NA-tv: 700 meter kö
till vaccineringen
Se hela den långa kön i NA-tv
(UPPDATERAD 16:34) En 700 meter lång kö ringlade sig utanför Örebromässan när allmänhetens vaccinering startade. Även i trafiken blev det långa köer.
Relaterat
När vaccineringen öppnade klockan 14 sträckte sig kön 700 meter från Aspholmsrondellen runt byggnaden på mässområdet fram till entrén.Fotograf: Karta: google.com / jogg.se
Jättekö vid vaccinering i Örebro
Artikelserie
- Svininfluensan
- Artiklar om svininfluensan:
- I morgon finns vaccin igen2009-11-23
- Örebro med i vaccintoppen2009-11-20
- Blogginlägget fick John Johansson att se rött2009-11-19
- Så många har vaccinerats på Örebromässan - hittills2009-11-19
- "Influensan når kulmen om en till tre veckor"2009-11-18
- Barnkö ordnas på Örebromässan2009-11-18
- Var tredje elev på Sörbyskolan sjuk2009-11-18
- Vaccinet är slut2009-11-16
- NA-tv: "Många smiter förbi i kön"2009-11-17
- I dag börjar massvaccineringen2009-11-16
- Åttonde dödsfallet i svininfluensa2009-11-15
- Företagshälsovården får inte influensavaccin2009-11-13
- Åldersgränsen för vaccin sänks - från tre år till sex månader2009-11-12
- Ytterligare en länsbo död i svininfluensan2009-11-10
- En vaccindos räcker för de flesta2009-11-06
- Örebrosvin kan få influensa av människor2009-11-01
- Svininfluensa slår hårdare mot unga2009-10-09
- Nytt misstänkt dödsfall i influensa - i Västerås2009-09-03
- Experterna: Så farlig är den nya influensan - och så gör du2009-09-02
- Smittskyddsläkaren svarar på dina frågor2009-07-24
- Kön är enorm, det liknar ingenting jag har upplevt tidigare, rapporterar Gabriel Rådström från mässområdet.
När Örebromässan öppnade var kön cirka 700 meter lång - från rondellen i Aspholmen, runt mässbyggnaden och Hemglass fram till entrén.
- Kön växer hela tiden, trots att de har öppnat.
Det finns vakter på parkeringen och vid kön, och det går relativt städat till.
- Någon har försökt få gå före med argument som att de har en tid att passa, men fått svaret att det är lika för alla, berättar Gabriel Rådström.
Undvik motorvägen söderut
Även bilister påverkas: Det är bilkö ända ut på motorvägen till Örebromässan, hela avfarten är igenkorkad med bilar.
- Nog är det kaos, säger Peter Janson, en av de Örebrobilister som skulle förbi på eftermiddagen.
- Det är stopp ända från man svänger av vid motorvägen. Och tittar man bortåt ser man att det är stopp förbi Leklandet och ända bort mot Västhaga.
På Nerikes brandkår, som ligger nära Örebromässan, ser man dock ingen trafikfara för eventuella utryckningar.
- Härifrån flyter trafiken. Vi har ju möjlighet att åka söderut också, det är nog mer norrifrån som det är besvärligt, säger inre befäl Jan Backström.







































Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 nov 2009 14:07 pixle
Hej, Kul att det går så jävla bra att gå och ta vaccinet köer utav bara fan, och var det inte ungdomar som främst skulle ta idag ? Istället är de massa vuxna och pensionärer som är som galna efter vaccinet...
Skrivet 16 nov 2009 14:08 Henka
Var de inte de yngre som skulle vaccineras? på bilden är väl medelåldern 40 år
Skrivet 16 nov 2009 14:13 Sjuksköterska
O vilka är det jag ser pa na:s bilder- inte är det ungsomar födda på 80 och 90 talet, nej som vanligt är det penisonärer och medelålders- att ni inte skäms!! Inför genmast åldersgränser, låt barn o unga samt föräldrar till ovanstående och framför allt föräldrar till barn under 6 månader vaccineras denna och nästa vecka så kanske samhället klarar det här. Tydligen räcker det inte med vädjanden, här krävs förbud.
Jag hoppas verkligen man tänker om till i morgon och vaccinerar på fler olika ställen i kommunen- detta är horribelt och livsfarligt, risken för att bilar smäller och folk blir påkörda i kaoset (folk lämnar nämligen sina bilar och går istället eftersom bilkön inte rör sig en millimeter!) är högre än själva influensarisken.
Skrivet 16 nov 2009 14:26 Mami
Har en dotter på drygt ett och ett halvt år och tänkte åka till mässan. Tror ni att vi fick det?! NEJ! På Mässan vaccineras inga barn under 3 år! Precis tvärtemot vad som nu rekommenderas!!! Fy fan för detta jävla krångel!
Skrivet 16 nov 2009 14:33 AT
Hade fått för mig att barn och ungdomar 6-17 år hade förtur denna vecka. Ser ingen i den åldersklassen på bilden. Hoppas alla som inte låter dessa unga komma före mår bra av sitt själviska beteende! Vad irriterad jag blir! Nu kanske barn blir utan tack vare dålig organisation och kontroll.
Skrivet 16 nov 2009 14:43 maj
Många barn och unga man ser på bilden...
Tänker på vad Hans Fredlund sa - För att på bästa sätt minska smittspridningen är det nu viktigast att så många barn och unga som möjligt vaccinerar sig snabbt.
Mina skolbarn har ej slutat skolan ännu så när vi kommer och alla andra skolbarn så är väll vaccinet slut!
Skrivet 16 nov 2009 14:48 Popa Deemus
Undrar hur många som blir sjuka och drar på sig en lunginflammation tex när de står där? Snart börjar väl folk bråka i kön också som väl hände i Stockholm, kanske lite bilolyckor också när bilar börjar köa på motorvägen. Nej, då tar jag hellre svinet...
Skrivet 16 nov 2009 14:52 Bekymrad
Trots vädjan från smittskyddsläkaren så står de vuxna i kö för att bli vaccinerade, prioriteringen barn och ungdomar först fungerar väl inte i ett roffar samhälle, man kan ju undra hur många av dem på bilden som bräker om solidaritet i andra frågor?
Skrivet 16 nov 2009 14:54 Lillalotta
Vi vände på parkeringen! Det här ju galet. Hur ska barnen orka stå och vänta i dessa köer?
Skrivet 16 nov 2009 15:00 Malj
Tittade precis på bilderna och kan krasst konstatera att det bara är pensionärer och medelålders som köar. ATT NI INTE SKÄMS!! Trots upprepade artiklar där ni uppmanas att vänta och låta barn samt ungdomar vaccinera sig först.
SKÄMS !!!!!
Skrivet 16 nov 2009 15:14 Dick Tracy
Det är precis lika illa ute på mässan som det varit i vaccinationsköerna för riskgrupper, nämligen fullt friska medelålders som armbågar sig fram till vaccinet. (Karolina jag skrev faktiskt fullt friska medelålders) Hoppas verkligen att polis och vakter åker ut dit nu. Så vitt jag förstått så finns det inte många elever från våra gymnasieskolor som fått ledigt för att vaccinera sig samtidigt som det ska vara jobbmässa för 3:orna i morgon och öppet hus på våra gymnasier med början till helgen...
Skrivet 16 nov 2009 15:15 Ankie
Tänk om vad gäller skolbarn och ge dom vaccinet i skolan innan det är för sent och hela skolor blir utan elever som ligger hemma i svininfluensa, men tänk om nu, innan det är för sent. Nu ser ni ju hur resultatet blir med all vaccinering på ett ställe!!!! Kaos och olyckor som följd, väldigt genomtänkt!!!!!!!!
Skrivet 16 nov 2009 15:17 sivan
Man släpper in 500 personer i taget, det räcker med några som hostar och nyser och har influensan, jisses vilken snabb spridning av influensan bland Örebroarna.
Skrivet 16 nov 2009 15:17 mamma
Var och skulle vaccinera barnen, men vände det går ju inte att stå i kö i flera timmar. Barn skulle ju vaccineras före vuxna.
Skrivet 16 nov 2009 15:18 girly
Till Hans Fredlund: Låt alla barnfamiljer NU få komma o vaccinera sig resten av veckan.. Om det finns ngt vaccin kvar förstås ... Förbjud andra att komma dit...
Skrivet 16 nov 2009 15:22 Lantlolla som kan vänta
Jag hoppas verkligen att man motar bort alla vuxna som är på plats för vaccinering på mässan idag. Det skulle ju vara främst barn och ungdomar som skulle prioriteras denna vecka. Kan bara hålla med flera av de andra som kommenterat hittills. Man skall inte önska hemska saker åt andra men jag hoppas verkligen de råkar ut för riktigt jobbiga biverkningar!
Skrivet 16 nov 2009 15:24 fia79
Här sitter man hemma utan vaccin med en liten bebis pga att det är kaos i trafiken och dessa långa köer... och vilka är det som står i kö... jo pensionärer och medelålders... att ni örebroare inte skäms, för det gör jag iallafall... pinsamt.
Skrivet 16 nov 2009 15:24 Diesel
Ja, var det nån som trodde något annat. Trafikkaos och jätteköer. Varför inte dela in Örebro i zoner och vaccinera etappvis. Jag kommer då inte att åka ut och ställa mig i kö timtal för en vaccination. Jag har annat att göra.
Skrivet 16 nov 2009 15:27 Jonte i Bushen
Blir så jävla förbannad på all IDIOTER som inte lyssnar på smitskyddsläkaren. Hoppas ni skäms när ni ser alla kommentarer här på sidan!!!!
Skrivet 16 nov 2009 15:27 Ermf
God business för läkemedelsföretagen!!!! Självklart i dagens Sverige så ser alle om sin eget bästa framför andra, och Sverige har ju dom duktiga politikerna som rollmodell............................................
Skrivet 16 nov 2009 15:28 Antares
Om barn och ungdomar ska vaccineras så kan de väl göra det i skolorna/daghemmen.
Ta t.ex Blodbussen (om det ej förhindrar blodverksamheten) och åk runt till de olika daghemen/skolorna och vaccinera dem klass/avdelningsvis.
Att lägga allt till Örebromässan med all logistikproplem det medför skvallrar om den höga intelligensen hos beslutsfattarna....
Var det inte beslutsfattarna som fick förtur för att "samhället skulle ej fungera utan dem"?
Jojo, med såna "Einsteins" i toppen så var deras förtur onödigt..
Skrivet 16 nov 2009 15:29 champ
varför inte låta barn och ungdom få en egen dag så dom har en chans detta är sanslöst dåligt planerat eller låta skolorna ta hand om barnen så dom får sitt vaccin
Skrivet 16 nov 2009 15:32 Me, myself & I
Man kan inte annat än skaka på huvudet åt "den bra organisationen" som man talat om. Detta är allt annat än organiserat.
Som många redan påpekat så bryr sig folk enbart om sig själv i sådana här situationer. Låt för i helvete ENDAST barn och unga att vaccinera sig de första omgångarna av doser som kommer!
Skrivet 16 nov 2009 15:34 förundrard
hoppas ni som är 20+++ åker på riktigt med svin influensan när ni står och trängs... att ni inte skäms... det bar till barnen era giriga##*** ... tänk nu alla som fick vända bara för att det var sån kö ... de går inte att stå i såna köer med barn,,, så till er med barn,, ring bvc så bör ni få komma dit.. ja ringde i fredags och fick utan problem bara "titta ner" då dom hade massa vaccin och ja har en son på 1,5år.. då fick även jag min spruta där.. så bojkotta detta spektackel.. mer risk att få flunsan på mässan än att inte sprutan alls känns det som.. men det är väl dom som gärna är sjukskrivna i morgon som står där i dag.. då har dom någe att skylla på..: idag : måste ta sprutan ,, i morgon:är så dålig att ja inte kan komma till jobbet i da...
Skrivet 16 nov 2009 15:38 Ulla E
Snälla Hans Fredlund och ni andra som bestämmer om detta: Vaccinera endast barn och ungdomar och deras föräldrar denna vecka! Absolut bäst tycker jag att det vore om skolhälsovården tog hand om vaccineringen på skolorna i stället för att hålla till på mässan och vaccinera friska vuxna.
Skrivet 16 nov 2009 15:38 gf
Håller med övriga. Tycks inte vara någon som helst förståelse att det skulle vara barn som fick i första hand. Vore det inte bättre att vaccineringen sköttes på skolorna så att det gick till rätt målgrupp?
Skrivet 16 nov 2009 15:41 Tess
FY! För det urusla upplägget när det gäller vaccineringen! Köat hur länge som helst bara för att få veta att det är slut. Kunde ingen talat om det lite tidigare? Och varför kunde inte barnen fått sprutan i skolan? Nä, den ansvariga för det här borde säga upp sig!!!
Skrivet 16 nov 2009 15:52 Hellen
Hur ska jag kunna skydda mina barn med vaccination? När man är arbetande har man inte en chans att köa innan det öppnat! Och barnen går i skolan! Nej, nu får landstinget se till att det är barnen som får vaccinationen först!!! Ge barnen i skolan!!!
Skrivet 16 nov 2009 15:57 Tursan... (Ej registrerad)
sivan skrev: Man släpper in 500 personer i taget, det räcker med några som hostar och nyser och har influensan, jisses vilken snabb spridning av influensan bland Örebroarna.
Det räcker nog att stå i denna långa kö och hosta o nysa på varann.....dom konmmer nog inte levande fram till sprutan ens, så tokiga folk är....fy f--n va fräckt att tvinga sig föra barn och ungdommar som det var meningen skulle gå först i dag........
Varför tar inte alla skolsyster spruta på eleverna i skolan, så slipper dom blanda sig med så mycket folk....????
Och varför kan inte barnvårdcentralerna ta hand om dom minsta ungerna..... ????
En verklelig dålig organisation....
Jag väljer att hålla mig inomhus hemma så kan ingen smitta mig....
Skrivet 16 nov 2009 15:57 mmsm
Att det inte är några barn och ungdomar på bilden kanske beror på att de är i skolan.
Skrivet 16 nov 2009 15:57 Nova
Kan bara hålla med de flesta insändarna. Hoppas ni vuxna och pensionerer som tog barnens vaccin får några riktigt jobbiga dagar,
Skrivet 16 nov 2009 15:58 förundrad
Helt otroligt!
Efter 30 minuter i bilkö, ytterligare nästan 1 timmas köande, ute i regn och kyla orkade inte barnen mer. Grattis medelåldern 50-år!! Vi lämnade plats i kön för er och till hurtfriska pensionärer som orkar köa! Den här planen var inget vidare genomtänkt!... Varför samla alla på ett ställe? Och varför inte se till att endast barnen får vaccin? Varför inte ordna bussar? Varför inte vaccinera på skolorna? Varför så dålig information? Frågorna hopar sig? Men till vem ska man ställa dom?
Skrivet 16 nov 2009 15:59 Oska
Tänk främst på dig själv o skit i andra.. Ja många verkar inte bry sig det minsta om vädjan att låta unga vaccinera sig först. Ofattbart egoistiskt.
Skrivet 16 nov 2009 16:02 Bettan
Detta med vaccinet och influensan har blivit ett hysteri, vem kan se åldern på köande och köarna vet inte vilken katogori dom tillhör, varför gnälla på åldersmässiga besökare. Ta det lungt, det kommer att finnas vaccin till alla som behöver och alla som tänkt sig ta sprutan. Jag kan inte förstå detta egoistiska tänkande ni har. Det finns gnällspikar som borde skämas för de uttalnde dom gör, innan ni har fakta i er mun o hand. Sluta gnälla o dömma, döm inte med ögonen utan vetskap.
Ta det lungt !!!!!!!!!!! i denna hysterin
Skrivet 16 nov 2009 16:05 Muhammed
Ja herregud vad folk är rädda av sig..
Skrivet 16 nov 2009 16:05 Brolin_L
Mycket upprörda känslor här på sidan och jag förstår er. Lösningen är inte bra att vara på mässan och vaccinera. Men om alternativet som många av er skriver skulle vara att vaccinera alla barn på sina skolor är detta inte praktiskt fungerande. När man vaccinera ska det finnas läkare på plats och detta kan i praktiken bara lösas på bästa sätt genom att vaccinera på mässan eller på vårdcentralerna. För att vanliga sjuka personer ska nå fram till vårdcentralerna krävs det alltså att vaccineringen sker på annan plats.
Sedan tycker jag som många andra att medelålders och pensionärer som inte tillhör riskgrupperna borde skämmas som går till mässan och tar upp plats den här veckan när man i första hand ska vaccinera barn födda på 80 och 90-talet. Detta är något som även jag hoppas att man ändrar på till imorgon!
En eloge går även till alla de sjuksyrror som ställer upp på den här galenskapen utan att få något extra betalt!
Skrivet 16 nov 2009 16:06 Pomperipossa
Det skulle ALDRIG falla mig in att stå i den kön!Inte att åka så långt,var är mässan,och sedan stå där och frysa.Då blir man förkyld!Ska jag ha sprutan går jag till vårdcentralen,annars får det vara!
Skrivet 16 nov 2009 16:11 sammy
Det märks att vi bor i GNÄLLBÄLTET, tack för ordet
Skrivet 16 nov 2009 16:17 Trollchen
Det här kunde vi "vanliga" människor förutse. Dels att sådana som inte var riskgrupp skulle gå före under de senaste veckorna, dels att inte 40-talisterna stiger åt sidan för barn och unga nu. Planera om snabbt - Hans Fredlund och landstinget - och ordna särskilda vaccinationslokaler runt om i kommunen för barn, ungdomar och föräldrar! Jag vill inte utsätta mina barn för varken den psykiska eller fysiska pressen att ta mig ut till Mässan i köer och trängsel och ff vara osäker på om vaccinet räcker när vi kommer fram. Tog ju slut efter endast två timmar i dag. Har landstinget tänkt att vi föräldrar ska ta ledigt från jobbet, och barnen från skolan? Det är bara pensionärer och "lediga" som har tid att köa bort en hel dag på Mässan ... Man måste tänka på "målgruppens" förutsättningar, det har ÖLL inte gjort. Ni vågar inte prioritera på riktigt! Tänk om det här var på allvar...
Skrivet 16 nov 2009 16:31 mussepigg
Det var dåligt upplägg.långa köer på 700 meter,där barn och funktions hindrade skulle stå i timtal.Varför inte göra som när det är val att ha vaccinationen i den vallokal där man är skriven enligt röstlängden det skulle nog gå smidigare för det går ju bra när det är val och ha öppet mellan kl 8.00 till 20.00 då skulle man nog slippa köer på 700 meter
Skrivet 16 nov 2009 16:38 millan
Vi var också vid mässan för att få sonen som är astmatiker vaccinerad, då det varit slut varenda gång vi gjort försök, det är sorgligt att inte respektera vilka som skall gå i första hand, denna vecka var det väl barn och ungdomar, men som övriga skriver att kön bestod i medelålders, man står sig väl själv närmast, men i en sån här situation kan man väl visa varandra både hänsyn och respekt.
Skrivet 16 nov 2009 16:47 Babel
helt otroligt vilka köer! Skulle vara kul att veta hur lång tid det tar, denna kö på 700 meter hur många fick vaccin innan det tog slut och hur lång tid fick man stå i kön innan man kom in när de väl öppnat? Det vore bra med mer information så man visste om det är idé att åka eller ej. Hur många finns det som vaccinerar där inne och hur lång tid räknar man per patient? Skriv gärna om det också NA!
Skrivet 16 nov 2009 16:56 Lasse 1956
Tycker inte att detta har organiserats på ett bra sätt. Varför skickar man tex. inte ut någon till varje skola så alla barn blir vaccinerade först. Sen kund man dela upp på lite fler platser också. Kanske några ambulerande mottagningar som åkte ut till dom stora bostadsområdena. Använd några vanliga stadsbussar, in där fram, shot o ut därbak.
Skrivet 16 nov 2009 17:04 Milou
Hmm..verkar verkligen vara ett amatörmässigt upplägg på organisationen kring denna vaccinering, otroligt.
Sen att det är en massa vuxna män och kvinnor som tränger sig före de som detta egentligen var avsett för, sjukt dåligt ! Fast man är ju inte speciellt förvånad...det finns så jävla många idioter där ute !! Skäms ta mig fan !!!!
Skrivet 16 nov 2009 17:07 Tapas
Vart är journalisterna? Det är ganska förutsägbart att det blir långa köer en sån här dag, eller? Det skulle vara intressant med frågor till dom som inte skulle vaccinera sig idag, alla de som inte är barn eller ungdom. Är det obekvämt att ställa en sån fråga NA? Bra web tv-inslag förresten, ni fick ju med hela kön! Vilken vinkel på inslaget! Det blir pulitzer priset tror jag.
Gör ert jobb nu och intervjua folk som stjäl vaccinent från barn och ungdomar. Häng ut några stycken istället för det här uppenbara veka inslaget.
Skrivet 16 nov 2009 17:10 Violina70
Jag har för mej att barn under 3 år skulle vaxineras på BVC?
Skrivet 16 nov 2009 17:24 lisekm
Jag trodde att vi vuxna skulle föregå med gott exempel inför våra barn och framför allt ungdomar. Hur ska vi kunna motivera dom att behandla vuxna med respekt när inte vi gör det, om det hade varit tvärtom idag att de gamla skulle ha vaccinet i första hand så hade det blivit ett herrans liv i köerna om en ungdom hade kommit dit, tänk efter lite. Men det är typiskt giriga vuxna och pensionärer som vi ska tycka så synd om.
Dagens ris även till ÖLL som inte påpekade detta en enda gång till alla vuxna som stod i kön, när vi äntligen kom fram så frågade till och med personalen om inte jag också skulle passa på att vaccinera mig bara för att jag hade stått i kön med min dotter, men jag avstod till förmån för någon annat barn eller tonåring i kön.
SKÄMS på er alla som inte har lyssnat till rekommendationerna och som förmedlar ut till våra ungdomar att det är djugelns lag som gäller.
Skrivet 16 nov 2009 17:36 Fiapia
SÅ ILLA skött hela den här organisationen av vaccinering!!!
Skrivet 16 nov 2009 17:48 jojo2
Alla som jobbar med vaccineringen vet att de LJUGER!
Istället för att vara ärliga med prioritering så använder man begreppet:
FÖRDELNING
vilket innebär att vaccinen helt plötsligt tar slut - fasän det finns kvar - för man måste ju spara när det är fel folk där.
Varför kalla något massvaccinering när tillgången räcker för en byhåla.
KALKON!
Respektlös planerat mot folks förmåga att ta ledigt från jobbet eller i värsta fall smita från jobbet och stå i en kalkonrad.
Trams. Skäms ni som planerat detta?
VArför inte öppet hela tiden?
Skrivet 16 nov 2009 17:50 Stophe
Det verkar uppenbarligen saknas ett tydligt organisatoriskt ledarskap!
Om just barn och ungdomar skulle ha förtur idag ... kan det väl inte vara så svårt att genomföra en åldersgräns! Läste att det fanns ett vaktbolag på plats... Alla möjligheter verkar finnas. Hur svårt kan det vara att fatta ett beslut och sedan ge direktiv att följa? T.ex. endast födda efter 1980 får stå i kön. Annars så lever vi på 2000-talet. Kan inte landstingen också hänga med i utvecklingen. Gör som andra landsting. Tvinga inte folk att stå i kö runt en enorm byggnad i regn, dimma och kyla. Skicka istället ut sms eller brev med en vacciationstid då man kan komma...
Fanns det ingen på landstinget som kunde förutse att mängder med folk skulle komma idag när man inte gett tydliga direktiv...
Skrivet 16 nov 2009 17:52 Magda1
Först skulle barne vaccineras på skolorna - vad bra! Sen gick inte det utan hela stan skulle t mässan. "Hur ska det gå", sa vi...Nu vet vi och ni! Dagens planerade vaccinering gick om intet för oss - trots att vi föräldrar tagit ledigt fr jobbet (komptid), barnen har hämtats fr fritids... SEN såg vi kön på www.na.se och bestämde att detta kan vi inte utsätta barnen för...Plus att vaccinet ju kunde ta slut! I helgen frågade jag en sjuksköterska varför man inte beordrat att BARA barn fick komma idag. "Det går inte", sa hon. Varför inte undrar jag än. Det gick ju att styra om vaccinet till företagshälsovården till vårdcentralernas vaccinering av små barn på ett litet kick. Nej, våga prioritera! Men att försöka vaccinera hela stan på ett ställe - DET är dömt att misslyckas! Öppna vårdcentralerna för alla barn och unga - nu direkt!!!! Eller vaccinera i skolorna.
Skrivet 16 nov 2009 17:54 Magda1
En sak till - VARFÖR bara ha öppet fr klockan 14? Vi kommer ej fixa detta under enbart eftermiddagar och kvällar. Är det för att inte riskera frånvaro på jobb och i skolor? Men om alla blir sjuka blir det ju etter värre!! Så kör fr 8-20. Och våga tänk ett par helger till. TVÅ lär inte räcka!!!
Skrivet 16 nov 2009 18:08 Pomperipossa
Om man blir sjuk efter att tagit sprutan tror då jag att den inte funkar.Då är det bättre att få en verkande medicin när man väl är SJUK.OCH INTE BLI HEMSKICKAD FRÅN VÅRDCENTRALEN!som en del fall.Tro inte att detta är så farligtso medierna skriver.Kommer ihåg n smitta med smittkoppor,Gud,Så rädd man blev.Och vaccinerade sig.Antagligen hade vi klarat oss ändå.
Skrivet 16 nov 2009 18:25 eri76
Katastrof! Då man går ut med en uppmaning att framförallt unga människor födda 80 och senare först ska vaccinera sig. Vilken genomsnitts ålder var det på kön idag. Inte 20år i alla fall. Detta är skandalöst, då kommer en influensa som först drabbar unga och vad händer. Pensionärer som har all tid i världen köar medan de stackare i risk grupperna som ännu inte hunnit vaccinera sig samt de unga som arbetar för att försörja sig på dagarna inte fanns på plats. Detta är skandalöst, det borde ha varit hård kontroll på leg. samt läkarintyg på riskgrupp, detta för att förhindra att vaccinet tar slut till de grupper som främst behöver det!
Skrivet 16 nov 2009 18:26 Diesel
Ja du Pomperipossa, blir du sjuk av vaccinet så fungerar det alldeles utmärkt. Har du väl blivit sjuk finns inte mycket att göra. Snacka om att tänka baklänges.......
Skrivet 16 nov 2009 18:31 Kasper
Hej åkte ut med min man och 17 -åriga dotter som ej är vaccinerade. (Är själv vaccinerad, är sjukvårdspersonal). Det fanns ingen organisatione ang. bilparkering där vi körde upp vid Jet macken. Människor ringlade i köer mellan bilarna, i åldrar från spädbarn i bilbarnstol till äldre med rollatorer.
Vi var på plats strax efter kl. 16. Bilar trängde sig fram mellan de köande hela tiden, Pga mörker och dimma var sikten dålig. Rätt som det var dök en blå bil med en röd saftblandare på taket upp i hög hastighet, denna bil körde runt oss i kön flera gånger, alldeles för nära och snabbt. När vi stått en timme kom en vakt och sa att nu är vaccinet slut!
Jag ringde vaccinationsinformationen när jag kom hem och frågade om de kunde vaccinera sig på sin vårdcentral? Du får inget vaccin på vårdcentralen fick jag till svar.
Tänk om ni som bestämmer:
Vaccinera barn- och ungdomar i skolan, och sätt in extra vaccinations -personal där. Återinför möjligheten att vaccinera sig på vårdcentralen.
Skrivet 16 nov 2009 18:43 savoy
Kul man tar ledigt från sitt arbete för att vaccinera sitt barn.Sen tar vaccinet slut.När jag var där såg vi inte knappt till några barn.Själv blev jag vaccinerad på mitt jobb(alla anställd vårdpersonal).Nu kan det ju bli att barna blir sjuka.Vi föräldrar får vara hemma och vårda våra barn.Fast då är det ju bra det finns pigga 50åringar(dom i köerna idag).Dom får åka iväg att ta hand om sina åldriga föräldrar o anhöriga.
Skrivet 16 nov 2009 19:10 Gamlingen
Varför vaccineras inte skolbarnen i skolan?
När jag var barn så fick vi vaccinationer i den skola vi gick i. Skolsköterskan och lärarna hjälptes åt att organisera det hela - en klass i taget.
Nu måste föräldrarna ta ledigt från jobbet, köra barnen i bil till Örebromässan och stå ute i kö i regn och rusk flera timmar.
Detta är ju ett fullständigt vansinne. Finns det ingen skolhälsovård längre?
Skrivet 16 nov 2009 19:12 Fröken Jensen
Varför har man inte gjort som Skåne län, skickat kallelse för vaccinering? Skåne län har nu lyckats vaccinera störst andel invånare i landet och där blir de som behöver vaccinet först prioriterade. Där har även en del barn fått sina sprutor i skolan, varför skulle inte det kunna fungera i Örebro län? Väldigt dåligt skött!
Skrivet 16 nov 2009 19:23 welshen
Varför denna koncentration på Örebro, det var lika kaotiskt i Kumla, är det bara Örerbo som gäller
Skrivet 16 nov 2009 20:03 len
Pomperipossa:
Att reagera med feber m.m efter att ha fått vaccinet, är ju ett tecken på att immunförsvaret reagerar och börja bygga upp ett försvar för just denna typ av influensa. Sen är ju själva grejen med just detta vaccin att ta det INNAN man blir sjuk, det vill säga i förebyggande syfte, annars är det ju till ingen nytta. Den nya influensan kanske inte är dödligare än den vanliga säsongsinfluensan, men iom att så många riskerar att bli smittade, riskerar även fler att dö. Så genom att förhindra själva smittspridningen genom allmän vaccination, kan vi hålla nere dödsantalet.
Skrivet 16 nov 2009 20:09 Göran
Förbjud alla födda före 1980 att ta vaccinet om dom inte tillhör nån riskgrupp. Alla vi gamlingar kan vänta.
Sen tycker jag det vore bättre att kalla folk istället för detta köande.
Skrivet 16 nov 2009 20:14 milla78
Vem har organiserat detta.....?? Vidrigt o smutsigt... Är de sverige vi var i vid mässan... Har en dotter 7 år. kö i 4 tim trots vi var där vid 13.30.. Äldre som hoppar in i kön hur som helst kaos på parkeringen.. väl inne ännu vidrigare... Gråtande barn, halft avsvimmade vuxna..... Fanns det inget annat sätt att sköta detta..... VARFÖR kunde inte barnen fått vaccin på skolan tillsammans med sina föräldrar...
Skrivet 16 nov 2009 20:30 Stina65
Efter drygt 1,5 timme och 100 meter senare, typ i höjd med JET-macken, får vi beskedet att vaccinet troligen är slut och att vi får återkomma i morgon… Suck.
Se till att snabbt få ut information till alla som köar så vi slipper stå längre än nödvändigt med trötta och griniga barn. Dessutom undrar jag hur ni tänkt som ansvarar för detta när ni tror att vi kan ta ledigt hur som helst från våra arbeten och åka till mässan dag efter dag för att chansa på att bli vaccinerade. Varför kunde inte våra barn i skolan ha fått vaccinet där? Det här är ju rena cirkusen!!!!!!!!!!
Skrivet 16 nov 2009 21:08 alisa
det var till och med kaos på 31 an från järntorget och ut till mässan så mycket folk på bussen tycker det borde fungra bättre. det var ju 700 meter kö
Skrivet 16 nov 2009 21:14 Jocklas
Jag håller med Bettan som säger att ni ska det lugnt. Den här influensan är inte farligare än någon annan influensa tidigare år. Det dör ett antal personer varje år i influensa men normalt sätt blir det inte sån här hysteri för det. Stämmer bra att vaccinet kommer räcka till alla men man kan inte vaccinera tiotusentals personer på en dag.
Skrivet 16 nov 2009 22:28 Karolina
JISSES HUR FOLK BLIR HÄTSKA MOT GAMLA MORMOR OCH MORFAR OCH FARMOR OCH FARFAR! Barnen älskar sina gamla och det är ju inte de gamlas fel att planeringen har gått snett. Först tog man det lugnt och hånade vaccineringen och de folk som ville ha den och nu slåss man som i den värsta reakö när ett varuhus har utförsäljning - ja munhuggs i alla fall. ALLA svenskar har rätt till vaccination men inte på samma dag. Alla föräldrar vill heller inte ha vaccinationen till sina barn och håller dem hemma. Huvudsaken är väl att de vuxna blir vaccinerade så de kan ta hand om ruljansen i samhället - både gamla och sjuka och affärer. Det är svårt för barn att sköta det... Bli inte så hysteriska och aggressiva och ni som hela tiden hånar de som vill vaccinera sig och skriver elakt här på sidan - lägg av för ni har ju inget intresse i vaccinationen och de som tar sprutan mer än att gnälla här...
Skrivet 16 nov 2009 22:30 Anders A
Jag och flickvännen (födda -90 resp. -87) trängdes vid järntorget för att ta 31:an ut till mässan.. Länstrafiken visste inte ens om vaccineringen idag när flickvännen skällde ut dem för att det inte fanns extrabussar överhuvudtaget ut dit.
Väl ute vid mässan var det kö enda till stora rondellen.. När vi var ungefär vi JET-macken så kommer det en snubbe som säger "Vaccinet är förmodligen slut, ni kan lika gärna gå hem".. Då försvann det en hel del personer.
Tid i kö ute: ca 2 timmar
Tid inomhus: ca 1 timme
Så från att vi kom till kön till att vi var vaccinerade tog 3(!!!) timmar! hälften av alla som stod i kö var dessutom 40+ år som inte hade något där att göra.
Skrivet 16 nov 2009 22:36 Karolina
HALLÅ! TA ER TID ATT KOLLA PÅ NAs WEBBTV OM "JÄTTEKÖN" SÅ FÅR NI SE SAMMA SOM JAG SÅG....barnfamiljer på barnfamiljer...klart att barnen inte kan stå där ensamma utan måste ha sina föräldrar med eller andra anhörig som då passar på att vaccinera sig samtidigt..det var ju väldigt lite "gamlingar" så sluta gnäll nu. Det var bra att NA har dokumenterat den långa kön och en förespråkare för vaccination som jag är så blev jag väldigt glad över att så många tog sig till mässan.
Skrivet 16 nov 2009 22:40 IMPROVE
När kommunisterna regerade i Sovjet var det ofta
långa köer.Men när den kapilistiska högern i Sverige med moderaterna har tagit över regeringsmakten med den
såkallade alliansen har köerna blivit mycket längre,
långt längre jämfört med hur det var i Sovjet.
Skrivet 16 nov 2009 22:44 Trollchen
Exempel på vaccinationsprogrammet i Skåne: "Skåne har vaccinerat alla skolbarn, tom gymnasiet, i skolan. Klart förrförra veckan, nu vaccineras vuxna i 10-årsintervaller på sin vårdcentral. Denna vecka 30-39 år, nästa 40-49 osv."
Se där - det går att göra en smart planering! Var med och tyck till och påverka på:
http://www.facebook.com/group.php?gid=182823512300&ref=mf
Skrivet 16 nov 2009 22:54 Robertoliban
Svininfluensan bluff för att tjäna pengar?
Några tror att svininfluensaviruset tillverkats i ett lab., och används för politiska syften.
En annan intressant teori är att dessa pandemilarm varje år är mest påhitt för att tjäna pengar, senast fågelinfluensa och Ebola. Teorierna utesluter inte varandra, och behöver inte vara utslag av paranoja - det handlar om miljarder.
T.ex. berättelsen om att det faktiskt fanns ett utbrott av svininfluensa på 70-talet i USA. Vaccinet man tog fram dödade fler än epidemin.
Vaccinindustrin och de som framställer antivirala medel (Tamiflu, Relenza ...) har mycket pengar att tjäna på att sprida pandemisk panik. Därmed inte sagt att de gör det, men de har motiv, och det är svårt att veta hur mycket de påverkar journalister via sina välbetalda lobbyister.
Skrivet 16 nov 2009 23:36 KA
det här är katastrof, organisation är noll. allt detta liknar som att de väntar på mat...
Skrivet 16 nov 2009 23:48 Pappa_matte
Om man går ut med att folk födda 1980-90 ska först ha sitt vaccin först samma dag som folk ska få vaccin kan man inte bara skylla på dom som var där och fick idag. Dålig info. Jag hade då ingen aning om detta men jag var ju där men min son som är 14 så jag gjord ju bara lite fel.
Det är inte det är som probemet.
Vart är folks respekt för andra människor? Man står i kön i flera timmar och andra människor bara skiter i det och tar sin bil in på mässområdets parkering går ur bilen och inte F*N ställer som sig sist i kön som är 700 m lång utan dom bara glider in där dom går ur bilen!
Blir nog mest arg på mig själv och dom som står i kön att man är så flat så man inte säger i från. Att man helt enkelt tillåter detta! Men även på dom som har mage att helt enklet skit i att folk stått och köat så otroligt länge!
Stäng av parkeringen från "hemglass huset" där finns en bom innanför bomen bara handikapade, sjukvårdspersonal och annan personal till företag på området!
Skrivet 17 nov 2009 01:35 Sofia
Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att HELA VÄRLDEN skulle skattskrivas... Nej vänta, vaccineras var det visst!
Skrivet 17 nov 2009 08:35 Diesel
Jaha Karolina, Barnfamiljer? 75% av de som vaccinerades igår var vuxna som INTE borde varit där och snott vaccin. Det står klart och tydligt i landstingets information att de som är födda 1980 och senare ska gå först och vi äldre ska vänta ett par veckor. Svårt att förstå?
Skrivet 17 nov 2009 09:17 Trollchen
Kräv av Örebros skolor, kommun och landsting att de tar sitt ansvar och administrerar en influensavaccination av barn på skolor och vårdcentraler! Det har gått i andra kommuner och län.
Förhållandena på Mässan, med extremt långa utomhusköer och trängsel, är inte bra. Osäkerheten är stor och det är omöjligt att planera en vaccination - och att ta ledigt från jobbet och skolan kan vara svårt eller omöjligt för många av oss. Många får vända hem igen, utan genomförd vaccination! Kräv bättre information om tillgång på vaccin!
De ansvariga ger bilden utåt av att allt fungerar bra, men vi är många som inte delar den uppfattningen ...
http://www.facebook.com/home.php?filter=app_2361831622
Skrivet 17 nov 2009 17:38 Karolina
Diesel skrev: Jaha Karolina, Barnfamiljer? 75% av de som vaccinerades igår var vuxna som INTE borde varit där och snott vaccin. Det står klart och tydligt i landstingets information att de som är födda 1980 och senare ska gå först och vi äldre ska vänta ett par veckor. Svårt att förstå?
MEN VAD GJORDE DU DÄR DÅ? Om det nu skulle vara de som var födda från 1980 och senare... Du skriver ju själv "vi äldre ska vänta ett par veckor". Suck...eller sprider du bara vidare hörsägen utan att vara ögonvittne. Jag tycker att smittskyddsläkare svarar bra på de frågor som ställts i artikeln här nedan... "Många arga" osv... för barn kan inte gå utan sina föräldrar och lika bra att vaccinera hela familjen när de ändå är på plats. Först ville nästan ingen ha vaccination och sedan stormar de vaccinationsställena! Ta det lugn och gå i tid till nästa spruta (vaccination nr 2) som förmodas komma inom några veckor. Och tänk på "ju mer vi är tillsammans ju gladare vi bli" och kosta på dig ett leende till grannen i kön - det hjälper!