Nyheter

Publicerad 1 oktober 2009 Uppdaterad 1 oktober 2009
Textstorlek 1 2 3

NA-tv: Här skjuts
hjorten mitt i stan

På torsdagseftermiddagen fick polisen rycka ut när en kronhjortskalv irrat sig in i Södergaraget nära Conventum i centrala Örebro. Hjorten var skadad och fick avlivas.

Relaterat

Hjort sköts i garage

En skadad kronhjort hamnade i Södergaraget i Örebro.

Kronhjort är ett relativt ovanligt djur i skogarna runt Örebro och det är mycket ovanligt att man får se ett exemplar.
- Ja, de är väldigt skygga, samtidigt som de ser och hör mycket bra, säger Kjell Johansson som jobbar med artskydd på Länsstyrelsen.
Vad det beror på att just denna kronhjort förirrat sig in i stadsmiljö har han naturligtvis ingen aning om, men förklarar att hjorten rent allmänt rör sig över stora områden den här tiden på året.
- De har sin brunstperiod just nu, och det är mycket hormoner som spelar in. Det kan få djuren att bete sig lite irrationellt, berättar Kjell Johansson.
Kronhjorten finns i södra Sverige samt i området Kolmården, Sörmland och Närke.

Polisen fick tillkalla kommunens skyddsjägare för avlivningen.

Klicka på länken till höger för att se bilder på hjorten i NA:s webb-tv. Känsliga tittare varnas.

Publicerad 1 oktober 2009 Uppdaterad 1 oktober 2009
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 1 okt 2009 14:37 Stigbritt

Vad skulle den avlivas för? Hade det inte gått att fånga in den i en hästkärra och köra tillbax den till sina kompisar i skogen. Det är väl lite taskigt att bara avrätta någon som har gått vilse.

Skrivet 1 okt 2009 15:10 Diesel

"Bara att fånga in den i en hästkärra"??? Jojo, den var väl inte tam direkt. Risken att den skulle skadat sig själv eller dött av stress var väl överhängande.

Skrivet 1 okt 2009 15:28 ON

En liten kronhjortskalv är väl lätt att få ikull och bära in i en hästkärra för att släppas ut i skogen på lämpligt ställe. Var det verkligen nödvändigt med avlivning i detta fall?? En förklaring från polisens presschef som tillika är en erfaren jägare borde komma.........

Skrivet 1 okt 2009 15:30 Jeremias Gyllenlöök

Jag håller med, hur svårt kan det vara att låta hjorten leva och transportera ut ett så ovanligt djur i skogen. Pappskallar!

Skrivet 1 okt 2009 15:31 tussa

Ni säger att den var skadad! Men han står ju upp på alla fyra benen! hur var han skadad?

Skrivet 1 okt 2009 15:33 ON

Av artikeln framgick det inte att hjortkalven var skadad utan endast på videon. Vilken skada hade kalven? Om skadan var av den arten att djuret inte kunde klara sig i vilt tillstånd så var avlivning givetvis riktig.........
Vari bestod skadan??

Skrivet 1 okt 2009 15:43 Karolina

Stigbritt skrev: Vad skulle den avlivas för? Hade det inte gått att fånga in den i en hästkärra och köra tillbax den till sina kompisar i skogen. Det är väl lite taskigt att bara avrätta någon som har gått vilse.

Håller fullständigt med dig för den kunde ha blivit nersövd och transporterad ut ur stan eller till någon djurpark - men någon myndighetsutövare ville väl ha hjortkalvsstek! Är såååå trött på alla dessa avlivningsanhängare som inte kan se andra utvägar än att döda en liten föräldralös kalv. Han tittar så oskyldigt på sina banemän på bilden - någon "film" orkar jag inte se alls!

Skrivet 1 okt 2009 15:44 PG

Om man klickar på filmsekvensen bredvid texten så framgår det att den var skadad.
Ett skadat och stressat djur i denna miljön är inte bra varken för oss människor eller djuret själv.
Tyvärr är då enda alternativet att göra lidandet kort.

Skrivet 1 okt 2009 15:49 led

Det verkar vara läge för att upprätta en djurpark t ex utanför
Södra Station. Nu en kronhjort och tidigare en älg. Ta ett samtal med Staffan Wärme om byggnation, men då måste man låta djuren leva. För museum med uppstoppat, det har vi i Rådhuset.

Skrivet 1 okt 2009 16:11 Nils

Finns ju trots allt insomningsmedel att skjuta i kroppen på djuret. För att sedan transportera den tillbaka till skogen där den hör hemma.

Alt. låta en veterinär se till att få skadan omsedd innan transport till skogen.

Skrivet 1 okt 2009 16:30 PG

Vem ska betala för den veterinärvården??!!

Skrivet 1 okt 2009 16:39 reine

PG
Håller med dig.

Till er andra,ni måste vara ......

Skrivet 1 okt 2009 17:32 maxkatta

vad är det för fel på alla som bara ser en utväg, genom att avliva djur, så fort dom inte är på rätt mark!! Hjälp dom stackarna att få komma hem till sig ist!!!! ge djuret en bedövning och kör dom sen till skogen. då hinner dom inte att uppfatta vad som hänt o behöver därmed inte vara rädda. Polis o jägare mm mm SKÄRP ER! ni e ju riktiga djurplågare. vi lever på 2000-talet. Låt djuren leva å visa respekt o medkänsla!! vad har djuret gjort er?? bara råkat springa vilse, då tränger ni in det stackars panikslagna djuret i ett hörn o avrättar det!! Fy f-n så ni beter er mot djur. dom har lika mkt värde, om inte mer, att få leva, som oss. om jag lr mitt barn lr min hund går vilse, ska vi oxå få samma hemska bemötande? Hoppas att alla ni (tex polisen) får gå kurs att bli stora djurvänner. inför större lagar o regler vad gäller våra djur. o ni som fattade beslutet om att skjuta den stackaren, hoppas ni har dåligt samvete!!!!!!!!!

Skrivet 1 okt 2009 18:05 erik_s

sånt här blir man förbannad på. hade den varit skadad eller mycket aggresiv, så visst. Men den var ju oskyldig??

Skrivet 1 okt 2009 18:07 MatsL

Jag var där, den som såg skador på detta djuret innan det blev sjkutet bör skaffa synglas, och absolut återlämna gevär och licens.
Stressad javisst, men det är alla djur vi räddar med blåljus som ramlat i vattnet med. Så... Är det själva parkeringshuset som är dödsbringande?

Skrivet 1 okt 2009 18:24 sammy

Jag vet inte vad som var rätt men vad som oroar mig att det finns så många förståsigpåare

Skrivet 1 okt 2009 19:00 Grodan

Tror att för djurets del så var avlivning bättre än att plågas. Kronhjorten är inte utrotningshotad på något sätt utan det bedrivs jakt på dessa djur. Djuret i detta fall var antagligen mycket stressat och det är därför bättre att avliva direkt än att snabbt försöka ordna fram vetrinär, transportmedel, narkosmedel samt inte minst en lämplig plats att släppa djuret på. Tar säkert flera timmar att ordna detta och under tiden plågas djuret. Tittar man samhällsekonomiskt så ar en avlivning betydligt billigare.

Skrivet 1 okt 2009 20:12 emma c

Kronhjorten va tvungen att avlivas efter som att den led.
Den sprang in i stängslet vid tennisplan vid virginska ett flertal gånger (med en hög fart) och den tungan var i princip avbiten.
Jag är en djurvän men det bästa var nog att göra som dom gjorde.
// Tjejen som larmade om det hela

Skrivet 1 okt 2009 20:46 tomten100

emma c
De va nå skönt för henne/han o avliva den slippa lida..vi hälsade på varandra där (mobilkort)

Skrivet 1 okt 2009 21:58 erik_s

läste nu att den visst var skadad, så då förstår jag lite mer varför de valde att avliva den, men eftersom att hjortar inte är så vanliga, så kunde man väl ha ringt efter en veterinär som fick titta på den?? Men nej, det hade väl blivit för dyrt och komplicerat? idioter.

Skrivet 2 okt 2009 08:06 Stan the Man

Väldigt många förståsigpåare här, jag litar fullständigt på dom som gjort bedömningen om att den ska avlivas.

Skrivet 2 okt 2009 09:11 TG

Till maxkatta, erik_s mfl

Alla djur är oskyldiga, likaså barn och husdjur. Det hoppas jag att alla är överens om. Däremot är det så att Sveriges lag och samhälle är olika gentemot dessa. Om ett barn blir påkört kommer ambulansen och sjukvården kopplas in. Om en hund springer lös tar polisen emot den och söker ägaren via id-märkningen. Men ett vilt djur som är skadat har inget rättsligt skyddsnät. Tvärtemot är det så att det är olagligt att ta hand om vilda djur utan tillstånd. Hjorten hade skador bl.a. i munnen som ej kunde behandlas - jag har själv sett detta samt fått det bekräftat av veterinär. Oavsett den fysiska skadan har ett så pass stressat djur små chanser att återhämta sig i sin naturliga miljö utan hjälp. Under dessa förutsättningar var det ett helt korrekt ingripande av samtliga inblandade i detta fall.

Skrivet 2 okt 2009 11:02 PG

Håller med föregående talare till 100%.
Djuren bor i skogen. Ett djur som kommer in mitt inne i staden...hur stressat och rädd är inte detta djuret?
Och innan djuret har hamnat där han hamnade..hur har han kommit hit?!
Fatta vilken panik, olika konstiga dofter, bilar människor som han aldrig har skådat!
Stressad och orolig till max! Hyperventilerar heter det på svenska.
Synd att han behövde gå hela denna vägen..
Och så tycker några att man ska fånga in den??
Slå upp i boken och läs om dessa djur som bor i våra skogar så kanske ni får en lite uppfattning om deras beteende och hur dom lever.
suck...

Skrivet 2 okt 2009 11:20 Stippe

Jag vill inte vara någon "förståsigpåare" men tänker bara säga att det är en sorglig händelse precis som med Älgen i telehuset. Däremot undrar jag inte om vi skulle kunnat kosta på oss en nedsövning samt en transport ut i det fria. Jag kan gärna se att en del av skatten går till detta istället till politikernas feta löner.
Vi får bara helt enkelt hoppas på att polisen fattade rätt beslut och att djuret var så skadat så det krävdes en avlivning(tyvärr) annars är det skam åt Örebro polisen!

Skrivet 2 okt 2009 12:07 My

Tycker det var rätt gjort att avliva hjorten i och med att den var skadad. Till saken hör också den att ett djur blir otroligt stressat av att bli jagad och fångad så risken är att hjorten inte klarat sig i sin naturliga miljö igen utan dött. Vid såna här tillfällen har vi människor ett stort ansvar att hjälpa djur på det rätta sättet.

Innehåll

Varför huggs
skogarna ned?

Läs chattarna om Hälleforspolitiken

På torsdagförmiddagen chattade Lars-Göran Zetterlund (C) och Daniel Frisk (S) med läsarna om politiken i Hällefors. Läs frågorna och svaren här.

Annat innehåll

Senaste nytt

Misstänkt rattfull körde lastbil med körförbud (Degerfors)
Bil började brinna - på bensinmack (Örebro)
33-åring häktad i amfetaminhärva (Örebro)
Ny fritidsgård i kyrkans regi (Kumla)
Försvarsmakten säger både ja och nej (Örebro)
Partier eniga i äldrefrågor (Askersund)
Försökte smuggla knark från Örebro till Norge (Örebro)
Skördetröska fattade eld (Örebro)
10-årig flicka råkade ut för blottare i morse (Örebro)
Inflyttning pågår (Kumla)
”Representation och sånt är inte min stil” (Örebro)
Vissa elever drar ner snittet (Örebro)
Inbrottstjuvar stal bil - och satte den i brand (Hallsberg)
Sol och regn på årets marknad (Laxå)
Nästa vecka tas beslut i våldtäktsutredningen (Örebro)
Bil med släp i krock på motorvägen (Örebro)
Personalbyte i ståndet? (Kumla)
Olika tongivande frågor senaste åren (Hällefors)
Flygsäkerhet hotar vindkraftsplaner (Askersund)
Rattfull 19-årig kvinna stoppades (Örebro)
Storbron öppnar för busstrafik (Örebro)
Redwood i fokus när Jan Hedberg ställer ut (Ljusnarsberg)
Kackerlackorna tillbaka - fördubbling på tre år (Länet)
Extra ks-möte om förre Boab-vd (Hällefors)
Tillväxtenhet läggs ner (Hällefors)
Arenakalkylen höll (Lindesberg)
Miljöpartiet öppet församarbete åt alla håll (Lindesberg)
" Glasa in Köpmangatan" (Kumla)
V: Kungajubileet blev flera miljoner dyrare än beräknat (Örebro)
Höstmarknad vid Björka trädgård (Kumla)
Stängd bar får öppna (Örebro)
Kolmilan tänds på lördag (Askersund)
Drogad man ramlade av motorcykel (Karlskoga)
Lastbil krockade med räcke (Örebro)
Man kastade amfetamin från fönster - döms till fängelse (Kumla)
Antalet obetalda sms-lån minskar (Länet)
Söndagsmusik i Kumla kyrka (Kumla)
Avföring fanns på slaktdjur (Örebro)
MP begär extra möte om vindkraft (Lekeberg)
Sparkades i ansiktet - vid lunchtid i lördags (Örebro)
"Jag vill kämpa mot orättvisor" (Örebro)
Vart tog skylten vägen?... (Örebro)
Blå ungdom sov utomhus (Örebro)
Nu ska prototyper testas (Hällefors)
Old wheels kvinnor vill förändra (Ljusnarsberg)
Ordnar familjedag i parken (Ljusnarsberg)
Enighet har präglat mandatperioden (Nora)
Bryggeriet mot nya rekordsiffror (Ljusnarsberg)
Inbrottstjuv greps - bröt på kyrkodörr med kofot (Karlskoga)
Toppdag för sport i Kumlaby (Kumla)
Hela listan Förminska listan

Tipsa NA

Delat på Facebook

De senaste babyannonserna

De senaste grattisannonserna

 Lokus: Jobb Lokus Motor Lokus Bostad Lokus Köp & sälj Annonsera på na.se Annonsera på na.se

Butiker, tjänster och företag.

Stadsliv

Kontaktinformation

Tel: 019-15 50 00
kundcenter@na.se

Hit hör du av dig om du har
ett ärende eller en fråga
som du vill ha hjälp med.
NAkortet är ditt förmånskort och vår belöning till dig som väljer att prenumerera på NA. Med kortet kan du varje vecka ta del av nya förmånliga erbjudanden och rabatter.
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Ansvarig utgivare: Ulf Johansson
Webbredaktionen: webb@na.se
Sportchef: Anders Uddling
Copyright © Nerikes Allehanda
All kopiering av texter, bilder och grafik
är enligt upphovsrätten förbjuden