Nästan alla ansökningar
om friskolor får avslag
LISTA: Ansökningarna skola för skola
(UPPDATERAD 12.45) Nästan alla ansökningar om att få starta eller bygga ut friskolor avslås.
Av 19 ansökningar i Örebro län för 2011 godkändes endast två. Ytterligare en fick bara delar av ansökan godkänd.
Relaterat
Fakta
Friskoleansökningar i länet
GRUNDSKOLOR
(godkännande / avslag)
Hallsberg: 0 / 1
Kumla: 0 / 1
Lindesberg: 0 / 1
Örebro*: 1 / 5
* Ytterligare en ansökan har avskrivits.
GYMNASIESKOLOR
Karlskoga:
1 godkänd utökan om utökning av befintlig verksamhet
1 avslag på utökad verksamhet
Örebro:
4 avslag på nyetableringar
2 avslag på utökad verksamhet
1 godkännande av delar av ansökan om utökad verksamhet. (Andra delar i ansökan avslogs.)
Alla ansökningar gäller läsåret 2012/2013
Källa: Skolinspektionen
Situationen i Örebro län är inte unik. I mer än hälften av landets berörda kommuner har alla ansökningar inför nästa läsår (2012/2013) avslagits av Skolinspektionen.
Totalt sett godkänner Skolinspektionen ungefär var femte ansökan om att starta en ny friskola. I örebro län är siffran ännu lägre.
Delvis godkänd
Ett företag fick delar av ansökan godkänd. Det gäller Plusgymnasiet AB, som har fått godkänt av Skolinspektionen att utöka verksamheten i Örebro genom att införa gymnasieutbildning på Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning Medier, information och kommunikation. Däremot avslog Skolinspektionen bolagets ansökan att få starta följande utbildningar: barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogiskt arbete, humanistiska programmet med inriktning språk samt estetiska programmet med inriktning musik.
Ser risker för kommunal verksamhet
Skolinspektionen skriver i sin motivering:
”Med hänsyn till antalet sökta utbildningsplatser finns en påtaglig risk att även en minskning med förhållandevis få elever skulle till beaktansvärda svårigheter för Örebro kommun att erbjuda en bred och kvalitativ utbildning på Barn- och fritidsprogrammet. På sikt finns även en risk att kommunen skulle tvingas lägga ner programmet om ett godkännande medges.”
Samma motivering gäller för de humanistiska och estetiska programmen.
Alla ansökningar om att starta fristående grundskolor i Örebro län:
Hallsberg kommun:
Kunskapsakademin: Förskoleklass, grundskola åk 1-6 och fritidshem. Kunskapsakademin i Hallsberg. AVSLAG
Kumla:
Kunskapsakademin: Förskoleklass, grundskola åk 1-6 och fritidshem. Kunskapsakademin Flen. AVSLAG
Lindesberg:
Kunskapsakademin: Förskoleklass, grundskola åk 1-6 och fritidshem. Kunskapsakademin Flen. AVSLAG
Örebro:
Plusgymnasiet AB: förskoleklass, grundskola åk 1-9 och fritidshem. Montessori Plus. AVSKRIVNING.
Karlslunds IF Herrfotbollklubb: Förskoleklass, grundskola åk 1-6 och fritidshem. Nya Karlslundsskolan. GODKÄNNANDE
Kunskapsakademin: förskoleklass, grundskola åk 1-6 och fritidshem. Kunskapsakademien i Örebro. AVSLAG.
Baggium Utbildning AB. Årskurser: Åk 6-9, Örebro praktiskt-tekniska skola. AVSLAG
Al-Azharskolan: förskoleklass. Al-Azharskolan. AVSLAG
Lärande i Östergötland AB: Förskoleklass, grundskola åk 1-9 och fritidshem. Erlaskolan. AVSLAG
ThorenGruppen AB: Grundskola åk 6-9, Thoren Grundskola. AVSLAG
Alla ansökningar om att starta eller
utvidga fristående gymnasieskolor i Örebro län:
Karlskoga:
Karlskoga idrottsgymnasium AB*: Karlskoga idrottsgymnasium. Utökning av verksamheten. GODKÄNNANDE
Karlskoga idrottsgymnasium AB*: Karlskoga idrottsgymnasium. Utökning av verksamheten. AVSLAG
*: Den som fick ja är en nationellt godkänd idrottsutbildning, inriktning bowling. Beslutet togs av Skolverket. Avslag fick Barn- och fritidsprogrammet, inriktning fritid och hälsa.
Örebro:
Plusgymnasiet AB: Plusgymnasiet. Utökning av verksamhet. GODKÄNNANDE och AVSLAG
Magelungen utveckling AB: MBC-gymnasium Örebro. Nyetablering. AVSLAG
Baggium Utbildning AB: Örebro Praktiska Gymnasium. Utökning. AVSLAG
Didaktus Skolor AB: Didaktus Örebro. Nyetablering. AVSLAG
Framtidsgymnasiet i Göteborg AB: Framtidsgymnasiet Örebro. Nyetablering. AVSLAG
Nordens teknikerinstitut AB: Mikael Elias Teoretiska Gymnasium , Nyetablering. AVSLAG
ThorenGruppen AB: Thoren Business School. Utökning. AVSLAG


7 m/s












































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Behövs det fler friskolor i Örebro län?
Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 nov 2011 12:15 Joel Rifkin
Nej det behövs inga friskolor i Örebro, speciellt inga religiösa sådana vilket gör barnen "mindre förmedlade" även om skolan tror annat.
Slå igen alla friskolor som står på kommunal mark.
Skrivet 29 nov 2011 12:25 SL (Ej registrerad)
Nej.
Skrivet 29 nov 2011 14:13 Stig Lövborg (Ej registrerad)
Se istället till att de kommunala skolorna har bra kvalitet. Sannolikt är det enklare att följa upp de kommunala skolorna som inte har tusen inriktningar.
Skrivet 29 nov 2011 14:59 JEO
Som skattebetalare är jag givetvis tacksam över att mina skattepengar inte används till ytterligare urholkning av skolväsendet.
Lägg gärna märke till hur skolmyndigheterna nu fått ta på sitt ansvar att mildra de negativa konsekvenserna av den vansinniga fria-skolvalet-reformen. Fri etablering är möjligt och rimligt på en privat marknad, men inte på en där det är våra gemensamma ekonomiska medel som allokeras.
Tyvärr har man dragit i nödbromsen alldeles för sent. Frågan är inte längre om vi ska ha fler friskolor, utan hur vi bär oss åt för att bli av med några av dem som aldrig borde ha fått etableringstillstånd.
Skrivet 29 nov 2011 15:38 Ödmjuk igen
Jag är för friskolor, men samtidigt emot religiösa friskolor. En religiös friskolan borde inte kunna leva upp till skollagen och därför inte godkännas.
Skrivet 29 nov 2011 16:02 Leif Persson (Ej registrerad)
Och framför allt, låt inte skattepengar gå till vinster i andras fickor!! De ska användas till verksamheten och inte gynna privata (ekonomiska) intressen!
Skrivet 29 nov 2011 18:35 BESKT (Ej registrerad)
Friskolor är positivt. Bedriver ofta bättre undervisning för lägre peng, kommunen tjänar pengar på friskolorna då dessa enbart får del av skolpeng, resten behåller kommunen. Konfessionella friskolor är också positivt då dessa ofta har en tydlig etisk och moralisk nivå som är nyttig för många idag när etik och moral urholkas.
Så länge skolorna följer skolplanen och ger en trygg och säker miljö för lärandet är det positivt.
Skolor som inte uppfyller det ska givetvis bort, det gäller också kommunala skolor där bristerna i många fall är oerhörda när det gäller följa skolplanen, trygghet osv.
Min åsikt, ha det gott!
Skrivet 29 nov 2011 18:49 Swed (Ej registrerad)
Så går det när man har socialistiskt i toppen, ingen konkurrens bara kommunala skit skolor, och ja vet för jag har vart där...
Skrivet 29 nov 2011 20:30 Allavi (Ej registrerad)
Det skall vara en bra kommunal skola för alla. . Avyttra friskoloran och ersätt dem med kommunala skolor.
Skrivet 29 nov 2011 21:09 Linus (Ej registrerad)
Jag jobbar på en av de religiösa friskolorna i stan och jag välkomnar alla som vill på ett besök, så att man med egna ögon kan se hur vi slår bibeln i huvudet på barnen och stoppar skattebetalarnas pengar i egna fickor.
Jag tycker inte det är så konstigt att de skolor i stan vars elever lyckas bäst är friskolor. De bedriver väl helt enkelt en bättre verksamhet. Att slå igen dem och tvinga alla att gå i den kommunala verksamheten (som kommunen inte verkar bry sig så mycket om eller satsa pengar på) är vansinne.
Satsa istället mer pengar på att rusta upp och kvalitetssäkra befintliga kommunala skolor. Låt dessa skolor få en inriktning likt friskolorna. Informera och utbilda om det fria skolvalet för att minska segregationen. Att verksamheten blir bättre tjänar alla på, inte minst eleverna, Samma resultat lär knappast åstadkommas genom ett förbud mot friskolor. Snarare tvärt om. Varför tror ni kön till friskolorna är så lång? För att den kommunala skolan är undermålig, såklart.
Skrivet 29 nov 2011 23:34 Suzanne Andersson (Ej registrerad)
NEJ ! Absolut inga friskolor - de urholkar vår demokrati !
Se bara på hur det blivit - friskolorna gör stora pengar och de kommunala får slita - friskolorna tar inte emot elever som behöver extra stöd - de kostar för mycket !
Friskolor ska endast få finna på gymnasie-nivå om de erbjuder något utöver de kommunala !
Det har Björklund också förstört !
Skrivet 30 nov 2011 06:49 Sorry (Ej registrerad)
Linus (Ej registrerad) skrev:
Jag jobbar på en av de religiösa friskolorna i stan och jag välkomnar alla som vill på ett besök, så att man med egna ögon kan se hur vi slår bibeln i huvudet på barnen och stoppar skattebetalarnas pengar i egna fickor.
Jag tycker inte det är så konstigt att de skolor i stan vars elever lyckas bäst är friskolor. De bedriver väl helt enkelt en bättre verksamhet. Att slå igen dem och tvinga alla att gå i den kommunala verksamheten (som kommunen inte verkar bry sig så mycket om eller satsa pengar på) är vansinne.
Satsa istället mer pengar på att rusta upp och kvalitetssäkra befintliga kommunala skolor. Låt dessa skolor få en inriktning likt friskolorna. Informera och utbilda om det fria skolvalet för att minska segregationen. Att verksamheten blir bättre tjänar alla på, inte minst eleverna, Samma resultat lär knappast åstadkommas genom ett förbud mot friskolor. Snarare tvärt om. Varför tror ni kön till friskolorna är så lång? För att den kommunala skolan är undermålig, såklart.
Elever från friskolor lyckas inte bäst. De har ofta höga betyg vilket man kan se på skolverkets hemsida, men är betygen ett likvärdigt mått? Senast igår presenterade DN en artikel om skolor som som skiljer sig mycket från resultaten på de nationella proven och slutbetyg i år 9. Gissade vilka skolor som låg i top... friskolor. Det finns i Örebro underlag som visar att 50% av eleverna från en religiös friskola, sänker sina mattebetyg när de börjar gymnasiet. Så var lite försiktig innan du slår dig för bröstet.
Skrivet 30 nov 2011 10:38 Linus (Ej registrerad)
Linus (Ej registrerad) skrev:
Jag jobbar på en av de religiösa friskolorna i stan och jag välkomnar alla som vill på ett besök, så att man med egna ögon kan se hur vi slår bibeln i huvudet på barnen och stoppar skattebetalarnas pengar i egna fickor.
Jag tycker inte det är så konstigt att de skolor i stan vars elever lyckas bäst är friskolor. De bedriver väl helt enkelt en bättre verksamhet. Att slå igen dem och tvinga alla att gå i den kommunala verksamheten (som kommunen inte verkar bry sig så mycket om eller satsa pengar på) är vansinne.
Satsa istället mer pengar på att rusta upp och kvalitetssäkra befintliga kommunala skolor. Låt dessa skolor få en inriktning likt friskolorna. Informera och utbilda om det fria skolvalet för att minska segregationen. Att verksamheten blir bättre tjänar alla på, inte minst eleverna, Samma resultat lär knappast åstadkommas genom ett förbud mot friskolor. Snarare tvärt om. Varför tror ni kön till friskolorna är så lång? För att den kommunala skolan är undermålig, såklart.
Sorry (Ej registrerad) skrev:
Elever från friskolor lyckas inte bäst. De har ofta höga betyg vilket man kan se på skolverkets hemsida, men är betygen ett likvärdigt mått? Senast igår presenterade DN en artikel om skolor som som skiljer sig mycket från resultaten på de nationella proven och slutbetyg i år 9. Gissade vilka skolor som låg i top... friskolor. Det finns i Örebro underlag som visar att 50% av eleverna från en religiös friskola, sänker sina mattebetyg när de börjar gymnasiet. Så var lite försiktig innan du slår dig för bröstet.
Intressanta siffror helt klart. Var kan man ta del av dem? Visst är betygen kanske inte det mest rättvisa måttet för jämförelse som finns. Men i brist på bröd så får man ta limpa?
Det finns ju även siffror som visar på hur illa vissa kommunala skolor klarar sig. Vivallaskolan till exempel, där andelen elever som går ut 9:an med gymnasiebehörighet är 27%. Jag tror knappast att lösningen på det problemet är att stänga alla friskolor. Vivallabarnens betyg kommer ju inte att öka för det?
Om kommunen ser till att rusta upp och satsa pengar på sina redan befintliga skolor, och skolverket ser till att vara noga i granskningen av friskolorna, så tror jag att kvaliteten kommer att öka överlag. För många friskolor erbjuder sånt som kommunen varken vill eller kan erbjuda. Skolan jag jobbar på har t.ex. nästan dubbelt så hög personaltäthet som närmaste grannskolan som är kommunal. Det handlar om att satsa pengar och resurser på verksamheten. Alla friskolor snor inte åt sig av skattepengarna
Skrivet 30 nov 2011 11:07 Kloker (Ej registrerad)
Vad beror det på att alla borgliga är så hjärntvättade, de tror absolut att lärarna blir bättre bara för att de undervisar i privat skola, de tror att våra skattepengar inte anväds som inkomster för storbolag de förstår inte att betygssättningen har blivit ett medel för att locka elever och lura medborgarna, eleverna blir inte klokare för att skolan är privat. Måste säga att det finns gott om lättlurade människor, de tycker som chefen ( Reinfelt ) säger åt dem att tycka.
Skrivet 30 nov 2011 13:41 felix (Ej registrerad)
Låt friskolorna få blomstra, det är friskolorna som går bäst, det är de som ger våra unga den bredd många utav er aldrig fick! Friskolorna har bredd och resurser som inga komunala skolor! Det är friskolorna som är de mest eftertraktade.
Thorén, skolan på järntorget som är så fruktansvärt populär.
Skolan erbjuder dator till varje elev, det bästa hjälpmedlet vi har. Eleverna skriver, får sina uppgifter och skickar in via ett simpelt system, letar fakta, kort sagt har allt de behöver med sig jämnt och ständigt, tro inte det är simplare att springa och slå i böcker, trassla med papper och pennor eller trängas i en varm datasal med gamla burkar.
Skolan erbjuder dessutom läxhjälp efter skolan i några klassrum på tisdagar och torsdagar, där lärarna finns tillgängliga för eleverna som vill göra sina läxor där. För om min unge kom hem och sa ''jag behöver hjälp med fysik B'' hade jag bara suckat.
Finns mycket mer men det får inte plats, men det är några utav fördelarna med friskolor.