Örebro

Publicerad 26 augusti 2009
Textstorlek 1 2 3

30 kronor för en busstur
i Örebro - vad tycker du?

Det blir dyrare att ta bussen i Örebro från och med den 1 oktober i år.
Priserna höjs med 50 och 60 procent enligt det förslag som ska upp på programnämnden nästa vecka.

Relaterat

– Men även när biljettpriset höjs är det billigt att åka buss i Örebro, säger Bo Fredriksson, driftansvarig för kollektivtrafiken.

Kraftigt ökade kostnader
Det är kostnaderna för att hålla i gång kollektivtrafiken som ökar dramatiskt när de nya biogasbussarna, bussdepån och det nya linjenätet tas i bruk den 1 april nästa år.
– Den totala ökningen med fler bussar i trafik hamnar på drygt 36 miljoner kronor per år.
Höjda biljettpriser ska i teorin ge 29 miljoner, men Bo Fredriksson tror att man i praktiken hamnar på 15 miljoner kronor. Resten blir skattefinansierat.
– Erfarenheten visar att man tappar en del resenärer när taxorna höjs. Men de kommer tillbaka. Det är ju fortfarande attraktivt att åka buss och betydligt billigare jämfört med bilkostnaderna.

Med betalkort
När kontanthanteringen försvinner helt från stadsbussarna den 1 oktober kan du i stället betala med betalkort. Då höjs priset från 20 till 30 kronor för vuxen, 10 till 15 kronor för ungdom.
Rabattkorten höjs från 10 till 16 kronor (5 till 8 kronor för ungdomar).
Sms-biljett och biljetter i automaten höjs från 16 till 20 kronor (8 till 10 för ungdom) och tätortskortet, som gäller en kalender månad, föreslås kosta 390, i stället för 360 kronor.
– Jag tycker att det är måttliga taxehöjningar, samtidigt som vi får en tätare och snabbare trafik, säger Bo Fredriksson.

Varför blir det 14 kronor dyrare att betala med kort?
– Det tar längre tid och stoppar upp restiden. Vi vill hellre att resenärerna använder rabattkort.

Publicerad 26 augusti 2009
Textstorlek 1 2 3

Tyck till: Är priserna för kollektivtrafik rimliga?

Senaste kommentarerna:

Skrivet 26 aug 2009 10:26 Grodan

30 kronor för att betala med betalkort är på tok för mycket. Den övriga prissättningen är ju helt ok. Tänker mest på turister som inte har rabattkort och då är 30 kr för mycket. Som turist så vet man ju inte hur det funkar och då är ju betalkortet den metod man väljer då man inte känner till de övriga sätten till exempel SMS.

För egen del så har jag använt rabattkort och rabattkuponger i hela mitt liv. Har i princip aldrig betalt kontant. Men de få gånger som jag åker buss i andra städer så blir det ju kontantbetalning/betalkort.

Betalkortet är vår tids kontanter!

Skrivet 26 aug 2009 10:32 Onkel Ho

I en tid när de flesta insiktsfulla människor inser att det är kollektivtrafiken som måste utvecklas, byggas ut och göras lättillgänglig, då kommer budskapet att det ska bli dyrare att åka kollektivt. Det må gälla Örebro eller järnvägen (där Banverket vill höja avgifterna för spårtrafiken). Sak samma. Det är bra långt mellan ord och konsekvent handling när det gäller miljön. Vad har vi gjort för att förtjäna sådana politiker och beslutsfattare? Ja, vi har ju röstat fram dem en gång. Skicka ut dem i kylan nästa år!

Skrivet 26 aug 2009 10:35 shen

Hur kan man änns tänka på att höja priset 50%?
En rimlig höjning är ju godtagbart, men 50% är väll i överkant.
Omkostnaderna är väll sällan gått upp 50% också?

Skrivet 26 aug 2009 10:36 Nikki

Ja, ännu en orsak att använda bilen till Marieberg för att handla m.m. sen vill politikerna att man ska åka kollektivt, ser dem inte hur sjukt det låter höjer bussbiljettpriserna sen ska man åka kollektivt för miljön skull !! skitsnack !!

Skrivet 26 aug 2009 10:38 Cebbe

Jag åker buss alldles för sällan och har därför råd att ta bussen vid sådana tillfällen. Men, ett som är säkert är att Fredrikssons lön kommer att höjas rejält fr o m oktober. Det är säkert som amen i kyrkan. Fanns prishöjningen med när man tog in bud på busstrafiken?
Är Swebuss svenskt, förresten?

Skrivet 26 aug 2009 10:53 KorKen

Vad är det för fel på de som bestämmer???
Vill man öka biltrafiken i innerstan så ökar man bussbiljettpriset och vill man sänka biltrafiken minskar man biljettpriset... ganska enkelt egentligen men det verkar inte som alla förstår det.
HUR TÄNKER NI EGENTLIGEN???

Skrivet 26 aug 2009 11:04 Strumpan

Kostnaden för nya bussar och dess drift torde väl ha varit känd när trafiken upphandlades så det känns mer som en retroaktiv kollektiv bestraffning för någons misstag. Monopolsituationer gynnar aldrig den enskilde.
Men å andra sidan om man lägger tid på att döpa bussar istället för att arbeta för resenärerna så känns det logiskt med denna utveckling.

Skrivet 26 aug 2009 11:14 Bauer

Det åks alldeles för lite taxi

Skrivet 26 aug 2009 11:14 jampe

Oj va 50% låter mycket men 50% av tio kronor som det kostar med rabattkort är faktiskt en hederlig svensk 5:a, vad är det och bråka om när det är krig och elände runt om i världen? Betalar man med kort blir summan man gnäller över hela 10 kr, det är vad det kostar och köpa en kvällstidning om dagen. hujeda mig, nä dax och vakna upp ärade Svenskar och sluta gnälla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Att ha en bil kostar mer än 60kr om dagen, så det lönar sig och resa kollektivt.

Skrivet 26 aug 2009 11:15 Cradle

finns inte en chans att jag tänker ta busse i alla fall... inte till det priset..

Skrivet 26 aug 2009 11:20 Karlsson

Säger som många andra, hur kan man som kommun/landsting komma på idéen att höga priset med 60% för de som använder busskorten och ta ett pris på 30kr/resan för de som inte har busskort utan måste betala med visakort. Det borde följa inflationen! Kanske en höjning på 1kr eller i värsta fall en 20% höjning men mera??? Ockerhöjning!

Att säga att höjningen "bara" är 6kr är så fel, eftersom man oftast åker många turer, det är 60%! Kanske kan kommunen höja alla bidrag med 60% också för att kompensera?

Sedan tycker jag att bussbolaget borde vara betydligt tydligare i skyltningen av priserna. Själv har jag knappt sett en enda busshållplats där det tydligt står vad det kostar att åka buss och hur man kan betala. OK på några ställen står det att man kan betala med SMS biljett, men inte hur och vad det kostar.

Skrivet 26 aug 2009 11:23 jomax

Ha ha, 30 Kr?? För den kostnaden åker man 2 mil med den egna bilen, dörr till dörr. Klart man tar bussen o står o väntar vid hållplatsen oavsett väder, släpar inhandlade varor mm till bussen och från bussen till hemmet???

Skrivet 26 aug 2009 11:35 Posa

Nej, för miljön och den framtida ekonomin för kommunen är 0:- det rimligaste. Men de styrande i Örebro Kommun kan ju inte tänka så långt som näsan räcker ens.

Skrivet 26 aug 2009 11:38 tonythetiger

Jag tycker att priserna vi har idag ligger på en bra nivå. Att man ska kunna betala med sitt kreditkort är suveränt, men att ta 30 kr för en biljett är bara löjligt!!! Om man ska servicen att ta betalt med kort, så är argumentet att man håller uppe trafiken och därör ska betala ett mycket mer helt ohållbart. Om man nu inte vill att folk ska betala med kort, så kan man ju bara strunta i att ha den servicen.

De nya priserna på övriga biljetter är väl inte skyhöga, men att höja priserna med mellan 50-60% är ju inte direkt smart om man vill att folk ska åka buss! Bo Fredriksson medger ju till och med själv att han räknar med att antalet passagerare kommer att gå ner, men eftersom man har monopol så har folk inte något att välja på och kommer vara tvungna att betala dessa överpriser om de vill åka buss. HELT GALET!!

Skrivet 26 aug 2009 11:39 liner7

Jag är inte förvånad!!!! Det kommer ju att bli en ny huvudman. Man får åka cykel i möjligaste mån

Skrivet 26 aug 2009 11:47 420-skarp

Jag tycker att det är på tok för dyrt att höja biljett-kostnaderna så mycket som 50% alla pratar om att vi som medborgare ska tänka på miljön men vem vill åka buss som är ett bra alternativ för att förbättra miljön när halva studiebidraget går åt! Jag åker varje dag buss till skolan och det funkar nu knappt men om det ska höjas så vet jag inte hur många av mina vännar som ska kunna ta sig fram. Alla har inte körkort!!

Skrivet 26 aug 2009 11:57 Posa

Mera helikoptertrafik ! Bygg helikopterplattor i bostadsområdena och köpcentra. Då kan antalet ambulanser reduseras betydligt också.
Starta helikopter-taxi så ökar arbetstillfällena och de flygrädda får lättare att att hitta lediga taxi.

Skrivet 26 aug 2009 12:01 Beatrice

Varför höjer man mer för de som använder rabattkort??? Det är ju vansinne, vill man inte att folk ska vara återkommande kunder eller vad handlar det om? Själv har jag knappt råd att lägga 300kr i månaden på resor.... det kommer innebära bra mycket färre resor för min del. Visst kan jag tänka mig att betala några kronor mer, så länge jag får något för pengarna (som ac på sommaren så man slipper folk som mår illa och svimmar av värmen), men 60% för oss som åker mycket och 50% för de som sällan åker? Finns ingen logik i det hela. Politikerna i den här stan har fan tappat all vett och sans.

Skrivet 26 aug 2009 12:06 reality

I själva verket så hoppas jag och tror att höjningen är en markering att fler ska gå eller cykla i staden. Några km kan man ta sig fram utan buss även om hållplatserna på vissa ställen står så tätt att man kan tro att alla resenärer har dysfunktionella rörelser på benen.
Jag är helt exalterad av lycka av medmänniskor som gör sitt bästa och inte vad de vill/ orkar.

Skrivet 26 aug 2009 12:10 elinice

Förutom miljöfrågan så finns det många fler motsägelser här. Man försöker få ytterområdena att verka attraktiva för att folk ska vilja bo där, men om man nu också måste betala hutlösa priser för att ta sig ut så tror jag inte att folk direkt vill bo där mer.

Senast jag gick hem till Brickebacken från Universitetet på kvällen blev jag rånad på min telefon och sparkad i magen, och efter det tar jag alltid bussen. Jag kommer bli ruinerad av dessa priser. Studiemedlet räcker bara så långt.

Skrivet 26 aug 2009 12:27 Sunshine...

Nu förtiden behöver jag inte åka buss som tur är, då slipper jag känna av dom vansinniga höjningarna som ska göras......
Och sen behöver jag inte fundera på vilket land jag hamnat i när jag kommer in på bussen....

Skrivet 26 aug 2009 12:28 adois

Höjning 50-60%, hur räknar man då? Nån höjning var iofs på 60% men de flesta höjningar var väsentligt lägre. Försöker Na skapa en nyhet genom att överdriva rejält?
Frågan är hur kostnaden för kollektivtrafik ska betalas?
Ytterligheterna är att alla som nyttjar kollektivtrafiken får betala vad det kostar eller att vi gemensamt står för alla kostnader via skattsedeln. Nu görs en avvägning där en del betalas via skattsedeln och en del via de som nyttjar bussarna och så tror jag att de flesta vill ha det. Om nu kostnaden ökar väsentligt bör det också märkas på biljettpriserna.
Ur miljöaspekt är det självklart bättre att åka buss än bil i de flesta lägen. Ännu bättre är att cykla eller promenera så effekterna med minskat bussåkande kan kanske ta ut varandra.

Skrivet 26 aug 2009 12:43 olleolle

Heh, bra ide att höja priset, speciellt när man tagit bort linje 21 och linje 11 går lika dåligt som den alltid har gjort.

Det kommer ju knappast bli bättre för oss i Hovsta och Lillån. Så varför ska man vara med och betala för att Brickebacken o dyl får det bättre ?

Nej, bilen är skön att åka med. Jag åker när jag vill och slipper sitta brevid massa svetton. Dessutom kommer det ju nu att bli billigare än bussen:)

Skrivet 26 aug 2009 12:47 Fredrik77

Att det blir mycket dyrare att åka kollektivt stämmer illa med visionen om att minska biltrafiken i centrala delarna av Örebro. Dessutom att höja priserna under lågkonjunktur är väldigt dåligt. De flesta bryr sig väl bara hur mycket det kostar, miljö m.m. kommer oftast i andra hand. Blir det för dyrt, obekvämt och omständigt att åka buss så väljer många bilen istället.

Skrivet 26 aug 2009 12:48 Sanne

För att få fler att välja buss istället för bil borde man sänka priset och inte höja det.

Skrivet 26 aug 2009 12:59 KorKen

Du vet ju inte va du pratar om, min bil kostar max 15 spänn om dan! Ta o stoppa upp fasonerna nånstans och va lite realistisk för fan!

Skrivet 26 aug 2009 13:25 Posa

Det är inte bara priserna som är avskräckande. Hur snabbt kommer du från Mellringe till Vivalla eller från Baronbackarna till Varberga.
Inför Ringlinjer, där bussar går i vardera riktningen.

Skrivet 26 aug 2009 13:27 Joel Rifkin

"30 kronor för en busstur i Örebro" - Skulle inte tro det.. undrar hur många som vill kasta dom pengarna i sjön för att åka trångt och kollektivt, bli smittad under influensa tider etc. Ta bilen :)

Skrivet 26 aug 2009 13:35 JEO

30 kronor med betalkort är ju inget att snacka om. Själva faktumet att man inför möjligheten att betala så är värt ett höjt pris. Det berör ändå bara dem som åker buss relativt sällan eller bara tillfälligtvis.

Däremot tycker jag att höjningen av även de andra betalalternativen låter i blodigaste laget. Exempelvis rabattkortets höjning från 10 till 16 kronor. Det är mycket för alla som åker ofta, vilket man får förmoda att det flesta som innehar ett rabattkort gör.

Man får verkligen hoppas att den nya linjesträckningen och den högre turtätheten blir så bra som tidigare aviserats. Om inte finns det en risk för att de högre priserna ger en väldigt dålig bismak åt förändringarna.

Skrivet 26 aug 2009 13:52 LillaVickevire

Vad är det för bil som kostar max 15 spänn om dagen? Det räcker ju bara till att få bilen tvättad tre gånger på en månad. Kostnaden för tex ett kamremsbyte kan man åka buss ett helt år för.

Skrivet 26 aug 2009 13:56 bjornsundin

Det är en kraftig höjning och det stämmer ju inte riktigt att den sker på grund av den utökade trafiken - som ju börjar först i vår. Sanningen är att den styrande högerkoalitionen i Örebro kommun inte har riktig kontroll på kostnaderna för busstrafiken. Därför har det nya busslinjenätet försenats till i vår och därför föreslås nu höjda taxor. Men frågan är inte lätt. Det är intressant att läsa inläggen ovan, men ni får gärna höra av er till oss Socialdemokrater om detta: hur ska Socialdemokraterna ställa sig när förslaget från kommunledningen behandlas? Och hur ska vi klara transporterna i framtiden? Skicka gärna mail (bjorn.sundin@orebro.se) eller skriv på www.vadtyckerdu.nu!
/Björn Sundin (s)

Skrivet 26 aug 2009 15:35 katja

Nu kommer fler ta bilen( de som har bil) i stället för att åka komunalt är det bra för miljön. då kommer bussbolaget att gå back o vara tvungna att lägga ner linjer el ta bort avgångar men det är kanske det de vill, det är ju de som blir drabbade utan vi resenärer. Jag hoppas bara swebuss beställt bussar med mer platser till barnvagnar o rullatorer o har trevligare förare men de vill väl inte ha oss barnfamiljer med på bussarna o att de tar hand o gör något om man klagar på någon förare det gör ju inte nuvarande företag.

Skrivet 26 aug 2009 15:56 Bratwurst

Nej ... det är på tok för dyrt redan nu ..

Men å andra sidan så blir det nog lönsamt att varje människa i kommunen tar sin egen bil istället ... synd på miljön bara.

Skrivet 26 aug 2009 16:51 Allsmäktig

I Sverige klappar vi oss stolt för bröstet och hävdar att vi är världsledande när det gäller miljötänk. Men när det gäller transport och färdmedel är vi klappruttna. Bilparken anses bland de äldsta i Europa, kollektivtrafiken är misshandlad och det tokdyra tåget ska vi inte ens prata om.

Kostnaden för kollektivtrafiken måste självklart täckas på något sätt men att höja biljettpriser är knappast rätt väg att gå för att få fler att resa kollektivt. Det är snarare så att färre kommer att välja bussen och intäkterna kommer att minska.

Kuriosa: i Milano kostar en biljett 3€ (ca 30:-) och då får du resa hur mycket du vill på tunnelbana, spårvagn och buss - under 24 timmar.

Skrivet 26 aug 2009 17:38 My

Då börjar jag och min sambo ta bilarna igen.

Skrivet 26 aug 2009 18:33 fyra nia

snart är billigare åka taxi!!!!!

Skrivet 26 aug 2009 19:56 Posa

För 1800:- kommer jag långt med min bil i motsats till bussen om jag skulle ta den.

Skrivet 26 aug 2009 21:29 marie_140

Jo - nog är det knepigt - med tanke på miljön?? För egen del kommer jag inte att nyttja bussen. Det blir total bojkott och jag tar till cykel eller apostlahästarna. Men det är inte alla som kan. Jag blir så frustrerad när man pratar hit och dit om miljön - men i slutänden är det pengar, pengar som styr och miljön kommer i skymundan. Alltid drabbar det de som inte har råd !!! Förklara - ni som kan ??? - för en som inte förstår ett dugg ...

Skrivet 26 aug 2009 22:52 Stinsen

Ja, men tänk så många nya fina hållplatser ni får i höst!

Skrivet 26 aug 2009 22:57 Grodan

Skulle vilja att maxpriset var 20 oavsett om man betalar via SMS eller betalkort. 16 kr med rabattkort är i högsta laget, men det får väl duga, man ska ju inte klaga jämt

Tyvärr så tror jag att många kommer välja bilen. En familj som åker till stan tjänar inte så mycket på att åka buss, framförallt om resan är över 3 timmar. Tror inte många åker buss till Marieberg (där man antagligen inte hinner åka inom 3 timmarsbiljetten). Två vuxna till Marieberg som betalar med betalkort = 120 kr, ska barnen med så blir det ännu dyrare.

Skrivet 27 aug 2009 00:27 Jonas1968

Om dom nu vill få fler att använda rabattkort i stället för att betala med Visa kort så varför höjer dom då rabattkortspriset procentuellt mest av alla priser? Sedan säger dom att det fortfarande är billigare än bilen men det är det ju inte alltid. Speciellt om man är några stycken i bilen. I allafall om man ser till marginalkostnaden för att ta bilen. För den som helt kan göra sig av md bilen och därmed slipper dom fasta kostnaderna faller saken naturligtvis i ett annat läge men de är ju inte alla som kan.
Sedan varför skall dom chockhöja redan 1 oktober när förbättringarna med det nya linjenätet först införs i april? Sedan skulle jag gärna vilja att dom presenterar det nya linjenätet så att man vet vilka förbättringar det handlar om. Det enda som finns är ett fler år gammalt förslag som finns på kommunens hemsida men det slutgiltiga beslutet kan ju vara ganska så urvattnat jämfört med detta relativt generösa förslag.

Skrivet 27 aug 2009 06:26 Yash

HUR TÄNKER NI EGENTLIGEN? Aldrig att man betalar 30kr till bussen!
Hur kan man ens tänka på att höja priset? 50% till och med.

Skrivet 27 aug 2009 09:59 Grodan

Ett räkneexempel. 2 vuxna som ska åka från Brickebackens centrum till IKEA och handla. Turlista söndagen den 30/8 2009 (vi känner ju inte till kommande turlista).

Avresa Brickebacken 11.26, Ankomst IKEA 12.18
Handla i 99 minuter
Returresa 13.57 Byte Järntorget 14.30, Ankomst Brickebacken 14.46

Denna resa hinner man inte inom 3 timmar (Biljettköp 11.26, byte järntorget 14.30). Med det nya prisförslaget och betalning med betalkort skulle det kosta 120 kr för två personer. Avståndet mellan Brickebacken och Marieberg är inte så lång så de som har tillgång till bil väljer antagligen bilen.

Skrivet 27 aug 2009 10:26 Nikki

Om det är nu så jobbigt för kommunen och länstrafiken att ha statsbussar p.g.a. rån m.m. Och sen att de nu vill höja priserna ta bort bussarna för alltid då !!! Låt folk få gå för de flesta betalar inte så höga priser om de inte behöver, man tar sin egen bil förstås.Till vem vill politikerna att bussarna ska vara till för ?? Åker de själva buss ?? Nej nej, de har hyrbilar och staten betalar för dem + deras parkeringsplats på jobbet.

Innehåll

Annat innehåll

Senaste nytt

”Det är alltid den lokala polisens sak att utreda” (Örebro)
Örebrofamiljens mamma dödad av maskerade män (Örebro)
Bilbrand i lada kunde släckas (Örebro)
Två örebroare häktade för människorov (Örebro)
Svenskar mer plikttrogna än amerikaner (Sverige)
Almbymordet överklagas (Örebro)
Marika och Annika vann plats på "tjejplan" (Örebro)
Mordförsök i Kopparberg (Ljusnarsberg)
Goda resultat för John Norlandersgymnasiets elever (Kumla)
De är världens rikaste (Världen)
Kurt får ingen hjälp (Kumla)
20 feriejobb i Hällefors (Hällefors)
Dockteater med vild bebis (Kumla)
Halkan orsakar längre vårdköer (Örebro)
Rusning efter gummistövlar (Länet)
Nora omorganiserar (Nora)
Vårsol i helgen (Länet)
Återbruket vill ha bidrag (Hällefors)
Full rulle på viltfodring (Hallsberg)
Superhelg värd miljoner (Nyheter)
Frövidagen inställd (Lindesberg)
Kyrkstall med många möjligheter (Askersund)
Operakontor ska öppna (Ljusnarsberg)
Svårt med boende för flyktingbarn (Lekeberg)
Teaterfestival på Sparbanksbörsen (Lekeberg)
Konsult tillsätts på grund av skolproblem (Kumla)
Nytt parti i Laxå (Laxå)
Örebro blir huvudstad (Örebro)
20-lappen kan bli mynt (Sverige)
Örebropolisen: "Vi är steget före" (Nyheter)
Spritsmugglare hade 2 790 liter sprit, vin och öl (Lindesberg)
Påskpyssel på biblioteket (Kumla)
Operakontor slår upp portarna i Kopparberg (Ljusnarsberg)
Inbrott hos Lidl (Kumla)
Ingen riskris till påsk (Kumla)
Ny ekonomichef utsedd (Laxå)
Bolag tar över skidspårning (Örebro)
Två månader för mordbrand i galleria (Örebro)
”Nästa gång kör jag på dig ordentligt” (Länet)
Nu rivs resterna av ishallen (Örebro)
Brobygge över ån ska klaffa i april (Örebro)
Teaterföreställning om Bergspredikan (Kumla)
Förskola på intraprenad? (Ljusnarsberg)
Katter övergavs utanför katthem (Hallsberg)
Bästa skolan i länet på fysik (Hallsberg)
Därför publicerar inte NA Lars Vilks bild (Sverige)
Säävs har koll på strömmen (Askersund)
Internationell mat frestar (Hällefors)
Hopp om butik i Vedevåg (Lindesberg)
16 vill bli ny skolchef (Lekeberg)
Hela listan Förminska listan

De senaste babyannonserna

De senaste grattisannonserna

Tipsa NA

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Annonsera på na.se Annonsera på na.se

Butiker, tjänster och företag.

Stadsliv

Fotograf: Pavel Koubek

Kontaktinformation

Tel: 019-15 50 00
kundcenter@na.se

Hit hör du av dig om du har
ett ärende eller en fråga
som du vill ha hjälp med.
NAkortet är ditt förmånskort och vår belöning till dig som väljer att prenumerera på NA med Bergslagsposten. Med kortet kan du varje vecka ta del av nya förmånliga erbjudanden och rabatter.
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Ansvarig utgivare: Ulf Johansson
Webbredaktionen: webb@na.se
Sportchef: Anders Uddling
Copyright © Nerikes Allehanda
All kopiering av texter, bilder och grafik
är enligt upphovsrätten förbjuden