Lars-Erik Sotings ersättningar, men såg inget oriktigt.
– Vi har erbjudit Lars-Erik professionell hjälp, eftersom det här är mycket jobbigt för honom, säger Ulf Karlsson, avdelningsordförande.







































Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 feb 2010 08:12 Inte förvånad (Ej registrerad)
" - Det känns som en alldeles för tuff konsekvens för det han gjort." Intressant att höra arbetarrörelsens syn på moral i arbetslivet. Skulle det t ex vara ok för en butiksantälld att stjäla varor för 24000:-? Skulle inte tro det. Och skillnaden är.........??
Skrivet 2 feb 2010 08:25 frankefish
varför blir ja inte förvånad över att facket piper över att han skulle bli uppsagt för han stulit tid och ragit ut dubbla löner el arvoden el vad man väljer o kalla det. istället för o erkänna att gubben gjorde fel. hoppas verkligen att han får betala den sk .proffisionella hjälpen själv för varför ska han ha rätt t grais hjälp för han mår dålit efter blivit avslöjad som en tjyv av tid . när inte den som snor i affär o får sparken då erbjuds samma hjälp.el e det som vanlit att överpotentaterna måste skyddas från verkligheten.nä väck med gubben bara utan hjälp.
Skrivet 2 feb 2010 08:45 Bratwurst (Ej registrerad)
Skillnaden är att om man är politiker eller direktör så gäller inte de lagar som gäller oss vanliga dödliga ... speciellt inte om du är en person som syns mycket i media eller tjänar enorma summor pengar.
Skrivet 2 feb 2010 08:47 Zorro (Ej registrerad)
Vad jag förstår så har Lars-Erik inte tagit ut lön för det utan fått tiden på sin tidbank. Att nagelfara en person så här är inte bra för Atlas rykte som har blivit skamfilat tidigare i samband med uppsägningarna.
Om summan hade varit 240.000 på två år så är det uppenbart att det är fusk men knappast i det här fallet.
Det här är ett mycket fult sätt att göra sig av med en facklig representant som har blivit lite besvärlig.
Skrivet 2 feb 2010 08:47 LotusQ
Alla som gör ett misstag på sitt arbete får inte sparken. Oftast är det väl så att man ordnar upp misstag i efterhand. Soting har varit anställd i så många år att direktörerna borde veta vad han går för.
Utredningen får väl visa om det är uppsåtligt eller rent slarv.
Att nu Soting hoppar av alla politiska uppdrag är en sak men lite väl hårt att han dessutom skall bli av med jobbet.
Men i år är det valår och då blir jag inte förvånad att sådant här förstoras upp i massmedia.
Skrivet 2 feb 2010 09:09 Lojal (Ej registrerad)
Han stod för mycket på arbetarnas sida och gick inte med på att de frångick turordningen. Då blev han obekväm för företagsledningen. Hade ledningen kunnat styrt honom har de aldrig brytt sig om att han ej stämplade ut.
Skrivet 2 feb 2010 09:20 gollum (Ej registrerad)
Det skulle vara väldigt intressant att veta vem Soting har retat upp eftersom företaget tydligen lagt ned sådana stora resurser för att kontrollera tider under 2 år.
Det visar nog bara att han trampat någon för mycket på tårna och varit för obekväm mot någon chef eller politiker, om jag räknar baklänges ser jag att det handlar om 29 min i veckan som han fått dubbel ersättning, visst det är fel. Men ändå kan man fundera vem ville nacka honom.
Skrivet 2 feb 2010 09:30 rosty
tycker & kommer tycka att politiker skall & bör vara ett föredömme för oss vanliga svensson.
Jag kan jämnföra detta med att ha ett arbete & under arbetstid utföra sysslor som man tex skulle göra när arbetstidagen slutat.
Ibland så måste man göra vissa saker under arbetstid tex läkarbesök & dyl då dessa har stängt när mitt arbete slutat.
Soting vet nog vad han har gjort för fel & tycker nog att han inte oavsett om han sa upp sig eller ej få fortsatt förtroende på Atlas.
Nu kommer verkligheten ikapp honom & jag välkomnar honom in i fattidom där man får fundera på om jag har pengar till mat eller kunna betala värmen, tandläkarn ,doktorn eller medicinen.
Dett vore inte så fel om alla politiker skulle få uppleva någon gång i livet.
Då skulle säkerligen deras val av stadgar eller beslut se helt annorlunda ut.
Skrivet 2 feb 2010 09:35 Rutan (Ej registrerad)
Det är med sorg jag läser i tidningen vad som har hänt. Naturligtvis är det fel gjort om det är sant det som står i tidningen. Du är en oerhört duktig politiker och facklig representant som får betala ett för högt pris för det som Du har gjort. En direktör lan skyffla åt sig miljoner på mer eller mindre hederliga vägar men en arbetare som gör ett fel mister allt. Jag hoppas att Du kan slicka Dina sår och komma tillbaka in i politiken!!!!
Skrivet 2 feb 2010 09:50 Cyklisten
Att ha ett avlönat extraknäck som utförs på betald arbetstid borde ju en normalbegåvad person förstå inte är rätt. Särskilt som det erhållna politikerarvodet kallas för "ersättning för förlorad arbetsförtjänst". Man kan ju förstå att arbetsgivaren känner sig bestulen.
Och apropå att rätta till sitt misstag, det gjorde Behrn när han tog bort sitt staket vid fritidstomten, men det går ändå till åtal. Och grannarna som begått samma fel går fria, för att någon anmälan mot dem inte kommit in.
Likhet inför lagen, eller?????
Skrivet 2 feb 2010 10:01 Rätt ska vara rätt (Ej registrerad)
Det första som slog mig när jag förra veckan läste om att Soting avsagt sig samtliga sina fackliga och politiska uppdrag var: Oj, har han efter två års fifflande plötsligt och alldeles själv kommit på att han snuvat sin arbetsgivare på 24.000 och nu tar konsekvenserna av detta.
Nej så var det naturligtvis inte. Han var redan avslöjad av sin arbetsgivare och en uppsägning hängde runt halsen. Här gällde det att rädda så mycket som möjligt av sitt personliga anseende.
Att sen vissa jämlikar anser att han är rakryggad och ärlig som inte förnekar det han gjort förvånar mig knappast. Tala om förnekande. Om man stulit tid och tagit ut den i pengar eller samlat den i en tidbank gör väl ingen skillnad. "Living is easy with eyes closed"
Skrivet 2 feb 2010 10:05 Jeppe_Kumla
Zorro
(Ej registrerad) skrev: Vad jag förstår så har Lars-Erik inte tagit ut lön för det utan fått tiden på sin tidbank. Att nagelfara en person så här är inte bra för Atlas rykte som har blivit skamfilat tidigare i samband med uppsägningarna.
Om summan hade varit 240.000 på två år så är det uppenbart att det är fusk men knappast i det här fallet.
Det här är ett mycket fult sätt att göra sig av med en facklig representant som har blivit lite besvärlig.
24000:- under 1år är ganska mycket pengar skall du veta, det är 2000:-/mån vilket i sin tur innebär om att det rör sig om ca: 2dagar i månaden som han har stulit. Jag vet inte men om man har lyckats ta sig till riksdagen, kommunfullmäktige, ordf i metall-klubben och div andra olika instanser så torde man ha någon koll och ordning i tillvaron. Så att Soting skulle "slarva" bort 2 dagar/mån i 1år finner jag högst osannolikt! Det är ett klart fall av bedrägeri.
Skrivet 2 feb 2010 10:13 Rudolfh Von Ballentinius
Ja, det här vart väldigt dyrt för Soting, är den här affären medvetet från Soting, då ska den vara dyr, men, men, karn måste ju få en ärlig chans, sen är det ingen skillnad på om summan skulle vara som en skribent sa 240000, summan har inte med saken att göra, moralen hos en politiker får inte tummas på, en annan skribent skrev, glöm inte bort att det är valår, då säger jag åckså, glöm inte bort att NA är en borgartidning, valrörelsen har kommit igång.
Skrivet 2 feb 2010 10:13 Enögt företag ? (Ej registrerad)
Jag har suttit tillsammans med bl.a Lars-Erik Soting på åtskilliga möten.Det tillhörde inte ovanligheterna att telefonen ringde från Atlas Copco. Lars-Erik fick då ringa tillbaka på nästkommande paus eller på lunchen. Så om Atlas Copco summerar både plus och minus så kanske slutraden visar att Atlas Copco är skylldig Lars-Erik pengar.
Skrivet 2 feb 2010 11:23 guan (Ej registrerad)
Hoppas inte att soting kommer tillbaka, man ska väl inte ha bedragare som sitter i den ställningen, han skulle polisanmälas för stöld/rån för de e ju precis vad det är, blir så trött på såna som försvarar såna personer, han är en simpel tjuv!!
Skrivet 2 feb 2010 11:30 Kalle (Ej registrerad)
Det var rätt gjort av Atlas Copco att granska denne fifflande politiker och facklige förtroendeman. Det borde göras oftare. Frågan är varför de bara granskat 2008 och 2009, kanske att han har fifflat i många år och satt det i system? Jag förstår att sossarna gör sig av med honom.
Skrivet 2 feb 2010 12:56 TEO
Det är intressant hur ofta man möter attityden att om personalen gör fel så ska det efterskänkas eller has överseende med. Men om företaget gör fel så är de utsugare som skall dras inför AD. När man är anställd så har man ett avtal om arbete mot lön, bryter man mot det avtalet så får man ta konsekvenserna. Visst skall man ha en flexibilitet att kunna lösa saker smidigt, absolut, men det måste gå åt bägge håll inte bara till den anställdes favör.
Om folk lite oftare insåg att de har ingått ett avtal där de godkänt vilkoren och måste följa dem, att det inte är frivilligt vilka regler man vill följa, så skulle man få bort många konflikter och missförstånd. Om man inte håller med om avtalets inehåll så har man full rätt att säga upp det.
Skrivet 2 feb 2010 14:18 Silas
Fusk är fusk.. och sen bli förvånad över att AC lagt ned tid på att kontrollera? Tack och hej och lämna förtroendeuppdraget och någon som inte fifflar..
Skrivet 2 feb 2010 14:59 samuel (Ej registrerad)
Hade Soting varit allianspolitiker så hade det minnsann varit annat ljud i skällan här...men nu ursäktas han eftersom han är vänsterpolitiker.
Skrivet 2 feb 2010 15:15 Skattebetalare (Ej registrerad)
Klart att han har gjort fel och får ta konsekvenserna av det, vilket han redan har gjort. Men hur gör man med dom stora myglarna? De som bluffar med sjukskrivningar, bostadstilägg, VAB-dagar, reseavdrag mm. Ska dom också hängas ut här och avgå?
Skrivet 2 feb 2010 15:40 JAHA
Har lärt sig av dom övriga socialkapitalisterna. (SOCIALDEMOKRATER med start när Olof Palme kom till makten)
Skrivet 2 feb 2010 15:54 kero (Ej registrerad)
Heder åt företaget som vågar driva en uppsägning pga stöld trots att det gäller en sossepamp
Skrivet 2 feb 2010 16:31 Jeremias Gyllenlöök
Det är mycket svagt av NA och Birgitta Folenius att i detta fall så uppenbart ställa sig på Sotings och fackets sida. Inte en enda kritisk fråga till facket trots att han kommer med otroligt kontroversiella åsikter i fallet. Men media har ju redan bestämt att vi ska ha en sosseregering efter nästa val, så även vår "liberala" tidning NA. Ibland undrar jag hur ni kan släppa ut så mycket sossepropaganda i denna tidning utan att skämmas för er subjektivitet.
Skrivet 2 feb 2010 17:32 AtlasCopcoGranskaren (Ej registrerad)
Fine nu klämde dom åt en fuskare.... Fast skulle vilja veta VEM som ska granska detta Företags metoder gememot folk som varit anställda genom åren... Ska mad handen på hjärtat säga att Atlas copco kan fuska dom med... Fast dom kallar det annat. Fast slita o slänga med människor verkar ju inte vara ett brott.... Sen att gömma sig bakom att en fubbar??? Klart har Soting fuskat ska han ju straffas ut...Men vad jag erfar har ju AC en tendens att slänga ut folk om man INTE springer o klappar alla småpåvar på axlarna.
Ett företag verkligen som skulle kunna behöva granskas.... Det är inte alltid det företaget kör med raka rör. Enligt mig ett skitföretag med människosyn i 1810 inte 2010.
Skrivet 2 feb 2010 17:43 Inte Inavlad (Ej registrerad)
Tycker alltid att stöld är stöld..... Fast ogillar Atlas Copco.... Dom har ju under många år slitit på människor som sedan bara fått gått hem för att ersättas med nya...så har AC ansett att man behandlar människor..... Undrar hur många med mig som tycker detta föratag skulle granskas o få sig en näsbränna.
Men deras sätt att anställa kommer iaf att leda till inavel. Är du släkt med nån är du välkommen...Annars bara testmånaderna.Sen vad folk har i bakfickan av utbildning osv...nä det verkar inte vara relevant. bara du har släkt inne i husen....
så det enda detta företag gör är att förse sig med inkompetens i det långa loppet. För inavel har aldrig visat sig leda framåt....
Skrivet 2 feb 2010 19:02 arg montör på Atlas Copco (Ej registrerad)
Lite skumt är det att det kommer under ett valår. Soting har fått ta skiten för tuffa förhandlingar där man försvarade LAS-listan vid förhandlingarna under 2008. NA borde kolla upp vilken roll den folkpartistiska kvinnan som sitter i Örebros kommunfullmäktige spelat. Hon sitter även på en hög position inom Atlas personalavdelning i Örebro. Det är inte 1:a gången folkpartiet i så fall går över gränsen för vad som kan anses hederligt. Minns dataintrånget inför valet 2006. Är detta tacken för att Lars-Erik kanske mer än någon annan i Örebro sett till att vi fått verksamhet från andra Atlas Copco enheter runt om i världen till Örebro ?
Skrivet 2 feb 2010 19:10 Rudolfh Von Ballentinius
Ojdå! "JAHA" du kan visst mycket om dom olika partierna du, kan tänka mig att du är en utav dom där som fick den där uppätna tusingen i plånboken, ditt prat säger mycket om den där kapaciteten som sitter längst upp. Soting, känn dig hedrad, en lika klipsk varelse kallar dig för pamp, Soting, har du fuskat medvetet, då ska du sota för det, men jag kan knappast tänka mig att du fuskar till dig ynka 24000 under 2 års tid medvetet, en sån sak vägrar jag att tro på, däremot så tror jag, eller det ligger mycket nära till hands, det är valår, du är obekväm, borgarna springer ju och gömmer sig när när argumenten inte håller längre, ropen skandalerar, skandaler ska vi ha, men borgare, den här gången håller det inte, ni kan inte ens få hjälp av SD, Soting, kom igen, du behövs, den hyär gången tar vi dom.
Skrivet 2 feb 2010 19:16 grodan (Ej registrerad)
Nu äntligen kanske metall kan ägna sig åt sina medlemmar på Atlas istället för att de ska göra egen politisk karriär. Metall är väl till för alla eller ska alla icke sossar gå ur??
Skrivet 2 feb 2010 20:20 Närkeviking
Det här stinker vill jag lova, vad det stinker återkommer jag till. Hur mycket kostade utredningen för Atlas Copco? som gav vid handen 24000 i "stöld" som någon skrev.
Jag är säker på att någon eller några inom Atlas Copco har viljat "ha bort den där jäveln" på grund av maktkamp eller något ännu värre.
" har erbjudits proffessionell hjälp", den enda professionella hjälp Lars-Erik Soting behöver just nu är att den där fege VDn på Atlas Copco talar om för Lars-Erik varför och på vems uppdrag man gjort denna omfattande utredning som bara gav 24000 kronor. Om den där i nuläget fege Vdn redan har gjort det och väljer att inte kommentera det till Nerikes Allehanda så får han mitt fulla stöd.
Jo det stinker, smussel, ryggradslöshet, avundsjuka, missunnsamhet med mera med mera.
Skrivet 2 feb 2010 20:26 Metallare (Ej registrerad)
Äntligen! Jag har aldrig varit en stolt metallmedlem så länge Soting varit en av pamparna. Har han stulit från Atlas så är det klart att han ska bort. Bort från allt. Det heter FÖRTROENDEvald. Hur ska man agera på en förtroendepost? Inte som herr Soting. Däremot tycker jag Atlas är justa som inte hänger ut honom med extra kommentarer. De har hållt koll på slantarna som jag också skulle gjort. Det är ju våra representanter och han själv som pladdrar i tidningen. Om han varit obekväm mot företaget, så har jag hört att han varit lika obekväm mot de egna för att måla upp sig själv. 24000 kronor? En månadslön på två år. det är ganska mycket. Om det är slarv måste det vara oerhört många gånger för så långa är väl inte sossemötena? Från och med nu ska jag börja rösta någon stans bort åt högerkanten. Tänk om han arbetat i ett litet företag. Hur skulle det se ut då? Usch vilket oerhört svagt sätt!
Skrivet 2 feb 2010 21:08 Tomas (Ej registrerad)
Jag förstår inte hur ni kan försvara denna bedragare?
Mannen i fråga har uppenbarligen "myglat", då får man ta straffet!
många utav er undrar över varför Atlas lagt ner så mycket tid på att undersöka saken.
Låt mig ställa frågan till er då, om ni hade misstankar om att er personal hade sysslat med något, hade ni inte kollat upp det då?
Jag tycker det är otroligt starkt utav Atlas att våga göra detta, att verkligan ta tag i denna "fackliga" man (som är en skam fläck för facket) som troligtvis inte har bidragit så mycket.
Typisk politiker för övrigt, att säga en sak, att stå för en sak. Men göra allt annat själv.
SKÄMMS PÅ ER SOM GÖMMER ER BAKOM OLIKA UPPDRAG för att dölja ert egna mygel!
Skrivet 4 feb 2010 11:11 Fd Atlas anställd. (Ej registrerad)
Och förmodligen ÄR jag den enda som upplever Atlas Copcos metoder felaktiga.... Kan väl säga att det företaget verkligen vet hur man pressar ut varenda krona ur en knegare. Åter kopplar detta till " atlas Copco Granskaren" Du har helt rätt. Atlas Copco har tagit Visstidanställningar till sin spets. Många med mig VET att Atlas Copco har ett rykte att slita ut sen ta in nytt...det ligger i deras människosyn. Sen att dessa Små chefer får hållas är för mig en gåta. Man väljer hellre bort folk med utbildning... framför att fylla golven med nära & kära.... sen vad dessa har i form av utbildning verkar vara totalt ointressant. Tyvärr tror jag inte att Atlas copco kan hållas på detta sätt i evigheter heller...Utan får nog se att Internrekryteringarna straffar ut dom självt.
Håller med att har man lurats ska man inte vidare... Men vem säger att Soting faktiskt fuskat? Kom detta fram i bastuklubben för alla feta dirrar????
Nä kom igen NA.... Visa större mod & Granska alla företag som fular !!
Skrivet 5 feb 2010 14:55 Stian (Ej registrerad)
Det ruttna och korrumperade förhållande som facket har med SAP måste brytas upp. Inte f-n ska en Alliansenröstande metallarbetare vara tvungen att ekonomiskt stödja SAP bara för att man betalar medlemsavgift i facket! DET är en skandal av stora mått.