Lista: Här har hyrorna ökat mest
De kommunala bostadshyrorna har ökat med 21,3 procent i Örebro län under 2000-talet. Allra mest i Hallsberg och minst i Askersund och Örebro.
Relaterat
Det är tidningen Hem & Hyra som har granskat hyreshöjningarna i landets 274 kommunala bostadsbolag under åren 2000-2009. Av granskningen framgår det att hyrorna har ökat med 20 procent i Sverige under den tidsperioden.
Om man exempelvis betalade 5 000 kronor för en lägenhet år 2 000 får man i dag betala cirka 6 000.
Tittar man på Örebro län är det Hallsberg som sticker ut. Där har hyrorna (Hallsbergs Bostadsstiftelse) ökat med nästan 28 procent under 2000-talet. Det gör att kommunen hamnar på en 15:e plats totalt i hela Sverige. I Örebro har Öbos hyror ökat med 17 procent under samma period – vilket gör att Örebro hamnar långt ner på listan, på 201:a plats av 274 kommunala bostadsbolag. Allra minst hyreshöjningar i länet har Askersundsbostäder haft med 16,3 procent.
Men trots att hyrorna i vissa fall har stuckit iväg ganska mycket är Hyresgästföreningens förhandlingschef Pär Svanberg nöjd med utvecklingen.
– Man ska ha i åtanke att det har varit en väldigt speciell situation på senare år med låg inflation. Sedan är det ju så att hyrans del av inkomsten har sjunkit. Det beror på hyresutvecklingen, men även på jobbskatteavdraget, säger han.
Största hyreshöjningar i Örebro län på 2000-talet:
1. Hallsbergs bostadsstiftelse 27,9 %
2. Degerforsbyggen 24,9 %
3. Hällefors Bostads 24,8 %
4. Ljusnarsbergs Fastighetsaktiebolag 22,7 %
5. Norabostäder 22,3 %
6. Lindesbergsbostäder 22,3 %
7. Laxåhem 21,7 %
8. Lekebergsbostäder 19,2 %
9. Kumla Bostäder 19,2 %
10. Hyresbostäder i Karlskoga 17,8 %
11. Örebrobostäder 17 %
12. Askersundsbostäder 16,3 %


4 m/s













































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 mar 2010 21:27 medelsvensson (Ej registrerad)
Hallbo borde skämmas...Stora vinster BORDE sänka hyran inte höja ..Man kan undra vart vinsterna går Ja inte till hyresgästerna eller underhåll av lägenheter iaf...bara en liten detalj..frys ses inte som standard utan läggs på 20 kronor varje månad,,,vi hade com hem men påtvingas annat bolag nu som är dyrare Sänk hyrorna!!
Skrivet 8 mar 2010 21:51 Gunnar Andersson (Ej registrerad)
Pålitliga sossekommuners bostadsbolag som leder hyreshöjarligan.
Skrivet 8 mar 2010 22:02 Intuitionisten (Ej registrerad)
Ska det fortgå så här i samma takt då kan man undra hur det kommer att sluta. Det är inte bara fastighetsbolagen som "karvar" på medborgarnas ben utan livsmedelsförsäljningen är inte så dåliga heller liksom eldistributörerna d.v.s. allt som har med "livets nödtorft" att göra. Inte undra på att så många blir sjuka. Man pallar inte för det negativa ekonomisk tryck som sakta blir värre och värre. Kan dessa "girigbukar" orsaka en smärre samhällskollaps? Är det inte dags att "våra politiker" går in och styr upp denna utveckling innan det är försent? Det är ju bara att titta på Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Irland, Island, Baltstaterna o.s.v. Vad är det som INTE säger att vi är på väg att hamna i samma situation? Allt verkar ju finnas på både svart och vitt! Dagligen! Är det inte dags att Vakna nu, svenska politiker och Medborgare?
Skrivet 8 mar 2010 22:34 Gugge22
Bara att rösta på pålitliga Mona, så får vi ännu mer Skatte & hyreshöjningar, hon behöver lite inkomster så att hon kan rädda världen och få hite lite nya röster för att behålla makten igen.
Hej Reinfeldt & Borg, det bästa som har hängt Sverige på länge, hoppas att folk vaknar upp någon gång i detta samhälle där alla måste tänka som man gjorde för 50 år sedan...
Skrivet 8 mar 2010 23:18 sunt förnuft (Ej registrerad)
En bekant till mig säger alltid följande ......
Hallsberg är en planta som Gud har glömt att vattna.
Verkar stämma ganska bra.
Skrivet 9 mar 2010 01:22 Svensson
Läste artikeln och era kommentarer och funderade en stund...
Vad har den genomsnittliga löneökningen varit senaste 10 åren? Kollade lite snabbt med SCB och hittade ett diagram ( http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____103539.aspx ) tittar man på detta diagrammet kan man se att lönerna på ett ungefär har ökat från 20k till nästan 27k i månaden i snitt 2000-2008, dvs en löneökning på 35%, på 8 år INTE 10.
Om då boendekostnaderna har ökat i snitt 21,3% på 10 år, så innebär ju detta att man nu har mer pengar över när hyran är betald....
Men visst vore det gott om jag också kunde få betala 100 kr månaden som säkert min lägenhet kostade för den första hyresgästen... vore även gott om oxfilen hade samma kilopris som potatis och bensinen vore gratis... men dessvärre är det ju inte bara DU som får löneök utan även vaktmästaren i ditt hyreshus och personalen på ica.
Skrivet 9 mar 2010 16:41 Lantis (Ej registrerad)
Hyreshöjningar i procent är en sak - höjningar i kronor en annan. Utångshyran spelar stor roll.
Tänk er att lägenheten i Byn kostar 2000:- och motsvarande i Stan 4000:-.
Om hyran i Byn höjs med 50 %, blir den nya hyran 3000:-, en ökning med 1000:-. Hyran i Stan höjs med 40% och blir 5600:-, ökar 1600:-
Effekten blir liknande även med mer realistiska siffror, så procenten säger inte allt.
Skrivet 9 mar 2010 17:09 Kokkaburra
"Hyresgästföreningens förhandlingschef Pär Svanberg nöjd med utvecklingen [...] Sedan är det ju så att hyrans del av inkomsten har sjunkit. Det beror på hyresutvecklingen, men även på jobbskatteavdraget, säger han."
Hur många pensionärer bor i hyresrätt? Pensionärer har inte jobbskatteavdrag, Svanberg! Eller företräder inte Hyresgästföreningen pensionärerna...?!
Skrivet 9 mar 2010 21:03 Svensson
Lantis
(Ej registrerad) skrev: Hyreshöjningar i procent är en sak - höjningar i kronor en annan. Utångshyran spelar stor roll.
Tänk er att lägenheten i Byn kostar 2000:- och motsvarande i Stan 4000:-.
Om hyran i Byn höjs med 50 %, blir den nya hyran 3000:-, en ökning med 1000:-. Hyran i Stan höjs med 40% och blir 5600:-, ökar 1600:-
Effekten blir liknande även med mer realistiska siffror, så procenten säger inte allt.
Men snälla, så personen i byn har inte lön efter samma avtal som personen i stan? (ja jag vet att i vissa löneavtal så tjänar dom som bor i sthlm o gbg några % mer)
Men visst du har rätt... det kommunal bostadsbolaget har ju mycket lägre kostnader för fastigheten som ligger på landet, ja menar bygger man ett hus på landet behöver man ju bara betala halva materialkostnaden och uppvärmningen blir ju gratis när det ligger på landet...
Och hur du än räknar så är det alltid % du ska räkna! räkna inte på hur många kronor det höjs, räkna istället på hur många % av din lön du har kvar när hyran är betald.
Skrivet 9 mar 2010 21:06 Svensson
Kokkaburra skrev: "Hyresgästföreningens förhandlingschef Pär Svanberg nöjd med utvecklingen [...] Sedan är det ju så att hyrans del av inkomsten har sjunkit. Det beror på hyresutvecklingen, men även på jobbskatteavdraget, säger han."
Hur många pensionärer bor i hyresrätt? Pensionärer har inte jobbskatteavdrag, Svanberg! Eller företräder inte Hyresgästföreningen pensionärerna...?!
klart som fan dom inte har jobbskatteavdrag, dom jobbar ju inte? men jag håller med dig, vi ger alla pensionärer, som inte sett till att pensionsspara eller jobba tills 65, 20000 i månaden efter skatt? eller vänta... dom måste ju kunna ha en lägenhet i spanien också... säg 25 då? förstår itne när folk ska sluta gnälla... mitt tips är att dom provar på att flytta från sverige några år så kommer dom plötsligt inse att våra hyror ligger ca 30-40% under våra grannländers....
Skrivet 10 mar 2010 10:40 Karina (Ej registrerad)
Lantis
(Ej registrerad) skrev: Hyreshöjningar i procent är en sak - höjningar i kronor en annan. Utångshyran spelar stor roll.
Tänk er att lägenheten i Byn kostar 2000:- och motsvarande i Stan 4000:-.
Om hyran i Byn höjs med 50 %, blir den nya hyran 3000:-, en ökning med 1000:-. Hyran i Stan höjs med 40% och blir 5600:-, ökar 1600:-
Effekten blir liknande även med mer realistiska siffror, så procenten säger inte allt.
Det är ju inte så att det är dubbelt så dyrt hyra i stan ! Eller kostar hälften så mycket att hyra utanför stan.
I alla fall inte om man bor hos ÖBO! Jag har samma hyra som en hyresgäst i stan som har en likvärdig lägenhet med samma yta, standard och byggår. Enda skillnaden är nog att vi utanför stan har lite sämre service
Skrivet 10 mar 2010 12:35 Lillan (Ej registrerad)
Hallsbergs kommun och Hallbo erbjuder ett bra boende. Man har satsat mycket på hyresgästerna. Klart att det kostar. Sedan är det ju fritt att köpa eget om man inte vill ha hela bekvämligheten som det innebär att hyra.
Skrivet 11 mar 2010 10:30 arg bångbroit (Ej registrerad)
jag bor hos ljusnarsbergs fastighet AB och bor i bångbro en liten by utanbor störren byn kopparberg och komem ri höst få betala runt 5200 för en trea!!!! i BÅNGBRO!! vi ha rinte råd då jag bara har aktivitetsstöd på 5000:- i månaden så vart ska man ta vägen? vad ska man gö? fan man kan ju få en lägenhet i örebro för samma pris å samma storlek ju e de verkligen så de ska vara. då e kvarteret här inte ens speciellt bra längre då de blivit migrationsanläggning. med bråk tjaffs å krångel i tvättstugor å endel e elaka mot andras djur. tvättstugan i övrigt består endast av EN 4kilos maskin some möglig inuti å golvet flagar våran uteplats behöver renoveras då all staket e rutten å luktar kattpiss . sandlådan e igenväxt å gräsmattan klipps inte då de kostar för mycket. men ändå höjs hyran?!?!