Tyck till: Varför ska
Närke bli hertigdöme?
En ny tronarvinge är på väg. Och det kan man självklart tycka vad man vill om. Men när nu ämbetet finns och dessutom ska förädlas med en hertigtitel, ja, då ser NA det som sin uppgift att ge plats för argumenten som säger att denna lilla bebis ska bli hertig eller hertiginna av Nerike.
Det är kungen som bestämmer, så... Varsågod, ers majestät: Här är närkingarnas bästa argument!
Fler enkätsvar från kända närkingar hittar du i gårdagens tidning. Du kan köpa ett digitalt exemplar av NA för tio kronor. Klicka här för att se hur du går till väga.


4 m/s

























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Ge dina bästa argument här!
Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 feb 2012 09:08 republikan (Ej registrerad)
Vilket lågvattenmärke, bara kommentarer som ligger i linje med NA´s uppfattning får utrymme.
Demokratin i Sverige är verkligen ingen självklarhet, journalister och kungahus går hand i hand.
Skrivet 22 feb 2012 09:24 Närke i vårt hjärta (Ej registrerad)
Det vore trevligt att förgylla och ge glans till det fina landskapet närke.
Skrivet 22 feb 2012 09:35 Laban (Ej registrerad)
Med en pappa som är Prins av Brickebacken så visst kan tronföljaren bli Hertig av Närke. Eller Hertiginna. Har ju lite historiskt att se tillbaka på också. Blivande Karl IX var ju hertig här på sin tid.
Skrivet 22 feb 2012 10:06 Den demokratiske fågelskådaren (Ej registrerad)
Att be om sånt här hos knugen är omodernt, underdånigt och meningslöst. Vi klarar oss bra ändå, kungahuset saknar praktisk betydelse idag. Vi har inte tid med sånt larv idag. Fokus på viktiga saker tack.
Skrivet 22 feb 2012 10:37 JEC (Ej registrerad)
Varför ser Nerikes Allehanda det som sin uppgift att initiera ytterligare kungafjäsk? Granska i stället vad sådant fjäsk gör med våra folkvalda och ledande ämbetsmän .Det verkar ju ibland som om de som flyttar in exempelvis på Örebro Slott "smittas" och vars agerande i egen sak undergräver förtroendet för dem själva och de uppgifter de för samhällets bästa tagit på sig.
Skrivet 22 feb 2012 11:04 OlleT. (Ej registrerad)
För att vi har ett slott :)))))))
Skrivet 22 feb 2012 11:11 herr`n (Ej registrerad)
Söte Jesus sicket trams! Bättre då att följa Jämtlands exempel. Utropa Närke till republik. Måhända andra län kan följa efter.
Skrivet 22 feb 2012 11:22 Heineburge (Ej registrerad)
Republikan: Ska journalister bara gå hand i hand med er eller? Men det kanske är en omöjlig tanke att även journalister inser att ett Kungahus är en bra idé.
Närke ska givetvis bli ett hertigdöme med tanke på Bernadotte ättens historiska anknytning till Örebro! Annat vore skandalöst.
Skrivet 22 feb 2012 11:24 Inger Rozén (Ej registrerad)
Absolut!Eftersom bebisens far är född i Närke!Vore trevligt!
Skrivet 22 feb 2012 11:33 Välkommen lilla prinsessa el prins! (Ej registrerad)
Låter som ett bra och trevligt initiativ! Vi har ett styresskick med anor långt tillbaka i svensk historia som vi vårdar.
Skrivet 22 feb 2012 11:39 Våga VÄGRA bli undersåte (Ej registrerad)
Jag vill verkligen INTE att Närke kopplas samman med kungahuset.
Skrivet 22 feb 2012 11:44 Bettan (Ej registrerad)
Om vi hade republik skulle med stor säkerhet en tidigare politiker kandidera. Juholt ligger nära till hands för en nominering. Personligen föredrar jag Victoria som tronföljare.
Skrivet 22 feb 2012 11:48 SunGod (Ej registrerad)
Jag trodde Hjalmar var Hertig af Nerke! ;o)
Skrivet 22 feb 2012 12:24 YN (Ej registrerad)
Nej för sjutton; En gnällig hertig från Närke, sluta!
Skrivet 22 feb 2012 12:51 derer (Ej registrerad)
när fanns det senast en hertig över västmanland?
Skrivet 22 feb 2012 13:01 TT (Ej registrerad)
För att vi har så mycket kunganamn på våra gator och parker:
Drottninggatan, Hertig Karls Allé, Karlaparken, Kungsgatan, Karlsgatan, Karl-Johanparken, Folkungagatan, Prinsgatan, Oskarsvägen, osv.
Dessutom Haga, Hagagatan, Hagabron, Hagastrand och Västhaga som får kronprinsessans barn att känna sig hemma.
Och så har vi ju stoltheter som Baronbackarna, Vivalla, Oxhagen, Brickebacken, Varberga, Markbacken och inte minst Sibyllakorv från Sköllersta.
Och att E18 och E20 omringar Haga slott i Stockholm är ju dessutom fantastiskt.
Skrivet 22 feb 2012 13:09 Stig Lövborg (Ej registrerad)
Det kan finnas ett par orsaker. 1810 ärs val av kung och Prins Daniels hemstad.
Skrivet 22 feb 2012 13:30 dä va bättre för när alt var sämre (Ej registrerad)
jo det vore toppen för då kan vargen förklaras som kronvilt....och tjuvskytte bestraffas med lagar från 1700 talet....i bästa fall livstids fästning..
Skrivet 22 feb 2012 13:58 Kungen av potatislandet. (Ej registrerad)
Lägg pengarna på skola o äldrevård ist. För det begriper ju var o en att heringen/hertiginnan ska ha årligt apanage dessutom. Nej tack.
Skrivet 22 feb 2012 14:28 TT (Ej registrerad)
Klart vi ska bli ett Hertigdöme, då kan vi vara stolta Örebroare från Hertigdömet Närke sträcka på oss då den kommande tronarvingen har band till vårt län.
Leve Monarkin.
Skrivet 22 feb 2012 14:53 Boharald (Ej registrerad)
Jag säger som Vilhelm Moberg: "Kring konungen med Guds nåde och hans anförvanter har i alla tider uppblommat en rik flora av servilitet och inställsamhet, kryperi och allsköns fjäsk."
Någon hertig/hertiginna/tronföljare hoppas vi inte se i denna bebis.
REPUBLIKANSKA FÖRENINGEN
Skrivet 22 feb 2012 15:01 Nobody (Ej registrerad)
derer (Ej registrerad) skrev:
när fanns det senast en hertig över västmanland?
Ni kan få den som är på väg om ni vill, Närke klarar sig bra utan.
Skrivet 22 feb 2012 15:09 Byhålebon (Ej registrerad)
OlleT. (Ej registrerad) skrev:
För att vi har ett slott :)))))))
vilka städer har inte ett slott?, tom gävle har ett slott.
Skrivet 22 feb 2012 15:28 Bosse (Ej registrerad)
Det finns väl trevligare landskap i Sverige än det gnälliga Nerike för detta "underbarn". Det är väl bara massmedia som har intresset kvar för denna gamla kvarleva
Skrivet 22 feb 2012 16:32 Stig Lövborg (Ej registrerad)
dä va bättre för när alt var sämre, Bra skrivet
Skrivet 22 feb 2012 17:43 RN (Ej registrerad)
Sverige skall ju indelas i hertigdömen. Det är man ju i full färd med. Men man kallar dem för "regioner" numera.
Jag tror inte att det går bättre den här gången än det gjorde för Gustav Vasas söner.
Skrivet 22 feb 2012 18:09 Jonte (Ej registrerad)
Oj oj oj, vad många som känner sig tvungna att yttra sina revolutionära och rebelliska tankegångar här, ni är så häftiga :).
Mycket nöje att vi fortfarande lever i Konungariket Sverige och inte är en tråkig republik i mängden, länge leve mångfalden!
Som några redan nämnt så har Bernadottarna en historisk koppling till Närke, och även den blivande tronarvingens far har en koppling hit. Därför bör Närke åter bli ett hertigdöme så vi kan leva som stolta och lydiga undersåtar.
Skrivet 22 feb 2012 18:29 Stefan af Järnbäraland (Ej registrerad)
Tycker vi ska göra Sean Banan till hertig av Rinkeby. Nej men seriöst nu, lägg ner kungahuset och alla dessa larviga titlar. I hur många århundraden har dom inte förgripit sig på vanligt folk! Dom är en kvarleva från det feodala samhället som verkligen inte är något vi vill ha tillbaka.
Kungahuset idag ses som något lite exotiskt, något fint. Men det står enbart för förtryck och klasssamhälle. Dessutom kanske vi ska fundera på om det inte borde sitta någon Stenkilare på tronen, någon från de äldre kungaätterna eller helt enkelt välja en ny. Oavsett så är jag är inte så lojal mot Bernadotte och franska kungar/generaler.
Det här med att ärva kungatiteln är bara trams, nej inte trams; korruption.
Skrivet 22 feb 2012 19:10 Bertil (Ej registrerad)
Kungligheter Hertingar o Landshövdingar. Finns verkligen sådana förlegade onödiga titlar o personer kvar? Statens förlängda maktförtryckare på landsbygden. Avskaffa skiten
Skrivet 22 feb 2012 19:42 Demokraten (Ej registrerad)
Närke är Bernadottes vagga i Sverige. Därför ska tronarvingen absolut bli hertig/hertiginna över Närke. Passar bra nu i och med det att det var 200 års julilèum.
Leve monarkin! Varför? Jo för att jag tycker om när man blandar de gamla traditionerna med dem nya. På det sättet blir vi ingen ensidig Sovjetrepublik, helt kulturlös. Eller ett USA som bara har krig gemensamt. Därför skriver jag.
Leve monarkin!
Skrivet 22 feb 2012 20:53 IS (Ej registrerad)
Sluta med och larva er, vi bor i en demokrati inte en monarki, så lägg ner allt med monarki!!!
Skrivet 22 feb 2012 21:00 IS (Ej registrerad)
Stefan af Järnbäraland (Ej registrerad) skrev:
Tycker vi ska göra Sean Banan till hertig av Rinkeby. Nej men seriöst nu, lägg ner kungahuset och alla dessa larviga titlar. I hur många århundraden har dom inte förgripit sig på vanligt folk! Dom är en kvarleva från det feodala samhället som verkligen inte är något vi vill ha tillbaka.
Kungahuset idag ses som något lite exotiskt, något fint. Men det står enbart för förtryck och klasssamhälle. Dessutom kanske vi ska fundera på om det inte borde sitta någon Stenkilare på tronen, någon från de äldre kungaätterna eller helt enkelt välja en ny. Oavsett så är jag är inte så lojal mot Bernadotte och franska kungar/generaler.
Det här med att ärva kungatiteln är bara trams, nej inte trams; korruption.
Håller helt med dig!!
Skrivet 22 feb 2012 21:49 Jonte (Ej registrerad)
Oj oj oj, vad många som känner sig tvungna att yttra sina revolutionära och rebelliska tankegångar här, ni är så häftiga :).
Mycket nöje att vi fortfarande lever i Konungariket Sverige och inte är en tråkig republik i mängden, länge leve mångfalden!
Som några redan nämnt så har Bernadottarna en historisk koppling till Närke, och även den blivande tronarvingens far har en koppling hit. Därför bör Närke åter bli ett hertigdöme så vi kan leva som stolta och lydiga undersåtar.
Skrivet 22 feb 2012 21:53 Nisse (Ej registrerad)
Våga VÄGRA bli undersåte (Ej registrerad) skrev:
Jag vill verkligen INTE att Närke kopplas samman med kungahuset.
Dags att läsa på lite historia kanske?
Skrivet 22 feb 2012 23:09 Jonte (Ej registrerad)
Stefan af Järnbäraland (Ej registrerad) skrev:
Tycker vi ska göra Sean Banan till hertig av Rinkeby. Nej men seriöst nu, lägg ner kungahuset och alla dessa larviga titlar. I hur många århundraden har dom inte förgripit sig på vanligt folk! Dom är en kvarleva från det feodala samhället som verkligen inte är något vi vill ha tillbaka.
Kungahuset idag ses som något lite exotiskt, något fint. Men det står enbart för förtryck och klasssamhälle. Dessutom kanske vi ska fundera på om det inte borde sitta någon Stenkilare på tronen, någon från de äldre kungaätterna eller helt enkelt välja en ny. Oavsett så är jag är inte så lojal mot Bernadotte och franska kungar/generaler.
Det här med att ärva kungatiteln är bara trams, nej inte trams; korruption.
På vilket sätt skulle en ärftlig titel leda till korruption? Snarare tvärt om.
Monarken är något som står över politiska trender och maktstrider, och behöver inte ta till fulknep för att behålla sitt ämbete.
Individen föds till något som den sedan skolas till under hela sin uppväxt, bättre person för jobbet går ju inte att få.
Men det förstås, alla vet ju att presidentvalen i USA är helt fria från korruption, och även valen i Sverige så klart!
Man brukar säga att makt korrumperar, och vilka har makt idag?
Inte är det kungahuset i alla fall.
Skrivet 23 feb 2012 01:54 TT2 (Ej registrerad)
OlleT. (Ej registrerad) skrev:
För att vi har ett slott :)))))))
Byhålebon (Ej registrerad) skrev:
vilka städer har inte ett slott?, tom gävle har ett slott.
Nora har inget slott.
Vad är en stad?
Lefve konungen - Kung Carl den glade och vända blady
Skrivet 23 feb 2012 04:47 Frank Stenberg (Ej registrerad)
Få se nu...
Knugen har varit hertig av Jämtland innan han blev Kung - Men inte är han någon surkart inte...
Och Vikroria åker som Hertiginna av Västergötland inte runt i EPA-traktor med raggarbulle...
På samma sätt är vare sig Carl Philip sinnessjuk eller Madeleine en knivsviftande våldsverkare, så det kanske borde vara värt att utse den nyfödde till hertig eller Hertiginna av Närke bara för att undvika en kverulerande gnällspik?
Skrivet 23 feb 2012 05:38 Lars (Ej registrerad)
Usch vilket jävla skräp med monarki.
Nu blir det snart ytterligare en människa att svenska folket ska försörja i 80 år. Suger rejält.
//Lars (moderat)
Skrivet 23 feb 2012 07:09 Danny (Ej registrerad)
Stefan af Järnbäraland (Ej registrerad) skrev:
Tycker vi ska göra Sean Banan till hertig av Rinkeby. Nej men seriöst nu, lägg ner kungahuset och alla dessa larviga titlar. I hur många århundraden har dom inte förgripit sig på vanligt folk! Dom är en kvarleva från det feodala samhället som verkligen inte är något vi vill ha tillbaka.
Kungahuset idag ses som något lite exotiskt, något fint. Men det står enbart för förtryck och klasssamhälle. Dessutom kanske vi ska fundera på om det inte borde sitta någon Stenkilare på tronen, någon från de äldre kungaätterna eller helt enkelt välja en ny. Oavsett så är jag är inte så lojal mot Bernadotte och franska kungar/generaler.
Det här med att ärva kungatiteln är bara trams, nej inte trams; korruption.
IS (Ej registrerad) skrev:
Håller helt med dig!!
Håller med!
Gör denna snubben till Prins av Örebronx istället.
Skrivet 23 feb 2012 07:28 Laban (Ej registrerad)
Grattis Victoria och Daniel. Välkommen Närkes nya Hertiginna!
Skrivet 23 feb 2012 09:21 Rojalisten (Ej registrerad)
Grattis Daniel och Viktoria!
Lycka till i framtiden.
Härligt med en ny liten tronarvinge.
Naturligtvis ska Närke vara hertigdöme inte minst
eftersom prins Daniel är född här.
Jag gläds med er.
Skrivet 23 feb 2012 10:30 TT3 (Ej registrerad)
Om bara ett snabbt besök kostade Örebro ca 200 miljoner
hur ska då Örebro ha råd med detta?
Det kommer iofs lösa sig genom att ÖBO höjer hyrorna med enbart
8% och går med ännu mera vinst, på kommunens begäran..
Låt dem hållas i Stockholm, dumt att svärta ner Örebro med en 08-stämpel.
Skrivet 23 feb 2012 12:44 Våga VÄGRA bli undersåte (Ej registrerad)
Våga VÄGRA bli undersåte (Ej registrerad) skrev:
Jag vill verkligen INTE att Närke kopplas samman med kungahuset.
Nisse (Ej registrerad) skrev:
Dags att läsa på lite historia kanske?
På vilket sätt förändrar det min vilja?
Skrivet 23 feb 2012 13:41 Hasse Hösäck
Därför att vi ska fjäska för kungahuset o adeln