Vi betalar för mycket för elen
Elnätskostnaderna för villaägarna i Hällefors, Laxå och Ljusnarsberg uppgår till fyra tusen kronor mer per år jämfört med liknande villor i Luleå.
Bolaget som står för den överdebiteringen är Fortum Distribution AB.
Relaterat
En rykande färsk rapport från lobbyorganisationen Villaägarnas riksförbund visar att villaägarna i alla Örebro läns kommuner betalar mer till det lokala elbolaget än vad som kan motiveras av elnätets täthet, det vill säga antal kunder per meter elnät.
– Undersökningen visar att det inte finns några geografiska omständigheter som motiverar högre priser. Det framgår av det faktum att elnätsbolag vars områden angränsar till varandra kan ha helt olika prissättning, säger Jakob Eliasson, energipolitisk expert på Villaägarnas riksförbund.
– Däremot tycks det finnas ett samband mellan offentligt ägt eller privat ägt elnätsbolag. De stora privata aktörerna som Fortum, Vattenfall och Eon tenderar att överdebitera sina kunder medan kommunalägda bolag har en mer modest prissättning, fortsätter han, se fakta.
Villaägarna runt om i landet är på krigsstigen. De senaste årens höjda energipriser äter stora hål i plånboken.
– De galopperande energikostnaderna är en större fråga i vårt län än fastighetsskatten, säger Gert Forsberg, chef för Villaägarna region Mitt.
– Elhandeln är ju sedan länge avreglerad och fri konkurrens råder. Men kunderna kan inte välja elnätsbolag, även om de är missnöjda med exempelvis priset. Där råder ett så kallat ”naturligt monopol”, eftersom det bara finns ett enda elnät, fortsätter Gert Forsberg.
Hur motiveras de höga kostnaderna?
– Två saker kan generellt sett ligga bakom högre tariffer, svarar Jakob Eliasson. Dels kan nätbolaget ha högre kostnader för drift, underhåll och investeringar, dels kan nätbolagets ägare ha högre vinstkrav på verksamheten. Energimarknadsinspektionen, som skapar regelverk och övervakar prissättningen, konstaterar att båda dessa faktorer driver priserna uppåt.
– Men när bolagen ombeds motivera sina höga priser nämns dock sällan vinstkravet. Investeringsbehovet sägs vanligtvis motivera högre priser, säger Eliasson.
Men han tycker det är märkligt att bolagen försvarar dagens höga elnätspriser med morgondagens investeringar.
– Den som ska investera i en verksamhet i andra branscher kan inte först tvinga av kunden pengar, som sedan används till att köpa utrustning för som företaget äger. Om det behövs kapital för att investera så vänder sig företagen i vanliga fall till aktieägarna.
Villaägarnas riksförbund menar att övervakningen är svag.
– Den ansvariga ministern Maud Olofsson bör uppmana Energimarknadsinspektionen att prioritera konsumentintresset i sitt fortsatta arbete.
– Den ansvariga myndigheten är för generös mot kraftbolagen. Den nya prismodell för elnätet som myndigheten är i färd med att lansera kommer att innebära avsevärda prishöjningar redan nästa år, hävdar Jakob Eliasson.
Håkan Bågenvik
019-15 51 33
hakan.bagenvik@na.se


5 m/s
























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 14 jan 2011 15:24 OlleT. (Ej registrerad)
Ockerföretag liksom bensinbolagen.
Ljuger ständigt om att depåerna är tomma.
Ändå är depåerna så överfulla så de får tömmas.
SÄNK ELPRISET.
SÄNK BENSINPRISET.
Låt folk få ha värdiga liv och sluta suuug ut varenda krona av skattebetalare.
Skrivet 14 jan 2011 15:30 mike (Ej registrerad)
det är en katastrof med elpriset!vi borde göra nån form av uppror mot detta. bor i villa och gör över med 14000 kwh/år nu på vintern ligger räkningen för 1 ! månad på 4300kr vilket är mer än dubbelt å mycket som alla mina övrika kostnader tillsammans...det är riktigt illa.
Skrivet 14 jan 2011 15:37 inte förvånad med M. Olofsson som ansvarig (Ej registrerad)
Att elpriset skenar är inte förvånande med den regering som nu blivit
vald en andra gång.. Sen att det är Maud Olofsson som är ansvarig,
det gör det absolut inte bättre.
Skulle Maud Olofsson behöva pengar så kan ja garantera att hon är
villig att sälja slottet till den bäst betalande hon finner.
Sverige dalar dessvärre mer och mer från sin stolthet som ett I land,
och kommer högst troligt bli ett U land om detta forsätter.
Familjer har inte råd med strömmen, stora fabriker lägger ner
sina verksamheter pga de sjuka priserna på elen.
Familjerna får helt enkelt göra som fabrikerna, flytta från landet.
Skrivet 14 jan 2011 16:11 lägenhetsboende från 2006 (Ej registrerad)
Tur jag sålde eluppvärmda villan i rätt tid innan
elbolagen slog klorna i mej!
Skrivet 14 jan 2011 16:28 Stig Lövborg
Självklart tackar elbolagen för avregleringen, för då kan de ta ut vilka priser som helst. Elen bör omedelbart regleras igen. Tyvärr har vi en regering som hellre ser till privatisering än folkets bästa.
Skrivet 14 jan 2011 16:39 NCB (Ej registrerad)
Det är ju folkets vilja att privata företag skall få sko sig ohämmat så vad gnälls det om?
Det är bara att tiga och rösta annorlunda i framtiden eller vara nöjd som det är.
Skrivet 14 jan 2011 16:51 Piraten (Ej registrerad)
Det står ju elnätbolagen fritt att debitera sina kunder , som inte kan byta bolag , på vilket sätt de vill och de kan byta prislista åt dig utan att skriva avtal , när det passar dem . Finns inget som säger att priset skall ha något samband med deras kostnader . Det stora misstaget som många uppskrämda kommunpolitiker , med låga kunskaper , gjorde , var att sälja ut sina kommunala bolag för ett antal år sedan . Tex till Fortum .
Mölndal som vi bor i permanent gjorde inte det , men på landet har vi åkt på EON . Önskar att det hade varit det omvända som gällt !
Skrivet 14 jan 2011 17:02 Threetown (Ej registrerad)
Nu har det inte så mycket vilken regering som sitter utan det stora felet är väl att vi har stängt av för många kärnkraftsreaktorer och köper in skitig el från Danmark b.l.a.
Titta på grannlandet i Öst Finland som bygger nya k.kraftverk.
Kanske dags för att tänka om, sedan skall inte de stora bolagen planera in underhållen till högsäsongen,Där skulle det styras upp bättre från våran sittande regering men kanske med en bättre insatt person.
Detta drabbar inte bara oss privat.Det stora problemet är väl när industrin stänger igen för det inte är lönsamt att driva produktion.
Skrivet 14 jan 2011 17:03 Cebbe
Att det är kapitalet som styr vårt samhälle är det ingen tvekan om. Ordet KARTELL hör man inte längre. Kartelle finns, med de är hemliga. Se på bensinpriset t ex, det skiljer inte många ören mellan bolagen. Likadant med el och fjärrvärme. OPEC, tror jag det heter, är utan tvekan en kartell som sätter oljepriset så nära vanliga människors ekonomiska smäsrtgräns. Svenska regeringen gnuggar sina händer och blir än mer giriga. Att allt det får hända beskyller jag Carl Bildt och Ingvar Carlsson som en gång i tiden förråde svenska folket in i EU. Finland och Tyskland har börjat resonera om ett utträde från EU.
Jag glömde elbörsen i Norge. Varför är börsen i Norge? De är inte ens med i EU. Här handlar det också om en kartell. Ska vi jobba ihop med Norge, så ska de andra nordiska länderna gå ur EU och bilda ett eget handelssamarbet.
Jag är mycket, mycket besviken på den väg Sverige har valt efter Calles tid som statsminister.
Skrivet 14 jan 2011 17:29 krille (Ej registrerad)
Desto fler värmepumpar pelletspannor och andra elbesparande åtgärder desto högre fasta kostnader från elnätsbolagen.Den fasta kostnaden kan vi som konsumenter inte påverka dom är inte dumma elnasarna.En annan avgift som borde avskaffas helt är abbonemangsavgift efter huvudsäkringens storlek,om man använder mycket el behövs ett större (dyrare)abbonemang plus att man ju faktiskt betalar för sin höga förbrukning med andra ord man straffas extra hårt om man behöver stort abbonemang.Förövrigt funkar ju inte den avreglerade elmarknaden överhuvudtaget tack vare tre dominerande aktörer samt politiker som inte törs ta dom stora företagen i örat och detta borde göras rejält inte bara med elbolagen utan även bensinbolag samt storbankerna som är skyldiga oss skattebetalare åtskilliga miljarder efter bankrisen tex.
Skrivet 14 jan 2011 17:30 sunt förnuft (Ej registrerad)
Hur länge har vi betalat för mycket ..... och när får vi tillbaka det överskjutande beloppet ???
Skrivet 14 jan 2011 17:56 Besviken (Ej registrerad)
Jag håller med fullständigt att de kan ta ockerpriser (dubbelt upp för december EON). För att sedan gå med vinst...:(((( Alltså 50% mer än vanligt..Man orkar inte mer.
Skrivet 14 jan 2011 18:31 Nollåttan (Ej registrerad)
Sverige är mig veterligt det enda land där fri konkurrens betyder höjda priser. Normalt vore ju att det blev billigare,men företagen roffar åt sig ohämmat,det gäller både el, bensin,apotek,bostäder...yuo name it.
Och ingen sätter stopp för det från myndigheters sida, och vi alla är beroende av att dessa saker måste vi ha.
Skrivet 14 jan 2011 18:33 elkänslig (Ej registrerad)
hade tex Örebro Energi förblivit kommunal ägd då hade dessa vinster som tex EON gör på vår bekostnad gått till den kommunala kassan. Nu går pengarna till Tyskland. driften av Oskarshamn 3 går inte så bra beroende på dåligt skötsel sen många år tillbaka. Det får vi också betala för snart. Är det därför att Reinfeldt aviserar nya skattesäkningar ? Vilken omtanke ! vi förtjänar den regering som vi har valt. det kommer mera......
Skrivet 14 jan 2011 19:00 Hälsning till Stig (Ej registrerad)
Sluta skylla på nuvarande regering när redan skadan var skedd.
Vem var det som sålde ut Örebro Energi tex.
Nej vi små får som vanligt bära bördan.
Skrivet 14 jan 2011 19:01 Blondieman (Ej registrerad)
inte förvånad med M. Olofsson som ansvarig (Ej registrerad) skrev: Att elpriset skenar är inte förvånande med den regering som nu blivit
vald en andra gång.. Sen att det är Maud Olofsson som är ansvarig,
det gör det absolut inte bättre.
Skulle Maud Olofsson behöva pengar så kan ja garantera att hon är
villig att sälja slottet till den bäst betalande hon finner.
Sverige dalar dessvärre mer och mer från sin stolthet som ett I land,
och kommer högst troligt bli ett U land om detta forsätter.
Familjer har inte råd med strömmen, stora fabriker lägger ner
sina verksamheter pga de sjuka priserna på elen.
Familjerna får helt enkelt göra som fabrikerna, flytta från landet.
Du kan inte lägga skulden på den sittande regeringen. Det var ju ändå sosse-styret som sålde ut den svenska elkraften och avreglerade skiten. Dock så kan vi skuldbelägga den sittande regeringen för att den är så passiv i denna fråga!
Min åsikt i frågan är dock att denna situation som vi har i dag är ett riktigt samhällshot!
Skrivet 14 jan 2011 20:06 Jonas Sundqvist (Ej registrerad)
Vansinnigt!! Svenska folket ska, mot en mindre fast kostnad, ha tillgång till billig, koldioxidneutral kärnkraft! man ska inte behöva tvingas att lägga flera tusen i mån på vinterhalvåret på el..
El är en självklarhet för alla i ett modernt samhälle och ska inte få styras av några få giriga... Elen tillbaka till folket = reglera!
Skrivet 14 jan 2011 20:45 Inte min röst (Ej registrerad)
Man får som man röstar på.
Skrivet 14 jan 2011 20:50 Inte min röst (Ej registrerad)
Rösta för sänkt löneskatt,och du får Höjd energiskatt= Höjt totalt SKATTETRYCK !!
Skrivet 14 jan 2011 21:13 cl (Ej registrerad)
seriöst, om alla bara tänker på sitt eget avtal och binder priset på våren/sommaren så blir det ingen högre kostnad på vintern, även om priserna går upp. Det som ökar är självklart den egna förbrukningen, man förbrukar ca 40-50% av årets förbrukning på vintermånaderna. Har man då ett rörligt pris (som vi alla vet går upp på vintern) så får man skylla sig själv att elräkningen blir hög..
Tyvärr kan man inte påverka priset på elnätet, men om alla ser över sina elhandelsavtal så inser man att det finns pengar att spara.
Skrivet 14 jan 2011 21:35 Sälja smöret och tappa pengarna. (Ej registrerad)
Som alla vet kommer elen aldrig att bli billig.
Det beror inte på vilken regering vi har.
Röd eller blå har samma ambitioner.
Vi ska vara en elproducent som levererar el till högstbjudande inom EU.
Kablar byggs ut i snabb takt över land och under vatten.
En gemensam elmarknad inom EU är målet det jobbas mot.
Ett högt prioriterat mål inom unionen.
Alla utom SD tycker det är bra eftersom ingen annan protesterar mot de planerna.
Vi som ligger i utkanten av EU och inte är så tätt befolkat ska ta obehaget som elproduktion innebär. Det blir följden i förlängningen.
U-länder exporterar sina råvaror lärde vi oss i skolan.
I-länder använder sina tillgångar själva och förädlar så mycket det går för att få mer betalt och skapa jobb och välstånd av sina tillgångar.
Vi har tillgång till ganska miljövänlig el i Sverige.
Slarva inte bort den tillgången.
Det är lika korkat som när Örebro kommun sålde värmeverket.
Men i en gigantisk skala.
Skrivet 14 jan 2011 21:36 bf (Ej registrerad)
Inte min röst (Ej registrerad) skrev: Man får som man röstar på.
detta är en biverkning av all sosse styre mera pengar till staten
mums till stora bonusar
Skrivet 14 jan 2011 21:44 Blåst på elkostnaden (Ej registrerad)
Inte min röst (Ej registrerad) skrev: Man får som man röstar på.
Du som tydligen vet, vem ska man rösta på ??????
Alla partier verkar ju vara ute efter våra pengar.
Ju högre elpris ju högre energiskatter som staten tar emot utan att knysta
oavsett vem som styr.
Skrivet 14 jan 2011 21:50 Bratwurst (Ej registrerad)
Återigen så enkelt problematik, men så omöjlig att lösa med dagens idiotiska uppsättning av politiska block.
Problemet är att elnätet kostar ägande företag en massa pengar, något som ett vinstdrivande företag måste motverka med höjda priser för att nå status quo, eller plus minus noll resultat .. sedan kommer vinsten, eller snarare den delen som betalar löner mm .. därefter skall ju aktieägare och pappersvändarna i styrelserna ha sin del av kakan..
Dvs det blir dyrt för konsumenten.
Lösningen :
Förstatliga elnätet och låt elbolagen hyra in sig på nätet samtidigt som man inför en maxtaxa (lagstadgad) på elpriset per kwh som kan röra sig med kpi.
Låt sedan en energiskatt betala underhållet vilket med 99,9% chans kommer innebära enormt mycket billigare el för konsumenterna, i synnerhet villaägare ... men totalkrockar med fjantiansens ideologi om marknaden och dessutom kommer det säkert kosta varje svensk några ören extra i månaden i skatt .. och det går ju inte!
Skrivet 14 jan 2011 22:18 Nyfiken (Ej registrerad)
Om man sparat stiger de fasta priserna. Ingen ide att dra ner på elförbrukningen. Morötter finns inte!
Skrivet 15 jan 2011 00:25 Tröttsamt (Ej registrerad)
Landet Sverige blir bara sämre och sämre i alla avseenden och är snart inget I-land längre.
DET VAR BÄTTRE FÖRR !!!
Skrivet 15 jan 2011 00:53 Elementär värmefråga (Ej registrerad)
cl (Ej registrerad) skrev: seriöst, om alla bara tänker på sitt eget avtal och binder priset på våren/sommaren så blir det ingen högre kostnad på vintern, även om priserna går upp. Det som ökar är självklart den egna förbrukningen, man förbrukar ca 40-50% av årets förbrukning på vintermånaderna. Har man då ett rörligt pris (som vi alla vet går upp på vintern) så får man skylla sig själv att elräkningen blir hög..
Tyvärr kan man inte påverka priset på elnätet, men om alla ser över sina elhandelsavtal så inser man att det finns pengar att spara.
Konstigt, jag band mitt avtal i somras men har fått dyrare räkningar den här vintern mot förra, som jag hade tillsvidareavtal på. Sen såg jag oxå att under nov-mars så har man helt plötsligt 2 taxor, lågtid och högtid. Varför har vi inte det under resten av året för? Nä, sänk priset så vi själv kan göra slut på reserverna.
Skrivet 15 jan 2011 10:43 Husägaren (Ej registrerad)
Absolut att jag håller med om att SÄNK ELPRISET!!!
SÄNK BENSINPRISERNA!!!!!
Finns INGA ursäkter att få ta sånna priser etc!!!!
Skrivet 15 jan 2011 11:43 mm (Ej registrerad)
Avregleringen av elmarknaden är en i raden av blåsningarna som svenskarna gått på.
Varför spara ? Om vi sparar kommer det med 100% säkerhet någon politiker eller Fortumdirektör och höjer priset.
Skrivet 15 jan 2011 12:09 Mr D (Ej registrerad)
Intressant att läsa om allt ovetigt folk skriver.
Svenska folket röstade för ett avskaffande av kärnkraft sen blir dom chockade när kärnkraftsverken blir tvugna att renoveras då ingen bra lösning till att ta över 50% av tillverkningen funnits.
Inget ansvarsfullt företag skulle kosta på en renovering på något som ej ska andvändas mer, Den som säger något annat är bara dum.
Priserna går upp och folket skriker att dom blir lurade på pengar.
Elnätet i sverige och Elhandeln i sverige är två helt skillda delar kom ihåg det.
Elnätskostnaderna stiger då reparationer eller nytillbyggnad görs.
Har själv sålt el åt flera olika företag Stora som Små och det är skrämmande hur lite folket ute i sverige kan om el då det är en sådan stor kostnad.
Folk med villor som väljer bolag som har som slogan "Inget krångel inget tjavs bara el"
är nog väldigt godtrogna och blir väldigt förvånade när det visar sig att dom kan göra en besparing (slippa betala tusenlappar) på ett år.
Skrivet 15 jan 2011 13:04 wattjagare (Ej registrerad)
Tänker de inte alls på att vi ska överleva. Fortsätter de i denna takt att höja priserna då blir det många som får lämna sina hus. Vem ska då ha de husen. Pensionärer o sjuka är det synd om de åker väl först.
Skrivet 15 jan 2011 13:28 Egenföretagare och lantlolla (Ej registrerad)
Vi bor i en liten stuga på sextio kvadrat och eldar i kaminen också för värmens skull. Aldrig har räkningen överskridit 2100 kr för en månad, det var det högsta förra året då det var trettio grader kallt i flera månader. I år fick vi en räkning för december på 3600 kr på samma förbrukning. Nästa år kommer vi stänga av all värme och bara elda, sen kan dom försöka skicka såna räkningar igen. FY TUSAN! Att de inte skäms! El kostar inte så här mycket att leverera, det är små och stora bolag som tjänar MASSOR för att vara mellanhänder! Lurendrejeri är det. Man kanske skulle starta elbolag.... det börjar osa lika mycket bedrägeri som när alla plötsligt skulle starta assistansbolag!...
Min plan: Inom tio år är vi självförsörjande med el genom solpaneler och ett litet elverk i bäcken. Sen har vi ett dieselaggregat som backup!
Nej bojkott mot de här lurendrejerierna!!!!!
Skrivet 15 jan 2011 16:49 Mr D (Ej registrerad)
Egenföretagare och lantlolla (Ej registrerad) skrev: Vi bor i en liten stuga på sextio kvadrat och eldar i kaminen också för värmens skull. Aldrig har räkningen överskridit 2100 kr för en månad, det var det högsta förra året då det var trettio grader kallt i flera månader. I år fick vi en räkning för december på 3600 kr på samma förbrukning. Nästa år kommer vi stänga av all värme och bara elda, sen kan dom försöka skicka såna räkningar igen. FY TUSAN! Att de inte skäms! El kostar inte så här mycket att leverera, det är små och stora bolag som tjänar MASSOR för att vara mellanhänder! Lurendrejeri är det. Man kanske skulle starta elbolag.... det börjar osa lika mycket bedrägeri som när alla plötsligt skulle starta assistansbolag!...
Min plan: Inom tio år är vi självförsörjande med el genom solpaneler och ett litet elverk i bäcken. Sen har vi ett dieselaggregat som backup!
Nej bojkott mot de här lurendrejerierna!!!!!
Det råkar inte vara så att ni har ett Rörligt pris?
Backupen kommer ni nog få stor andvändning för när bäcken är fryst och det är mörkt utomhus.
Skrivet 15 jan 2011 19:08 Thomas (Ej registrerad)
inte förvånad med M. Olofsson som ansvarig (Ej registrerad) skrev: Att elpriset skenar är inte förvånande med den regering som nu blivit
vald en andra gång.. Sen att det är Maud Olofsson som är ansvarig,
det gör det absolut inte bättre.
Skulle Maud Olofsson behöva pengar så kan ja garantera att hon är
villig att sälja slottet till den bäst betalande hon finner.
Sverige dalar dessvärre mer och mer från sin stolthet som ett I land,
och kommer högst troligt bli ett U land om detta forsätter.
Familjer har inte råd med strömmen, stora fabriker lägger ner
sina verksamheter pga de sjuka priserna på elen.
Familjerna får helt enkelt göra som fabrikerna, flytta från landet.
Ja flytta till Kuba!
Skrivet 15 jan 2011 21:51 M.P for ever (Ej registrerad)
Elpriset kan aldrig bli för högt. skall vi rädda miljön till våra efterlavande måste elpriset minst fyr eller femdubblas, detta är realiteter som vi ej längre kan blunda för. Naturkatastrofer i Brasilien och Australien + de smältande polarisarna talar sitt tydliga språk, höj el och bensinpriserna kraftigt och gör det nu!
Skrivet 16 jan 2011 00:09 Brummelisa (Ej registrerad)
För några år sedan såg jag ett program på Tv kommer ej i håg om det var Kalla Fakta eller inte. Det var ett liknande program ( undersökande journalistik) där de hade interjuvat olika personer. Det som jag kommer i håg bäst var när de interjuvade någon på myndigheten Svenska Kraftnät (tror jag den hette) och personen de interjuvade sa att vi Sverige tillverkade mer el än vad vi kunde göra över med. För att göra det lättare för tittarna att förstå så sa han att vi producerade el för en stad i Göteborg storlek 6ggr för mycket. Det var heller ingen idé att sälja el till t.ex. Tyskland på grund av att det går så mycket förlorat på vägen dit. Att sälja till Norge var heller ingen idé eftersom de också producerar för mycket el. Att stänga Ringhals skulle inte inverka på vår elförsörjning. Att jag kommer i håg detta är för att jag är/var så trött på dessa privata elföretag antingen gnäller över att det är för lite vatten,eller för kallt och till och med att vi inte har tillgång till så mycket
Skrivet 16 jan 2011 14:16 peppe (Ej registrerad)
Staten är riktiga tjuvar som får hålla på som dom vill med både elpris plus bensin. Dom bara höjer hela tiden skyller på allt och alla.Vi skulle göra som dom gör i frankrike strejka och ställa till ett helvete.