SJ tvingade 11-åring
att gå av på fel station
SJ:s personal avvisade en elvaårig flicka från ett tåg i Kumla i går kväll. Kvar på tåget var flickans storasyster som hade flickans biljett. Först på morgonen hittades flickan.
Flickan, som är från Nora, skulle åka från Örebro till Göteborg med sin 22-åriga storasyster. När storasystern gick på toaletten var flickan själv i vagnen utan biljett. Då avvisades hon i Kumla av en kvinnlig konduktör. Storasystern åkte vidare till Göteborg i tron om att flickan var kvar på tåget. När hon kom fram kontaktade hon SJ eftersom hon inte kunde hitta sitt syskon. Vid halv elvatiden ringde SJ polisen.
Letade runt stationen
Polisen startade en eftersökning av flickan. Alla kvarter i närheten av stationen söktes av, men under hela natten var flickan saknad. Först vid halv niotiden på onsdagsmorgonen återfanns flickan på Västra Drottninggatan i Kumla.
Det visade sig att Kumlabon Gabrielle Ehnemark hittade flickan i går kväll.
- Jag hittade tjejen vid undergången till järnvägen, och jag går inte förbi en tös som är ute och gråter. Men jag tänkte inte på att ringa polisen, säger hon.
Polisen stötte på Gabrielle Ehnemark och flickan som var ute och gick på morgonen.
- Det är uruselt av SJ att slänga av ett barn. Hur kan man göra något sådant? säger Gabrielle Ehnemark.
SJ beklagar
Torvald Svahn på SJ:s pressjour beklagar det som har hänt.
Hur kan man avvisa ett ensamt barn på det här sättet?
– Ja, det är en bra fråga. Det är naturligtvis fel.
Torvald Svahn berättar att tågpersonalen byttes ut i Hallsberg. När tåget kom till Alingsås ska elvaåringens storasyster ha kontaktat den nya personalen som hjälpte henne att larma polis.
– Alla som åker med våra tåg ska självklart ha biljett. Men man får inte avvisa en minderårig, utan att se vem det är som har hand om barnet. Jag kan bara beklaga personalen har varit övernitisk, säger Torvald Svahn.
Hur ska SJ gå vidare med det här?
– Jag har inte haft personlig kontakt med dem, men vi pratar med personalen som jobbade och frågar hur det har gått till.


5 m/s
























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 aug 2011 09:47 Tacksam (Ej registrerad)
All heder åt Gabrielle Ehnemark. Tack! Tänk om alla var så självklart medmänskliga som hon. Hoppas bara den 11-åriga flickan mår bra, trots det som skett.
Skrivet 3 aug 2011 09:52 Karolina
Tack alla högre makter för att det var en god människa som hittade den ensamma och avslängda flicka från tåget!! Ibland oss finns goda medmänniskor även om SJs konduktör inte hade samma empati! Tack Gabrielle E för din medmänskliga insats för flickan! Puh - nu kan man andas ut!
Skrivet 3 aug 2011 09:53 Vulture (Ej registrerad)
Tack och lov för dessa snälla människor.
Jag får hopp om mänskligheten när det finns sånna som denna "tant".
Stort tack för det du gjorde, och att vi äntligen fick läsa en trevlig nyhet, som annars kunde ha slutat riktigt tragiskt!
Skrivet 3 aug 2011 09:53 maggan (Ej registrerad)
dagens största ros till damen som tog hand om den gråtande avslängda flickan särskilt som polisen i en intervju i morgonens P4 Örebro istället för att hylla hennes civilkurage och varma hjärta klagade på henne för att hon inte genast ringt polisen. Nu fick polisen tänka sig jobba förgäves under natten. Lika ynkligt är SJ:s argument att man trott flickan vara äldre. Grejen var ju att konduktören slängde av en ickesvensk flicka fast konduktören inte fick kontakt med henne.
Sen kan man fråga sig om vagnen var helt tom och om inte varför andra passagerare inte ingrep.
Skrivet 3 aug 2011 09:53 Helena Andersson (Ej registrerad)
Fel av SJ att slänga av flickan men två frågor behövs besvaras då det känns som att något inte stämmer helt: 1) Hur länge var egentligen storasystern på toaletten? 2) Varför väntade storasytern två timmar med att kontakta personal och berätta att hon inte hittade sin syster
Skrivet 3 aug 2011 10:04 Mona (Ej registrerad)
Om fler kunde vara som den fantastiska kvinnan, som tog hand om flickan, som blev avvisad från tåget, skulle världen se helt annorlunda ut.
Skrivet 3 aug 2011 10:05 goranl65
Hur kan en vuxen göra så mot barn.Konduktören borde naturligtvis förstått att hon inte reser ensam.
Skrivet 3 aug 2011 10:06 stak0001 (Ej registrerad)
Kontroll landet sveriges bittra framsida!
Skrivet 3 aug 2011 10:10 michael (Ej registrerad)
ja va ska man säga om sj försingar kan man ju ta men detta herre gud nu får man ta med sig son på toa vågar inget annat efter detta ...tänker på reklamen ni har på tv om att gå på toa haha herregud ta bort reklamen i från tv efter detta =)
Skrivet 3 aug 2011 10:11 effe (Ej registrerad)
Enligt SJ kan man numera skicka alla barn under 12år gratis med tåget. Då det är fel att avisa minderåriga, nu gäller det att passa på min ska till Kalmar idag....
Skrivet 3 aug 2011 10:13 En upprörd mamma!! (Ej registrerad)
Hjälp flickan att kräva skadestånd från SJ!! Varför inte införa bliss(bilder) när det är någon som har svårt med språket. Sen får man inte kasta av minderåriga från tåget. Är det så att det saknas biljett så måste man kontakta polisen så att någon finns på stationen och tar emot personen som blir avvisad från tåget. Denna människa som jobbar som tågvärd passar inte att jobba med ett sådant jobb!! Skäms SJ! Kram till flickan och kvinnan som hjälpte flickan! Kärlek till er!!
Skrivet 3 aug 2011 10:16 Ett lyckligt slut (Ej registrerad)
Visst var det helknäppt av konduktören och väldigt bra gjort av kvinnan som hjälpte till.
Men fanns det inget sätt som flickan kunde kontakta sina släktingar och därmed också systern i Göteborg?
Alla vill väl veta var en borttappad person finns. Särskilt släkten.
Skrivet 3 aug 2011 10:19 Tomtemor (Ej registrerad)
Nu blir jag ARG....hoppas denna konduktör förlorar sitt jobb....han ska inte ha med människor att göra. HUR kan man över huvud taget göra så????
En stackars liten ensam flicka....kastar man inte av ett tåg utan att ha sett orsaken till det....hon åker ju knappast ensam....Nej bort med denna konduktören....han kan börja städa tågen istället.....
Jag skäms å hans vägnar.....Hoppas flickan mår bra trots allt, och att hon får en ursäkt och skadestånd från SJ!!
Skrivet 3 aug 2011 10:20 JO (Ej registrerad)
SJ är och förblir Sveriges största skämt.
Skrivet 3 aug 2011 10:33 Tommy (Ej registrerad)
Kvinnan borde ha en medalj. Hur många hade inte brytt sig och bara gått vidare och hoppats på att "någon annan" löser problemet? Och vart tog det sunda förnuftet vägen hos konduktören???
Skrivet 3 aug 2011 10:35 J.Andersson
Olyckligt,Men sådant händer.
Skrivet 3 aug 2011 10:43 Van SJ-resenär (Ej registrerad)
Barn under 16 år åker gratis med vuxens sällskap. Dessa har alltås aldrig egen biljett. Det borde konduktören veta. Åklagare måste se till att polisutredning görs. Konduktörens handlande torde vara uppsåtligt.
Skrivet 3 aug 2011 10:46 Wibbe (Ej registrerad)
Givetvis en bra insats av kvinnan, men frågan jag ställer mig är hur man inte kan tänka tanken att man kanske ska slå en signal till polisen. Någon borde ju sakna henne och kan man inte komma i kontakt med föräldrarna är i alla fall min första tanke att kontakta polisen...
Skrivet 3 aug 2011 10:49 Magnus (Ej registrerad)
Instämmer i vad Andersson skrev. "Hpppas, sånt händer". Märkligt uttalande av SJ.
Skrivet 3 aug 2011 11:04 L.J (Ej registrerad)
1. De hade biljetter
2. Barn upp till 16 år åker gratis med vuxen
3. Hon är 11 år
4. Hon kunde enbart lite svenska och bara det gör att det förstås är extra viktigt att göra sig klar över att flickan förstod vad det handlade om. Att en vuxen i uniform kommer och kräver att man ska kliva av tåget gör att förmodligen i många fall att man inte säger emot utan blir rädd och gör som de säger.
Hur ensam och rädd hon måste ha varit kan man bara gissa sig till. SJ måste ta sitt ansvar här, det får helt enkelt inte gå till så. Sådant ska inte hända. Hoppas damen i fråga får en rejäl blomsterkvast och go fika på Sveas. Dagens hjälte, det varma o fina medmänskliga Sverige finns kvar. Tack för det !
Skrivet 3 aug 2011 11:06 SJ SKÄRPNING! både ris och ros till Gabrielle (Ej registrerad)
Det finns inte ord =(
Tänk om min 11 åring varit i samma situation vilken mardröm även om hon kan språket!
Visst var det bra att kvinnan tog hand om flickan MEN visst larmar man om man "hittar" någon (särskilt minderårig) som är ledsen och inte kan medla sig ordentligt, hon kommer ju någonstans ifrån och är saknad av någon.
Konstigt att man inte ringer 112 på plats och förklarar att man hittat en gråtande flicka som inte kan förklara sig... då hade polisen kommit direkt istället och flickan och anhöriga inte behövt genomlida en natt i ovisshet, det finns även en socialjour men då måste de ju få vetskap om situationen...
Skrivet 3 aug 2011 11:11 Helena (Ej registrerad)
Helena Andersson (Ej registrerad) skrev:
Fel av SJ att slänga av flickan men två frågor behövs besvaras då det känns som att något inte stämmer helt: 1) Hur länge var egentligen storasystern på toaletten? 2) Varför väntade storasytern två timmar med att kontakta personal och berätta att hon inte hittade sin syster
Jag funderar på samma sak men även fråga 3) Tillhör det inte sunt förnuft att ringa polisen när man hittar ett barn som uppenbarligen är borttappat? Ok att ta hem flickan för stunden men inte 17 ska man försöka sig på att lösa det själv.
Skrivet 3 aug 2011 11:14 Husain (Ej registrerad)
Förhoppningsvis är detta bara en incident och inte ett mönster. Att blint följa paragrafer och strunta i logiken kan ha såna konsekvenser ibland, men naturligtvis stod nte ens i paragraferna att man ska kasta ut en mindreåring, därmed påminner detta mig om ingnorans och kort buffert med tolerans. Då blir det lätt att komma till felaktiga slutsaterer ganska snabbt!.
Skrivet 3 aug 2011 11:15 J Larsen (Ej registrerad)
Denna historia lämnar rätt många obesvarade frågor. Önskvärt att NA:s journalister vågade gräva lite mer. Sanningen är nog en helt annan än vad media i landet valt att presentera för oss godtrogna läsare.
Skrivet 3 aug 2011 11:16 F.d. pendlare (Ej registrerad)
Sj, sj gamle vän.....SUCK!
För en del år sedan pendlade jag dagligen mellan Örebro och Västerås och åkte tåg för det mesta.
Griniga konduktörer fanns det gott om och priset togs en gång då jag åkte från Örebro Södra till Örebro C för att byta tåg. Jag hade giltigt pendlarkort men tåget jag skulle åka med till Västerås stannade in på Örebro S som var den närmsta stationen från min bostad räknat.
Alltså hoppade jag på ett tåg som går sträckan Hallsberg - Gävle (?) och det hade alltid gått bra. Men så var det en oerhört nitisk konduktör (kanske samma som slängde av flickan i artikeln) som menade på att jag åkte olagligt och hon skulle minsann bötfälla mej, hon verkade också sugen på att ringa polisen. I efterhand visade det sig att jag inte hade gjort något fel, jag hade giltig biljett.
Det jag vill ha sagt med det här är att SJ:s konduktör kan vara väldigt inkompenta (observera gäller vissa inte alla) och inte ha koll på vilka regler som gäller
Skrivet 3 aug 2011 11:16 Albin (Ej registrerad)
Tomtemor (Ej registrerad) skrev:
Nu blir jag ARG....hoppas denna konduktör förlorar sitt jobb....han ska inte ha med människor att göra. HUR kan man över huvud taget göra så????
En stackars liten ensam flicka....kastar man inte av ett tåg utan att ha sett orsaken till det....hon åker ju knappast ensam....Nej bort med denna konduktören....han kan börja städa tågen istället.....
Jag skäms å hans vägnar.....Hoppas flickan mår bra trots allt, och att hon får en ursäkt och skadestånd från SJ!!
"Då avvisades hon i Kumla av en kvinnlig konduktör."
Kan vara en idé att läsa hela artikeln. Hur som helst är det ju ett mänskligt misstag från konduktörens sida, sånt ska självklart inte ske men jag skyller inte på SJ utan detta är ett mänskligt fel.
All heder till den kvinna som hjälpte flickan. Tack för att du, i detta fall, varit ett föredöme
Skrivet 3 aug 2011 11:19 T (Ej registrerad)
SJ har den otrevligaste personalen jag någonsin stött på.
Jag blev djupt förnedrad förra gången jag åkte tåg av en äldre konduktör, på väg till stockholm.
Jag anmälde händelsen till SJ, men naturligtvis så hände inget. De bryr sig inte ett dugg om sina kunder. Ett genomvidrigt företag i allmänhet.
Skrivet 3 aug 2011 11:26 magnus (Ej registrerad)
@effe: Hur tänker du nu? Du anser alltså det är ok att slänga av barn om de inte betalt för att statuera exempel? Och tror det nu blir ett stort problem med en mängd ensamåkande 10-åringar framöver? Du verkar vara en hård människa.Man känner andra som sig själv. Själv tror jag att de flesta barn utan biljett är, precis som här, ett misstag eller missförstånd.
Skrivet 3 aug 2011 11:28 Oscar (Ej registrerad)
Bra att det löste sig, men...
Allvarligt, vem skulle inte ringa polisen om man hittar ett gråtande barn under en bro som verkar vilse och inte kan svenska?
Nä istället behåller kvinnan barnet hos sig hela natten utan att meddela någon.
Borde hon inte åtminstone försökt kontakta föräldrarna???
Och ni som anklagar tågpersonalen,
hur många nysvenskar tror ni det är som dagligen tjuvåker sträckan mellan Hallsberg-Örebro och inte kan svenska när konduktören kommer förbi?
Jag pendlar sträckan dagligen och kan bara konstatera att tyvärr har de många fuskande har ställt till det för de andra.
Skrivet 3 aug 2011 11:29 L Almsteth (Ej registrerad)
Skulle vara bra om SJ kontaktade NA med en bild över hur man utbildar sin personal i dessa ärenden Tågvärden kanske har följt Sj regler för hur avvisning av personer som ej har biljett skall gå till.
Låter lite burdust av NA att skriva KASTADE AV FLICKAN !!!!!!!!
Men det kanske han eller hon gjorde ??????????
Skrivet 3 aug 2011 11:39 Kenneth (Ej registrerad)
Bra att damen tog hand om flickan, men oförlåtligt att densamme INTE kontaktar polisen då det står om händelsen i alla tidningar och sänds ut i radion! Hon verkar okänslig för den ofattbara oro som familjen måste känna då de inte vet vart flickan är! Hur kan man "inte tänka på" att ringa polisen då man hittar en vilset barn? Om Ehnemark tillåts att göra en felbedömning så måste det utrymmet även finnas för andra, exempelvis konduktören...
Skrivet 3 aug 2011 11:39 Maja (Ej registrerad)
Månadens största rosbukett till Gabrielle Ehnemark. Sorgligt och upprörande att konduktören lyckas slänga av ett ensamt barn från tåget och ännu mer sorgligt att ingen annan på tåget ingrep. När sunt förnuft saknas så måste omgivningen våga visa civilkurage!
Ett stort skadestånd bör ges till flickan och hennes förmyndare/syskon. Livstids gratis tågkort vore väl inte heller fel. SJ behöver ochså uppdatera /utbilda sin personal om sina egna rutiner på nytt.
Skrivet 3 aug 2011 11:41 Allt är inte svart och vitt (Ej registrerad)
Faktan är ju som följande:
Dessa personer var från Nora och bör ha gått på tåget i Örebro. När man går på ett tåg så Vet väl för sjutton alla om att man kommer att få visa upp biljetten väldigt snart. Mellan Örebro och Kumla tar det inte mer än 15 minuter att åka. Kan man inte hålla sig den tiden? eller planera in ett toabesök innan. Sedan av vad vi också vet är att personen i fråga såg äldre ut än vad hon var och att hon inte kunde svenska. Konduktören kommer och frågar efter biljett, men får inget svar. Det enda som jag ser att det brister är att konduktören inte har sagt till kollegor i Kumla att man släpper av en person under 18 år för uppföljning. Sedan som någon annan frågade. Varför dröjde det 2 timmar innan storasyster larmade? Finns kanske mera bakom denna story än vad som framkommer ur artiklarna.
Skrivet 3 aug 2011 11:41 Thomas (Ej registrerad)
Van SJ-resenär (Ej registrerad) skrev:
Barn under 16 år åker gratis med vuxens sällskap. Dessa har alltås aldrig egen biljett. Det borde konduktören veta. Åklagare måste se till att polisutredning görs. Konduktörens handlande torde vara uppsåtligt.
Och vilket grova brott som skulle kräva att en åklagare aggerar FU tycker du har begåtts i denna situationen? Eller vilket Brott anser du har betgåtts över huvud taget?
Och ja konduktören hade helt klart uppsåt att avvisa en person som inte hade färdbevis och bedömde henne som äldre.
Men jag skulle gärna vilja veta vilket brott du anser att konduktören gjort sig skyldig till och vilken påföljden borde vara för detta brott
Skrivet 3 aug 2011 11:44 anders a (Ej registrerad)
Tomtemor: Läs artikeln igen. Det var en kvinnlig konduktör.
Det är fel handlande av den kvinnliga konduktören men hon kanske är trött på alla som försöker åka gratis för sådant händer väldigt ofta och speciellt på våra bussar. Men det var helt fel tillvägagångssätt mot ett minderårigt barn.
Skrivet 3 aug 2011 11:49 Undrar (Ej registrerad)
All heder åt Gabrielle Ehnemark, men ärligt talat hur länge tänkte hon vänta innan hon tar kontakt med polisen. Slog det henne aldrig att det eventuellt finns sömnlösa föräldrar som saknar och letar efter flickan. Jag tycker att det är märkligt!!!
Skrivet 3 aug 2011 11:49 Kroken (Ej registrerad)
Vad då fantastisk kvinna?
Varför ringde hon inte till Polisen och talade om att hon hittat en ensam flicka?
Hela natten ha Poliser åkt runt och letat, helt i onödan.
Hur kan man hjälteförklara detta.
Om hon omedelbart ringt till Polisen och talat om att flickan fanns hos henne, så hade saken varit en helt annan.
Skrivet 3 aug 2011 11:51 saklig (Ej registrerad)
Det är helt oförsvarbart att skicka en 11-åring av tåget utan att undersöka saken lite närmare.
Men så till en annan sak..jag pendlar örebro-stockholm och ser ofta/dagligen fripassagerare. Deras ursäkter är att dom glömde att stiga av vid rätt station och åker vidare till 2-4 stationer till, att deras bror har biljetten och att han inte hann med tåget..osv. osv. så jag kan förstå att man är utless på människor som inte har biljetten på sig. SJ borde bli hårdare vid biljettkontrollerna...för varför ska jag annars betala min biljett dagligen? Högre böter för fripassagerare skulle eliminera dessa dagliga snyltare.
Skrivet 3 aug 2011 12:03 abge (Ej registrerad)
MAN måste ringa polisen om man hittar någons barn, det är mycket dyrt med polisarbete en hel natt men främst för oroliga anhörigas skull bör man ringa polisen
även systern borde gett biletten till sin syster och sedan tittat efter henne innan slutstationen.
om 11 åringen såg äldre utän sin ålder är det svårt att avgöra sakfrågan.
Skrivet 3 aug 2011 12:08 Box (Ej registrerad)
Det är väl inte solklart att E skulle ringa polisen omedelbart. Om flickan och hennes familj hört till de "gömda" flyktingarna, så hade ju resultatet av en polisanmälan kunnat blu ännu värre.
Skrivet 3 aug 2011 12:14 Undrande (Ej registrerad)
En sorglig historia på många sätt och många har handlat helt galet. Tack till damen som tog hand om flickan - man varför i hela världen ringde Du inte till polisen "tänkte inte på det"....det är väl det första man tänker på!!!
Håller med signatur abge ovan.
Skrivet 3 aug 2011 12:32 Linje 12 (Ej registrerad)
Det märkligaste i den här tragiska historien är att det är så få personer som har reagerat på det faktum att den omhändertagande damen inte kunde inse att hon självklart skulle ha ringt till polisen med en gång. Om hon nu hade fattat att flickan bara var 11 år och självklart inte kunde ta hand om sig själv och med storasystern kvar på tåget. Därför vill jag uppmana alla skribenter som skäller ut SJ och dess anställda, tänk litet längre än näsan räcker. Ni kan kanske själva råka illa ut någon gång och kan kanske behöva att någon ringer till polisen. Så enkelt det hade varit i det här fallet.....
Skrivet 3 aug 2011 12:41 Stockholmsbo (Ej registrerad)
All heder åt Gabriella! Jag blir nästan gråtfärdig över hennes medmänsklighet. Mycket bra insats!
Skrivet 3 aug 2011 12:43 Krösamaja (Ej registrerad)
Tack och lov att denna händelse slutade med att flickan blev återfunnen välbevarad.Bra att någon tog hand om flickebarnet.Olyckligt att polisen inte blev informerad. Skulle det inte vara möjligt att SJ informerade polis eller sociala myndigheter innan eller i samband med att de avvisar någon av sina passagerare. Gamla och unga kan ju virra runt i tillvaron i bland och hamna fel eller tappa bort både sig själva och biljetter.Det kan ju också vara svårt för SJ.s personal att fatta riktiga beslut om arbetsgivaren inte ger adekvata anvisningar eller inte tar ansvar för vad som sker ombord på tåget.
Skrivet 3 aug 2011 12:48 Hemlig (Ej registrerad)
Oerhört sorgligt! En rad felbedömningar av både konduktören och upphitterskan. Men man ska vara försiktig med att döma, då man ju inte var där.
Liknar annars svensk sjukvård idag...
Skrivet 3 aug 2011 13:01 läsare (Ej registrerad)
Dagens Göteborgsposten (www.gp.se) har en tänkvärd lista av flera barn som slängts av tåget och det på det mest brutala vis. Det är skakande läsning med absolut avsaknad av varje uns av civilisation och medmänsklighet.
Man får inte veta vad som hänt med konduktörerna som behandlat barn så fruktansvärt illa.
Och man undrar förstås över nivån på företagskulturen inom SJ.
Man kräks och gråter
Skrivet 3 aug 2011 13:02 CM (Ej registrerad)
Det hela är en tragisk händelse,
tyvärr så är detta verkligheten för många invandrare i sverige.
Min fru är invandrare och hon blir också av visad, på arbetsförmedligen och arbetsmarknaden.
Kanske är det dags att invandrare får mäniskovärde också i sverige ?
Skrivet 3 aug 2011 13:13 Nicklas (Ej registrerad)
Varför är det av "allmänintresse" att se hur Gabrielle ser ut (som en missionär eller gammal lärare) men inte hur "elvaåringen" ser ut? Ett typiskt exempel på dubbelmoral.
Om nu den så duktiga människan ringt polisen med en gång hade hon varit till rätta redan innan storsyrran anmält henne som saknad.
Det är kanske inte första gången någon inte kan svenska eller något annat modernt språk när de åker tåg.
Så felet är först och främst storsyrrans fel som inte hade koll, sedan kommer "duktiga damen" som inte ringde polisen. Konduktören gjorde bara sitt jobb och skall inte halshuggas, hudflängas, sparkas eller liknande.
Skrivet 3 aug 2011 13:39 Oraklet (Ej registrerad)
saxat från DN
"SJ:s hantering av händelsen på tåget ger inte Gabrielle mycket för. Hon säger att flickan på god svenska kunde förklara vad som hade hänt"
"flickan" kunde alltså svenska, men ändå kunde hon inte förklara att systern hade biljetten...
Systern väntade tills efter sista stationen innan Göteborg med att anmäla...
Skrivet 3 aug 2011 13:45 Ann (Ej registrerad)
Oscar (Ej registrerad) skrev:
Bra att det löste sig, men...
Allvarligt, vem skulle inte ringa polisen om man hittar ett gråtande barn under en bro som verkar vilse och inte kan svenska?
Nä istället behåller kvinnan barnet hos sig hela natten utan att meddela någon.
Borde hon inte åtminstone försökt kontakta föräldrarna???
Och ni som anklagar tågpersonalen,
hur många nysvenskar tror ni det är som dagligen tjuvåker sträckan mellan Hallsberg-Örebro och inte kan svenska när konduktören kommer förbi?
Jag pendlar sträckan dagligen och kan bara konstatera att tyvärr har de många fuskande har ställt till det för de andra.
På tal om tjuvåkning så åker jag tåg ofta och det finns många svenskar som tjuvåker,detta är bara larv skriva att nysvenskar tjuvåker hur vet du de är nysvenskar förresten.