”När jag är bunden
är jag helt hjälplös”
Relaterat
– När jag är bunden är jag helt hjälplös. Det är en skön känsla att ge sig hän och lita helt och hållet på honom. Jag tar bara emot hans kärlek och det är en så mycket starkare känsla när man är bunden, säger hustrun Marie.
Paret har sysslat med BDSM i snart tio år. Det började som ett sexuellt experiment hemma i sängkammaren med att han band fast hennes händer.
– Så en dag tänker man att det måste finnas något mer. Till slut kom vi till ett vägval; antingen förblir det ett experiment eller så väljer vi att lära oss mer. Vi valde att lära oss mer, säger Peter.
Bestämmer dygnet runt
Numera lever de i något som i BDSM-kretsar kallas ett 24/7-förhållande. Det betyder att Peter är den dominanta parten varje dag, hela tiden. Det kan vara på sin plats att understryka att inte alla BDSM-aktiva lever på det viset. Andra par kan umgås helt jämställt och bara leva ut sin läggning vid vissa tillfällen.
– BDSM är ett väldigt vitt begrepp och vi kan bara säga hur vi gör. Men vi lever ett supernormalt liv och båda jobbar. Skillnaden är att jag har rätten till en viss maktförskjutning och den rätten har jag jämt, säger Peter.
Ordet maktförskjutning förklarar han med att han i varje ögonblick har rätten att bestämma över sin fru. Marie försöker förklara:
– Det är inte som att jag inte får se vad jag vill på teve eller så. Men han kan be mig ta på vissa kläder och då gör jag det, och på kvällen kanske han vill binda mig och då gör vi det, säger Marie.
Så fungerar The Mansion
Båda understryker att det hela naturligtvis är frivilligt. På frågan om hon aldrig tröttnar och själv vill vara den som bestämmer svarar hon nej.
– En del gör ju så att de byter roller. Men jag känner inget behov av det.
För snart två år sedan var de för första gången med på en BDSM-fest tillsammans med andra människor. Det var på The Mansion i Åsbro, där en fest lockar allt från 20 till 100 gäster. Det börjar i regel med en middag.
– Vi äter, pratar och har trevligt. Efter maten kanske något eller några par vill göra något och då går de iväg och gör det. säger Peter.
Till förfogande står då ett antal specialinredda rum (kallas dungeons eller fängelsehålor). En del gäster har sex medan andra nöjer sig med att exempelvis binda, piska eller knyta fast sin partner på kors. Inte sällan medan andra besökare tittar på.
– Om vi går iväg kan det komma andra och se på när jag binder henne, och det är okej. Det ger en boost att visa upp sig, säger Peter som understryker att det inte förekommer gruppsex på klubben.
Handlar inte bara om sex
För Peter och Marie handlar BDSM i första hand om att lära känna varandra. Inte om sex. – Det är inte alltid vi har sex när han binder mig. Visst, många gånger leder det till det, men det är inte det som är grejen. Det kan vara otroligt intimt och avslappnande utan sex. Det är kärlek på riktigt, säger Marie.
Båda säger att det är tråkigt med den misstänksamhet mot BDSM som de ibland möter. Det är också anledningen till att de vill vara anonyma. De berättar inte ens för sina vänner vad de sysslar med.
– En del kan ha så trångsynta bilder av det. Men folk skulle bli förvånade om de visste vilka vanliga, högutbildade människor som håller på med det, säger Peter.
Fotnot: Peter och Marie heter egentligen något annat.


4 m/s
























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 31 jul 2009 08:39 Stig Lövborg
När man läser texten så är båda uppenbarligen med på allt. Då har jag inga som helst negativa funderingar. På bilden är ju också bindningen mycket konstfull.
Skrivet 31 jul 2009 08:43 J0J0
Vettigt, sansat och informativt. Så här kunde det sett ut från början så hade alla parter sluppit en massa energidränage, upprörda känslor och påhopp.
S Lindström på aftonbladet sa en gång att "Dagens journalistik är att skilja agnarna från vetet - och publicera agnarna." Man behöver inte självmant hoppa i den gropen och en professionellt skriven artikel ger så mycket mer till läsaren. Det skiljer en bra tidning från en sensationsblaska.
Skrivet 31 jul 2009 09:21 Pomperipossa
Nu tycker jag Allehandan har tagit vatten över huvudet!Har ni mer konstigheter att skriva om?Det är väl inget gulligt i detta!Slaveriet har vi avskaffat för länge sedan.
Skrivet 31 jul 2009 09:49 Gladstone
Helt rätt. Är bägge med på det så är det okey. Låt människan vara fri.....eller nåt:-)
Skrivet 31 jul 2009 10:16 JaJa
Om ett par tycker om att visa sig är det helt upp till dem, men de som bor runtomkring borde åtminstone få valmöjligheten att se. Och ja, självklart kan föräldrar hålla sig borta från herrgården, men i ärlighetens namn, vi vet ju att barn är nyfikna. Den tidigare debatten om The Mansion tappar fokus helt och hållet. Istället för att kasta skällsord såsom pedofil och påstå att de boende runtomkring skulle vara sexuellt hämmade borde vi kanske fundera på det viktiga. BARNEN Det handlar ju inte om att det på något sätt skulle vara fult med sex, vilket jag hoppas att de debatterande föräldrarna inte ger sken av. Det är lätt att bli upprörd när oro finns för att barn ska drabbas negativt, men vi kan väl försöka hålla det på en saklig nivå. vi kommer aldrig att förstå alla människors olika böjelser, så varför slänga skit på folk för att de inte håller ens egen så kallade norm? Olika människor tycker om olika sex, på olika ställen. Men låt barnen vara barn, i en miljö som är till för barn.
Skrivet 31 jul 2009 11:19 Korpass
@JaJa: "Men låt barnen vara barn, i en miljö som är till för barn" Hur tänker du här? Skulle hela Åsbro vara till för barn? Är herrgården till för barn? Vem låter inte barnen vara barn? Föräldrar är ansvariga för sina barn, föräldrar sätter gränser/regler för vad sina barn gör/får göra. Ska man skydda sina barn från allt olämpligt får man sätta dom i ett slutet community, vilket också kallas sekt.
Skrivet 31 jul 2009 11:26 Samhälle för alla
Moralpaniken sprider sig.. Varför inte låta vuxna människor göra vad de vill? Sköt Ert eget och lägg energin på mer konstruktiva saker.
Skrivet 31 jul 2009 11:37 Demokraten
Pomperipossa skrev: Nu tycker jag Allehandan har tagit vatten över huvudet!Har ni mer konstigheter att skriva om?Det är väl inget gulligt i detta!Slaveriet har vi avskaffat för länge sedan.
Du tycks varken ha vilja eller förmåga att förstå andra synsätt och tankar än dina egna, och förmodligen är det anledningen till att dina inlägg sällan eller aldrig tillför något överhuvudtaget. Men man kunde ju önska att du åtminstone kunde försöka förstå tryckt text och hålla dig till fakta...
Ingenting i artikeln handlar om att beskriva det ena eller det andra som "gulligt". Jag uppfattar den som ett försök att sätta sig in i, och skapa förståelse för, ett synsätt och en livsstil som inte är allmänt vedertagen, utan som mestadels möts framför allt av fördomar och fördömelse.
Ingenting i artikeln handlar om slaveri. Slaveri är ofrivillig ofrihet och kränkande förtryck. Här handlar det istället om ett rollspel, eller frivilligt påtagna roller i en relation, något som båda parter alltså är överens om, och som båda anser berikar relationen.
Det är inte NA som tar sig vatten över huvudet; Du gör det själv, varje gång du uttalar dig till synes helt utan bakomliggande eftertanke.
Skrivet 31 jul 2009 12:14 Punkster
Att folk vill hålla på med BDSM, våldssex, piska varandra, klä sig i lack och läder osv är väl helt okey så länge som båda parter är med på det och man inte tvingar sig på någon annan, t.ex. genom offentligt sex. Men det gäller ju allt och alla.
Ang. The Mansion så ser jag inga problem med det heller, så länge man tänker på att alla inte är intresserade. Då kanske t.ex. sex i skogen inte är så bra. Men att föräldrarna är oroliga för att barnen ska "se något" kanske inte är relevant heller. Verksamheten som bedrivs är helt laglig. Det är väl inte "farligare" än att t.ex. ha en byggarbetsplats i närheten av bostaden. Vi lever i ett fritt samhälle där alla ska få finnas till, såväl barnfamiljer som folk som vill piska varandra. Det som gäller är att respektera varandra. BDSM-folket kan gott hålla sig inomhus, och boende i närheten behöver ju inte springa fram för att kika genom fönstren.
Skrivet 31 jul 2009 13:09 Karolina
När jag ser den bundna kvinnan så känner jag rena rama klaustrofobin välla över mig - rena paniken! Tänker tankar som om killen skulle dö plötsligt i en hjärtattack och det börjar brinna i bostaden - hur ska kvinnan ta sig ut då? Om hon nu vill rädda sig menar jag...
Skrivet 31 jul 2009 13:29 Staffan48
Vilken intressant debatt detta har blivit.
Av de som ständigt hänvisar till den av aftonbladet kallade "porrgården" med positiva inlägg förundras jag över att ingen ännu försökt beskriva hur dess "hunt RAPE zone" också är något positivt. Vilka typer av människor lockar denna "zone" till sig.
Läser för övrigt i en annan kommentar hur skribenten själv tror på tanken att 95% av åsbros invånare inte har något emot denna verksamhets placering i byn. Ja detta låter knappast troligt. Antalet inlägg speglar inte nödvändigtvis verkligheten, speciellt inte då de flesta verkar vara från "porrgårdens" egna besökare.
Skrivet 31 jul 2009 13:33 Pomperipossa
Demokraten!Du som är så förstående och vidsynt!Skulle inte yttra sig om mitt sätt att se på saker och ting.Varje människa har rätt att yttra sig ,så även jag!Även om jag inte tycker som du!Och föresten varför ska JAG vara så förstående?Trodde nog att sex är kärlek!Lyssna du på La Vie En Rose!Med Edith Piaf.
Skrivet 31 jul 2009 13:43 Demokraten
Karolina skrev: När jag ser den bundna kvinnan så känner jag rena rama klaustrofobin välla över mig - rena paniken! Tänker tankar som om killen skulle dö plötsligt i en hjärtattack och det börjar brinna i bostaden - hur ska kvinnan ta sig ut då? Om hon nu vill rädda sig menar jag...
Det finns ingen mänsklig handling som är fullkomligt ofarlig. Man kan få kramp i benet när man skär grönsaker och falla framstupa över kniven. Man kan halka i trapphuset, slå bakhuvudet i golvet och bli förlamad på livstid. Och hur ska man våga åka som passagerare i en bil? Vem vet när föraren tänker få sitt första epilepsianfall?
Utan att ha egen erfarenhet, så har jag ändå fått intrycket att en seriös BDSM:are tänker tämligen noga på säkerheten; en poäng som kvinnan i artikeln beskriver, är ju just trygghetskänslan i att kunna lita så helt på en annan människa. Något av samma tillit som man måste visa den bilförare som faktiskt håller ens liv i sina händer på motorvägen.
Att du reagerar så starkt känslomässigt på en bild i dagstidningen är kanske något som du bör fundera över. Vad är det i dig själv och i dina erfarenheter som ger dig sådana panikkänslor?
Detta sagt i all välmening. Din avslutande kommentar - "om hon nu vill rädda sig" - tycker jag däremot är direkt osmaklig
Skrivet 31 jul 2009 13:59 Pomperipossa
Demokraten!Du tycks ha något emot oss tanter?Men man ser ju hur porr intreserar människor i allmänhet.Så även mig,fast jag är gammal och fulHar varit ung ändå.
Skrivet 31 jul 2009 14:05 Demokraten
Pomperipossa skrev: Demokraten!Du som är så förstående och vidsynt!Skulle inte yttra sig om mitt sätt att se på saker och ting.Varje människa har rätt att yttra sig ,så även jag!Även om jag inte tycker som du!Och föresten varför ska JAG vara så förstående?Trodde nog att sex är kärlek!Lyssna du på La Vie En Rose!Med Edith Piaf.
Jag har aldrig sagt att du eller någon annan skulle ha yttrandeförbud; jag är väldigt mycket för yttrandefriheten! Kanske var jag lite hård i mina ord mot dig, men i sak står jag för allt jag skriver.
I den angränsande debatten om "The Mansion" jämför du deltagarna med "Hitlers gamla gäng", och ändå framhäver du vilken hänsyn och respekt du känner för andra människors övertygelse. Det var något av det mest osmakliga och kränkande jag har läst, och jag blev helt enkelt förbannad på dig. Större brist på respekt, förståelse och hänsyn får man leta efter.
I den här debatten väljer du att kommentera saker som du själv tolkar in i artikeltexten, men som överhuvudtaget inte förekommer där. Och om nu sex är kärlek, hur kan du då jämställa dessa två människors sexliv med något så vederstyggligt som slaveri?
Du har all rätt att uttrycka dina åsikter. Jag har lika stor rätt att reagera på, bemöta och kritisera dessa åsikter och det sätt på vilket du framför dem.
Skrivet 31 jul 2009 14:08 Demokraten
Pomperipossa skrev: Demokraten!Du tycks ha något emot oss tanter?Men man ser ju hur porr intreserar människor i allmänhet.Så även mig,fast jag är gammal och fulHar varit ung ändå.
Jag har inget emot varken tanter eller kvinnor överlag. Tala gärna om var i mina inlägg du har läst det? Och vad i hela friden har dina porrvanor eller din ålder med det här att göra???
Skrivet 31 jul 2009 14:14 JaJa
@Korpass: I artikeln om The Mansion säger en småbarnsförälder att herrgården ligger nära ett barntätt område. Jag menar naturligtvis att man kanske kan välja en bättre plats för sin verksamhet. Jag vet inte hur näta denna herrgård ligger det sk barntäta området och om det är barnen eller de klagande vuxna som tar mest illa vid sig av herrgårdens existens, jag tyckte bara att debatten hade ett tokigt fokus.
Skrivet 31 jul 2009 14:34 Pomperipossa
Demokraten!Du är omöjlig!dina porrvanor eller din ålder med det här att göra???HAR INTE NÄMNT DET ÖVERHUVUDTAGET!!!SKREV BARA ATT JAG VARIT UNG!LÄS!!
Skrivet 31 jul 2009 14:37 Pomperipossa
Och bäste Demokraten!Du får tycka vad du vill.Men börjar det inte att likna en sandlåde debatt,där du tycker att du ärså märkvärdigt duktigare än andra?Ajöss!
Skrivet 31 jul 2009 17:22 Bonfire
Staffan48: Blir det hela lite smaskigare om du använder sensationsblaskans benämning på herrgården? "Porrgården"? Det låter nästan som att du använder det för att trissa upp dig själv när du skriver...
Jag får helt enkelt finna mig i att du inte KAN, eller inte VILL förstå att det handlar om att leva ut gemensamma fantasier i rollspel. Det gäller även den "hunt rape zone" du pratar om. Den lockar till sig människor som tycker om att leka med sina fantasier; människor som de i artikeln, som vågar utforska sin sexualitet tillsammans i samförstånd. Om du vill vidhålla din ignoranta attittyd och fortsätta tro att det har något med riktiga våldtäkter att göra så är det helt upp till dig.
Skrivet 31 jul 2009 17:23 Bonfire
Staffan48: Det kan vara så att du har rätt i att det är fler än 5% av Åsbros invånare är trångsynta, fördomsfulla och fördömande. Jag kan bara hoppas att du har fel - det är ju i alla fall färre än 5% som uttalat sig kritiskt i media, även om de få som gjort det inte bara är mest högljudda, utan också utsett sig själva till talesmän/kvinnor för de som är tysta.
När man läser hur många som fördömer något de inte förstår, så inser man att det tyvärr är mycket mer än "antalet inlägg" inte speglar verkligheten.
Skrivet 31 jul 2009 21:41 Grön Groda
Roligt att se att den sex-relaterade artikeln är den som får mest kommentarer - säger ganska mycket om vad som snurrar runt i våra huvuden....
Och för att relatera till själva historien i sig - barn såg folk klädda i nät... hmmm, jag undrar om de inte ser mer när de går på badstranden och ser folk springa omkring i badbyxor och bikini-trosor...
Den yoga-lärare som såg striptease i fönstret (minns jag fel när jag säger kvällstid?)... då undrar jag om inte den yoga-läraren har annat för sig än att kolla in i andras fönster!
Så länge sexlekarna är på bådas villiga villkor - vilka är vi andra att döma? Nej fritt fram för sexlekar - så länge alla involverade parter är med på det!
Skrivet 31 jul 2009 22:10 TRS
Låt var och en få utöva sina sexakter som dom vill så länge som båda njuter av det och är med om de. Det är inget vi andra ska lägga oss i tycker jag....
BDSM är inget för mig, men att lägga mig i andras sexliv är heller inget för mig......tror inte nån av oss vill att andra lägger sig i hur vi utövar sex, det är upp till var och en....
Skrivet 31 jul 2009 23:39 Karolina
Får mig att osökt tänka på "Ryska posten"..hmm.. brevbäraren som älskade paket..eller nåt sånt! Undrar hur kvinnan kan fixa hjälp om killen får en hjärtattack och behöver ambulans... Nä hur är man funtad när man som kvinna vill bli paketerad och bli hjälplös och sen kalla mannen för "mästare"..i va då? Repknytning?
Att hylla benämningen "slav" som något erotiskt är nog något som kvinnan verkligen borde tänka över! Slavarna fick jobba liver ur sig för den vite mannen och hans familj och det är väl inget vackert eller sensuellt i det. Det anser jag vara "osmakligt"!
Ärligt talat blir jag lika bestört när jag ser 200-kilos kvinnor sitta och hoppa upp och ner med fläsket över en karlstackare. Man tycker verkligen synd om dem! Riktigt beklämd över en så torftig tillvaro!
Skrivet 1 aug 2009 00:33 Mr_Mr
JaJa: Jag förstår inte riktgt hur vuxna personer som umgås i en källare bak stängda dörrar kan påverka barnen negativt när de leker ett par hundra meter bort oven jord. De i källaren trivs med att vara där de är och barnen leker glatt ovetande ovan jord. Så länge de som hakar upp sig på att folk har sex som de vill inte påpekar för barnen att det försigår "fula" saker "där borta" så lär inte de lida.
Skrivet 1 aug 2009 05:17 Bonfire
Pomperipossa skrev: Demokraten!Du är omöjlig!dina porrvanor eller din ålder med det här att göra???HAR INTE NÄMNT DET ÖVERHUVUDTAGET!!!SKREV BARA ATT JAG VARIT UNG!LÄS!!
"Du tycks ha något emot oss tanter?Men man ser ju hur porr intreserar människor i allmänhet.Så även mig,fast jag är gammal"
Det Demokraten ifrågasatte var ju PRECIS det du skrivit - hur kan du påstå att du inte nämnt det?
Du bidrar inte precis till att hålla debatten över sandlådenivå själv; varken med dina Hitler-jämförelser, eller att få utbrott över att ifrågasättas och sedan förneka det du faktiskt sagt.
Det är så fint att du inte ens kan acceptera att det finns såna som tänker annorlunda än du, men å andra sidan så undrar du ju själv varför du ska vara förstående. Om du inte vill vara förstående utan hellre är trångsynt och fördomsfull så kan vi kanske enas om att du gör ett enastående jobb i det avseendet. Inte minst i din första kommentar till den här artikeln där du visar att den enda normen du är beredd att acceptera är din egen. För du vet bättre - bättre än alla andra här, bättre än de i artikeln och bättre än NA, eller hur?
Skrivet 1 aug 2009 05:45 Bonfire
Karolina:
Kontentan av vad du säger måste alltså vara: om man är på ett sätt som du inte kan sätta dig in i, så är man alltså sjuk i huvudet? ("Nä, hur är man funtad...")
Vad man lägger för värderingar i olika ord är väl högst individuellt.
En slav per definition är en ofri person. Någon som underkastar sig någon eller något och det gäller oavsett om det är frivilligt eller inte. Och det är precis vad det handlar om här. Varför är det "något som kvinnan verkligen borde tänka över"? Bara för att du känner att du måste dra paralleller till det afro-amerikanska slaveriet? Vem skrev att DET skulle vara vackert eller sensuellt?
Jag vet inte riktigt var din avslutning är hämtad ifrån, men den avrundar ditt inlägg på ett bra sätt, med att säga att det bara är "Barbie och Ken"-människor som ska få ha sex? Andra är det "synd om"? Om du blir så bestört och beklämd av att se sånt du beskriver så gör du kanske bäst i att inte titta.
Det minsta man kan säga om BDSM är nog att det är torftigt.
Skrivet 1 aug 2009 08:32 TRS
Mr_Mr skrev: JaJa: Jag förstår inte riktgt hur vuxna personer som umgås i en källare bak stängda dörrar kan påverka barnen negativt när de leker ett par hundra meter bort oven jord. De i källaren trivs med att vara där de är och barnen leker glatt ovetande ovan jord. Så länge de som hakar upp sig på att folk har sex som de vill inte påpekar för barnen att det försigår "fula" saker "där borta" så lär inte de lida.
Helt rätt att barna inte lider av det som händer stängda dörrar, så varför bekymrar föräldrarna sig om det????
Största problemet är inte vad som händet i denna källaren......utan problemet är föräldrarna som fått reda på detta och MÅSTE berätta för sina barn att gå inte dit för där "gör dom si och där gör dom så", självklart gör dom barna nyfikna som i sin tur går dit för att ställa sin nyfikenhet........
Om föräldrana kunne hålla igen truten istället, skulle allt barna inte borde se eller höra gå dom förbi......som denna sexutövning vissa njuter av som är deras egen sak, ingen annans....
Skrivet 1 aug 2009 08:40 TRS
Står för vad jag skrivit i tidigare inlägg om detta......
men det jag inte förstår är varför låta NA skriva om detta så alla får veta deras sexliv.....trodde det var en privat sak....
Skrivet 1 aug 2009 08:59 semper
Ja alla har sina ideal, jag säger åt min fru att ta på sig nattlinnet som är 15 meter långt så jag har lite att fumla i tills jag kommer fram till Pärleporten.. semper idem..
Skrivet 1 aug 2009 09:20 Demokraten
Pomperipossa skrev: Demokraten!Du är omöjlig!dina porrvanor eller din ålder med det här att göra???HAR INTE NÄMNT DET ÖVERHUVUDTAGET!!!SKREV BARA ATT JAG VARIT UNG!LÄS!!
Ok, jag läser vad du skrev i ditt tidigare inlägg:
"Demokraten!Du tycks ha något emot oss tanter?Men man ser ju hur porr intreserar människor i allmänhet.Så även mig,fast jag är gammal och fulHar varit ung ändå."
Nån som har några frågor...?
Skrivet 1 aug 2009 10:50 Vargtass
Det är lite intressant att iakta skillnaden på inlägen i den här posten. Ju vildare motståndare folk verkar vara till nämnda herrgård eller BDSM världen i allmänhet desto mindre nogranna är de med sina argument och på sina ställen viftas det med yttrandefrihetsflaggan när den knapphändiga argumenteringen ifrågasätts. Om vi för ett ögonblick skulle låtsas att hela den här debatten var en övning i skolan där klassen fått i uppgift att argumentera kring ämnet BDSM så skulle läraren tveklöst tvingas sätta IG på motståndarsidans prestation.
Ingenstans finns några rapporter om sex eller pisk i skogarna, men envetet biter sig motståndarsidan fast vid dessa uttalanden som inte har någon grund annat än deras fantasi. Visst har vi yttrandefrihet här i landet men vad de flesta BDSM motståndare i den här tråden sysslar med är inget annat än hets och förtal. Självklart behöver inte alla tycka likadant men kan vi inte åtminstone hålla debatten på konstruktiv nivå och med relevanta fakta?
Skrivet 1 aug 2009 13:30 Pomperipossa
Karolina!Jag vet att du är en redig tjej.Men var har du sett sådana överviktiga damer,på en stackars karl.Jag vet att det finns en kille som heter Ron Jeremy.Han skyr inga medel-jorå,han knullar även korpulenta i 200kg klassen!
Skrivet 1 aug 2009 15:28 Pomperipossa
Demkraten,jag skrev när jag var ung!Och inte vet jag bättre än alla andra!Är ni nöjda?
Det var ju när jag VAR UNG!Ni får väl tycka vad ni vill.Inte bryr jag mig om det,kul bara med en så livlig debatt!Nu ska jag ägna mig åt nåt annat.Ha en trevlig kväll!
Skrivet 1 aug 2009 18:21 Vargtass
Att stå för sin åsikt är inte det samma som att argumentera konstruktivt semper. Långt mycket viktigare är att man har genomtänkta argument bakom sina åsikter. Låt mig illustrera.
Nu bestämmer jag mig för att du är en apelsin, så är det. Jag tycker du är en apelsin och den åsikten står jag för!
Ser du vad jag menar? Hurvida man står för vad man säger eller inte spelar ingen som hellst roll om det man häver ur sig är rapparkalja.
Skrivet 1 aug 2009 18:26 J0J0
En inkrökt reporter från örebro
skrev om sexlek och lät fördomar gro
om en en doggy i det gröna som senare
blev en pudel i allehandas ledare
och är numer rondellhund i Åsbro
Skrivet 1 aug 2009 21:31 Pomperipossa
Jag har läst artikeln igen.Kom då fram till att det stodI deras förhållande är han mästaren och hon hans slav. Det är ett maktförhållande som båda njuter av. Så jag höll mig visst till ämnet!Ni får gärna slå varandra för min del.Men i mina ögon kan det inte vara äkta kärlek.Bara en som utövar makt.Så nu ska jag återgå till mitt.Ha en trevlig kväll!
Skrivet 2 aug 2009 16:35 Demokraten
Pomperipossa skrev: "Men man ser ju hur porr intreserar människor i allmänhet.Så även mig,fast jag är gammal och fulHar varit ung ändå."
Det är svårt att tolka detta på annat sätt än att 1) porr intresserar dig, trots att du i ditt eget tycke är gammal och ful, och 2) att du en gång varit ung.
Ingetdera har väl egentligen med den här debatten att göra, eftersom den inte handlar om vare sig porr eller om din ålder?
Och visst, i artikelt används orden slav och mästare. Men för den skull handlar det inte om slaveri, vilket du tycks mena när du hävdar att slaveriet är avskaffat. Slaveri är, som jag tidigare påpekat, en OFRIVILLIG ofrihet och ett tyranniskt förtryck. Här handlar det om två människor som FRIVILLIGT går in i en roll i den gemensamma relationen. Följaktligen hamnar du vid sidan av ämnet även här.
Antingen har du tänkt på ett sätt, men inte lyckats uttrycka dig så att vi andra begriper vad du menar, eller så begriper du inte själv vad du skrivit...
Skrivet 2 aug 2009 16:41 Demokraten
Och, Pomperipossa, nu har du väl redan tre gånger lämnat den här debatten?
Du har:
* sagt ajöss
* sagt att du ska ägna dig åt annat
* sagt att du ska återgå till ditt
Jag föreslår att du gör slag i saken nu.
Själv anser jag det inte meningsfullt att försöka tillämpa logisk argumentation gentemot dig längre, så för min del lämnar jag denna debatt nu. Och för min del håller jag vad jag säger...
Skrivet 2 aug 2009 20:54 Vargtass
Pomperipossa: Om du nu mot förmoddan eller någon som tänker i dina banor skulle smyga runt här och läsa så ska vi utföra ett litet tankeexperiment. Du säger att BDSM inte kan vara kärlek i dina ögon, nå låt oss göra en jämförelse.
Min farmor och farfar har lite udda smaklökar. De älskar danska ostar och allmänt luktmässigt potent mat. En av deras favoriter är en levergryta som ingen förutom de i släkten kan med att vara i samma rum som. Ibland lagar hon till en (i hennes tycke) riktigt fin sådan levergryta. Jag tror själv inte jag skulle få ner en tugga av den utan att få kväljningar. Men det är en kärleksgest hon gör sin make.
Nu till min fråga, är detta en kärleksgest eller ej? Att laga sin partners absoluta favoritmat med omsorg? Eller kan det omöjligen vara en kärlekshandling eftersom att jag som inte kommer vara närvarande och äta grytan tycker det är en illasmakande rätt? Som jag sa tidigare, åsikter utan argument bakom är inget annat än omoget dravel.
Skrivet 3 aug 2009 00:34 chivas
Undergiven: "Jag väljer att inte välja."
Säkert många här som känner till det uttrycket.
Skrivet 3 aug 2009 01:12 Pippirull
Haha, med ett stort skratt man läser detta. En Pomperipossa som bräker ur sig massa konstigheter om hur hemskt att folk har avvikande sexvanor...huuh vad hemskt, bli bunden, heeeelt mot sin vilja va?? Som en slav i negersamhället på 1800-talet...kanske skulle vakna upp och inse sexuella frigörelsen som skedde nån gång på 50-talet?
Orka bry sig??? Varför inte låta folk knulla hur dom vill, finner dom glädje i att bli bundna, jättebra!! Kul för dom. Fortsätt att onanera och pilla försiktigt på dig själv istället för att klandra folk över deras "hemska" sexvanor...
Skrivet 3 aug 2009 23:12 Freiya
Jag är en undergiven tjej ..å jag trivs med det …
Har varit med på herrgården sedan dom köpte den, och trivs fantaskiskt bra där.
Lever 24/7 förhållande med en underbar ägare ..å mår bra av det ..
Inom bdsm håller man sig till gränser som är bestämda och överenskomna från början
Trädgården på herrgården är så stor. För att se någon i fönsten måste man faktist gå in på tomten, eller sitta med kikare, och DET gör du väl inte??
Vi stör ingen…vi vill bara leva vårat liv …
Jag tycker att det är bra att herrgården lever upp igen och ger oss, sedan den 1 januari 2009 friskförklarade ”pervon”, en möjlighet att leva ut våra liv.
Skrivet 7 aug 2009 21:29 Karolina
*Freyia*..jaha..namnet passar väl förstås..."herr-gård" - där kvinnor blir "undergivna"...