"Att plåga och döda
individer är inte okej"
Relaterat
I dag börjar årets älgjakt. Rickard Axdorff företräder Svenska jägareförbundet. På dagens NA Debatt framhåller han vikten av älgjakten som viltvårdande och köttet som det mest ekologiska man kan få tag i. Älgjakten bidrar till betydligt mindre lidande än exempelvis trafiken, menar han också.
Alexandra Leijonhufvud är förbundsordförande för Djurens rätt. Hon ser älgjakten som ett krig där människor attackerar försvarslösa djur. Naturens fridfullhet förvandlas under några dagar till en arena för dödande, skriver hon på NA Debatt.
Alexandra Leijonhufvud chattade mellan 09.30 och 10.10.
Rickard Axdorff chattar mellan 10.15 och 11.00.


4 m/s
























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 12 okt 2009 09:32 Bratwurst
Den här debatten är alltid lika rolig... ingen sida förstår det minsta om hur naturen fungerar och ska ha sin åsikt igenom oavsett konsekvenser det får för natur, skog, markägare och samhälle...
Ta tex om älgjakten skulle sluta helt... älgarna ökar explosionsartat i antal eftersom det inte finns så vidare värst många rovdjur som kan hålla dem i schack.. leder till enorm förstörelse i skogen, stor ökning av viltolyckor och en massiv ökning av de rovdjur som kan ta en älg förutsatt att inte människan lägger sig i.
Är då rovdjursstammen för svag, så den inte kan hålla älgarna i schack så är naturens lösning att svälta ihjäl mängder av djur för att resurserna ska räcka.. så det naturvänliga och djurvänliga alternativet blir i förlängningen idag, just det, massdöd och förruttnelse.
Så vem är djurvännen i debatten egentligen?
Skrivet 12 okt 2009 09:55 skogsmullan
Älgbeståndet minskar ju hela tiden och då skylls det på rovdjuren.
Det verkar som om en flertaggad trofe på väggen är viktigare än att spara de fina avelstjurarna för framtiden.
Skogsbolagen hjälper ju också till att hetsa jägarna till att jaga.
Det står inte på ,snart är älgen utrotad i Sverige också .
När skall jägarna få ett högre medvetande och inse att jakten kan inte fortsätta som den gör nu.
Undrar hur många älgar som blir skadeskjutna i år??????
Skrivet 12 okt 2009 10:29 Espignole
Tänk om jägarkåren var lika nitisk med jakt på vildsvin som på älg! I stället ägnar sig markägare och jägare åt utfodring av svineländet på bekostnad av trafikolyckor, skador på mark och grödor. Det är skillnadpå viltvård och viltvård. Naturvårdsanvariga myndigheter bryr sig inte. Det gäller att hålla sig väl med bössbärarna, eller....?
Skrivet 12 okt 2009 10:42 Skogens Konung
Det skadeskjuts ca: 5000 älgar varje år under älgjakten.
(Står att läsa på svenska jägarförbundets hemsida)
Dessa går en plågsam och i många fall en utdragen död till mötes.
Ställs det inga som helst krav på en jägares skjutskicklighet, innan
man kan gå ut i skogen med vapen?
Varje år skjuts det dessutom ihjäl ett antal kor, hästar och människor
under älgjakten.
Skrivet 12 okt 2009 12:39 Jeremias Gyllenlöök
En jägare som tycker att drunkning tillhör naturlig död och en djurrättstaliban som saknar kontakt med verkligheten... Jag har aldrig läst så mycket skit på en och samma gång. Självklart måste älgstammen hållas i trim men problemet är ju att de som ska göra det, jägarna, inte är det minsta intresserade av viltvård utan bara av själva dödandet. Jag tror att de flesta vill kunna köra bil utan att krocka med en älg, men samtidigt vill man att de som jagar ska göra det på det bästa sättet för djuret och inte skjuta från höften bara för att man ser en älg. Det måste ju anses vara en stor jävla skandal att 5000 jägare inte kan träffa sitt byte så att det dör.
Skrivet 12 okt 2009 12:52 Saisa
Jag håller med Bratwurst, denna debatt är alltid lika rolig och intressant. Ni som tycker det är djurplågeri kanske ska läsa på lite ang just plågeriet. Jämföra dom siffrorna med hur många djur som varje dag plågas i industrin. Jag anser att bara att vara instängd i ett bås eller liknande är lite snett. Och det köttet väljer folk att köpa i affärerna till ett ganska högt pris.
Man har ingen aning om vad de djuren fått i sig eller om dom ens haft torrt att stå på för att sen fraktas långt och trångt i en lastbil till ett slakteri där vissa också står instängda och väldigt trångt.
Nej tacka vet jag älgkött!! Helt ekologiskt och mkt bättre kvalitet än det man hittat i butikerna idag som dessutom ofta är fyllt med vatten för att öka kilopriset.
Jag håller med om att det är skam på torra land över de jägare som skadeskjuter pga okunskap eller vårdslöshet. Men jag är iaf glad att jag har en man som jagar älg med hela sitt hjärta så jag slipper äta detta vidriga kött från butik.
Skrivet 12 okt 2009 13:12 Saisa
Espignole skrev: Tänk om jägarkåren var lika nitisk med jakt på vildsvin som på älg! I stället ägnar sig markägare och jägare åt utfodring av svineländet på bekostnad av trafikolyckor, skador på mark och grödor. Det är skillnadpå viltvård och viltvård. Naturvårdsanvariga myndigheter bryr sig inte. Det gäller att hålla sig väl med bössbärarna, eller....?
Jo men nu är det ju så att man jagar ju vildsvin på det viset, just genom att åtla fram dom. Likaså med räv.
Skrivet 12 okt 2009 13:16 Saisa
Jeremias Gyllenlöök skrev: En jägare som tycker att drunkning tillhör naturlig död och en djurrättstaliban som saknar kontakt med verkligheten... Jag har aldrig läst så mycket skit på en och samma gång. Självklart måste älgstammen hållas i trim men problemet är ju att de som ska göra det, jägarna, inte är det minsta intresserade av viltvård utan bara av själva dödandet. Jag tror att de flesta vill kunna köra bil utan att krocka med en älg, men samtidigt vill man att de som jagar ska göra det på det bästa sättet för djuret och inte skjuta från höften bara för att man ser en älg. Det måste ju anses vara en stor jävla skandal att 5000 jägare inte kan träffa sitt byte så att det dör.
Man kan ju inte dra alla jägare över en kam. Det finns faktiskt jägare som jagar med hjärnan och förnuftet. Man kan ju undra hur många pass du och alla andra som är arga på jakten suttit på??
Skrivet 12 okt 2009 13:52 Jeremias Gyllenlöök
Till Saisa: Jag har inte suttit på några pass, jag har blivit lite blödig med åren och skulle inte kunna tänka mig att skjuta ett djur. Som du kan utläsa av mitt inlägg så är jag inte emot älgjakten utan inställningen. Om din man nu jagar för viltvården och inte för själva dödandet kan jag ju inte veta men om du frågar honom om han kan tänka sig att ta ledigt en vecka från jobbet och vårda vilt utan att få skjuta ett djur eller få med sig köttet hem så har du nog svaret där. De som inte vill det jagar för dödandet och inte för att begränsa älgstammens utbredning.
Skrivet 12 okt 2009 13:56 classa
Tycker som de flesta att man inte kan dra alla över en kam. Dock är det nog så att de flesta har jakten som ett slags "viagra". Utan att skjuta på älgen får dom aldrig stånd. Det är som en psykos, fast själva kallar dom det för viltvård.
Skrivet 12 okt 2009 14:15 Pål
Till Skogens Konung; du glömde ta med alla hundar som skjuts ihjäl i skogarna varje år. Har ett antal jägare i bekantskapskretsen och allmänt gäller att det är bättre att skjuta en gång för mycket än en gång för lite. Jägare är tyvärr ett speciellt klientel som åker gräddfil i samhället.