Ny vargjakt i länet
Länsstyrelsen i Örebro ställer sig positiv till licensjakt på varg i länet även i vinter men föreslår ingen exakt siffra på hur många vargar som bör skjutas totalt. Det framgår av ett yttrande till Naturvårdsverket. Men max en varg bör få skjutas i södra länet, söder om E 18, enligt länsstyrelsen.
Relaterat
Utifrån den gällande nationella rovdjurspolitiken är det Naturvårdsverket som fattar beslut om licensjakt på varg och om antalet i varje län, länsstyrelserna ska sedan övervaka, administrera och se till att jakten verkställs.
Örebro län berörs i dag av fem olika vargrevir. I tre av dem, Loka, Ulriksberg och Kloten, alla i norra länsdelen, har tikarna fått valpar enligt preliminära inventeringsresultat.
Länsstyrelsen förordar nu att licensjakt bör fördelas mellan varglänen i Sverige i proportion till antal föryngringar i respektive län och att den bör bedrivas mellan 3 januari och 15 februari 2011.
I förra vinterns jakt fick sammanlagt 27 vargar fällas, tre av dem i Örebro län. Två fälldes utanför Hällefors och den tredje i Hasselforsreviret mellan Laxå och Degerfors.
För att förhindra överskjutning i vinterns jakt vill länsstyrelsen att jaktledare ska ha max en timme på sig att rapportera fällda eller träffade djur. Dessutom föreslås att jägare ska undvika att skjuta mot vargar som har GPS-halsband på sig. Man bör också förhindra att båda ledarvargarna, det vill säga föräldraparet, i samma revir fälls.
Länsstyrelsen finner heller inga skäl att peka ut särskilda platser i länet utifrån skadesynpunkt.


5 m/s























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 dec 2010 13:22 Varglars (Ej registrerad)
Vad bra..Hoppas dom kan skjuta mer än 3 i år här...
Skrivet 7 dec 2010 13:25 Ankan (Ej registrerad)
Ut och skjut vildsvin istället era galna mördare!
Skrivet 7 dec 2010 13:33 Mr Wolf (Ej registrerad)
Skjut då sjuka djur, låt de friska vara och få föröka sig i sin egen takt.
Skrivet 7 dec 2010 14:06 Emma (Ej registrerad)
Varför skjuts vargen!? Jag har verkligen aldrig fattat det!
Skrivet 7 dec 2010 14:19 skogsmullan (Ej registrerad)
Kommer väl att sluta med samma resultat, med hat och hets, skadeskjutna vargar,för många skjutna både legalt och illegalt som förra årets jakt.. Fattar inte hur man kan ge tillstånd till denna vansinniga jakt IGEN!!!!!!!
Skrivet 7 dec 2010 14:51 Anette (Ej registrerad)
Nu får det vara slut med dessa grymheter. Är ni människor som sitter vid era skrivbord och bestämmer att si och så många vargar ska skjutas. Låt vargarna vara ifred! Hur många vargar som ska finnas i vårt land det sköter naturen om så bra själv. Eller är det en "present" till era vänner jägarna. Nu får det vara slut med denna jakt! Vi som vill ha våra vargar kvar, vi måste protestera mot detta barbari. Jag hoppas att europadomstolen sätter er och jägarna i fängelse.
Vem skyddar vargarna från dessa ociviliserade "människor".
Skrivet 7 dec 2010 16:38 Isabelle (Ej registrerad)
Jag håller helt med dig, Anette! Varför denna hets att skjuta av ett såpass sällsynt djur? Efter föregående jakts protester och reaktioner även från världsomspännande organisationer och specialister, verkar det konstigt att man är så villig att göra samma misstag igen. Många har ifrågasatt om underlaget för jakten var tillräcklig förra gången och om insatserna verkligen är lämpliga. Jag hoppas verkligen att europadomstolen tar upp detta och utdelar kännbar bestraffning så att vi slipper se hur felaktigt riktade insatser leder till att vi utrotar ett så fint djur.
Skrivet 7 dec 2010 16:44 Maggie May (Ej registrerad)
Upphetsningen sprider sig i jägarkåren. Adrenalinet och testosteronet flödar (ja, jag menar även hos de kvinnliga jägarna). Och vi vanliga stackars människor, som inte har vapen, ska vara så innerligt tacksamma över att de modiga jägarna uppoffrar sig genom att trotsa den dödliga faran, som vargen utgör. Den smyger ju runt i varenda skogsdunge, visar sina tänder, morrar, ylar och jagar oss stackars obeväpnade, så vi knappt vågar gå utanför dörren. Så många människor har ju angripits av varg varenda år!! Besten måste utrotas. Heja jägare, ni modiga!!
Ut och skjut nu - på allt som rör sig, så ni inte går miste om någon blodsspillan.
Skrivet 7 dec 2010 16:46 ernny (Ej registrerad)
dom som inte tycker om vargjakten vet inte vad dom pratar om ! Vänta bara tills bytes djuren blir en brist då skulle jag vilja se er i skogen så kallade skogsmullar.
Skrivet 7 dec 2010 16:55 JB69 (Ej registrerad)
Jag undrar var Anette bor? Har du egen hund och bor i skogslänen? Jag tror inte det! Du skriver som om du sitter i en lägenhet och "tycker". Vad kom det sig att vargen utrotades en gång i tiden, jag bara undrar???? Om vi låter vargarna breda ut sig okontrollerat så fruktar jag att det blir annat liv i "skällan". Vi behöver ha en kontrollerad jakt på varg. Och föresten jägare är inte ociviliserade människor.
Skrivet 7 dec 2010 18:14 fellow (Ej registrerad)
Varglobbyn har vunnit igen:(
Skrivet 7 dec 2010 18:29 Jägare (Ej registrerad)
Mycket skönt att det blir igen!!är alldeles för mycke gråben i skogarna..
Skrivet 7 dec 2010 18:55 Elsa (Ej registrerad)
Rimmar det inte lite illa att tillåta jakt och anse den nödvändig samtidigt som man tar in ryska vargar för utplantering?
Varför inte söva vissa djur här i Sverige och omplacera dem i stället? Då borde väl vargstammen hålla sig frisk.
För inte är det väl tam rysk varg som ska planteras in här?
Det är ett synnerligen sjukt agerande.
Skrivet 7 dec 2010 19:00 esalie (Ej registrerad)
Kom ihåg, ni som vill ha varg i Sverige, att för ca 150 år sedan var det lag på att utrota vargen! Jag förstår inte varför man ska envisas med att åter plantera in detta djur. Det är inte jägarna som klagar mest utan de som har får mm i de trakterna som vargen finns! Men som någon påpekat. Släpp in vargen i tätorterna så får ni se!
Skrivet 7 dec 2010 19:02 esalie (Ej registrerad)
ernny (Ej registrerad) skrev: dom som inte tycker om vargjakten vet inte vad dom pratar om ! Vänta bara tills bytes djuren blir en brist då skulle jag vilja se er i skogen så kallade skogsmullar.
Håller med!
Skrivet 7 dec 2010 19:15 Göran A (Ej registrerad)
Bra beslut. Alla de osakliga och hatfyllda protester som nu kommer från ett antal personer vittnar bara om att de inte förstår hur stor skada vargen gör i vår natur. Själv skulle jag helst se att vi sluppe varg i länet, men måste vi ha några, så är det ett absolut krav att antalet hålls under strikt kontroll. Vargen är inget utrotningshotat djur, men den är en stor skadegörare, och kostar enorma summor pengar at ha i vår natur.
Skrivet 7 dec 2010 19:38 1943 (Ej registrerad)
Ankan (Ej registrerad) skrev: Ut och skjut vildsvin istället era galna mördare!
Vad har du mot vildsvinen ska inte dom ha rätt att leva???
Skrivet 7 dec 2010 19:44 allavi (Ej registrerad)
Ankan (Ej registrerad) skrev: Ut och skjut vildsvin istället era galna mördare!
Bra att hålla med dig.LEVE VARGEN.
Skrivet 7 dec 2010 19:46 allavi (Ej registrerad)
Jägare (Ej registrerad) skrev: Mycket skönt att det blir igen!!är alldeles för mycke gråben i skogarna..
Du har bara rädd för att få lite mindre i din frysbox,som säkert är så full att det knappt går att få igen locket på den.
Skrivet 7 dec 2010 20:59 wolfman (Ej registrerad)
hehe... var ska vi börja? De styrande för landet lagom har bestämt att det ska finnas i runda slängar 200-250 vargar i sverige. Det bästa som gjorts på länge är inplanteringsbeslutet då genblandningen inte är den bästa.. Detta till vissa jägare's förtret. De "vissa" hade hoppats på en naturlig dödlighet via inavel men så blir det inte.. Att jaga varg behövs tyvärr, vargen måste känna sig hotad utav människan och får inte tappa respekten för oss,m den är visserligen inte lika farlig som tex en älgko med kalv men tom en katt i tamformat kan bli otäck om den lägger den sidan till. Men nej.. vargen är farlig.. om du gillar rödluvans spänning.. :)
Visst är det underbart med jägarnas egna genomtänkta kommentarer liknande "släpp in vargen i rikstadshuset så får vi se hur de reagerar" mmm.. som om en björn skulle vara bättre.. hehehe.. tomtar som tycker men inte vet :D
Skrivet 7 dec 2010 21:25 wolfman (Ej registrerad)
esalie (Ej registrerad) skrev: Kom ihåg, ni som vill ha varg i Sverige, att för ca 150 år sedan var det lag på att utrota vargen! Jag förstår inte varför man ska envisas med att åter plantera in detta djur. Det är inte jägarna som klagar mest utan de som har får mm i de trakterna som vargen finns! Men som någon påpekat. Släpp in vargen i tätorterna så får ni se!
Underbart! Man kapade av händer på folk beskyllda för brott de "kanske" hade gjort med, kanske skulle återgå till det samhället..
Idag finns det o andra sidan hundar ibland oss med ägare vars psyke är i nivå med en kanin jagad av 300 rävar.De finns ibland oss i vårt samhälle och du klagar på vargen.. Som sagt.. rödluvan är förjävla otäck om man gillar sagor.
Skrivet 7 dec 2010 21:34 wolfman (Ej registrerad)
skogsmullan (Ej registrerad) skrev:
Kommer väl att sluta med samma resultat, med hat och hets, skadeskjutna vargar,för många skjutna både legalt och illegalt som förra årets jakt.. Fattar inte hur man kan ge tillstånd till denna vansinniga jakt IGEN!!!!!!!
Tyvärr kan det slinka igenom en varg för mycket då inrapporteringen såg ut som den gjorde förra gången, detta verkar de ändra på den här gången. Skadeskjutna djur är helt enkelt jägarens fel, nått som aldrig går att skylla ifrån sig.. ett oförlåtligt fel oavsett djur, nått man lär sig på kursen.. avlossa aldrig ett skott du inte vet dödar. En enkel men ohh så viktig regel!
Skrivet 7 dec 2010 23:55 Lantis (Ej registrerad)
Här i byn ses varg numera flera gånger i veckan, har inte varit något större problem hittills (någon hund i grannbyn blev attackerad) men jag vet att det kan ställa till problem men stora rovdjurspopulationer i bygden.
Tror att nya vägar mm ställer till mera för vargen än jakten.
Jag är för varg men mot trångsynthet!
Skrivet 8 dec 2010 00:24 Anubis (Ej registrerad)
Då var det dags igen att ge sig ut i skogen och jaga varg. Något som alla djurvänner förfasas över, även gemene man äcklas av denna jakt. Varje år ställer jag mig själv frågan: -Varför denna hysteri från väldigt många som inte är insatt i viltvård överhuvud taget? I år har jag dock insett att oavsett information eller desinformation så kommer detta alltid att fortsätta. Så varsågod; fortsätt att vräka ur den ena och andra över oss jägare så går jag ut i skogen och fäller en varg eller två. Ni får fortsätta att sitta här via er dator, runt köksbordet i hemmets lugna vrå över en kopp kaffe och en bulle, för att prata vitt och brett om denna jakt. Jag själv tar från och med detta avstånd från diskussionen, denna kommer aldrig att leda någon stans i alla fall. När jag väl fäller mitt byte kommer jag som alltid att tacka moder natur för hennes gåva och samtidigt be henne att ta emot min gåva i form av att jag sköter hennes djurliv och fauna efter min bästa förmåga, ödmjukhet och insikt.
Skrivet 8 dec 2010 01:05 tessbo (Ej registrerad)
Göran A (Ej registrerad) skrev: Bra beslut. Alla de osakliga och hatfyllda protester som nu kommer från ett antal personer vittnar bara om att de inte förstår hur stor skada vargen gör i vår natur. Själv skulle jag helst se att vi sluppe varg i länet, men måste vi ha några, så är det ett absolut krav att antalet hålls under strikt kontroll. Vargen är inget utrotningshotat djur, men den är en stor skadegörare, och kostar enorma summor pengar at ha i vår natur.
Hmm kolla hur bra det blev i yellowstone usa efter att vargen inplanterades igen ... t.o.m älgen fick en friskare stam vilket inte jägaren kan fixa. och nu vill dom plantera in varg på flera ställen för viltets skull.. hmm verkar va tvärt emot dina tankar om varg men fakta talar tydligen ett annat språk än rödluvan ;-))
Skrivet 8 dec 2010 04:49 killer (Ej registrerad)
Anubis (Ej registrerad) skrev: Då var det dags igen att ge sig ut i skogen och jaga varg. Något som alla djurvänner förfasas över, även gemene man äcklas av denna jakt. Varje år ställer jag mig själv frågan: -Varför denna hysteri från väldigt många som inte är insatt i viltvård överhuvud taget? I år har jag dock insett att oavsett information eller desinformation så kommer detta alltid att fortsätta. Så varsågod; fortsätt att vräka ur den ena och andra över oss jägare så går jag ut i skogen och fäller en varg eller två. Ni får fortsätta att sitta här via er dator, runt köksbordet i hemmets lugna vrå över en kopp kaffe och en bulle, för att prata vitt och brett om denna jakt. Jag själv tar från och med detta avstånd från diskussionen, denna kommer aldrig att leda någon stans i alla fall. När jag väl fäller mitt byte kommer jag som alltid att tacka moder natur för hennes gåva och samtidigt be henne att ta emot min gåva i form av att jag sköter hennes djurliv och fauna efter min bästa förmåga, ödmjukhet och insikt.
tror inte moder natur är så glad för det eftersom hon alltid har fixat det bäst själv,
Skrivet 8 dec 2010 05:04 Kattas matte (Ej registrerad)
Vad jag vet så har väl jägarna själva skjutit ihjäl fler människor
än vad vargarna har rivit ihjäl människor. Jag vet att vargen river
får, hundar o.s.v. men fåren kan stängslas in ordentligt och de hetsiga jakthundarna kan gott stanna hemma istället för att driva omkring vind för våg i våra skogar.
Skrivet 8 dec 2010 06:04 Fbkaren (Ej registrerad)
Eftersom vargen är i våra skogar nu så ska man ha en kontroll på den och då är en legal jakt det rätta.
Sedan gör ju vargen nytta den tar bort sjuka och skadade djur som orsakats av människor som lämnat skadliga saker i naturen som skrot och dylikt.
Ha kvar vargen under kontrollerande former.
Skrivet 8 dec 2010 06:36 truth (Ej registrerad)
Emma (Ej registrerad) skrev: Varför skjuts vargen!? Jag har verkligen aldrig fattat det!
för att vargen tar andra vilda djur i skogen så jägarna som helt och hållet tagit över skogen överallt inte har något att nöjesdöda så vanligt folk faktiskt inte vågar sig ut:(
Skrivet 8 dec 2010 07:06 pjotor-pålsboda (Ej registrerad)
När ska helvetet ta slut för vargarna och deras förföljese,inte nog för förra händelsen där jägarna sköt på allt och nu är det åter på gång.
Ena stunden ger dom berörda Myndigheterna att det ska ske en avskutning och sen lägger dom Sina sjuka sinnen ihop och ger tillstånd att importera vargar efter att dom godkänns mot Rabies,vad är meningen,kan nån ge ett bra svar på det,nej för det sitter folk som inte borde handlägga sådana här djurfrågor,dom hör hemma på Kumla Bunkern.Rekomenderar alla att göra ett besök på Kolmårdens djurpark och Varghänget då kanske ni som hatar vargen så ändrar er i ert hat.
Skrivet 8 dec 2010 07:51 olleolle (Ej registrerad)
Vad är det för skrämselpropaganda en del kör med här? "vi vågar inte gå ut i skog" alt "vi vågar inte släppa ut hunden/barnen". Jäkla larv. Det finns inte ett enda dokumenterat fall i modern historia, där en människa blivit attackerad av varg.
Vill ni vara rädda? Var rädda för alla galningar och mördare som går lösa i samhället istället. Det finns en viss risk att de plockar just ditt barn på väg till skolan.
Varför inte skjuta ihjäl alla älgar istället? De orsakar många människors död i älgolyckor och de skadar träd för miljontals kronor varje år.
Sluta döda vargen
Skrivet 8 dec 2010 07:55 allavi (Ej registrerad)
Vargen är bra och den skall vi vara snälla och rädda om.Den tillhör vår kultur.
Skrivet 8 dec 2010 08:04 Jocke (Ej registrerad)
Skjut bort ohyran. Vargen tar tamboskap och ett ganska stort antal hundar märk väl att inte bara jakthundar som drabbas av vargen.
Det är mycket fövånande att den som inte har vargen i sitt närområde eller på annat sätt drabbas av vargen är oftast den/dom som vill ha vargen mest.
Skrivet 8 dec 2010 08:57 Kloker (Ej registrerad)
Tror att de flesta som ivrar för vargen här på nätet i själva verket är mycket avundjuka människor, de har inte haft kunnandet och initiativförmågan att avlägga jägarexamen, inte ha tillgång till en jaktmark och då unnar man heller inte jägarna att njuta av att lägga ned ett rådjur eller älg, gå hem och avnjuta en läcker viltmåltid med ett gott glas öl. Ni får vackert stanna hemma i lägenheten och stirra ut mot gatubeläggningen
Skrivet 8 dec 2010 09:05 Glada kocken (Ej registrerad)
Vi, galna mördare, gillar inte att vargen äter upp våra läckerheter så klart , det är gott med älgfile, rådjurssadel och en och annan harstek, det måste ni väl ändå förstå utan att bli så in i ... upphetsade. Visa lite förståelse även om ni blir utan
Skrivet 8 dec 2010 10:12 johan (Ej registrerad)
"vargen ylar i nattens skog. han vill, men kan inte sova."
Jag tror jag ska sluta leva i stan och flytta ut och bo med vargarna 1 år eller 2...De vore skoj!
Skrivet 8 dec 2010 10:34 Kloker (Ej registrerad)
Nu alla vargälskare är ni avslöjade, nu skriker ni på polis när det finns en lösspringande hund i Östansjö, skillnaden är att nu finns "vargen" på nära håll och det är inte populärt. Den sprider skräck och biter dessutom andra hundar, precis som vargen gör i glesbygden. kanske ni kan förstå motståndarna lite bättre nu.
Skrivet 8 dec 2010 11:37 Kvinna med jägarexamen (Ej registrerad)
Jag är inte emot en viss begränsning av vargstammen men låt INTE våra varghatande skjutglada jägare sköta den saken. Ha istället statligt anställda jägare som vet vad de gör. Läste om urvalet man ska göra men jag litar inte ett ögonblick på att våra jägare när de står inför en varg kan låta bli att skjuta på vad som helst. Det finns jägare som åker omkring med dekaler där det står "Nollversion varg". De låter också bli att skjuta skabbräv för att de ska leva och smitta varg och lo. Jag vet detta för jag bor på landet där det finns många jägare jag känner som resonerar på detta sätt. PS jag går hellre i vargmarker än en kväll i Örebro vilket är otroligt mycket mer farligt.
Skrivet 8 dec 2010 11:44 Isa (Ej registrerad)
Licensjakten sägs vara för att stärka den genetiska statusen! I år har 75 vargar dött eller dödats, Na ska ta hänsyn till variationer och med minst 20 föryngringar per år som mål. Uppnår vi det om licensjakt införs i år? En beskattning först please innan beslut tas. Använd försiktighetsprincip. Beslutet ska inte göras med en överskattning av stammen som gjordes vid 2010. Och glöm inte att ett överklagande ligger hos EU på internatioll nivå. Arbeta för friska blodslinjer istället.
Anders Bjärwall kom med förslag om avlivning av valpar i lyan på ett humant och säkert sätt. Det kan underlätta för genetiken plus områden med tung belastning. Dessutom bevaras föräldrapar med erfarenhet. Även en ny valp med friska gener kan inplanteras.
Skrivet 8 dec 2010 13:17 skogsmullan (Ej registrerad)
Är man för varg så får man alltid höra att man bor i stan i en lägenhet långt borta från skogarna. Vi är faktiskt många som bor i vargreviren och dessutom är hundägare som anser att vargen har lika stor rätt att finnas som andra djur. Skall det vara så förbaskat svårt att förstå???????
Skrivet 8 dec 2010 15:00 Cedergren (Ej registrerad)
johan (Ej registrerad) skrev: "vargen ylar i nattens skog. han vill, men kan inte sova."
Jag tror jag ska sluta leva i stan och flytta ut och bo med vargarna 1 år eller 2...De vore skoj!
Gött Johan, du har en följeslagare!
Skrivet 8 dec 2010 15:57 Anette (Ej registrerad)
Till JB69. Så fel du har i din tro JB69.
Jag Anette bor i villa precis intill skogen, jag har två hundar varav en är en rottweiler. Och jag sitter inte bara och "tycker". I och med att jag har skrivit en uppsats om vargarna i Kilsbergen, så tror jag att jag är mer påläst om vargen än vad många andra är som inget vet själva utan bara lyssnar på vad de vill höra.
Skrivet 9 dec 2010 08:46 1943 (Ej registrerad)
Anette (Ej registrerad) skrev: Nu får det vara slut med dessa grymheter. Är ni människor som sitter vid era skrivbord och bestämmer att si och så många vargar ska skjutas. Låt vargarna vara ifred! Hur många vargar som ska finnas i vårt land det sköter naturen om så bra själv. Eller är det en "present" till era vänner jägarna. Nu får det vara slut med denna jakt! Vi som vill ha våra vargar kvar, vi måste protestera mot detta barbari. Jag hoppas att europadomstolen sätter er och jägarna i fängelse.
Vem skyddar vargarna från dessa ociviliserade "människor".
Du som är så insatt i vargämnet varför skriver du inte ett sakligt inlägg så vi andra dumhuven förstår vad vi ska ha vargen till????1943
Skrivet 10 dec 2010 00:42 Ulven (Ej registrerad)
Jag tycker att förvaltning av samtliga viltarter ska baseras på fakta och inte tyckande.
Just vargen har blivit en fråga av prestige och symbolvärde och inte fakta, speciellt av media.
Detta är fakta:
- Den skandinaviska vargstammen ökar i antal.
- Den svenska vargjakten medför en begränsning av ökning av den svenska populationen.
- Vi har beslut på att vi ska ha varg i Sverige.
- Vi har beslut på att den svenska populationen ska "låsas" på 210 individer under några år.
- Vi har beslut om att den svenska vargstammen inte ska föryngringar i renbetesland, dvs en väldigt stor andel av Sveriges yta.
Mina åsikter är:
* att vargen är en fascinerande art med ett häftigt socialt samspel.
* det är ytterst tveksamt att det är enbart positivt för den svenska populationen att få öka ohejdat.
* Att begreppet livskraftig stam innebär acceptens från från lokalbefolkning, stadsbor.
Skrivet 10 dec 2010 18:56 wolfman (Ej registrerad)
Anette (Ej registrerad) skrev: Nu får det vara slut med dessa grymheter. Är ni människor som sitter vid era skrivbord och bestämmer att si och så många vargar ska skjutas. Låt vargarna vara ifred! Hur många vargar som ska finnas i vårt land det sköter naturen om så bra själv. Eller är det en "present" till era vänner jägarna. Nu får det vara slut med denna jakt! Vi som vill ha våra vargar kvar, vi måste protestera mot detta barbari. Jag hoppas att europadomstolen sätter er och jägarna i fängelse.
Vem skyddar vargarna från dessa ociviliserade "människor".
1943 (Ej registrerad) skrev: Du som är så insatt i vargämnet varför skriver du inte ett sakligt inlägg så vi andra dumhuven förstår vad vi ska ha vargen till????1943
Håller med 1943! Vad fasen ska vi ha vargen till?? själv ogillar jag mygg.. kan vi inte ta bort dom med? eller.. gråsparv, skiter ner mitt balkongräcke! Ta bort de med, för jag menar, vad ska vi ha dom till?
Inte ett dugg sarkastisk..
Skrivet 10 dec 2010 19:56 Kroken (Ej registrerad)
För den som vill veta jägarnas verkliga agenda, skall läsa tidningen Jakt o Jägare på nätet.
Här avslöjar de vad de ( JRF Riksjägarna ) egentligen står för!
Bara att Googla och söka på orden varg repektive fällor.