Nyheter

Publicerad 9 mars 2010 Uppdaterad 9 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Hon vill införa ett tredje kön

Örebroaren Pernilla Calmerfalk (V) har fått igenom en motion till Vänsterpartiets kongress i maj att ett tredje kön införs i Sverige.

Relaterat

Artikelbilder

Pernilla Calmerfalk.

Pernilla Calmerfalk.

– Det går ut på att vi juridiskt definierar ett tredje kön som är jämställt med man och kvinna, säger Pernilla.

– Ett tredje kön är redan genomfört i Sydafrika och Nepal och är under utredning i både Indien och Australien så vi är inte först, säger hon.

Ett tredje kön ska enligt motionen kunna tillskrivas en person som inte känner sig bekväm med att vara man eller kvinna. Rent medicinskt ska man också kunna ge en person utan tydliga manliga eller kvinnliga genitalier den nya identiteten.

– Jag är hoppfull om att motionen går igenom, säger Pernilla Calmerfalk.

Publicerad 9 mars 2010 Uppdaterad 9 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 9 mar 2010 08:51 Eric (Ej registrerad)

Dumheten har inga gränser!

Skrivet 9 mar 2010 09:40 Bernie Balltorp (Ej registrerad)

Calmerfalk behöver uppenbarligen ett riktigt jobb. Snacka om icke-fråga... antingen är man man eller också är man kvinna - detta oavsett om man som man lever som kvinna eller vice versa eller hur man har valt att definiera sig.

Jösses... engagera sig i miljöutsläppsfrågan istället säger jag - uppenbarligen finns det för höga halter av kvicksilver i luft och vatten...

Skrivet 9 mar 2010 10:03 Emma (Ej registrerad)

Och sedan måste man nog införa ett fjärde för den som varken känner sig hemma i något av de tre andra könen. Och sedan kanske ett femte...
Varför denna extremindividualisering och gränsdragande - vad är det för fel på alla människors rätt?

Skrivet 9 mar 2010 10:17 Donnie (Ej registrerad)

Oj oj oj, vad är syftet med detta?
Är det detta skattepengarna går till, att folk som Calmerfalk ska kunna sitta o klura fram såna här idiotiska förslag?

Skrivet 9 mar 2010 10:24 samed (Ej registrerad)

så sant eric, dumheter har inga gränser hahah

Skrivet 9 mar 2010 10:46 dumfan (Ej registrerad)

Det här är bland det mest idiotiska jag någonsin hört talas om. Som redan är sagt - lägg er tid på VETTIGA FRÅGOR ISTÄLLET som t.ex. miljön. SUCK.

Skrivet 9 mar 2010 10:55 Mattias (Ej registrerad)

Man kan tydligt se att dumheten stavas med ett V i detta fall. Det finns endast två kön i männskans natur, allt annat könsrelaterat sitter mellan öronen, där Calmerfalk verkar vara ganska torrlagd. Detta förslag visar bara hur illa våra skattepengar används och på vilket allvar vissa politiskt engagerade tar de viktiga samhällsfrågorna. En person som har bekymmer med sin könstillhörighet bör hamna i socialpsykiatrins händer.

Skrivet 9 mar 2010 11:03 Arne E (Ej registrerad)

Vänstern har ofta en gammalsocialististisk syn på individerna i samhället, att de tillhör staten och skall grupperas och etiketteras. Det står ofta i motsats till motsatsen att varje människa är en unik individ och att dessa medborgare gemensamt och demokratiskt, istället för en elit, skall styra staten. Denna moderna syn på staten protesterar socialister oftast emot med motiveringen att individen tillhör någon grupp/elit. Det tredje könet kan alltså inte utan vidare lägga under sig olika individer utan varje individ måste tillerkännas sina mänskliga rättigheter och inte fjättras av könsgruppbojan oavsett hur det tvånget formas. Individernas unika intelligenser är inte låsta till enbart en enda specifierbar mall, dvs. inte kön, rasgrupp, språk, miljö, antavla eller nationalitet. Om individualiseringen av dessa skäl bekämpas så beror det på fördomar och dålig förståelse för människors rättigheter. Tredje könet som perspektiv tillför något. Bra tillgodosedda individer bättrar kollektiven

Skrivet 9 mar 2010 11:23 Donnie (Ej registrerad)

Såna här motioner gör bara politikerföraktet större. Räcker man inte till i näringslivet hamnar på såna här poster där Clamerfalk uppenbarligen funnit sig till rätta.
Så som ett svar till Bernie Balltorp: Nej hon kan nog inte skaffa sig ett riktigt jobb.

Det här är så dumt att man inte vill tro att det är sant att resurser läggs på den här typen av arbete. När samhället sliter med ekonomisk kris... Nej man vill inte tro det är sant.

Skrivet 9 mar 2010 11:37 L (Ej registrerad)

Detta var på tiden!!
Bra att någon vågar ta tag denna fråga.
Det är helt sanslöst att en Transexuell som blivit kivinna eller man ska behöva ha kvar sitt personnummer som visar att hon/han har haft ett annat kön tidigare. Förstå hur diskriminerande det måste vara att behöva förklara sig varje gång de behöver identifiera sig.

Skrivet 9 mar 2010 12:00 Bah (Ej registrerad)

Detta var nog det dummaste jag hört.... Det innebär i praktiken att man man måste fråga folk vilket kön de är..... Kul att få den frågan på krogen....

Personligen tycker jag förresten att vi kan avskaffa politikeryrket, de verkar inte producera något i alla fall....

Jösses....

Skrivet 9 mar 2010 12:12 Elin (Ej registrerad)

Är medlem i V Örebro som har avslagit motion och V Örebro står inte bakom det här förslaget. Det finns inga fakta om hur många det här gäller och vad det är för syfte med förslaget. Även om det finns ett så kallade tredje könet i Australien, Sydafrika och Thailand så behöver inte Sverige göra likadant och införa ett sådant kön. Vi fattar inte syftet med motionen, vi som organisation kommer att argumentera mot förslaget. Vi tycker att det är ett dåligt förslag.

Skrivet 9 mar 2010 12:14 Dava

Jag tycker att Pernilla verkar vara av det kvinliga könet. Men det finns ju folk som tycker att de har fötts in i fel kropp, och därför vill göra om sig. Vilka skulle vara av det tredje könet? Kanske alla som hamnar utanför normen.

Skrivet 9 mar 2010 12:27 Niclas

Det är viktigt att ta dessa frågor på allvar. Många barn föds med tvivelaktigt kön och det blir upp till läkare att fastslå ett kön och sedan operera. Att en persons könsidentitet inte alltid sammanfaller med det biologiska och juridiska könet är ett faktum.

Frågan är om det bästa är att instifta ett tredje kön, eller att bara ta bort könets betydelse helt. Är det inte bättre att vi alla ses som individer med våra egna speciella egenskaper och funktioner.

Skrivet 9 mar 2010 12:36 Niklas (Ej registrerad)

Dagens Sverige när det visar sin galenskap i all sin prakt =(

Skrivet 9 mar 2010 12:46 1965 (Ej registrerad)

Nästa steg är naturligtvis att ALLA företag, offentliga inrättningar osv. tvingas till kostnaden att bygga till en tredje toalett; ett tredje omklädningsrum....

Skrivet 9 mar 2010 13:13 Thomas (Ej registrerad)

Ja du Pernilla...där fick du allt lite uppmärksamhet i media. Frågan är om det var så bra uppmärksamet med ett aprilskämt i början på mars?
Tror att du efter detta tokiga förslag späder på politikerföraktet...och dessutom blir det mer och mer klart att vem som helst kan bli politiker hos kommunisterna.

Skrivet 9 mar 2010 14:06 Nisse på Manpower (Ej registrerad)

Geniet har sin begränsning, men inte dumheten.

Skrivet 9 mar 2010 15:33 olleolle (Ej registrerad)

I vissa länder är det okay att prygla människor som inte bidrar till något vettigt. Kanske något vi kan införa här oxå? Med tanke på att man vill införa ett tredje kön med hänvisning till att det finns i vissa länder...då borde ju detta bli utmärkt att ta till sig. Trist för alla blåslagna politiker bara:)

Skrivet 9 mar 2010 15:47 Gustav (Ej registrerad)

Jag finner inga ord. Vad sysslar människan med? I dagens svåra ekonomiska klimat har hon mage att slösa skattepengar på en sådan tramsfråga. Få lite perspektiv på tillvaron! Jag går helt klart på att det finns dem som inte kan kategorisera sig man eller kvinna pga. något fel när könet ska bli till under graviditeten, men hur stor är denna grupp? Håller helt med om individualiseringen! Ska den ligga på denna nivå, ja då är det väl snart dags att diskutera om vi alla verkligen är homo Sapiens eller inte.
Nej, Calmerfalk, fundera över din motion här och försök tänka utanför ditt eget huvud. För jag och uppenbarligen flera andra som också kommenterat har mycket svårt att förstå oss på dig i denna fråga.

Skrivet 9 mar 2010 16:22 Tur att V Örebro inte står bakom detta... (Ej registrerad)

Någon skrev att det var för att man skulle ha personnr där det inte syntes att man varit man eller kvinna innan om man är transvestit.

Det är ju jämna och ojämna tal som visar om du är man eller kvinna i personnumret. Ska vi hitta på nya siffror också?

Med anledning av att andra länder har gått med på ett tredje kön kan man ju tänka över om de länder som gjort det verkligen ska vara förebilder för Sverige

Skrivet 9 mar 2010 16:24 wasa

Det stämmer, som sign. Niklas skriver, att naturen stundom spelar oss små spratt. Men vanligen kan läkarvetenskapen rätta till sådant utan allt för stora problem.

Sign. Mattias är inne på att sexualiteten sitter "mellan öronen". Det ligger väldigt mycket i det. Bibeln säger: "Till man och kvinna skapade Han (Gud) dem... Det beskedet räcker för mig.

Skrivet 9 mar 2010 17:51 Silverminken

Ännu ett glasklart bevis på att våra politiker är mycket intelligentare och smartare än vad vi vanliga människor är. Det känns betryggande att det är politiker som styr och ställer över vår framtid.

Skrivet 9 mar 2010 18:09 sunt förnuft (Ej registrerad)



Mannen och kvinnan är de båda kön som finns och vid otvivelaktig könsbestämning är det en form av missbildning som skett .....
inte ett tredje kön.

Skrivet 9 mar 2010 18:11 Ingo22 (Ej registrerad)

Det finns bara två kön, man och kvinna.
Tror man att man har ett tredje kön, bör man nog söka hjälp omgående.

Skrivet 9 mar 2010 18:38 Karolina

Ingo22 (Ej registrerad) skrev: Det finns bara två kön, man och kvinna.
Tror man att man har ett tredje kön, bör man nog söka hjälp omgående.

Det kanske inte är så tokigt ändå..det vore väl fint för den som inte kan identifiera sig med det kön som finns mellan benen utan med ett kön som finns i hjärnan - i själen. Man ska nog inte vara så cynisk när det gäller att försöka bena ut var folk hör hemma. Tänk på att folk tror på mycket ex en gud som ingen sett utan bara hört sagoberättare förtjälja historien om Gud och Jesus. Ett antal människor har skrivit berättelser och någon har sammansatt den till en bok - Bibeln och den tror folk på som den enda "sanningen" bakom vår tillkomst... Tänk på att än idag upptäcker forskarna alla möjliga sjukdomar om bot mot dem. Inte snällt av Gud att skapa så många sjukdomar som människan ska lida av och dö för...

Skrivet 9 mar 2010 19:10 Kloker

Calmerfalk är väl ganska typisk och representativ för våra politiska företrädare , såg ett annat förslag som efter mycket möda tagits fram och det är på varje 25:e anställd skall det finnas en GENUSPEDAGOG...
Man försöker kanske att vara politiskt korrekta och är man det är man långt från verkligheten...Känn skammen

Skrivet 9 mar 2010 19:27 Anten (Ej registrerad)

Tredje kön, fjärde kön.

Varför är vi så fixerade vid könen?

RADERA ALLT VAD KÖN HETER, KÖR ETT KÖNLÖST SAMHÄLLE DÅ MAN EJ ÄNDÅ EJ FÅR VISA UPP DEM OFFENTLIGT.

JÄMSTÄLLDHETEN SKULLE NÅ NYA HÖJDER DÅ!

BORT MED MAN O KVINNA IN MED MÄNNISKA 1 och MÄNNISKA 2

Skrivet 9 mar 2010 19:30 Anten (Ej registrerad)

Vi lägger så mycket kraft och tid på småsaker då vi ej har några större problem i landet.

"LETAR MAN BARA FEL, SÅ ÄR DET ENDAST DET MAN FINNER"

Skrivet 9 mar 2010 19:38 Punzar (Ej registrerad)

Det tredje könet kommer, enligt en trovärdig källa, att benämnas:
POLITIKER

Skrivet 9 mar 2010 20:13 Jonas P (Ej registrerad)

Äntligen en ny grupp som kan hatas och diskrimineras.

Skrivet 9 mar 2010 20:21 Äntligen (Ej registrerad)

Fantasiskt tycker jag! Äntligen. Jag har länge tyckt att man borde avskaffa könet och endast faktiskt bara ha ett. Problemet med toaletter som någon tidigare tog upp går enkelt att lösa med att alla går på samma. Varför ska vi delas upp på grund av en fråga som kön? Helt befängt! Jag föreslår att vi avskaffar könet helt och hållet som begrepp, inte bara inför ett tredje, utan tar bort de två övriga.

Skrivet 9 mar 2010 21:35 allavi (Ej registrerad)

Synd att så många flummare förstört vänstern så mycket .Dax för att arbetarklassen gör comeback.Tänk alla som framställt feminismen som så bra.Vad det handlade om var egensakskvinnor som bara ville framhålla sig själva.Arbetarklassens kvinnor struntade de blankt i .Det behövs tillnyktring inom vänstern och inom sossarna också för den delen.

Skrivet 9 mar 2010 21:52 ErikB

Ännu en orsak att inte rösta på Monas flummiga liga. (S+Vp+Mp)

Kan man inte ge det här "tredje könet" något slags sjukdomsdiagnos istället?

Skrivet 9 mar 2010 22:34 Davidw (Ej registrerad)

Trodde att "könet" man och kvinna många gånger behandlas olika medicinskt. hur ska man behandla en person med det tredje könet? PÅ båda sätten då? Och hur ska man göra, på medicinskt sätt om vi skulle bli helt könlösa?
Tänk lite längre!

Skrivet 10 mar 2010 01:05 V under 4% ja tack (Ej registrerad)

Att vänsterpartiet är en sekt tvivlar väl ingen på längre.
Detta är lika sjukt som jehovas vittnen som inte vill ge blod
även om det är sista utvägen.

Skrivet 10 mar 2010 01:23 Onkel Ho (Ej registrerad)

Till alla er som blivit upprörda över den här motionen. Den är Pernilla Calmerfalks egen, privata inlaga till Vänsterpartiets kongress. Vänsterpartiet i Örebro avslog motionen på sitt årsmöte med 17 röster mot 3, och står alltså inte bakom den.

Skrivet 10 mar 2010 08:22 Bratwurst (Ej registrerad)

Nog för att jag hatar allt vad alliansen står för, och drar rätt ordentligt åt vänster ... samtidigt som politikerföraktet är på helt nya höjder ... så var nog detta det dummaste jag hört sen jag föddes...

Skrivet 10 mar 2010 10:07 Frida (Ej registrerad)

Jättebra att denna fråga som faktiskt berör många i dagens samhälle tas upp! Jättebra initiativ!
Dock tycker jag det är onödigt att så många som inte ens bryr sig om att ta reda på vad det tredje könet handlar om kommenterar här och låter helt ilskna och idiotförklarar förslaget. Läs på lite om det tredje könet. Läs på lite om intergenders t.ex. :)

Skrivet 10 mar 2010 10:54 Antares (Ej registrerad)

Ni som vill avskaffa det könlösa samhället, då är det helt ok om jag som man går in i kvinnornas omklädningsrum och duschar där?

Skrivet 10 mar 2010 11:05 Chirstopher på transporten (Ej registrerad)

Hej mitt namn är chrille och jag tycker det här är jättebra. Har identitetskris och vet inte varken in eller ut. Det här kanske kan göra så att det underlättar för mig när jag måste förklara mig hela tiden. Jag är väldigt androgyn av mig och tycker att ingen ska säga åt mig vad jag är. Det har ni inte med att göra, det vill jag kunna bestämma själv.

Skrivet 10 mar 2010 20:34 allavi (Ej registrerad)

Här behövdes C-H Hermansson säga sitt klassiska ----NÅN DJÄVLA ORDNING SKALL DET VARA I ETT PARTI.----------Det har kommit fram mycket flummare i vänstren ,de är inte som de borde .Inte blir det bättre när mähän håller med om dumheterna.Vänstern måste rycka upp sig och säga ifrån åt flummare,SÄGA IFRÅN VAR DET.

Skrivet 11 mar 2010 11:00 länsbo

Genom tiderna har de yttersta radikala såväl inom vänstern, som med stöd från märkliga kvinnorörelser och även andra grupper med feministiska extremyttringar, försökt att avidentifiera könet i Sverige. Man kan undra vad de hittar på härnäst?

Skrivet 11 mar 2010 13:31 Twix (Ej registrerad)

jag skulle gärna vilja få en synvinkel huruvida de personer som detta förslaget är ämnat till själva tycker om saken. det finns ingen som hellst mening att införa detta i sverige om det inte gynnar de i samhället som känner så inför sina könsroller. finns det någon undersökning som säger att majoriteten av de människorna tycker det är en positiv sak att få den sortens "egen" identitet?
och som sagt av så många före mig, är det skrämmande hur våra skattepengar används och missbrukas under den svåra ekonomiska nergången vi står inför i nuläget

Skrivet 11 mar 2010 14:47 berno.se (Ej registrerad)

Fullt normalt förslag idag i ett samhälle som arbetar metodiskt på att utradera all naturlig identitet.

Skrivet 11 mar 2010 18:32 tapio (Ej registrerad)

INGO 22 mfl: liten rättelse: det finns antal barn som föds i sverige varje år som genetiskt sett varken är man eller kvinna... De har både XX och XY i sin genetiska uppsättning. Så helt ute och cyklar är knappast de som föreslår ett tredje kön. Själv är jag knappast vänsterinriktad i mina åsikter men detta förslag ställer jag mig bakom. Jag föredrar att läsa på några gånger i ämnet innan jag skapar mig någon form av åsikt istället för att basunera ut ogenomtänkta, känslobaserade sanningar.

Skrivet 12 mar 2010 00:54 E (Ej registrerad)

Christopher på transporten: vad är det du inte kommer att behöva förklara längre om du tillhör det tredje könet? Om du är väldigt androgyn av dig kommer väl folk ändå undra, även om du på något papper står som "tredje könet"? Eller? Om du så måste säga "jag är Z" istället för "jag är androgyn", what's the difference?

Innehåll

De jobbar gratis för PIP

De står för säkerheten framför scenerna, håller rent på området och säljer öl till besökarna. Och de jobbar gratis. NA har träffat den kanske viktigaste ådran i ett festivalbygge - funktionärerna.
Vimmel: Fredagen på PIP

Annat innehåll

Senaste nytt

Nu kan jakten på guld starta (Ljusnarsberg)
Publikmagnet fick avsluta temakvällarna (Hällefors)
Här kan du fira hembygdsgårdens dag (Länet)
Polisen utreder sig själv (Örebro)
Sverige avvisar tiggande romer (Örebro)
Bil körde upp på vajerräcke på rv 50 (Nora)
Dom efter brutalt yx-dåd (Länet)
45-åring greps efter kupp mot Dubais pärla (Örebro)
Greps för våldsamt rån i Kumla (Kumla)
Slog och dödshotade bruden inför bröllopet (Örebro)
Banana split glas(s)klar favorit på Betanias café (Kumla)
Lasarettet siktar på budget i balans (Lindesberg)
Helikopter fann svamplockare (Karlskoga)
Man misstänkt för misshandel (Karlskoga)
"Det är nog bara eliten som är strikta med alkoholen" (O-ringen)
Ännu en bil utsatt för skadegörelse (Örebro)
Camping Tiveden utökar (Laxå)
Regnig rock vid masugnen (Askersund)
"Det här är ett tecken på att rättsamhället fungerar" (Länet)
Blev påkörd bakifrån (Ljusnarsberg)
Strömmen är tillbaka (Örebro)
Stor armbrytartävling i Nora (Nora)
Simone tjänade nästan 100 000 (O-ringen)
Lastbil välte på länsväg 63 (Hällefors)
500 utan ström i Glanshammar (Örebro)
Jakt på simborgarmärket (Ljusnarsberg)
NA-tv: Blött, kallt och fantastiskt (O-ringen)
Till sjukhus efter fall från lastbilsflak (Örebro)
Får 60 000 efter diskriminering (Nyheter)
Lastbilschaufför jagade tjuv (Laxå)
Runesson trea i O-ringen (O-ringen)
Mest regn i Sverige (Länet)
Tålmodig väntan på ny teknik (Örebro)
Revystjärnan gör tavlor (Laxå)
Kyrkskola riskerar att rivas (Lekeberg)
Lindberg döms till över sex år i fängelse (Örebro)
Grovt & Grant spelar i Lekhyttan (Lekeberg)
Kommunal tar strid mot VL Buss (Örebro)
Småbutiker kan sluta ta emot kort (Karlskoga)
Par som strävar mot samma mål (O-ringen)
Grundlig kurs i dagarna fem (Hällefors)
Hon vill ta över efter farfar (Askersund)
Hon vill ta över efter farfar (Askersund)
Nya Bodarnespel (Laxå)
"Omänskligt att avvisa Rim" (Örebro)
Flera tusen bridgespelare kommer till Örebro (Örebro)
Kyburz på pallen igen (O-ringen)
Bondesson vill att Rim ska få stanna (Örebro)
Kossan vid minigolfbanan på rymmen (Ljusnarsberg)
Man öppnade porten och överfölls av gäng (Örebro)
Hela listan Förminska listan

Tipsa NA

De senaste babyannonserna

De senaste grattisannonserna

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Annonsera på na.se Annonsera på na.se

Butiker, tjänster och företag.

Stadsliv

Bostad

Mat & Dryck

Kontaktinformation

Tel: 019-15 50 00
kundcenter@na.se

Hit hör du av dig om du har
ett ärende eller en fråga
som du vill ha hjälp med.
NAkortet är ditt förmånskort och vår belöning till dig som väljer att prenumerera på NA. Med kortet kan du varje vecka ta del av nya förmånliga erbjudanden och rabatter.
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Ansvarig utgivare: Ulf Johansson
Webbredaktionen: webb@na.se
Sportchef: Anders Uddling
Copyright © Nerikes Allehanda
All kopiering av texter, bilder och grafik
är enligt upphovsrätten förbjuden