Herman Lindqvist sågar
planer på alternativt firande
Relaterat
Den historiska festen hotas av ett politiskt hatmöte, skriver han i sin söndagskrönika i Aftonbladet.
Han fruktar därför att oppositionsrådet Murad Artins (V) protester mot miljonsatsningen på ”Örebro 2010” ska leda till att kungaparet avstår från att delta i festen.
– Murad Artins idé om ett antimöte på örebroarnas stora festdag blir en icke önskad konfrontation som kan leda till att kungaparet inte vill resa till Örebrofesten överhuvudtaget. För hur roligt är det att fira omgiven med en mur av Säpovakter, vilket blir nödvändigt i det upphetsade klimat den antirojalistiska festen piskar fram, skriver han.
NA har pratat med Herman Lindqvist, men han förklarar att han inte vill bli intervjuad och svara på frågor om sina åsikter.
– Jag har aldrig sagt att jag är emot att 200-årsdagen uppmärksammas. Det jag och flera med mig protesterar mot är att miljoner ur kommunens kassa går till ett firande när det skärs ner på vård, omsorg och skola. Det är det frågan handlar om, men att det också förekommer ett kungafjäsk är helt uppenbart, menar Murad Artin.
Läs mer i måndagens NA.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 okt 2009 07:07 Gunnar Andersson
Visst är vänstern opålitlig. Den 2 september påstod Murad Artin i Radio Örebro att jag som ordförande i Tekniska nämnden hade beordrat tjänstemän att riva sönder en ansökan från v om att få nyttja Stortorget. Då detta faller på sin egen orimlighet bad jag Murad att bevisa detta. Han hävdade då att han hade ett vittne som jag skulle få namnet på. Trots påstötning vägrar han detta. Detta tycker jag är bevis nog för vänsterpartiets trovärdighet i demokratifrågor.
Skrivet 5 okt 2009 08:23 classa
Det alternativa firande kan väl göras vid slottet på Svartån. Gärna framför slottet, som konstnärerna gör, MEN ABSOLUT UNDER YTAN så alla slipper se skiten. Vi är väl SVENSKAR och vi ska ha kungahuset kvar. Det vill i alla 9 av 10.
PS. Om den alternativa dagen absolut ska vanhelga Sverige , så finns det ju gamla nerlagda skjutfält i Blå bergen där anhanget kan mötas.
Skrivet 5 okt 2009 08:32 TEO
Jag håller med dig Fer. Det är så enkelt för vänstern att alltid säga att pengarna borde gå till omsorgen istället för till det mesta annat. Billigt röstfiskeri. Det man kan göra är att hoppas på att medborgarna inte är så naiva att de går på detta mantra som lyfts fram så fort vänstern skall argumentera. Det känns inte som en ansvarstagande och progressiv politik att bara skjuta till pengar till det område som ligger lättillgängligt varmt och hjärtat på många. Det är klart att vi vill ha en bra vård, men lösningen är inte alltid mer pengar. Och om mer pengar skall till, så skall det inte vara på grund av ett ryggmärgsuttalande som tryckts ner i röda halsar av retorisk lättja.
Jag vågar nästan lova att även en sosse muttrar över att vägarna inte underhålls bättre när de kör ner i ett potthål. Men, det är klart, då är det väl bara att höja skatterna... att arbeta med befintliga budgetnivåer är ju tydligen omöjligt.
Skrivet 5 okt 2009 10:15 Se det mera positivt...
Håller med alla föregående talare!
Trots att jag inte är född Örebroare så känns det som om hela den här soppan är typisk Örebroare. Alla sitter i sina egna hörn och bara gnäller... Och ingen verkar förstå att de faktiskt gör bort sig, oavsett om de är röda eller blå.
Skrivet 5 okt 2009 10:31 Onkel Ho
Aftonbladetkolumnisten Herman Lindqvist har lagt sig i debatten. Denne 2000-talets Peder Swart är enligt hörsägen kontaktad för att tala i samband med Bernadottedagarna nästa år. Det är konsekvent av festivalkommittén i så fall. Om man vill fira de svenska monarkernas insats för fred, demokrati och jämlikhet behöver man en figur som hovkrönikören Lindqvist. Vi som har lite högre krav på historiska kunskaper väljer andra källor.
Skrivet 5 okt 2009 10:49 NN
Det är väl närmast omöjligt att fira något nu.Vänstern har lyckats med det som var utgångspunkten att störa den glädje som fanns för ett firande.Sorgligt!
Skrivet 5 okt 2009 12:00 Sjökvist
Stå på dig MURAD ARTIN du har så rätt i detta med Kungafjäsk i Örebro och detta behöver vi absolut inte ha.
Vill vårt Kungahus ha detta JIPPO så får dom arrangera detta med egna
pengar och inte via skattepengar
Personligen tycker jag att kommunen skulle vara mer återhållsam med
utbetalning av pengar till div JIPPON som vi idagens läge ej har råd till.
Hyr Coventum till kungen och hans lakejer och håll sedan hov i denna arena med dom inbjudna så att dom får sola sig i medias glans
Om nu detta genomförs så skulle medborgarna i denna stad bli oerhört tacksamma om en fullständig redovisning av totalkostnaden sedan presenterades.
Tänk sedan vad vi som Örebroare kunnat haft dom pengarna till.
Vi är många som backar upp dig Murad.
Skrivet 5 okt 2009 14:13 frigolitninja
Men Sjökvist
Backa upp vaddå?
Fundera lite på hur mycket pengar som rullade in när han blev VALD istället för att grina över småpengar.
Vad kostar det att riva upp storgatan-drottninggatan och om var annat lägga kullersten resp. asfalt?
Varför lägger ÖBO 100 miljoner på att rusta HALVA varberga?
Vad kostar alla rondeller?
Vad kostar conventum, med kasst ljud och som är så litet att man inte kan ha några stora mässor i ens?
Skrivet 5 okt 2009 15:06 classa
Det är inte alls många som backar upp dig Murad. Möjligen några hundratals gaphalsar som älskar att protestera, även om dom inte riktigt vet vad dom protesterar mot. Bernadotte-jubileet handlar inte heller egentligen om politik, så protesterna och "alternativskitet" är ren avundsjuka. Kanske några slags huliganer inom en annorlunda nisch.
Skrivet 5 okt 2009 16:39 Kari
frigolitninja/
Om man lägger kullersten, rustar halva varberga, bygger conventum så får man åtminståne någonting för pengarna. Om man nu nödvändigtvis måste fira en odemokratisk företeelse som monarkin så kan de väl ta det av det kungluiga socialbidraget "apanaget". Att hävda att det är odemokratiskt att protestera mot detta ger bara vid handen att folk inte vet vad demokrati är, nämligen åsiktsfrihet, tryckfrihet, mötesfrihet osv.
Skrivet 5 okt 2009 17:40 Lurven
Visserligen är Murad Artin vänsterpartist, det här gör Murad på eget bevåg, vänstern har inte uttalat vare sig för eller emot den här frågan, så blanda inte in vänsterpartiet. Murad har ingen rätt att tala om för oss hur vi ska sköta royalistfrågan, han ska ge fan i svenskarnas traditioner, dom sköter vi själva.