NA-tv: Det här gör läraren
i stället för att undervisa
Flera kilo med dokumentation är verkligheten för läraren Kent Larsson.
Relaterat
Lärare - pedagog eller bokförare?
För NA-tv visar Kent de elva prämarna med dokumentation som han måste använda. Det tar tid från undervisningen, menar Kent. Klicka på länken för att titta på inslaget i NA-tv.


7 m/s













































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 feb 2010 09:32 Per. L (Ej registrerad)
Korta av din betalda sommarsemester eller sportlov jullov eller höstlov så ska du se att du hinner med, håll på att glömma alla studiedagar.
Skrivet 8 feb 2010 10:47 ej lärare (Ej registrerad)
till Per L
det märks att du inte har riktigt rätt ingormation. En lärare har 45h/veckarbetstid, detta gör att man då kan ha sommarsemester, sportlov, höstlov (är inte alla dagar den veckan) mm.
Du har helt rätt i att en lärare har betald semester, men vilken fast anställd arbetare har inte det i sverige?
Skrivet 8 feb 2010 11:17 Till Per. L (Ej registrerad)
En lärare har fem veckors betald semster som de flesta andra. All annan "ledig" tid är tid som är inarbetad genom att de har 45-46 timmars arbetsvecka. Dessa 45-46 timmar/vecka är inte ens nära att räcka till för att hålla en hög kvalité på undervisningen, planera, föräldrakontakter, omdömesskirivning, fortbildning (studiedagar som du verkar tro vara ledig tid), osv. då förhållandet mellan undervisningstimmar och övrig tid är helt skevt fördelat där antalet undervisningstimmarna är på tok för många. Skolchefer/ledningar ställer orimligt höga krav och många av dem har inte själva arbetat som lärare så de vet inte vad det innebär. De verkar tro att det bara är att gå in i klassrummet och "beta av" en lektion utan vare sig förberedelser eller efterarbeten.
Många lärare går på knäna och händer inget snart så kommer situationen bli än värre p.g.a. sjukskrivningar och uppsägningar. Lärare är inga superhjältar med obegränsade krafter.
Skrivet 8 feb 2010 11:43 jobbar i skolan (Ej registrerad)
visst är det bra med dokumentation men det måste ju finnas gränser. Tror inte de utanför skolan förstår hur mycket papper det är som ska skrivas. T ex så ska man så fort man ringer en förälder göra en tjänsteanteckning där man skriver vad samtalet handlat om, och om föräldern inte svarar ska man även skriva en anteckning om det. Allt ska antecknas! Undrar om föräldrar och barn vet hur mycket papper det finns arkiverat om dem?
Skrivet 8 feb 2010 14:16 MrT (Ej registrerad)
Jag är gift med en lärarinna och har på senare tid blivit mer irriterad på den mängd arbete som skolledning/kommun/politiker vräker på våra lärare. Mindre med resurser men mer och mer att göra. De får vara sjukvikarier för varandra, dvs köra dubbla klasser eller mer, dokumentatinoskraven har blivit löjliga i skola och allt detta leder till att de inte får någon tid över till att förbereda sina lektioner mm.
Det är numera mer regel än undantag att hon sitter hemma på kvällen med arbete, är det inte rätta nationella prov eller förbereda utvecklingssamta så är det något annat. Har man inte fått inblick i skolans värld så har man inte en anning, tyckte själv en gång i tiden att lärare det skulle man kanske blivit men aldrig att jag i dag ens tänker den tanken. Dessutom har sommarledigheten krymp för varje år som går, den blir bara kortare...
Nej, all heder åt de som fortfarande står ut att vara lärare, samt en ordentlig löneförhöjning. Lönen är löjligt låg...
POLITIKER - TÄNK OM!
Skrivet 8 feb 2010 14:27 PH (Ej registrerad)
Undra hur mycket läkare lägger ner på papper exercis? är samma problem?
Skrivet 8 feb 2010 14:42 Spanaren
En stor anledning till all dokumentation är det juridiska efterspel som kan komma vid tvister eller inspektioner från Skolinspektionen. Dokumentationen är viktigare än vad som faktiskt hände. En skola i Värmland fick nyligen skarp kritik för att inte ha en godtagbar handlingsplan i mobbningsarbetet. I nästa mening kunde man läsa att "de är mycket duktiga på att snabbt ta tag i mobbning när den inträffar." Detta räknas dock inte utan det skrivna är det avgörande. En norsk skolforskare sade för något år sedan: "Ni svenskar dokumenterar ihjäl er. Lägg krutet i klassrummet i stället." Tyvärr tillåter inte de styrande detta.
Skrivet 8 feb 2010 16:18 LÄrare 4 - 9 (Ej registrerad)
Jag blir bara trött på kommentarer som Per L skriver. Lärare har exakt samma årsarbetstid som alla andra. Vi jobbar 45 timmar varje vecka för att vi har lov. Men om jobbet som lärare är så bra med ALLA lov, så kan ju fler utbilda sig. Det står alla fritt.
Skrivet 8 feb 2010 16:46 Stig Lövborg
Det är nog så på de flesta arbetsplatser att det blir mer och mer administration. Jag har arbetat nästan 30 år på arbetsförmedlingen och det blir mer och mer administration. Vi säger: när skall vi hinna med alla arbetssökande? Så, lärare och alla andra, välkomna i gänget.
Skrivet 8 feb 2010 17:53 LEAN PRODUCTION (Ej registrerad)
Hur kommer det sig att ni lärare har tid att sitta på dagtid och kommentera NA artiklar om ni nu har så mycket att göra?
Nej, i skolan finns det nog mycket kvar att effektivisera och slimma - precis som på alla andra företag.
Skrivet 8 feb 2010 17:57 Göran (Ej registrerad)
Att jobba mycket är väl knappast unikt för lärare. Frågan är om de jobbar mer än sina 45 timmar i veckan? Om de gör detta så har de väl ett arbetstidsavtal som de flesta andra i samhället som reglerar detta. De lärare jag känner eller känner till har alltid skottat garageuppfarten eller klippt gräsmattan innan jag kommer hem från mitt jobb. Att de sedan har arbete som de kan göra på kvällstid, så kallad förtroendetid är ju något som inte arbetsgivaren har någon koll på. Det kan säkert variera hur mycket krut som läggs där. Lärare som inte pallar att arbeta hårt kan ju söka något lättare 8-17 jobb istället för att gnälla.
Skrivet 8 feb 2010 21:44 Martin (Ej registrerad)
Det fel som jag tror många kritiker här gör är att de jämför med sin egen skoltid. De lärare jag känner börjar tröttna på att 80 % av alla elever har ADHD, KPFG, JJCP osv. Varje elev har RÄTT till eget special framtaget material till varje lektion. Så istället för att förbereda EN lektion måste FEM olika varianter av materialet tas fram. Dessutom är det riktigt curlande och daddande med gymnasie eleverna idag. När jag gick på gymnasiet fick man ta eget ansvar att klara utbildningen - idag är det LÄRARENS fel om ungarna på över 18år inte får betyg i kursen. Och får de inte betyg får skolan inga pengar, vilket gör att rektorerna tvingar lärarna att dadda ännu mer och godkänna ungar som inte kan något. Jag tackar gudarna att jag inte är lärare! Fy vilket jobb - jag lider med er !!!
Skrivet 9 feb 2010 07:08 Eddie (Ej registrerad)
Jag tycker iofs systemet är något förlegat; och tycker att de borde satsa på att fixa ett program på datorn istället för att rada upp dessa kilometertjocka pärmar och klaga. 2000-talet kära lärare, 2000-talet.
Skrivet 9 feb 2010 07:09 Katta (Ej registrerad)
Välkommen att följa med en dag på mitt jobb alla ni som misstror vår enorma arbetsbelastning. Har sedan 06.00 hunnit svarat på flera mail från både föräldrar och elever. Dessutom kommer jag att arbeta fram till 21.00 ikväll då nationella prov ska rättas och förberedas.
Detta ingår i mitt jobb därför att jag jobbar 45 timmar i veckan. Dessa extra timmar per vecka genererar de lediga dagarna på påskolov mm. Så jag är ledig med gott samvete när jag väl är ledig. Då kan jag t.o.m. lägga kvalitetstid på min familj!!
Skrivet 9 feb 2010 09:17 reflektera (Ej registrerad)
Precis som många andra yrkesgrupper så får även lärarna kritik ifrån tyckare som utgår ifrån åsikter snarare än fakta och erfarenhet. Jag arbetar själv inte i skolvärlden men har haft möjligheten till både sociala och yrkesmässiga kontakter med lärare och skolledare.
De krav som ställs på moderna lärare med avseende på flexibilitet, inovationsförmåga, diplomati, ledarskap och engagemang upphör inte att imponera på mig. Idag har vi en sned ansvarsfördelning där skolan har blivit ansvarig för vad eleverna tar till sig istället för eleven själv och dess föräldrar. De flesta lärare, självklart inte alla, har ett mycket stort engagemang både för elever och sin skola som ställer krav på insatser även utanför schemalagd arbetstid.
De flesta lärare förtjänar respekt och stöd i sitt engagemang för våra barn och deras utveckling. De som har uppfattningen att det är ett glidarjobb som belönas med ständiga långledigheter borde läsa på lite bättre innan de ger sig in i debatten.
Skrivet 9 feb 2010 12:17 Beata (Ej registrerad)
Vidare kan tilläggas att en gymnasielärare idag går mellan 5-6 år på universitetet och har en ingångslön på straxt över 20 000. (i örebro) och inga karriärsmöjligheter, utan förblir oftast lärare med samma lön resten av livet.
om man räknar med att en genomsnittslärare betalar av ca 1200 i studieskulder varje månad.. (minst) och därtill måste lägga dit ca 800 kr i pensionssparande för att ta igen den pension de gått miste om under sin studietid, så har en lärare idag ca 13000 kr efter skatt. (då räknar jag inte förlorad inkomst under studietiden)
vilket annat yrke som kräver den långa studietiden samt ständig uppdatering har nog en något högre lön.. en läkare, jurist, eller civilekonom skulle kunna ta 10 veckor ledigt varje år utan lön och fortfarande ligga på en högre års lön än en lärare.
Skrivet 9 feb 2010 14:01 jobbar i skolan (Ej registrerad)
Eddie
(Ej registrerad) skrev: Jag tycker iofs systemet är något förlegat; och tycker att de borde satsa på att fixa ett program på datorn istället för att rada upp dessa kilometertjocka pärmar och klaga. 2000-talet kära lärare, 2000-talet.
nu är det ju inte lärarna som har bestämt att allt ska arkiveras på arkivbeständigt papper... lärarna och speciellt skolassistenterna som sköter denna arkivering skulle nog bli väldigt glada om man fick använda ett program på datorn.
och till LEAN PRODUCTION vill jag bara säga: lärare har faktiskt oftast åtminstone 20min rast per dag som de kan göra vad de vill med. Kul att så många engagerar sig i något som rör skolan då också!
Skrivet 9 feb 2010 17:13 LEAN PRODUCTION (Ej registrerad)
> Till jobbar i skolan. Ja det känns ju tryggt att veta att ni inte sitter och surfar med mina skattepengar på arbetstid. Läraren katta började kanske sin dag med sin fikarast kl (07:09) ? Jag står fortfarande fast vid att det finns mycket att effektivisera. Academedia har tex kommit en bra bit på vägen.
Skrivet 9 feb 2010 18:56 LelleSvensk
Jag har respekt för lärare som är engagerade och har hjärtat på rätt ställe, dem har det inte så lätt de som bryr sig, arbetet börjar inte och slutar inte iom att lektionen börjar o slutar utan det kräver förberedelser och efterarbete, de stora klassera är en enorm börda för alla. Jag menar att 20 st elever/klass är nog för att alla ska hinna få den hjälp de behöver men idag ligger antalet elever på mellan 24 och 30 vilket innebär en enorm påfrestning för alla. Detta är ett av alla saker vi i Sverigedemokraterna kommer att kämpa för. Mvh Lennart Johansson Ordförande SD Örebro kommun
Skrivet 9 feb 2010 19:01 OE (Ej registrerad)
Känner att inslaget inte bara handlar om läraryrket utan om vilket yrke som helst som lever kvar innan IT-tiden. Tänk om SAS skulle sköta sina bokningar via pärmar... i
Skrivet 9 feb 2010 21:52 lärare (Ej registrerad)
Per. L (Ej registrerad) skrev: Korta av din betalda sommarsemester eller sportlov jullov eller höstlov så ska du se att du hinner med, håll på att glömma alla studiedagar.
Vill du byta arbetsuppgifter med mig under ett år, jag tror att du tänker lite annorlunda efter ett år i dagens skolmiljö!!??
Jag skulle gärna ha en vanlig 38-40 timmarstjänst och kunna jobba in ett antal dagar per år och ta semester när det passar och ha lust, så fungerar det inte i skolvärlden.
Skrivet 10 feb 2010 12:24 jobbar i skolan (Ej registrerad)
LEAN PRODUCTION: Katta kanske inte hade börjat sin arbetsplatsförlagda tid ännu?
Håller med dig om att det finns mycket att effektivisera men man ska inte ta för givet att det är på arbetstid som lärare sitter och kommenterar artiklar. Även om det är många som gör det (facebook är också populärt!).
Jag tror att det är vissa lärare som tar sitt jobb på allvar som riskerar att jobba ihjäl sig. Sen finns det de som struntar i en hel del av arbetsuppgifterna, inte ägnar sin förtroendetid åt arbete mm. På så sätt är ju detta med att allt ska finnas på papper bra (bättre om det hade kunnat skrivas in på datorn), då kan ju skolledarna se vilka det är som faktiskt sköter sitt jobb!
Skrivet 10 feb 2010 18:48 Katta (Ej registrerad)
Till Lean Production: "Läraren katta började kanske sin dag med sin fikarast kl (07:09) ?"
Det är ju precis detta som är problemet: Vi lärare är misstrodda av vissa okunniga människor som tror att vi sitter och gör annat oviktigt på vår arbetstid.
Som information till dig så hade min arbetsförlagda tid inte ens börjat ännu. Jobbar hemifrån 10 timmar i veckan och därför kan min förtroendetid vara tidigt på morgonen och även sent på kvällen. Detta visar bara tydligt att folk är okunniga kring vårt uppdrag och hur vi arbetar. Så en gång för alla: 35 timmar i veckan arbetar vi på skolan (Arbetsförlagd tid) och ytterligare 10 timmar per vecka arbetar vi antingen hemifrån eller kvar på jobbet(förtroendetid). Dessa 10 timmar genererar de lediga dagarna som vi har över lov mm. Det är alltså inarbetad tid som vi får ut på loven med all rätt!
Så Lean Producion: När du satt i godan ro och njöt av din frukost så hade mitt arbete redan börjat (förtroendetiden).
Skrivet 10 feb 2010 23:21 B. (Ej registrerad)
Om nu folk tycker att läraryrket verkar vara ett glidaryrke, så utbilda er då.. bara 5-6 års universitetstudier för ett underbetalt jobb ((som alla har åsikter om)) och där du tar med dig alla problem hem.
låter väl som en dröm!
Skrivet 11 feb 2010 21:55 f.d. lärare (Ej registrerad)
Jag är före detta lärare, gift med en aktiv lärare och känner väldigt många lärare. Som i alla yrken så finns det såväl ambitiösa och duktiga yrkesmän som slöa, trötta och ointresserade.
Min erfarenhet och åsikt är att läraryrket är sådant till sin karaktär att det är lättare att smita och göra ett halvdant arbete än många andra arbeten. Kvalitetsuppföljningen är urusel, ledarskapet (många gånger) svagt och internkontrollen obefintlig.
Jag har mängder med erfarenheter (direkta och indirekta) där man som lärare ser/vet (eller får tydliga signaler om) kollegor som inte tar ansvar, kommer dåligt förberedda och rent av smiter från arbetet.
Klimatet är inte tillräckligt öppet för att man ska våga kritisera en kollega och undermåliga lärare kan fortsätta år efter år utan att någon säger ifrån.
Jag vet att det finns jättmånga som sliter ont och försvarar sig och yrket men jag är övertygad om att ni (ambitiösa) lärare måste slåss mer även "inåt" för att rädda yrkets anseende/status.