Därför ser tidningen annorlunda ut i dag
Många läsare känner inte igen sig när de slår upp de första sidorna av Nerikes Allehanda i dag.
Det är meningen.
Relaterat
Vi har gjort fyra sidor som ska visa hur journalistiken kan fungera i diktaturer eller andra länder där den styrande makten bestämmer vad som ska stå – och inte stå – i tidningen.
Artiklarna kan verka helt osannolika – men de är tyvärr en verklighet för många tidningsläsare i världen.
Om du har synpunkter på dessa sidor i dagens tidning får du gärna höra av dig till oss.


2 m/s














































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 5 mar 2010 09:24 Totte (Ej registrerad)
Tycker inte det skiljer sig så mycket från hur det har sett ut i NA sedan maktskiftet i Örebro 2006.
Skrivet 5 mar 2010 10:05 medborgare (Ej registrerad)
Det visar också att det är "farligt" med endast en dagstidning i Örebro.
Det är hög tid för alternativa dagstidningar i Örebro.
Skrivet 5 mar 2010 10:17 Marika
Instämmer med föregående talare, Totte.
Skrivet 5 mar 2010 10:18 George Orwell (Ej registrerad)
Tja, vem vet? Det där kan ju faktiskt bli en skrämmande framtidsversion om vi inte ser upp! Men nog borde väl NA ha ett bättre och lite roligare upplägg för att försvara yttrande friheten, tycker jag...
Skrivet 5 mar 2010 10:21 snubben (Ej registrerad)
Håller med föregående talare. Att göra reportage från styrande politikers kalas kan ju inte räknas som god journalistisk etik utan snarare ett som ett symptom på illa dold idoldyrkan?
Skrivet 5 mar 2010 10:24 Melvin (Ej registrerad)
Jag mådde illa, ett förtidigt aprilskämt, starkt påminnande om Hitlertiden.
En starkt reaktion, men också fundering på; varför just Werne och Örebro och inte vår landshövdning och länet?
Och varför så självsäkra på att svensk press alltid är fri? Även i Sverige styrs diskussionen av de som har de ekomoniska musklerna och makten.
Skrivet 5 mar 2010 10:42 Kicki (Ej registrerad)
Jag var tvungen att tänka efter om det var 1: april......
Förstod inte vad som hänt med nerikes Allehanda idag.
Skrivet 5 mar 2010 10:46 Anna-Lisa (Ej registrerad)
När jag läste fredagens tidning, blev jag förvånad. Sedan såg jag med små bokstäver "detta är ett skämt". Konstigt av NA beskriva yttrandefriheten med ett skämt. Inför stundande val kan man ju inte vara säker på när det är information om politiken. När är det allvarligt menat och när är det skämtlynnet som slår till?
Skrivet 5 mar 2010 10:47 Sofia
Syftet är onekligen gott även om jag tror att detta kommer spä på Staffan Wermes tro på sin egen storhet och oumbärlighet ytterligare...
Skrivet 5 mar 2010 10:59 läsare (Ej registrerad)
De bilderna och räkningen som på NA som nu uppgår till 1000:- gör att jag avstår min prenumeration.
Skrivet 5 mar 2010 11:04 Manne (Ej registrerad)
Detta är inte annat än reklam att sälja in sitt eget skit.
Varför påstår dom att det är någon tryckfrihetsdag när den inföll i augusti år 2008?
Skrivet 5 mar 2010 11:08 matte (Ej registrerad)
Liberal tidning för ett liberalt parti,opatiskt!!skandal!!
Skrivet 5 mar 2010 11:11 Jeremias Gyllenlöök (Ej registrerad)
Bra sätt att belysa problemet med vänsterpolitik, men reportaget borde gjorts om Murad Artin eller någon annan vänsterpartist som har som vision att avskaffa kapitalismen och införa ett totalitärt styre. Det vore ännu intressantare om NA gjorde en genomlysning av mediernas makt inför valet och då i synnerhet debatterna på SVT som styrs av vänsteranhängare som är illa dolt subjektiva. Det verkar ju som att medierna unisont bestämt sig för att Mona ska ta över styret efter valet i höst, tyvärr för oss som är närande och inte tärande i samhället.
Skrivet 5 mar 2010 11:15 Marianne (Ej registrerad)
Trodde att det var ett aprilskämt som kommit in för tidigt.
Ni borde ha förklarat på annan plats i tidningen vad det handlar om.
Skrivet 5 mar 2010 11:19 sajjco
Trots NA:s förklaring om "hur det ser ut i diktaturer" fick jag imorse en så jädrans sur eftersmak hur man kan välja Staffan Werme som omslagspojke. Det är inget annat än att höja upp karln nu inför stundande val,,kan inte tyda detta på något annat sätt,VAD ÄN na påstår.
Skrivet 5 mar 2010 12:07 T.K (Ej registrerad)
Den enda som kan ta detta på allvar är Herr Werme själv.
Skrivet 5 mar 2010 12:18 Upprörd (Ej registrerad)
Om det här är journalistik så finns det stora brister i utbildningen. Det var det absolut sämsta jag läst. Vår store ledare? Varifrån har ni fått detta? Han beskrivs som Gud. Om ni fortsätter på den inslagna vägen så kommer ni att få en mindre preumerant. Bedrövligt. NI BORDE BE LÄSARNA OM URSÄKT
Skrivet 5 mar 2010 12:26 Trött läsare (Ej registrerad)
NA:s problem är ju inte bara att de är devota, utan att de är trötta. Jätte jättetrötta. Man blir aldrig arg, lessen eller upprymd av tidningens journalistik, möjligen av reportagen emellanåt, men aldrig av ranskningar och avslöjanden. Aldrig! Till och med den här insatsen var trött och utifrån syftet extremt förutsägbar.
Gammelmedia i Örebro suger.
Skrivet 5 mar 2010 12:46 anna (Ej registrerad)
Håller med Totte, ser vällan ut som vanligt ungefär
Skrivet 5 mar 2010 12:47 lonja (Ej registrerad)
Ruskigt bra och trovärdigt, påminde om diktaturtiden i kommunistiska Tjeckoslovakien där jag växt upp!
Skrivet 5 mar 2010 13:29 Samuel (Ej registrerad)
Att närkingar ska ha så svårt att förstå ironi.... Jag tycker att det är ett bra initiativ av NA att påminna oss om att tryckfrihet och demokrati inte är någon självklarhet utan något som vi alltid måste kämpa för. Vi ska också tänka på alla de länder där sådana tidningssidor inte är ett skämt utan djupaste allvar.
Skrivet 5 mar 2010 13:35 syster ellen (Ej registrerad)
Har Werme blivit nå'n slags gud, eller...?
Har jag missat nå't???
F övr tycker jag tidningen håller samma nivå som tidigare, dvs knappt G
Skrivet 5 mar 2010 14:03 Antimobbaren (Ej registrerad)
Det här högertjatet om Nordkorea känns inte relevant. Tänk detta lilla fattiga land med världens starkaste militärmakt hotande vid gränsen. Jag tycker att man alltid ska ta parti för de små och svaga mot de stora hotande. Mobbning är vad det är. Tanklöst, NA!
Skrivet 5 mar 2010 14:22 Lynx (Ej registrerad)
Det här uppfattar jag inte som ett skämt utan det beskriver hur det är med NA i verkligheten. Yttrandefriheten finns inte i NA.Att Werme är en skrytmåns är väl ingen hemlighet. Men varför ska NA driva med honom på det här viset ? ? ?
Skrivet 5 mar 2010 14:24 Trött på Werme (Ej registrerad)
Rudbeckseleverna protesterar, ÖBO:s hyresgäster protesterar, allt på samma dag! Inte undra på att NA måste dra sitt strå till stacken för att "rädda den store ledaren!" - Nej, hade jag inte bestämt mig tidigare så har jag det nu! Det måste bli maktskifte i både Örebro och Sverige!!!
Skrivet 5 mar 2010 14:24 Hugo05
Vilket dåligt skämt. Kan väl bara vara Staffan som tycker det är kul?!
Skrivet 5 mar 2010 14:34 SH (Ej registrerad)
Utmärkt Allehanda! Skribenten med erfarenhet från Tjeckoslovakien visar detta. De övervägande negativa kommentarerna visar dock snarast hur omedvetna läsarna är. Tyvärr blir det nog en black om foten för Staffan.
Skrivet 5 mar 2010 14:49 F.d. medlem (Ej registrerad)
Så här har det varit i SD:s Örebro-distrikt de senaste åren.
Skrivet 5 mar 2010 14:55 Osmakligt! Uppenbar risk för missförstånd.. (Ej registrerad)
Osmakligt att välja en politiker för detta ändamål som existerar, det hade varit bättre om det varit ett skämt rakt igenom isf som inte kunde missuppfattas som det görs nu..
Undrar vad han själv tycker om ert "skämt" är han tillfrågad??
Det måste ju vara så att även Staffan har ett privatliv och inte förtjänar en sådan porträttering som ni gett honom. Nu retar ni ju upp folk mot honom som man kan se i kommentarerna.
Jag är INTE liberal men för mig hade det inte spelat någon roll vem ni hittar på detta om bara det görs på ett proffesionellt sätt och inte som nu med någon som folk kan lägga skulden på för ert tilltag..
Skrivet 5 mar 2010 14:56 Plastpall (Ej registrerad)
Upprörd
(Ej registrerad) skrev: Om det här är journalistik så finns det stora brister i utbildningen. Det var det absolut sämsta jag läst. Vår store ledare? Varifrån har ni fått detta? Han beskrivs som Gud. Om ni fortsätter på den inslagna vägen så kommer ni att få en mindre preumerant. Bedrövligt. NI BORDE BE LÄSARNA OM URSÄKT
Är du dum eller? Vår store ledare skrevs för att det står så i t.ex. Nordkoreas tidningar. han beskrivs som en gud för att allt handlade om just detta falsk information till folket, för att vi ska tro att han är en slags gud! Jag tyckte själv att det var väldigt bra av NA och göra detta blev lite förvånad innan jag fattade att det var ett skämt men men. Men att det står så här är ju vanligt i diktator länder och att NA påminde oss om att vi har det väldigt bra :)
Skrivet 5 mar 2010 15:05 brainonfire (Ej registrerad)
Inget är givet. Personligen tyckte jag det var ett 'roligt' grepp att belysa något som vi svenskar (ketchup på bordet generationen) glömt bort. Nämligen att demokrati inte är en evig gåva utan något som 'erövrats' av tidigare generationer. Full rösträtt i Sverige firar 100 år 2021.
Sen är det ju roligt att höra 'folkets' reaktion - upprörd bra och likgiltig mindre bra [Das ist das Geburt haus vom Fuhrer].
Men de ska ni inte lyssna på NA folk. Ni sköter er.
Skrivet 5 mar 2010 15:19 Ia (Ej registrerad)
Jag förstod direkt att det inte var på riktig, eftersom tryckfriheten uppmärksammas idag på conventum.
Skrivet 5 mar 2010 15:30 Birk (Ej registrerad)
Utmärkt Ulf - Tack. Tidigare kommentarer säger mer om dem.
Satte först teet i vrångstrupen - sedan log jag glatt.
En mycket nyttig tankeställare i vår ankdamm.
Skrivet 5 mar 2010 15:34 P (Ej registrerad)
Tycker att NA ska vara mer tydliga med att dessa första sidor är påhittade. På äldreboendet idag var frågorna många..
Skrivet 5 mar 2010 15:48 F (Ej registrerad)
Makalöst dåligt utfört exempel. Hur många är det som är insatta i vad Werme gör och hur många vet faktiskt vem han är ens? Om någonting så borde man tagit Fredrik Reinfeldt men det är fortfarande helt poänglöst att försöka göra en jämförelse med svenska politiker som är demokratiskt valda.
Det här är vad många skulle kalla västerländsk propaganda. Man utgår från att befolkningen är så naiv och obildad i "odemokratiska länder" att de utan något ifrågasättande accepterar hyllandet av någon person som är jämförbar med "ledaren" Werde. Nordkorea har varit instängt så länge att deras ledares status inte är i närheten jämförbar med någon västerländsk ledares. Resultatet av detta projekt blir då att man sätter en idiotstämpel på hela befolkningen när det är i förtryckta länder som oftast de största tänkarna finns.
Denna artikel funger som tillväxthormon till de otroligt höga hästar vi i väst redan sitter på.
Skrivet 5 mar 2010 16:44 F (Ej registrerad)
Men vaf** man får ju lite humor! Tummen upp!
Skrivet 5 mar 2010 16:45 Rikard (Ej registrerad)
Klockrent :)
Skrivet 5 mar 2010 17:34 Anders Falk (Ej registrerad)
Morgonteet fick vänta. Här var det ett nytt grepp redan på morgonkvisten.
NA har tagit ett rejält grepp på något som faktiskt är verkligheten för många av oss människor både runt stugknuten men framför allt i världens diktarurer.
Alla mäniskor oavsett bakgrund och syn på livet har rätt till sin egen identitet. Alla har ett lika värde. Alla människor har rätt att uttrycka sin åsikt. Det är vi som lyssnar som skall gilla eller förakta.
Skrivet 5 mar 2010 17:53 chester
Farlig väg att gå. Många som är politiskt mindre bevandrade kan ju tro att NA menar allvar. Men det kanske var en av biavsikterna. Behovet av en lite mer borgarkritisk tidning är skriande i den här regionen.
Skrivet 5 mar 2010 19:27 Sterner (Ej registrerad)
skitkul initiativ! och detta är inte alls ett sätt att nedvärdera människor i odemokratiska länder, utan ett sätt att belysa problemet med att tryckfrihet inte alls är en självklarhet. Pinsamt att folk inte fattar att det inte är meningen att artikeln ska tolkas bokstavligt. Och det spelar väl ingen roll vilken gubbe som är på framsidan. Det e ju principen NA vill få fram!
Skrivet 5 mar 2010 19:59 Herr H.P Andersson (Ej registrerad)
Trams!
Hela upplägget kan liknas vid att skjuta straff mot öppet mål och missa med en meter i höjdled.
Låt oss slippa dylikt trams i fortsättningen och lägg resurserna på att rapportera lokala händelser istället - det är det jag förväntar mig av det ohemula prenummerationspriset!
Skrivet 5 mar 2010 20:00 Självskytarna hos NA (Ej registrerad)
SÅ SÅG DET UT I ÖREBRO FÖR 200 ÅR SEDAN!
Inte att undra på att maktorganen hyllar det årtalet 1810!
Skrivet 5 mar 2010 20:20 Håkan (Ej registrerad)
Ok, visst är det skillnad mot vanligt, men när det är skrivet så som i exemplet är det lätt genomskådbart för läsaren. Den inlindade borgerliga propagandan som dagligen förs fram i NA är visserligen inte lika uppenbar, men ack så mycket effektivare.
Skrivet 5 mar 2010 20:20 ozric
Det fria ordet är ett skämt. Demokratin, som sådan, är ett skämt.
Vi är alla övertygade om att det system vi befinner oss i är det suveräna. Allt medan den lilla sfär individen lever i blir mindre och mindre.
Vi blir förslavade inför våra egna ögon - och det sorgligaste av allt är att vi kan motivera det för oss själva. DET är i sanning, demokrati.
Skrivet 5 mar 2010 20:46 Måttligt intresserad (Ej registrerad)
Träffsäker självsatir!
Skrivet 5 mar 2010 21:05 urzi (Ej registrerad)
Mycket bra NA! Helt rätt tänkt! Synd bara att era "läsare" inte läser vad som står. Att döma av ovanstående inlägg. Vissa kanske behöver läsa dessa sidor två gånger, men sen fattar vi ju allihopa vad syftet med dessa sidor är. Glasklart och odiskutabelt i både upplägg och info-text. Alla ni som bespottade denna idé ombedes skärpa er och tänka ett varv extra innan ni går ut och kritiserar i media. NA´s redaktion är ytterst kompetenta i denna fråga anser jag. Tack!
Skrivet 5 mar 2010 22:19 Arne E (Ej registrerad)
Nej då Na och urzi + någon mer, detta är alls inte glasklart och odiskutabelt utan bara patetisk smörja. Na är inte för någon fri yttrandefrihet för alla utan är en partisk maktspelare som äger tryckfriheten och väljer ut vad de vill och redigerar tidningen för sin egen linje. Tidningen vill binda upp så många prenummeranter som möjligt och bereda dem som mogen massa för så många betalande annonsörer/exploatörer som möjligt. Testa att utveckla det och märk väl sedan den ev. yttrandefriheten, den har kort livslängd i tidningen den, den skulle kunna hota avkastningen. Så patetisk är den yttrandefriheten. Lika omöjlig att kritisera som herr Werme själv i valtider.
Skrivet 5 mar 2010 22:21 Hogan (Ej registrerad)
Ironi är alltid svårt. Det finns alltid människor som inte förstår. För egen del tyckte jag att det var roligt och intressant stilgrepp med att ha Werme som "Vår stora ledare".
Sedan blir ju ironin i det hela ännu större när man läser kommentarerna här under artiklarna. Vissa tror tydligen att artiklarna är på riktigt. Stor humor!!!
Skrivet 5 mar 2010 22:36 lonja (Ej registrerad)
Kontentan: du som inte upplev diktatur tar för lätt på demokrati. Länge leve demokrati, tryckfrighet och uttrckyckslagen! Och det är inte bara ord, utan varje åsikt räknas! Tack för det, kram!
Skrivet 5 mar 2010 23:23 Victor (Ej registrerad)
När man läser igenom kommentarerna här så känner man sig som en riktig profet och allvetare. Att det finns så dumma människor som inte förstår den här lilla "bilagan" är skrämmande.
Riktigt kul med det här!! Hejja NA!