Hon sparkades
för ett blogginlägg
På bloggen skrev den McDonaldsanställda nedsättande om arbetsgivaren. När hon blev uppsagd skrev chefen på sin Facebook-sida att han småskrattade.
Relaterat
Det var i tisdags som driftansvarige Andreas Kenson skrev på Facebook: ”precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))”
– Ytterst olämpligt, är Malin Ackholts, Hotell- och restaurangfackets tredje ordförande, kommentar.
Kollektivavtal och lojalitetsplikt
Hon tycker att det är anmärkningsvärt att någon som representerar arbetsgivarsidan går ut på Facebook på det sätt som Andreas Kenson gjorde.
– Det är omdömeslöst. Som arbetsgivare har man en lagstiftning och kollektivavtal att följa. Man förväntas också agera på ett så korrekt sätt som möjligt. Samtidigt vill hon understryka att den som är anställd har en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivare.
– Det betyder att om man är missnöjd med något på sin arbetsplats ska man först och främst tala med den som kan rätta till missförhållandet – nämligen arbetsgivaren. Om man känner att man inte klarar av det ensam kan man ta kontakt med facket för att få hjälp.
Missförhållanden
– Det finns missförhållanden som kan behöva berättas om offentligt – men det är i så fall i ett skede långt senare. I första hand ska man ta det med arbetsgivaren.
Illojalitet mot arbetsgivaren kan alltså vara ett skäl för uppsägning, men vägen dit är inte snabb.
– Det är en lång process om en arbetsgivare vill skilja någon från tjänsten. Saken måste prövas. Till exempel är lojalitetskraven tyngre på en del grupper än på andra, säger Malin Ackholt.
Hur den bloggande tidigare McDonaldsanställda kunde sägas upp så fort vill Magnus Pojen, ägare till Örebros fyra McDonalds-restauranger, inte gå in på:
– Det är tragiskt det som skett. Hon som blev uppsagd var en duktig medarbetare, men det hon hade skrivit om sin arbetsplats var helt oacceptabelt.
Han tar också avstånd från det som hans driftansvarige skrev på Facebook, men någon uppsägning blir det inte frågan om i det fallet. Informationen togs också bort efter några timmar.
Ändrar sina rutiner
McDonalds kommer att ändra sina rutiner efter det som hänt:
– Vi anställer många unga människor och i fortsättningen kommer vi att upplysa om vad som gäller, till exempel att man ska upplysa arbetsgivaren om det är några problem, säger Magnus Pojen.
Andreas Kenson avstår från att kommentera det som hänt. NA har inte lyckats få kontakt med den uppsagda.






































Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 jan 2010 07:27 Bratwurst
Så chockerande att den lille anställde får gå, medans förmannen får stanna trots att de gjort sig skyldiga till samma sak ..
Det här är den plats dit alliansen vill ha arbetsmarknaden, hur tycker ni om det?
Skrivet 18 jan 2010 08:43 Karolina
Omoget från båda håll! Tydligt är att vi lever i ett klassamhälle. Får den ena gå för att den skrivit på internet om sin arbetsplats så ska väl den andre gå för att den skrivit om sin arbetstagare. Fasligt vad folk har behov av att snacka skit - en massa negativ dynga om varandra istället för att verka för en trevligare värd och vara snälla mot varandra! Illvilja tycks vara en genuin egenskap nu för tiden.
Skrivet 18 jan 2010 08:46 Gladstone
Strålande personalpolitik. En ung människa kanske kunde få ytterligare en chans. Kanske chefen kunde förklara att det inte är acceptabelt. Förmodligen måste det ändå ha legat något i kritiken då chefen sitter och snokar bland de anställdas bloggar och sedan blir så förnärmad att han ser uppsägning som det enda alternativet. Sen har han det osannolikt dåliga omdömet att göra precis samma sak. Personen har visat att han är klart olämplig som chef. Trovärdigheten för McDonalds blir så klart naggad i kanten. Men det är ju varken första eller sista gången de är i blåsväder.
Skrivet 18 jan 2010 08:47 honda
Jag tycker att det är självklart att man inte snackar skit om företaget man jobbar på,men jag tycker att det var dåligt av chefen att sparka henne på grund av det, han kunde ha pratat med henne istället för att göra som han gjorde.
Skrivet 18 jan 2010 08:55 Jan-Erik
Det är precis det vi vill ha det. Att pratat skit om sin arbetsgivare offentligt är fullständigt oacceptabelt.
Jag är en person som alltid arbetat hårt. Under de röda grät man när man fick restskatten och straffet för det. Under alliansen är det fortfarande straffbart att arbeta extra men skonsammare.
Skrivet 18 jan 2010 09:10 Asztor Qwartsz
Att yttrandefriheten som gäller övriga samhället, inte gäller i arbetslivet är ju väl känt, men när ska vår demokrati låta den även nå detta område? En arbetsgivare som inte tål kritik, ska inte vara arbetsgivare!
Skrivet 18 jan 2010 09:26 Tursan (Ej registrerad)
Tycker det är ett dåligt beteende från båda parter.
Tjejen var den första att sätta i gång bloggingen så hon får skylla sig själv.
Har man problem på arbetsplatsen eller nått annat i sitt liv, är det väl inte det första man gör som att blogga om det på nätet så alla kan läsa.
Först måste man prata med den ansvariga om problemen, funkar inte det får man väl blanda in facket.
Vill hon ta den vägen hon valde genom blogging får hon räkna med att hon får svar på tal tillbaka.
Jag för min del fattar inte varför man ska blogga om sitt liv på nätet överhuvudtaget, varför lämna ut sitt liv så hela världen kan läsa???
Det är väl en privatsak tycker jag.....eller?
Skrivet 18 jan 2010 09:40 Prinsen!
Det är väl sant att det är omoget agerande från båda håll men som arbetstagare är är det enda sättet att komma till tals med Kenzon och Pojen. Att försöka påpeka brister eller komma med önskemål direkt till dem är lönlöst och att försöka gå via facket har också visat sej var meningslöst.
På McDonalds i Örebro har väl knappast facket någon stark ställning, de ställer sej ofta på arbetsgivarens sida och låter folk bli utnyttjade genom lönebidrag och praktikplatser. Har många gånger funderat på om inte Svt:s UG borde ta ytterligare en titt på anställningsförhållandena där.
Sedan min vän blev utslängd från sin anställning på "templet med gula M:et" äter jag aldrig där igen...
Skrivet 18 jan 2010 09:59 JEO
Ja, detta har många dålig koll på. Som anställd inom den offentliga sektorn har man laglig rätt att tycka och säga vad man vill om sin arbetsgivare. För privatanställda gäller dock "lojalitetsplikten" vilket alltså betyder munkavle på. Man kan till och med få sparken om man påtalar direkta lagbrott i företagets verksamhet.
Däremot kan det aldrig gå så snabbt och lätt att sparka någon som verkar ha varit fallet här. Ärendet borde kunna drivas vidare till Arbetsdomstolen.
Skrivet 18 jan 2010 10:04 Ztargazer
En del arbetar ständigt i blåkläder medans andra ständigt håller sig i blåsväder.
Skrivet 18 jan 2010 10:34 sagan
Dåligt att skriva om detta på nätet, men det vet man ju att chefer går in och kollar sidor på bla Facebook. Men dem med chefsposition får göra vad dem vill utan åtgärd. Kritik har chefer svårt att ta, egen erfarenhet. Nej dags att sluta handla på Mc Donald, inte första gången dem är på tapeten.....troligen inte sista heller...
Skrivet 18 jan 2010 10:44 moose
kritserar man sin arbetsgivare så får man ta smällen helt enkelt svårare än så är det inte. gör man det dessutom offentligt dvs genom blogg så får man ju för fasiken stå för konsekvenserna.
arbetsgivaren sa att den hade sparakt något men märkte inte ut vem vilket gör att denne ej kan åtalas.
moraliskt korrekt inte men inte i offentligheten i alla fall.
Skrivet 18 jan 2010 11:02 Kari
Arbetsgivarna har via vårt bloggande och facebookande fått gyllene verktyg att kontrollera sina anställda. Det som kan tyckas som ett harmlöst socialt beteende, dvs. att vika ut sig på nätet, kan komma att belasta oss i sammanhang som vi inte alls tänkt oss...
Arbetsgivarna googlar ofta på personer innan de anställs och kan lätt få del av politiska och religiösa åsikte, vilka sexuella preferenser man har o.s.v.
Man bör nog tänka sig för innan man ger kreti och pleti tillgång till ens person.
Skrivet 18 jan 2010 11:10 mummel i kön
Klart att det är problem på denna arbetsplats.
Problemet är nog att det är chefen som är problemet.
Verkar ju tyvärr som om inte Örebros högste chef vågar ta tag i detta verkliga problem.
Skrivet 18 jan 2010 11:18 Stig Lövborg
Om det nu varit första gången det hände hade det ändå varit oklokt. Att, på internet, det mest öppna ställe som finns idag, kritisera sin arbetsgivare är nog direkt korkat. Nu är det inte heller den första gången det hände. Alla vet att personer tidigare skrivit obetänksamt på olika sociala sidor på nätet och det har gått illa, och ändå gör man det igen. Hallå, är du vaken eller…?
Skrivet 18 jan 2010 11:21 Olle T
Asztor Qwartsz skrev: Att yttrandefriheten som gäller övriga samhället, inte gäller i arbetslivet är ju väl känt, men när ska vår demokrati låta den även nå detta område? En arbetsgivare som inte tål kritik, ska inte vara arbetsgivare!
Jag tror att du har fel.
Arbetsgivare uppskattar ärlighet.
Och yttrandefrihet finns alltid när man har en rak och ärlig dialog öga mot öga.
Däremot är det sämre ställt med det du skriver om "yttrandefrihet" och demokrati.
Yttrandefrihet existerar inte. Inte demokrati heller.
Inte i media iaf.
Skrivet 18 jan 2010 11:23 Pomperipossa
En sådan tur att man inte hade facebook under den tiden som jag jobbade på posten!Då hade mina chefer o arbetsledare fått sig en känga!Är det inte tillåtet att tycka illa om sin chef?De värsta är då de kvinnliga!Ska alltid vara så prestige fyllda.Jag jobbade på posten i Stockholm.Så ingen här kan känna sig utpekad.
Skrivet 18 jan 2010 11:24 Pomperipossa
Måste ju säga att chefen på Mac Donalds var lumpen!
Skrivet 18 jan 2010 11:27 Olle T
honda skrev: Jag tycker att det är självklart att man inte snackar skit om företaget man jobbar på,men jag tycker att det var dåligt av chefen att sparka henne på grund av det, han kunde ha pratat med henne istället för att göra som han gjorde.
Honda, du har helt rätt inställning tycker jag.
Man pratar inte skit om den hand som föder en.
Jag kan tänka mig att detta inte hänt öht. om hon gått direkt till honom med vad hon tyckte.
Ibland blir allt så fel p.g.a. bristande kommunikation,,,,det är bara att beklaga sådant.
Skrivet 18 jan 2010 11:31 Olle T
Ztargazer skrev: En del arbetar ständigt i blåkläder medans andra ständigt håller sig i blåsväder.
Jadu,,,och tack vare dom som ständigt går i blåkläder fungerar samhället någotsånär idag.
Men det skulle finnas fler av den sorten.
Skrivet 18 jan 2010 12:15 TheBoss88
Om man läser den här driftchefens status på Facebook, så kan man ju fundera på vad den anställda skrivit.
"precis sagt upp en tjej som bloggade riktigt illa om sin arbetsplats ... inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt ... men nu småskrattar jag i vilket fall ... =0))"
"Inte helt smart att hitta på massor"?
Det verkar ju som att den anställda skrivit en, kanske ironisk bloggtext, om McD vad vet jag. Och dessutom måste den anställda ha berättat detta vid konfrontationen, hur vet annars arbetsgivaren att det som stod var uppdiktat?
Och då tycker jag det var dåligt att, på ett mycket märkligt snabbt sätt, ge denne sparken.
Alla kan göra fel. Vi ska vara medvetna om att McD anställer unga människor, nya på arbetsmarknaden, dvs utan erfarenhet och som kanske inte vågar säga till.
Man undrar ju vad denne skrivit som fick sådana här konsekvenser! Kan tänka mig McD hotat den anställde till tystnad, dock ej sagt rakt ut.
Skrivet 18 jan 2010 12:46 Silverminken
Så här fungerar amerikanska företag. Jag har själv jobbat i ett dylikt så jag vet precis vad som gäller.
Förr i tiden tog amerikanarna hem slavarna till amerika och utnyttjade dom hänsynslöst. Nu när inte det är ok längre så skaffar man slavar runt om i världen på annat sätt genom sina företag. Grundtanken är alltid densamma, maximal ekonomisk vinning till varje pris. Ty för amerikanare betyder vinsten i nästa kvartalsrapport allt. I en kultur som är sprungen ur vilda västern är det kanske inte så konstigt att amerikanare beter sig som dom gör. Andra människor behandlar man som vilken boskap som helst, "skit samma bara vi tjänar massor med pengar".
Skrivet 18 jan 2010 13:08 jomax
Är det rätt att tala skit om sin arbetsgivare offentligt utan att han kan försvara sig samtidigt?
Är det fel att visa att man blir glad när en sådan anställd försvinner?
TÄNK!!!!
Skrivet 18 jan 2010 13:23 Gugge22
Lika klantigt skött från båda sidor! Men Bratwurst, jag förstår inte vad Alliansen har med detta att göra ? man måste kunna hålla isär på saker och ting.
Skrivet 18 jan 2010 13:33 TheBoss88
jomax skrev: Är det rätt att tala skit om sin arbetsgivare offentligt utan att han kan försvara sig samtidigt?
Är det fel att visa att man blir glad när en sådan anställd försvinner?
TÄNK!!!!
Menar du att McD är en han? Jag kan inte på något sätt urläsa att kritiken i inlägget var riktat mot en person.
Har du lagt in denna tolkningen själv?
Skrivet 18 jan 2010 13:36 Bratwurst
jomax skrev: Är det rätt att tala skit om sin arbetsgivare offentligt utan att han kan försvara sig samtidigt?
Är det fel att visa att man blir glad när en sådan anställd försvinner?
TÄNK!!!!
Får man verkligen sparka någon för sina åsikter?
Tänk på den du
Skrivet 18 jan 2010 14:03 Antares
Helt rätt att den anställde fick sparken, men chefen borde ha fått sparken han också.
Som chef ska man agera som ett föredöme, och att skriva omogna kommentarer på facebook visar ju bara att han är inget chefsämne.
Skrivet 18 jan 2010 15:46 litenstudent
Jag kan säga att jag har sett blogginlägget som skrivits i och med att inlägget cirkulerar på internet. Och det är absolut inte bara snack om arbetsgivaren, det är erkännanden om vad personen gjort, som både är ohygieniskt, oacceptabelt och rent utsagt kränkande på en restaurang. Skulle ni vara arbetsgivaren skulle ni förmodligen också sparka personen i fråga.
Skrivet 18 jan 2010 16:49 Ralle
Jag känner personen i frågan, och vad jag har hört som även har framgått till arbetsgivarna att allt som hade skrivits på bloggen var påhitt. även om det var skrivet i sådan person att den anställde hade gjort sakerna var det för att skoja med sina vänner som läste bloggen. Alltså inte för att smutskasta mcdonalds som företag. Tror ni själva att hon skulle välja att jobba där då?
Uppenbarligen vet driftledaren att det var påhitt eftersom han skriver "inte helt smart att hitta på massor bara för att polarna skall få sig ett skratt " . HITTA PÅ massor även om det bara var för polarna.
Håller med att hon har gjort helt fel som skrivit det, idiotiskt med tanke på att allt som publiceras på internet är offentligt, men det handlar om en ung människa här, och kanske får vi ha i åtanke att det faktiskt var påhitt - nu när till och med driftledaren styrker det i sin fb-status.
Skrivet 18 jan 2010 17:46 Harry
1: Vem bryr sig. Glad att du slipper vara kvar på mcdonals. Slita arslet av sig för 70kr per timme?.
2: Skriv inget på Publika sidor som du inte kan säga till samma person/företag i ögonen.
3: Mcdonals hamburgare är sega och smakar konstgjorda.
Fy för MC. Kliv in i 2000talet någon gång.
Skrivet 18 jan 2010 18:31 Stig Lövborg
Du Hona, man pratar inte skit om NÅGON. I en del fall kallas med, med rätta, för mobbning
Skrivet 18 jan 2010 19:24 örebro
herregud vilka otroligt korkade kommentarer man kan läsa, till signatur PRINSEN..du verkar väldigt insatt i företaget i fråga,jag tror att du jobbar där och att du nu såg en chans att dissa dina chefer,mogen kille.
Signatur RALLE...din vän måste vara otroligt ung som inte fattar att hennes blogg är offentlig för alla även hennes chefer.Att allt var skrivet som ett skämt tror jag inte ett dugg på,så omogen kan man inte vara att man skriver sån smörja och skit som hon gjort och att sen tro att ingen ska bry sig...Helt rätt att hon sluta sin anställning och det finns garanterat en lång kö med ungdomar som uppskattar att få börja jobba på McD. Dumt att kommentera på FB,men som man bäddar fårman ligga och den här tjejen har bara sig själv att tacka att hon nu är arbetslös. Och hamburgare kommer vi alla att fortsätta äta oavsett vad som händer!!!
Skrivet 18 jan 2010 19:24 MW93
Harry:
1: Vem bryr sig. Glad att du slipper vara kvar på mcdonals. Slita arslet av sig för 70kr per timme?.
2: Skriv inget på Publika sidor som du inte kan säga till samma person/företag i ögonen.
3: Mcdonals hamburgare är sega och smakar konstgjorda.
Fy för MC. Kliv in i 2000talet någon gång.
Ja du, vad hade du själv valt om du är ny på arbetsmarknaden och inga mer än McDonald's anställer unga? 70 kr/h eller 0kr/h? Detsutom så tack vare att dom har jobbat på McDonald's så har dom fått jobb på fina restuaranger tack vare att dom har lärt sig att tåla stress med mera. Och om hamburgarna är sega så skit i att äta där, ta med barnbarnen till Sibylla om ni ska ta en stor fin hamburgare!
Skrivet 18 jan 2010 21:24 Karolina
Får väl hoppas att chefen inte satt på arbetstid och bloggade på Facebook...det vore ju inte så lämpligt...
Skrivet 19 jan 2010 07:28 Thailandssol
Vart tog yttrandefriheten vägen?