Äldre kvinna våldtagen
En fullbordad våldtäkt ägde i söndags kväll rum vid Hagaskolan på Väster i Örebro.
Offret är en kvinna i 70-årsåldern, berättar polisens presstalesman Torbjörn Carlson.
Relaterat
Vid 19-tiden på söndagskvällen anlände kvinnan och en yngre kvinnlig släkting med taxi till en adress på Tornfalkgatan. När taxichauffören släppt av de båda kvinnorna tog de sällskap och gick tillsammans i samma riktning.
I förhör har kvinnorna berättat att en yngre man i 20-25-årsåldern anslöt sig till dem och att mannen efter en liten stund ska han ha försvunnit med den äldre kvinnan. Den yngre kvinnan märkte inte något eftersom hon gick 15 – 20 meter bakom de andra.
När den äldre kvinnan inte kom hem vid den tidpunkt hon gjort upp med sina anhöriga blev de oroliga och gick ut för att leta efter henne. De var ute flera gånger men kunde inte hitta henne.
- Vid 23-tiden kommer hon hem. Hon var då blöt och nedkyld och hade fragmentariska minnesbilder av vad som hänt. Hon var givetvis också chockad och berättade att hon blivit våldtagen. I förhör uppgav kvinnan att mannen var svart och hade ett somaliskt utseende. Själv skulle jag kanske säga centralafrikanskt utseende, säger Torbjörn Carlson.
Teknisk bevisning
Polisen fick larmet vid 23-tiden från de anhöriga och kunde efter en liten stund lokalisera brottsplatsen till en enslig plats bakom Hagaskolan.
- De tycks ha gått till den här platsen där vi har lyckats säkerställa viss teknisk bevisning som vi kunnat knyta till brottet. Vad det är kan jag inte gå in på, säger Torbjörn Carlson.
Överfallet, som rubriceras som en fullbordad våldtäkt, ska ha ägt rum mellan klockan 19 och 23 på söndagskvällen vid Hagaskolan på Väster i Örebro.
Polisen vill komma i kontakt med folk som har varit i närheten av skolan eller området och som kan ha iakttagit något som kan ha med händelsen att göra.
- Vi undrar om det är någon som sett en äldre kvinna i sällskap med en yngre svart man mellan klockan 19 och 23 på söndagskvällen. Vi vill att ni kontaktar vår utredare Peter Springare på telefonnummer 019-15 66 09 under kontorstid, säger Torbjörn Carlson.
Charlotta Hedberg Tideman


4 m/s










































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 15 feb 2010 18:23 Bauer
Men vilken tur då att vi har TVÅ HELTIDS ANSTÄLLDA POLISER som jobbar på alla andra våldtäkter i Örebro.
Skrivet 15 feb 2010 18:41 Tummen upp (Ej registrerad)
Helt otroligt att polisen lämnar ut uppgift om mannens signalement. Också förvånande att NA publicerar uppgifterna. Bra när sanningen kommer fram!
Skrivet 15 feb 2010 19:05 Rydström är kung (Ej registrerad)
Dagens ROS till NA!!
Skrivet 15 feb 2010 19:06 MAVE (Ej registrerad)
Känner ännu mer nu att det var rätt beslut att flytta från Oxhagen...
Skrivet 15 feb 2010 19:16 Giirly
Tvi Tvi Tvi, för dessa män som håller på och härjar i Örebro... Hoppas verkligen att polisen får reda på vem det är..
När inte ens äldre damer får vara ifred... Nej fy f*n säger jag bara!!!
Såna män ska plågas...... länge länge.....
Skrivet 15 feb 2010 19:19 Allsmäktig
Vardagsmat i det nya Sverige. Dagens straffskalor är på tok för låga. En chockhöjning (kvällstidningsrubrik) av straffen för personrån, grovmisshandel, våldtäkt etc är det enda som hjälper.
Skrivet 15 feb 2010 19:32 Mange1
Om jag skulle skriva vad jag tycker och tänker så skulle jag nog få ett längre straff än vad som väntar gärningsmannen OM dom nu får tag på honom. SÅ jag tar väl den fina versionen, hoppas dom får tag på den djävlen som gjorde detta och ger honom ett så långt staff så dom får bära ut honom i en liten låda av trä. Men den risken är väl liten men hoppas kan man ju alltid göra.
FY FAAAN FÖR SÅNA AS SOM VÅLDTAR KVINNOR
Skäms för att jag är man, även om jag aldrig skulle komma på tanken att begå ett liknande brott
Skrivet 15 feb 2010 19:53 Matte71 (Ej registrerad)
Okej! En hemsk händelse... Men jag hoppas att polisen inte släpper fokus, utan att fortsätter att inrikta sig på hastighetsövervakning och liknande.
Skrivet 15 feb 2010 19:57 Maggan (Ej registrerad)
Nu får det väl ändå bli slut på alla dessa sjuka män som håller på att våldta hela tiden, varför ska det va så svårt att få reda på vem det är, titta på tv från usa, där har man 48 tim på att utreda brott, och dom lyckas hela tiden, men sverige klarar väl inte det. Det är viktigare att jaga vargar och jägare, ifall de skjuter en varg för mycket. Och en som skjutit en varg i nödvärn eller va det än må vara, den får ett hårdare straff än en våldtäktsman........ nä snart törs man inte ens gå ut på dagtid..................
Skrivet 15 feb 2010 20:09 Jay (Ej registrerad)
Jag håller med "Allsmäktig". Välkommen till det nya Sverige. Det är på tok för löjliga "straff" i Sverige. Dom ska hållas borta från samhället mer än så handlar det inte om. Men i Sverige blir man "rehabiliterad" och får komma ut igen och begå nya brott. Andra länder måste undra hur vi är funtade här egentligen.
Skrivet 15 feb 2010 20:20 Jay (Ej registrerad)
Maggan: Nej, dagtid var det ju ett våldtäktsöverfall häromdagen. Bland massor av människor tydligen. Utanför USÖ. Så nej, i Sverige bör man helst inte gå utanför dörren alls.
Skrivet 15 feb 2010 20:24 ritm
Hur fan kan man som 20-25 år tända på en 70 åring? Snubben borde hamna på psyk!
Skrivet 15 feb 2010 20:36 Pennan (Ej registrerad)
Det artar sig. Bra gjort att sätta ut signalement även om det finns en uppsjö av svarta män. 1-0 till NA.
Skrivet 15 feb 2010 20:43 Charlie (Ej registrerad)
Jag håller med de tidigare kommentarerna speciellt Maggan!!
Det är så irriterande det här. Människan i Sverige blir mindre och mindre värd. Alltid verkar det finnas bättre prioriteringar som att bötfälla folk.... aa jag vet inte vad jag ska säga.......... Vi förtjänar ordentliga lösningar i alla fall för det här är inte okej.
Skrivet 15 feb 2010 20:44 Eklund (Ej registrerad)
Det är något lurt med den här historien. Artikeln innehåller nog bara halva sanningen.
Skrivet 15 feb 2010 20:48 Stig Lövborg
Den som inbillar sig att inte en svensk kan göra något så sjukt är NÅGOT naiv. Även om det är en invandrare så betyder det INTE att en svensk inte skulle kunna ha gjort det. Skärpning!
Skrivet 15 feb 2010 20:54 Waldus (Ej registrerad)
Superbra att man går ut med ett signalemente till allmänheten. För kanske kan de som var i kvinnans närhet under kvällen komma ihåg en Mörkhyad man med somaliskt utseende..... Mycket bra fortsätt på detta viset.
Skrivet 15 feb 2010 20:57 evelina (Ej registrerad)
hur kan en del av er vara så himla säkra på att det är en invandrare? Kan lika gärna vara en svenskfödd, svensk medborgare?!
Frågan är ju när ni män ska sluta ta er friheter med kvinnor?
Skrivet 15 feb 2010 20:58 Kvinna (Ej registrerad)
Jag håller med Eklund. Det är något lurt. Vem var den yngre kvinnan och varför i hela friden gick hon 15-20 meter från de andra ? Kände de varandra ? Vem F-N var den yngre kvinnan som inte följde den 70-åriga damen hem ? Det känns mer intressant än nationaliteten på dessa människor. Framförallt hoppas jag att den äldre damen aldrig umgås med den yngre igen. Polisen kan lika gärna bura in henne för medhjälp till brott. Och varför i hela friden åkte de inte taxi hela vägen till den äldre kvinnans bostad ? Det kanske var uppgjort ?
Otäck historia men jag tror polisen löser det här.
Skrivet 15 feb 2010 20:58 Vadaadaa (Ej registrerad)
En eloge till NA som inte censurerade signalementet på gärningsmannen. I dagens media måste man vanligtvis läsa mellan raderna. Skriver tidningarna ut signalementet är det ofta: blond, ca 180 cm, svensk, ...
När signalementet inte går att läsa kan man med hög sannolikhet dra slutsatsen är gärningsmannen var VARKEN: blond, 180 cm, eller svensk.
Än en gång tack för att ni visat ryggrad och rapporterar den FAKTISKA informationen utan att censurera bort "olämplig information".
Skrivet 15 feb 2010 21:06 Johan2001 (Ej registrerad)
Dealm// Vilken människa är du?
1) En människa som vill hjälpa andra människor? En människa som förstår vad ordet flyktingar betyder? En människa som förstår vad krig och missär innebär och hur det påverkar människor? En människa som förstår att det finns 1 miljon flyktingar i Sverige som Sverige har hjälpt samt förstår att det kommer finnas fler sjuka människor/ människor med psykiska problem än de fina förhållanden och uppväxtmöjligheterna som vi har i vårat land? En människa som förstår att det är viktigare att hjälpa flyktingarna/barn i vårat land än att låta våran rädsla och hat ta överhanden. Viktigare att rädda mitt än hjälpa andra.
2) En människa som skriker invandrare (vargen kommer) så snabbt någon invandrare gör något fel. Styrs av hat och egosim. Varje människa får klara sig själv.
Skrivet 15 feb 2010 21:16 Trumpeten (Ej registrerad)
Först vill jag ägna en tanke åt den drabbade kvinnan, hoppas att den personen som våldtog henne blir utvisad på livstid efter avtjänat maxstraff!
Jag tycker att NA ska ha cred för att tordas skriva ut personens etnicitet! Det är ovanligt i sverige idag att media törs skriva ut verkligheten bakom brotten som media skriver om! De flesta brott som media skriver om har en gärningsman som har utländskbakgrund! Jag brukar läsa på flashback och PI samt en del andra sidor som inte censurerar vissa fakta!
Det finns orsaker bakom varför grova brott / våldsbrott har ökat markant de senaste åren! De med skyggsalappar säger att ingenting tyder på att den kraftiga invandringen har med saken att göra, men de lutar sig på statistik och utredninga från tidiga nittiotalet och början av 2000 talet! Idag ser framtiden inte så ljus ut för sverige, om det fortsätter i den här takten spär det god natt!
Skrivet 15 feb 2010 21:25 Mia (Ej registrerad)
Helt sinnessjukt! Ingen ska behöva utsättas för våldtäkt oavsett ålder.
Nu ska vi inte dra alla över en kant,vi svenskar är inte mycket bättre.
Människor som begår dessa övergrepp är förmodligen inte friska. Gärningsmannen har förmodligen lämnat kvar dna så vi får hoppas att de som har aningar om vem killen är lämnar in tips till polisen så att de kan göra en matchning.
Skrivet 15 feb 2010 21:37 Lotta (Ej registrerad)
FÖR HELSIKE MÄNNISKOR - SE VAD NI EGENTLIGEN SÄJER !
Detta handlar ju om mans- kontra kvinno- syn INTE på vilket land karlidioten kommer ifrån.
Visserligen är väl alltid ett signalement bra att ha MEN vad sker nu med alla oskyldiga killar med samma hudfärg och samma ca ålder ?
- Lynchning ? Himla bra NA....
Skrivet 15 feb 2010 21:46 Trött (Ej registrerad)
Viva det nya Sverige... För varje dag som går tappar jag mer och mer tro på detta samhälle! Men cred till tidningen som äntligen vågar skriva som det är med signalementet och inte någon skräpversion.
När ska människan börja vara värd något igen? Mina tankar går till kvinnan och hennes anhöriga i denna stund!
Fy fan för den låga som gjorde detta!
Skrivet 15 feb 2010 22:05 Susanne L (Ej registrerad)
det är väl ingen ide snart att skriva ut att det är en mörk man med somaliskt utseende då detta signalement passar på tok för många
Skrivet 15 feb 2010 22:10 Jay (Ej registrerad)
Johan2001.. du kan inte be någon välja vilken typ av människa denne är utifrån två kriterier som DU SJÄLV satt upp. För övrigt tar du bara andras citat och hackar ner på dom utan något som helst konstruktivt att säga. Tillbaka till skolbänken
Skrivet 15 feb 2010 22:15 Fd Stockholmare (Ej registrerad)
Nej nu flyttar jag ifrån Örebro, här är det ju våldtäkter var och varannan dag. Man vågar ju inte gå ut längre. Vad är det med den här staden? Mitt på dagen i en sjukhusentré och nu en äldre kvinna. Stockholm är ju rena paradiset i jämförelse med Örebro.
Skrivet 15 feb 2010 22:19 mamma (Ej registrerad)
Lotta du har ratt på ett vis, men man måste ge signalement oavsett hudfarg, vit eller svart, blått hår eller asiat man måste kunna ge beskrivning har inget med ras hat att gora.
Tror ingen annan från hans land finner sig i det ,utan vill ha han fast de också, det ar en sjuk man.
ska man utesluta beskrivning om det nu var en svart man?
Skrivet 15 feb 2010 22:32 classa (Ej registrerad)
Livstids utvisning får man verkligen hoppas.
Skrivet 15 feb 2010 22:36 Leif (Ej registrerad)
Örebro är utom kontroll, det har spårat ur! helt jävla sjukt att detta händer gång på gång.. man tycker att det är riktigt synd att det verkligen eskalerat enormt med våldtäkter i stan. Och bra gjort NA att gå ut med nationalitet eftersom det är ett signalement! Jag förstår inte varför ni folk blir så upprörda över just detta, varför i h*lvete vill ni skydda våldtäktsmän svart som vit?
Skrivet 15 feb 2010 22:39 Karin
All form för våld är förkastligt, och är ett spörsmål, inte bara för rättsväsendet, utan för hela samhället, och måste uppmärksammas som sådant, och speciellt när det sker inom råa former som våldtäkt på kvinnor och barn. I ett demokratiskt rättsland fördömar man dock brottet, men ger sig icke på personen som sådan i frågan. Personförföljelser har heller inte med ett normalt rättstänkanden att göra, utan snarare tvärtom, vilken kritik som lämnas således inte kan tas mera seriöst.
Skrivet 15 feb 2010 22:47 Själv invandrare (Ej registrerad)
Superbra att tidningen skriver signalementet.
Skrivet 15 feb 2010 22:50 Johan2001 (Ej registrerad)
Lenton Skrev: "Invandrare från mellanöstern och Afrika är kraftigt överrepresenterade vad gäller våldtäkter. Kolla i brotsförebygganderådets statistik."
Jag skriver: Stämmer ej. I Sverige är det förbjudet att föra statistik om etnisk tillhörighet i Sverige. Sluta sprid osanningar.
Leif skrev: "man tycker att det är riktigt synd att det verkligen eskalerat enormt med våldtäkter i stan"
Jag skriver: För att skriva så bör du visa på tidigare antal våldtäkter i Örebro samt antalet våldtäkter idag. Har du sådan kunskap eller är det bara som du tror?
Skrivet 15 feb 2010 22:50 Snack (Ej registrerad)
Intressant artikel. Bra att NA går ut med ett riktigt signalement också. Här tror jag verkligen att de större tidningarna kan lära sig något. Signalement är ALLTID relevant, men i de större tidningarna har man i stort sett slutat rapportera om våldtäkter, efter dess att det framkommit att Sverige blivit Europamästare på området...
Skrivet 15 feb 2010 23:09 d (Ej registrerad)
Jag vet inte vad som är mest tragiskt, att en 70-årig kvinna blir våldtagen eller alla nynazister som kommenterat på denna artikel. Allt är bara beklämmande. Man tappar tron på samhället.
Skrivet 15 feb 2010 23:19 JB (Ej registrerad)
Kan Örebros polisledning vakna upp ur sinn allvarligt och långa mentala koma.
Prioritera dessa brott framför alla andra.
Hur många ser hellre att folk åker dit för fortkörning än att det våldtäktsmän tas bort från gatorna.
Om jag vore trafikpolis skulle jag inte kunna se mina "kunder" i ögonen och veta att begränsade resurser används fel. Innan någon talar om hur viktigt det är med trafik övervakning. I min värld så är det viktigare att en kvinna kan gå på gatorna i vår stad utan att bli utsatta för våldtäkter/våldtäktsförsök dag som natt.
När dessa sjuka män är fängslade kan man börja tänka om.
Vad har hänt med vår fina stad? Var är vi på väg? Räcker inte detta måste offret dö?
Skrivet 15 feb 2010 23:47 Elisabeth (Ej registrerad)
Helt sjukt.. Så vitt jag vet så brukar killar i den religionen vara väldigt måna om äldre damer.. Och så ger han sig på en som är 70.. Han måste ju vara helt rubbad i huvudet.. Men bra av NA och Polisen att gå ut med signalament på gärningsmannen..
Skrivet 16 feb 2010 00:00 svenne (Ej registrerad)
Svar till Johan2001. BRÅ skriver på sin webbplats - "Den brottstyp där överrepresentationen är som störst är våldtäkter, där närmare 40 procent av gärningsmännen är invandrare. Denna uppgift har också ofta använts som slagträ i olika propagandaformer." (Invandrare och brott - den svåra frågan,)
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=203)
De flesta överfallsvåldtäkterna, 6 av 10, begås alltså av svenskar och inte av invandrare. Vad som räknas in som svenskar i den siffran får du kolla med BRÅ.
Skrivet 16 feb 2010 00:03 Upprörd medborgare (Ej registrerad)
Sjukt av NA att utnämna nationalitet. Detta måste anmällas för att skapa hets mot folk grup och för att svartlista någon specifikt grupp. Vad ska NA försvara sig om det vissar sig att det inte blir någon av somliskt utseende utan helt annat. Föresten vem än det är vilken idiot och sjuk kille måste han vara för att överhuved tagen begå våldtäkt. Stakars den äldre damen. Hoppas att sjuklingen åker fast och att NA får en Läxa utpekningen på nationalitet.
Skrivet 16 feb 2010 00:18 Gandhi (Ej registrerad)
Detta fallera i alla kategori ex ryktesspridning, kränkande och angrepp mot folkgrupp av somalisk bakgrund. Fy på er på NA.
Hur kan ni bedömer genöm signalment om en mörk/svart våldtäktsmän är somalier ???
Sluta sprid osanningar och skitsnack om somalier journalisten ska gå ut med offentlig ursäkt till dessa folkgrupp.
Skrivet 16 feb 2010 00:23 Sanna (Ej registrerad)
Förstår inte vad som håller på att hända med den här staden. Jag är en bit över 20 och drar mig för att ta ut min hund sent på kvällarna. Är helt sjukt att man inte ska kunna gå hem från jobbet utan att behöva hålla koll på omgivningarna hela tiden. Går ju inte en dag utan att våldtäkter och olika former av missandel rapporteras.
Skrivet 16 feb 2010 01:18 Jay (Ej registrerad)
Johan2001: Läs tidningen varje dag. Nerikes Allehanda närmare bestämt. Och inse för guds skull att det har varit otroligt många överfallsvåldtäkter eller försök till våldtäkt i Örebro de senaste 4-5 åren. Du kanske behöver forska lite mera i detta, men vi som redan gjort det vet hur upprörande resultaten är.
Du saknar förankring i verkligheten om du påstår något annat.
Skrivet 16 feb 2010 06:49 Zimzum (Ej registrerad)
"Dealm (Ej registrerad) skrev: "Förvånande" att det var en invandrare?
Invandrare, dvs icke svenskar, är alla våldtäksmän, alltså världens befolkning, dvs ca 6,9 miljarder minus ca 9 miljoner som är svenskar. "
Jag håller självklart inte med i påståendet att invandrare är våldtäcktsmän men måste bara påpeka att exempelvis en fransman boendes i Frankrike är inte invandrare så ditt räkneexempel spricker rätt fatalt!
Skrivet 16 feb 2010 07:11 nenne (Ej registrerad)
Tycker väl NA kunde ha sparat sig for det med att mannen såg ut som han var somalier. Fatta om man hade skrivit " mannen såg ut som en finne/danske/norsk" .
Hur ser en somalier ut?
Lång, tynn, brun? Hur ser en etioper ut, en ghaneser?
Johan skrev: 2001 (Ej registrerad)
"Nenne// Du skriver: "Trodde äldre blev respekterad i "såna" länder som våldtäktsmannen tydligen kommer ifrån.""
johan svarar: En sjuk människa tänker inte logiskt.
Du Johan, for det första så var det ironiskt det jag skrev. Var en peak till NA som hade gått ut med mannens nationalitet. Äldre blir fanden mig inte respekterad många ställen numera.
Så till det andra du skrev:
Hur vet du att människan är sjuk?
Alla som begår en våldtäkt är ju inte sjuka! ( dvs får psykiatrisk vård och inte fängelse)!
Är väl helt normalt johan att folk känner for att skriva av sig när man läser om en sån här händelse. Snällt av dig att upplysa:) Men Låt oss göra det och gå nån annan stans med ditt "lexikon" över hur bra sverige är!
Skrivet 16 feb 2010 07:22 sandra (Ej registrerad)
Lotta (Ej registrerad) skrev: FÖR HELSIKE MÄNNISKOR - SE VAD NI EGENTLIGEN SÄJER !
Detta handlar ju om mans- kontra kvinno- syn INTE på vilket land karlidioten kommer ifrån.
Visserligen är väl alltid ett signalement bra att ha MEN vad sker nu med alla oskyldiga killar med samma hudfärg och samma ca ålder ?
- Lynchning ? Himla bra NA....
Men lilla du tror du folk lynchar alla med det utseendet.Du skriver va händer med dom. Men varje vecka går exempelvis programmet "Efterlyst " ut med signalement på gärningsmän / Kvinnor. Va händer med alla andra då som liknar dom.Löjligt.Mycket bra av NA att gå ut med signalement oavsett härkomst.Säkerligen lättare att hitta gärningsmannen.Och det vill väl alla att en sån människa åker dit.Håller med tidigare insändare.Straffen borde öka.Livstid för våldtäktsmän och pedofiler.Detta samhälle har blivit helt sjukt.Det är högre straff att fiffla och lura staten än att våldta ett barn.Nej fy säger jag bara.
Skrivet 16 feb 2010 08:27 Ollie (Ej registrerad)
Den som drar slutsatser på grund av gärningsmannens etniska ursprung ska kanske påminna sig om de grova våldtäkterna i Umeå för några år sedan där offren nästan bragdes om livet och gärningsmannen visade sig vara en "vanlig" helsvensk arbetarkille och familjefar. Det finns inga länder och kulturer som accepterar våldtäkter.
Skrivet 16 feb 2010 08:33 Corneille (Ej registrerad)
Wawwe,,,so much comment about this assault ,om det var en svensk som har begått våltäkten då skulle det vara en sjuk man, men när det gäller färg då börjar ni prata om invandrare och etnisk tillhörighet .
vem vet om den här svarta man är inte född i Sverige eller adopterad eller ,,eller ,,eller,
sluta stigmatisera folk .
Skrivet 16 feb 2010 10:03 MR X (Ej registrerad)
Fan vad dålig signalement! Jag tror inte att det var en somalier utan en annan afrikan! Men de borde skriva mer om hans signalement! För jag såg idag konstig svart man på bussen!
Skrivet 16 feb 2010 10:17 B (Ej registrerad)
Blir rädd av artikeln, men också rädd av alla kommentarer, det verkar som folk inte vill ha rättegångar eller otvivelaktig bevisföring.
Om man läser alla kommentarer värkar det som ni vill leva i ett öga för öga samhälle där folk springer och hämnas på varandra..
det är viktigt att sådana härmänniskor åker fast, det är viktigt att de behandlas enligt lagen.. annars är vi inte ett dugg mer männskliga ..