Konstnären Lars Vilks överfölls
Konstnären Lars Vilks överfölls under en föreläsning i Uppsala.
Relaterat
Fler personer kastade sig över honom och måttade fler slag emot honom, skriver Unt.se. Konstföreläsningen hölls på tisdagseftermiddagen på Uppsala universitet. En person rusade fram till Vilks. Flera personer anslöt och det blev tumult innan polisen lyckades få ordning igen.
- Jag är inte skadad, men lite mörbultad, säger Lars Vilks till TT.
Det var på hösten 2007 som Nerikes Allehanda och flera andra svenska tidningar publicerad konstnären Lars Vilks teckning av Muhammed som rondellhund. Detta ledde till omfattande protester mot publiceringen och al-Qaida satte ett pris på Vilks.


5 m/s
























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 11 maj 2010 19:03 Gripen
Konst är konst så länge den inte berör mig!
Skrivet 11 maj 2010 19:09 Jonas Millard (Ej registrerad)
Ska vi gissa att NA relativt omgående kommer ta bort "kommentera"-funktionen från denna artikel för att förhindra "rasister" att sprida "fördomar"?
Skrivet 11 maj 2010 19:47 JFL (Ej registrerad)
Han ska få måla vad han vill eftersom det är lagligt och ska inte bli nerslagen eller jagad. Tar för givet att dessa skyldiga patrask får grova straff för detta!
Skrivet 11 maj 2010 19:55 NIlsG (Ej registrerad)
Lars Vilks är bra på att bygga sitt varumärke, nu har han tydligen lagt ett beställningsjobb, det var flera veckor sen man skrev något om honom
Skrivet 11 maj 2010 20:31 Ingen yttrandefrihet längre? (Ej registrerad)
Det syns ju på bilderna i Aftonbladet vilka det är som ger sig på Vilks. Ska vår yttrandefrihet försvinna nu också?
Skrivet 11 maj 2010 20:48 bia2 (Ej registrerad)
Finns det inte något annat land man kan flytta till..eller allra helst ett parallellt universum
Skrivet 11 maj 2010 20:58 HAx (Ej registrerad)
Vilks konstföreläsning var väl nästan som att kasta pärlor åt svinen med tanke på vilka åhörare som satt i salen.
Skrivet 11 maj 2010 21:03 Ödmjuk igen
När man ser videoklippet så undrar man faktiskt om detta är det sekulariserade Sverige 2010. En skriker Allah Akbar upprepade gånger. En kristen präst talar om att bränna Gardells böcker på bokbål. Skrämmande och sorgsen utveckling när religioner får för fria tyglar. Religion är en fritidsaktivitet och har inget i samhället att göra.
Skrivet 11 maj 2010 21:26 Febbe (Ej registrerad)
Han skall nog vara glad att ingen hade något innaför jacka som kunde smälla...
Skrivet 11 maj 2010 21:36 Tobbe (Ej registrerad)
Här kan spektaklet ses:
http://www.unt.se/tv/#category=390&date=2010-5&clip=932782&startTime=0m0s
Skrivet 11 maj 2010 21:45 Mazi (Ej registrerad)
Man kan inte gora annat an att hapnas over hur manniskor hjarntvattas av olika religioner... Ibland undrar jag om vissa fortfarande lever i medeltiden... praster som antastar sma barn... fanatiker som hoppar pa folk for nan obetydlig "konst".... kyrkor som bestammer om "familjeplanering"... sjalvmordsbombare etc.... Helt otroligt!!!! Jag vill avsluta min kommentar med foljande ord fran Leo Tolstoy: "Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing himself".
Skrivet 11 maj 2010 21:50 hagge (Ej registrerad)
Inte många kommentarer släpps igenom här. Skärp er på NA eller ska ni också tysta det fria ordet?
Skrivet 11 maj 2010 21:54 Placeringsrådgivare (Ej registrerad)
Han leker med eld, jag har ingen förståelse för vad han försöker åstadkomma genom sina påhopp vid upprepade tillfällen. Det är trots allt vi skattebetalare som får betala för alla polisinsatser för att han ska få släppa loss sina "kreativa" och "konstnärliga" storheter. Låt han ha sina föreläsningar på egen hand med egna privata livvakter om han vill ha. Lars Vilks- det handlar inte om yttrandefrihet- det handlar om dumhet att smutskasta och provocera en hel religion gång på gång. Även om det förhoppningsvis inte är din mening så måste man anpassa sig till situationer det måste alla vi andra. Utnyttja yttrandefriheten i den mening den är utformad, det handlar inte om frihet att kränka.
Skrivet 11 maj 2010 21:57 SB (Ej registrerad)
Först och främst ska NA ha en eloge för att de låter artikeln ligga öppen för att kommentera. NA är på många sätt banbrytande och det hedrar er på redaktionen.
Attacken på Vilks och framförallt på ngt så fundelament som vår yttrandefrihet är chockerande. Det är inte bara en attack på Vilks utan på alla vi som stödjer ett grundstenarna som har byggt upp vårt samhälle.
Det är ytterst allvarligt, situationen i Sverige är oroande. Istället för att vi som är kritiska till invandringen och den integrationspolitik som förs ska tystas felaktigt med rasistkortet, så ta debatten.
Jag föraktar attacken på Vilks och jag föraktar de människor som för oss bakom ljuset i dessa känsliga frågor.
Har man inga ambitioner att integreras i vårt samhälle kanske man inte heller ska vara en del av detta?
Korten på bordet, alla korten. Ställ krav. Ta debatten.
Solidaritet och medmänsklighet, självklart. Men inte på bekostnad av vår och våra barn och barnbarns trygghet och välfärd.
Skrivet 11 maj 2010 22:00 Niklas (Ej registrerad)
Yttrandefriheten skall inte skändas på detta sätt. vart är vi på väg??
Skrivet 11 maj 2010 22:12 Yttranderätt utan censur (Ej registrerad)
Tack NA för att ni inte censurerar bort kommentarerna!
Men ni är alldeles för flata vad gäller beskrivningen av vad som hände. Har ni inte sett filmer från den urartade föreläsningen?
Om vi nu ska ha yttrandefrihet som Lars Vilks manifesterar, under dödshot och som han till och med kan gå i döden för, så borde vi väl kräva mer av massmedia och av er på NA.
Skriv vilka som skanderade - skriv vad de skrek ...
Skrivet 11 maj 2010 22:13 Jonas S (Ej registrerad)
har hängt upp en bild av wilks hund och kurt westergaards mohamed på väggen hemma för att stödja dom, och stå upp för det fria ordet..
vill man inte ha yttrandefrihet och demokrati är inte sverige ett land att bo i, dags att dom lär sig ..
Skrivet 11 maj 2010 22:19 Eva (Ej registrerad)
Yttrandefrihet är jätteviktigt. Sen kan man alltid ifrågasätta om mobbing (eller vad man nu väljer att kalla det) är tillåtet om man gömmer sig bakom yttrandefriheten.
Det fria ordet är jätteviktigt. Men att skapa konstverk bara för att trakasera känns inte så bra. Jag drar en parallell med konstutställningen "Ecce Homo" som fick många Svenskar att reagera.
Skrivet 11 maj 2010 22:21 Saleh-son (Ej registrerad)
Min omgivningen tycker att de är viktigt med tryckfrihetslagen. Hoppas ni svenskar inte tror att alla muslimer har samma åsikt om Lars Vilks.
Skrivet 11 maj 2010 22:26 RG (Ej registrerad)
Efter att ha sett filmen från föreläsningen i sin helhet, drar jag mig inte för att säga att det är ett bland dom värsta angreppen på Svensk demokrati och yttrandefrihet som gjorts överhuvudtaget i Sverige.
Dessutom verkar det vara organiserat. Att inte denna nyhet är större i media är sorgligt och ett tecken på att demokratin viker sig för Islam.
Däremot sprider sig angreppet som en löpeld i utländsk media.
Skrivet 11 maj 2010 22:28 Marcelo (Ej registrerad)
Niklas (Ej registrerad) skrev: Yttrandefriheten skall inte skändas på detta sätt. vart är vi på väg??
Min vän, vi är inte på väg någonstans: Vi är framme, vi är i den mardrömmen NU. Inse att mardrömmen är verklighet här och nu, snacka inte om framtiden. Sverige är inte längre säkert.
Skrivet 11 maj 2010 22:29 Fänrik Stål (Ej registrerad)
Vilks konstverk tillverkat av drivved vid Kullaberg kan mycket väl vara det enskilt mest besökta verket i Sverige. Så de som kallar honom "dålig konstnär" vet inte vad de snackar om.
Detta hans verk gällande Muhammed handlar inte så mycket om Islam som om konstvärldens självcensur. Att dagens upploppsbenägna muslimer nu ingår i hans konstverk kanske de inte hade räknat med.
För allt som sker om o kring muhammed teckningen ingår i konstverket. Gällande konstvärlden kan vi bara konstatera att den är uppenbarligen stel och snar till självcensur. Speciellt då gällande känsliga ämnen såsom Islam o invandring. Det troliga är väl att konstvärlden styrs av ett gäng förstoppade o övervintrade politiskt korrekta navelskådare. Vilks verk visar ju med all önskvärd tydlighet att konstvärlden är snabb till censur, men tyvärr inte bara konstvärlden. Vilks verk visar även att konsten är en bild av samhället. Ett samhälle snar till censur gällande dessa frågor.
Skrivet 11 maj 2010 22:40 Sventon (Ej registrerad)
nu har alla moderata muslimer jätte chansen att gå ut och fördöma idioterna som attackerar Vilks. Jag vill se dom med tshirts med rondellhunden på. Då ska jag tro att det finns moderata muslimer. Men det kommer aldrig att hända. Idioterna bör kastas ut per omgående
Skrivet 11 maj 2010 22:42 Mazi (Ej registrerad)
Jonas S, Du kan naturligtvis hanga vad du vill pa dina vaggar for egen tillfredsstallelse, men Jag tvivlar pa att du har manga muslimska vanner som kommer over for en kopp kaffe till ditt hem. Men men... nu har du ju (i din varld) visat och fatt "dom" att lara sig i alla fall... bra gjort!
Skrivet 11 maj 2010 23:01 Karolina
Oj vad han kan marknadsföra sig denne Vilks numera känd över hela världen. Det sätt han gör det på faller sannerligen inte mig i smaken och handlar inte om yttrandefrihet överhuvudtaget utan en besatthet anser jag att kränka människors tro. Undrar om Vilks har någon kunskap om denna religion? Själv är jag inte religiös och jag är för yttrandefriheten vad gäller att ta ställning i politiska frågor osv men att göra nidbilder är inget för mig då jag lärt mig respektera andra människor som lever sitt liv i fred och frihet och inte skadar andra med sårande och kränkande metoder. Vilks kan tydligen inte släppa profeten utan fortsätter provocera muslimer. Jag tar helt avstånd från sådant och anser inte att teckningen är konst och inte heller att den föreställer profeten Mohamed för han var ingen hund och det vet ju muslimerna så de borde bara skaka på huvudet åt en persons fula teckningar som denne kallar konst. Vi skattebetalare får en massa onödiga utgifter. Ödsla inte mer energi på karln!
Skrivet 11 maj 2010 23:02 jon (Ej registrerad)
Hur tror ni Sverige kommer se ut om om ett par år om 30-40 tusen muslimer kommer till Sverige varje år? Det är självklart sant att alla muslimer inte stödjer sånt här beteende, men även om det bara är 10% (generös siffra) som är religiösa så kommer det ändå att göra Sverige ännu mer osäkert att vistas i.
Skrivet 11 maj 2010 23:17 Kvinna (Ej registrerad)
Jag hoppas att svenskarna blir lite modigare och vågar ställa krav på nya svenskar. Jag är själv invandrare och har försökt anpassa mig så gott jag kunnat i Sverige. Det är mycket viktig att man får säga vad man tycker. Så jag ber er att vara modigare ställ krav.
Skrivet 12 maj 2010 00:19 kristen (Ej registrerad)
vad ska dom göra här. dom tar hit sitt våld. Deras länder kaput. vi ger dom förutsättningar men dom vill ej ha dom.
Från början föddes alla med samma förutsättningar bara titta på dom kristnas länder där har vi utveklat något.
man ska ej blanda muslimer med kristna. Går ej vara snäll mot ett folk med kluven tunga.
Skrivet 12 maj 2010 00:32 ryannayr (Ej registrerad)
Alla invandrare son kom till en annan land måste integrera sig ... eller flytta till sin land på en gång.. det måste börja nu... vad fan vad väntar rigering på...
Skrivet 12 maj 2010 00:45 Erik (Ej registrerad)
Dom riktiga flyktingarna som flyr från krig och förtryck skulle aldrig bete sig såhär. Dom är enormt tacksamma för att komma till ett land utan krig och förtryck. Tyvärr har Sverige blivit lurat och tar in folk som skulle klara sig bra hemma men vill hit för ekonomisk vinst eller brottslighet pga lindriga eller inga straff. Det medför dessa konsekvenser tror jag.
Skrivet 12 maj 2010 00:45 Niklas Larsson (Ej registrerad)
jon (Ej registrerad) skrev: Hur tror ni Sverige kommer se ut om om ett par år om 30-40 tusen muslimer kommer till Sverige varje år? Det är självklart sant att alla muslimer inte stödjer sånt här beteende, men även om det bara är 10% (generös siffra) som är religiösa så kommer det ändå att göra Sverige ännu mer osäkert att vistas i.
Så sant som det är skrivet =(.
Skrivet 12 maj 2010 01:01 Jose (Ej registrerad)
Politiskt Inkorrekt webben
Sanningen finns
Skrivet 12 maj 2010 01:06 M. Salveson (Ej registrerad)
Ibn Warraq kommenterer Vesten og ytringsfriheten generelt på http://www.rights.no og http://sappho.dk idag.
Anbefaler samtidig lesning av Bassam Tibi, The Challenge of Fundamentalism, Political Islam, World Politics and Europe, o.a. av samme professor. Konstruktivt og kunnskapsrikt.
Skrivet 12 maj 2010 01:30 Freddy (Ej registrerad)
SD2010
Always support SD.
Skrivet 12 maj 2010 01:34 Stefan och carinas Blog (Ej registrerad)
Sweden is FANtastic. How much can the Swedish society take?
Support Lars Vilks.
Skrivet 12 maj 2010 01:40 Fänrik Stål (Ej registrerad)
LarsVilks har ett bland sveriges mest besökta konstverk i kullaberg,så att kalla honom dussinkonstnär gör bara de okunniga, eller möjligtvis avundsjuka. En av konstens roller är att testa gränser och att provocera, detta har LarsVilks lyckats med. Han har också lyckats med att klä av stora delar av konstvärlden naken. De visar med all önskvärd tydlighet hur flata och politiskt korrekta de är. Hur de är beredda att censurera och baktala. Men vad annars att vänta av övervintrade fyrtiotalister. Vad värre är att konstvärlden i detta fall verkligen visar sig vara en spegel av övriga officiella samhället.
Alltså politiker o media. När de visade EccoHomo så fick konstnären och verken deras fulla stöd, verken visades upp i riksdagshuset.
Men när det verkligen gäller och läget blir skarpt och det gäller muslimer och invandring, då visar de vilka syltryggar och hycklare de är. Etablissemanget borde tamefan skämmas. Heja LarsVilks!
Skrivet 12 maj 2010 01:41 Jotte (Ej registrerad)
Vart ska detta sluta.
tycker detta är oerhört tråkigt att se i sverige. vi har noll kontroll. och regeringen vill inte veta av problemet.
Att det är svårt för muslimer att acceptera förstår jag, det är deras tro, men att samtidigt måste dem ju följa lagarna. Detta är en fråga som Politikerna måste ta upp snarast och hitta en lösning på för allas säkerhet och välmående!
Skrivet 12 maj 2010 02:58 Saleh-son (Ej registrerad)
Vet inte exact när men de har ju varit flera konstnärer spm har vissat Jesus som gay och en Pjäsen som handlade om Jesus och apostlarna "Jesus var gay" Ett av flera uttalande som fick konservativa kristna att se rött. Jag menar! Ar ens tro så svag att de skakas eller försvagas av några bilder eller föreläsningar då borde man tänka om...
VAR SNÄLLA MOT VARANDRA
Skrivet 12 maj 2010 06:40 Ödmjuk igen
Konstverket som Vilks visade var inte gjort av honom, utan av en Iransk kvinna vid namn Sooreh Hera. Vilks visade även en målning föreställande Jesus på korset nedsänkt i urin, påven som träffas av en meteorit och ett kors med en snopp i. Det var alltså långt ifrån ensidigt mot Islam.
Skrivet 12 maj 2010 07:26 allavi (Ej registrerad)
Febbe
(Ej registrerad) skrev: Han skall nog vara glad att ingen hade något innaför jacka som kunde smälla...
Du har helt rätt Febbe ,Lars Vilks provocerar och vill ha uppmärksamhet.Slutar han inte med det är han snart död,jordgubbe.
Skrivet 12 maj 2010 07:36 allavi (Ej registrerad)
Lars VIlks vill ha uppmäksamhet ,han vill vara stjärna.VAD VÄRLDEN BEHÖVER ÄR FOLK SOM SÄGER DETTA__----------RELIGIONERNA I VÄRLDEN HAR STÄLLT TILL EN MASSA BESVÄR.GUD AR HAR TILLBETS ;MEN INGEN HAR KOMMIT:........VI FÅR EN BÄTTRE VÄRLD OM VI FÅR EN NY GUD ELLER INGEN ALLS:
Skrivet 12 maj 2010 07:44 Karolina
När man läser alla dessa insändare så blandas yttrandefriheten ihop med invandringen i Sverige. Svårt att hålla isär dessa två åsikter tydligen...Vilks brädkonst mm har inget att göra med teckningen - det är ju den som väckt så mycket känslor världen runt och även här i Sverige. Håller med om att ingen har rätt att ta till våld mot någon utan ska "åsiktskrig" föras så gör det med pennan - skriv och teckna för det kan ge mer reaktion och genomslagskraft över hela världen och det har Vilks visat genom sin teckning av profeten Mohamed. Bruka aldrig våld!! Tänk på att det är inte säkert att man vunnit bara för att man har lyckats tysta någon... De extrema islamisterna tycks vilja göra Vilks till martyr...
Skrivet 12 maj 2010 07:49 S (Ej registrerad)
Kan samma polisinsatser vikas för Örebros kvinnor som inte kan röra sig fritt pga våldtäktshoten?
Skrivet 12 maj 2010 07:57 Cobran (Ej registrerad)
Svenska folket ska muntejp, yttrandefrihet ==muntejp.
samhället i ett nötskal.
Skrivet 12 maj 2010 08:21 Tek (Ej registrerad)
Ännu ett bevis på att religion är ett ofog som ska bort!
Vilks är en värdelös konstnär men en duktig provokatör.
Han har lyckats dra saker till sin spets.
Genom gårdagens attack och okvädesord fick han än mer uppmärksamhet och han fick fram sin poäng.
Än en gång visar religionen sitt otäcka ansikte.
När ska människor lära sig tänka rationellt och inte basera sitt liv och beteende på religösa dogmer?
Skrivet 12 maj 2010 08:24 jomax
FREDDY skrev : "Always support SD. "
Många kommer att göra det men det är idioter som du som förstör för SD. En larvig kommentar, dessutom på engelska i en svensk diskussion....
Skrivet 12 maj 2010 08:25 Maria (Ej registrerad)
Varför är det ingen som förstår hur desperat denne man är för uppmärksamhet? Han skiter i konsten, totalt. Detta skapar rubriker, det är vad han vill.
Yttrandefrihet i all ära, men vad är poängen med att visa en film, på nakna män i sexuella positioner, med Mohammed masker för ansiktet? Eller tror ni att detta är vägen till en friare yttrandefrihet?
Att gå in i ett rum, där kvinnor sitter med hijab och visa lite homosexuell Mohammed konst?
Är det på det här sättet vi finner harmoni och värnar om yttrandefriheten?
Hur svårt är det att respektera en människas tro?
Mår man bättre av att avbilda profeten som hund eller homosexuell?
Varför är det ens nödvändigt?
För yttrandefrihetens skull? Knappast nödvändigt, knappast. Om du ber mig att inte gena över din gräsmatta, så gör jag det inte, fast jag har rätt till det. Utav respekt. Svårare än så är det inte. Mohammed betyder inte ett smack för er, fine. Men respektera att han gör det för många andra. Och det påverkar er inte alls.
Skrivet 12 maj 2010 08:32 Semper (Ej registrerad)
Vi i Sverige lever i ett sekulärt Samhälle och ingen ska bestämma över vad andra ska tro det är klart beklämmande att folk tar till våld bara för att en del människor har en annan uppfattning om livet konst m m, nu förstår jag Israel bättre,som hävdar att en del är primitiva om sin uppfattning om en högre makt m m,tror jag ev ska öppna Ateists skolan i Örebro vi ska ha rätt till bidrag från Staten också som alla andra friskolor med Religionen som inriktning...Men en del Konst kan ju ifrågasättas ingen jag köper mest skit som jag ser det men accepterar det gör jag..
Skrivet 12 maj 2010 08:36 Maria (Ej registrerad)
Och vid närmre eftertanke är det inte alls så konstigt att detta sker.
För svenskar är allemansrätten helig och mycket annat. Vi ser snett på folk som inte "förstår" eller respekterar våra oskrivna koder och som inte "uppför sig" som oss. I en desperat tro att "vi vet lite bättre".
Tror att alla är överens om att våld i sådana här situationer aldrig är försvarsbart. Personen som attackerade får givetvis sitt straff.
Och med mitt föregående inlägg menar jag inte alls att vi ska tiga för att inte stöta oss med någon.
Men de flesta muslimer blir heller inte stötta av omedvetna snedtramp. Men det är väl inte konstigt att det upprör? Det är ju precis det han vill! Han vill ta plats i tidningen, han vill synas och käna lite pengar. Och han lyckas, och han gör det på ett extremt billigt sätt. Billigt, simpelt och tacksamt.
Vissa saker kan man inte kompromissa om. Men detta är INTE en av dem. Vi förlorar ingenting genom att inte framställa Mohammed som hund, bög eller något annat.
Skrivet 12 maj 2010 09:06 PE (Ej registrerad)
Det är upprörande att se alla dessa rasistiska komentarer. det Lars Vilks håller på med är förkastligt, inom islam är det förbjudet att avbilda Muhammed så bara genom att göra det upprör han människor över hela världen.. när han sedan förnedrar honom som rondellhuns och allt vad det är, är det inte konstigt att folk blir upprörda..
är det yttrandefrihet att provocera eller "hetsa" folkgrupper? är det någon som ska bli dömd är det Lars Vilks.
Sparka på en religion som redan ligger, för att provocera fram våld.
klart det ska finnas yttrandefrihet! men någonstans går gränsen.