Utlovad renovering uteblev
Badrummet var mögligt och tapeterna trasiga. Dagen före inflyttning upptäckte Frida Karlsson att lägenheten som Västerstaden lovat renovera inte gick att bo i.
– Det har varit ett kaos rent ut sagt, berättar hon.
Som så många andra studenter i Örebro har Frida Karlsson haft svårt att hitta någonstans att bo. Hon läser beteendevetarprogrammet på Örebro universitet och flyttade hit från Småland för ett år sedan. Hon har bott i ett vardagsrum i Brickebacken och i en pytteliten lägenhet på Hertig Karls allé. Men så skulle hon få ett förstahandskontrakt i Varberga genom Västerstaden.
– Det var en stor tvåa med trägolv men det var mycket som behövde göras. Bland annat måste badrummet renoveras, det var fullt av mögel. Det var också stora hål i tapeten och flottfläckar på väggarna.
Ingen information
Västerstaden lovade att lägenheten skulle renoveras och Frida betalade in en första månadshyra. Den 15 juli skulle hon flytta in. Frida visar hyreskontraktet hon fick av Västerstaden.
– Dagen före, den 14:e, försökte jag få tag i nyckeln. Jag hade inte fått någon information eller något välkomstbrev från Västerstaden. De var också svåra att få kontakt med. Jag ringde massor av samtal.
Västerstaden har inget eget kontor i Örebro utan FF-fastighetsservice har hand om det praktiska. Där fick Frida tag i en av de anställda.
– Mannen sa att han hade letat men det fanns ingen nyckel till lägenheten, han hade inte heller fått några papper på att jag skulle flytta in.
Till slut lyckades FF-fastig-hetsservice att komma in i lägenheten. Väl därinne visade det sig att inget hade gjorts. Lägenheten var i lika dåligt skick som tidigare.
– Jag började nästan gråta när jag fick höra det, säger Frida, som efter några timmar till slut fick tag på Västerstaden.
– De bad om ursäkt och sa att ärendet hade fallit mellan stolarna. Kvinnan jag pratade med sa att hon skulle försöka ordna fram en lägenhet, vilken som helst, men jag kände att de misskött sig så gruvligt att jag inte hade något förtroende kvar för dom.
Pengarna uteblev
Frida bad att få kontraktet rivet och Västerstaden gick med på det. Hyran skulle betalas tillbaka dagen därpå.
– Men några pengar kom inte och nu har alla gått på semester. Jag har mejlat flera gånger men inte fått något besked.
För Frida blev det en jobbig och stressig tid som följde. Hon var tvungen att snabbt försöka få tag i någon annanstans att bo, sov några nätter hos sin bror och lyckades till slut få tag i en andrahandslägenhet där hon nu kan bo tillfälligt.
Når inte Västerstaden
– Jag har mått skitdåligt under den här tiden, säger hon. Det är inte okej att bli behandlad på det här sättet. Dessutom har jag inte fått tillbaka hyran. Jag har ändå sparade pengar och ett sommarjobb men tänk om det hade hänt någon annan som har sämre ekonomi. Hur hade man klarat sig då?
Västerstaden har semesterstängt och något journummer där man kan få tag i någon ansvarig finns inte. Men FF-fastighetsservice finns på plats. Där beklagar arbetsledare Bo Nordström djupt det som skett.
– Det är jättetråkigt att hon råkat ut för det här. Någonstans har det här ramlat mellan stolarna.
Skämmigt
Bo berättar att han själv sett lägenheten och badrummet och insett att det krävs en mer omfattande renovering. Han har därför bollat ärendet vidare till den ansvarige förvaltaren på Västerstaden som har Örebro som ansvarsområde men finns i Stockholm.
– Den förvaltaren sa att hon skulle ta tag i det. Så här stora projekt måste förvaltaren själv fatta beslut om. Sen släppte jag det. Men det är riktigt skamligt att det inte har blivit gjort, suckar han.
NA sökte under fredagen ansvarig på Västerstaden men fick inte tag i någon.


5 m/s


























































Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 29 jul 2011 23:22 ali (Ej registrerad)
nu kommer vi att sluta med vår premunration av tidningen pga den ensidiga vinklingen!
Skrivet 29 jul 2011 23:39 ALISA (Ej registrerad)
ÖBO SKULLE ALDRIG HA SÅLT LÄGENHETERNA TILL VÄSTERSTADEN DOM BORDE HA KOLLA UPP DOM INNAN TUR JAG HYR AV ÖBO TYCKER SYND OM DOM SOM HAR RÅKAR UT FÖR DETTA
Skrivet 30 jul 2011 00:17 skorpan (Ej registrerad)
Att Västerstaden behandlar sina hyresgäster så här, var ingen nyhet för borgarna i örebro eller styrelsen i öbo, men det sket man fullständigt i och sålde till dem för att det gått partipolitik i saken. Så går det när lekmän som ingenting begriper, får bestämma. FY FAN
Skrivet 30 jul 2011 00:44 TicTAc (Ej registrerad)
Jo men detta var väll rätt väntat när de skaffade massa lgh i Örebro. De hade redan innan ett dåligt ryckte. FAttar inte att komunen överhuvudtaget gick med på att de skulle få köpa massa hyreshus här. Det var väll ingen som varit nöjd med dem sedan de kom hit. Västerstaden är ett typiskt tjäna pengar företag som inte är instreserade av att lägga ett öre på att rusta förrens de måste. Samma sak e det ju även med t.ex. FinFast
Skrivet 30 jul 2011 02:47 Lycka till Frida (Ej registrerad)
Detta ska man förhoppningsvis kunna följa dels för att få veta hur "Västerstaden" sköter detta, efter sin semester..
Samt ska de bli roligt att se om hyresgästföreningen kliver in och
gör någon nytta, så man vet om de är någon idé att betala in
medlemsavgiften till dem framöver eller om man ska gå ur som medlem.
Trist att Örebro drivs av att Öbo har den större delen av bostäderna
då de mer och mer ignorerar vad som sker i husen och på gårdarna.
Men vem vet, kanske lär de sig något efter att de blivit värre och
okontrollerbart..
Skrivet 30 jul 2011 03:15 saleson (Ej registrerad)
1:kontakta hälsomyndigheten få det bekräftat på papper att de finns mögel.
2:om du betalar hyra deponera hela hyran till länsstyrelsen, enligt hyresgästföreningen är det för mycke men följ inte deras råd.
3. vänd dig till hyresnämden för att få rättshjälp.
4.acceptera inga muntliga avtal med ditt hyresvärd allt ska vara skriftligt.
lycka till
Skrivet 30 jul 2011 07:59 Jonas Karlsson (Ej registrerad)
Tycker att Frida Karlsson och hennes grannar ska skicka ett tackbrev till Staffan Werme (FP), Kent Persson (M) och Fredrik Persson (MP) så att de inte glömmer bort konsekvenserna av sin politik. Ännu ett tydligt exempel på när vad som är bra för hyresgästerna och medborgarna är underordnat ideologiska utförsäljningar.
Skrivet 30 jul 2011 08:37 lokus (Ej registrerad)
det var väntat att västerstaden gör på detta vis det är även öbos fel att de sålde till västerstaden det här är bara början de vill bara ha in hyran allt annat bryr de slg inte om när vi protesterad mot utförsäjningen så brydde ej wärme ej om hyresgästernas protester det är bra att han kom från makten i örebro jag var själv med och prtesterade mot försälningen gå med i hyresgästföreningen så att vi blir starkare mot hyresvärdarna
Skrivet 30 jul 2011 09:19 markus (Ej registrerad)
Alla verkar glömma att ÖBO hade dessa fastigheter för mindre en ett år sen ... så just denna lägenhet har troligen vart i behov av renovering ganska länge.
Varför renovera inte öbo upp den då???
Västerstaden vet inte vad dom gjorde när dom köpte varberga, bara massa gnäll ....
Skrivet 30 jul 2011 09:55 zzzz (Ej registrerad)
lokus (Ej registrerad) skrev:
det var väntat att västerstaden gör på detta vis det är även öbos fel att de sålde till västerstaden det här är bara början de vill bara ha in hyran allt annat bryr de slg inte om när vi protesterad mot utförsäjningen så brydde ej wärme ej om hyresgästernas protester det är bra att han kom från makten i örebro jag var själv med och prtesterade mot försälningen gå med i hyresgästföreningen så att vi blir starkare mot hyresvärdarna
nu är jag trötta på detta tjafs.
HYRESGÄSTERNA I BEFINTLIGA BOSTÄDER FÖR FÖRSÄLJNING HAR MÖJLIGHET ATT LÄGGA SAMMABUD OCH KÖPA FASTIGHETEN.
SÅ LÖSNING KÖP FASTIGHETEN GÖR OM TILL BR ELLER VAR TYST.
nej det ska gnällas enligt traditionella närke anda. jag är född i närke men jag är fortfarande inte tillräckligt korkad att gnälla att det inte finns mjölk till kaffe för att jag inte valde att köpa mjölk.
så gilla läget eller gör något åt det.
Skrivet 30 jul 2011 11:23 JA (Ej registrerad)
ali (Ej registrerad) skrev:
nu kommer vi att sluta med vår premunration av tidningen pga den ensidiga vinklingen!
Västertaden väljer att inte svara. Det lokala fastighetsförvaltarbolaget FF fastigheter säger att det är skämmigt och ger sina kommentarer. På vilket sätt är vinklingen ensidig? Pinsamt Ali. Jobbar du på Västerstaden?
Skrivet 30 jul 2011 11:30 Stefan, Örebro (Ej registrerad)
Jag antar att sign JONAS KARLSSON är politikern JONAS KARLSSON.
Att lägga in en partipolitisk vinkling är väl inget främmande för en politiker men frågan är om en lägenhet i ett dåligt skick är ett resultat av ett poltiskt beslut om att öka det privata ägandet av fastigheter i ett område i Örebro.
Som sign MARCUS skriver; ÖBO hade väl ett ansvar så länge de ägde lägenheten, eller?
Om en lägenhet är i ett så dåligt skick som beskrivs så fanns nog behovet av renovering långt tidigare.
En nyrenoverad lägenhet kostar mer att köpa och om priset är för högt så kanske det inte fanns några köpare. Kanske det var medvetet som ÖBO valde att inte renovera för ett par år sedan. Vem vet?
Själv bor jag i en lägenhet från ÖBO och trivs bra men det är klart att ÖBO också har begränsningar (och prioriteringar).
Reporter på NA får gärna gräva i det här.
Skrivet 30 jul 2011 11:41 Fredda (Ej registrerad)
lokus (Ej registrerad) skrev:
det var väntat att västerstaden gör på detta vis det är även öbos fel att de sålde till västerstaden det här är bara början de vill bara ha in hyran allt annat bryr de slg inte om när vi protesterad mot utförsäjningen så brydde ej wärme ej om hyresgästernas protester det är bra att han kom från makten i örebro jag var själv med och prtesterade mot försälningen gå med i hyresgästföreningen så att vi blir starkare mot hyresvärdarna
zzzz (Ej registrerad) skrev:
nu är jag trötta på detta tjafs.
HYRESGÄSTERNA I BEFINTLIGA BOSTÄDER FÖR FÖRSÄLJNING HAR MÖJLIGHET ATT LÄGGA SAMMABUD OCH KÖPA FASTIGHETEN.
SÅ LÖSNING KÖP FASTIGHETEN GÖR OM TILL BR ELLER VAR TYST.
nej det ska gnällas enligt traditionella närke anda. jag är född i närke men jag är fortfarande inte tillräckligt korkad att gnälla att det inte finns mjölk till kaffe för att jag inte valde att köpa mjölk.
så gilla läget eller gör något åt det.
Skulle du gjort det menar du om du satt i samma sitts? Om majoriteten av hyresgästerna inte har råd då? Vad ska man göra då? Tänk efter lite innan du börjar glappa om att alla klagar.
Det har nämligen inte direkt blivit bättre men däremot har det blivit avsevärt sämre!
Skrivet 30 jul 2011 11:48 Ortrygg (Ej registrerad)
Västerstaden vill inte hyra ut till invandrare, studenter och till de som inte kan uppvisa egen försörjning. Det visade tydligt en annan artikel då de skulle vräka invandrarenheten för några månader sedan. Västerstaden styrs av människor med hård människosyn. Se artiklar som har publicerats om dem tidigare då de fälldes för diskriminering. Googla Västerstaden förstår ni vad jag menar. Ett annat problem som Bo Nordström på FF belyser är kontrollen på nycklar. Är det så att det är fler nycklar som saknas? Kan vem som helst komma in i våra lägenheter? Det ryktas om att det saknas huvudnycklar till beståndet. Stämmer det ryktet?
Skrivet 30 jul 2011 11:59 S.E (Ej registrerad)
"zzzz" verkar ha en väldigt spännande världsbild. "Det är bara att köpa". Måste verkligen vara en sann, äkta världsfrånvänd moderat som fäller ett sådant uttalande. Oavsett var Fader Reinfeldt kanske påstår så har alla det inte overkligt bra ställt så det bara kan köpa vad som helst. Det är ytterst få förunnat, kommer bli färre och färre som kan göra sådant ju längre Svarta Gänget sitter vid makten.
Skrivet 30 jul 2011 12:09 Fredd (Ej registrerad)
Jonas Karlsson (Ej registrerad) skrev:
Tycker att Frida Karlsson och hennes grannar ska skicka ett tackbrev till Staffan Werme (FP), Kent Persson (M) och Fredrik Persson (MP) så att de inte glömmer bort konsekvenserna av sin politik. Ännu ett tydligt exempel på när vad som är bra för hyresgästerna och medborgarna är underordnat ideologiska utförsäljningar.
Ojoj, nu tänker du som en riktig fullfjärdad kommunist.
Både Werme och Persson gör ett ypperligt bra jobb som arbetar för att jag ska få mer över i plånboken. Det kallas för drivkraft.
Helt sjukt hur alla andra kräver pengar från mig, sedan skulle jag kräva något tillbaka att dessa bidragstagare ger något tillbaka som att tex. tvätta min bil eller putsa mina fönster blir det protester direkt.
Ordet ömsesidigt finns tydligen inte i kommunisternas handbok
Skrivet 30 jul 2011 12:13 Fredda (Ej registrerad)
ali (Ej registrerad) skrev:
nu kommer vi att sluta med vår premunration av tidningen pga den ensidiga vinklingen!
I stort sett all media är kommunistisk.
Det är sällan som man kritiskt granskar alla bidragstagare och den stöld dom genomför mot alla som arbetar på daglig basis.
Mina pengar är mina pengar, din lediga tid är din är din lediga tid.
Jag ger dig 5000kr/mån men du vill inte ge något tillbaka ?
Skrivet 30 jul 2011 12:41 arg (Ej registrerad)
bor oxå i en fastighet som togs över av västerstaden, 3 veckor för att få en tvättknopp har jag fått vänta och fortfarande har jag inte fått nån. De har blivit uppringda ett antal ggr och en del där är riktigt otrevliga, beställningen verkar ha tappats bort ett antal ggr.. inte kul och inte kunna tvätta när man har barn hemma...
Skrivet 30 jul 2011 12:59 Emil (Ej registrerad)
Jonas Karlsson: Intressant att du inte nämner vare sig Rasmus Persson (C) eller Lennart Bondesson (Kd). Det gör det så enormt tydligt att du bara gör en partsinlaga och inte direkt bryr dig om sakfrågan.
Skrivet 30 jul 2011 14:27 micke (Ej registrerad)
arg (Ej registrerad) skrev:
bor oxå i en fastighet som togs över av västerstaden, 3 veckor för att få en tvättknopp har jag fått vänta och fortfarande har jag inte fått nån. De har blivit uppringda ett antal ggr och en del där är riktigt otrevliga, beställningen verkar ha tappats bort ett antal ggr.. inte kul och inte kunna tvätta när man har barn hemma...
Men seriöst om du inte tvätta på över 3 veckor så borde det lukta ganska illa hemma hos dig , så förutsätter att du lyckats löst ditt tvätt porblem på något sätt ... försvarar inte väststaden men ska man få något gjort får man ju inte bara sitta hemma och ringa ... en del är så handlingsförlamade
Skrivet 30 jul 2011 15:35 skamligt (Ej registrerad)
Hade själv problem i lite över 2 år med Öbo, men de räckte med
ett samtal till Hyresgästföreningen så vart de plötsligt fart på dem.
Dock kan ja inte påstå eller föreslå för någon att kliva med i den
föreningen då de inte gör mycket nytta när de gäller att förhandla
nya hyror mm, vilket majoriteten önskar.
Vet inte hur blå NA är, annars vore det rätt bra att starta en del i
nät tidningen där folket kan skriva samt sända in lite bilder på hur illa det ser ut och samtidigt förklara hur svårt de är för respektive hyresvärd att få tummen ur r*ven.
Om det skulle vara för mycket begärt av NA, så får man kanske försöka skapa en sådan sida vid sidan av. Då kan fler ta del av hur
respektive värd beter sig mm.
Sen vet ja inte om de är de "blåa" som inte kan hålla sig till ämnet
utan börjar skriva om bidrag mm, vilket visar brist på förstånd.
Frida och övriga studenter, ni är många, gå ihop och kräv bättre boende, utan studenter lever inte Universitet länge !
Skrivet 30 jul 2011 16:35 Räven (Ej registrerad)
Frågan är också varför man säljer ut. Om det bara är av ideologiska skäl att man vill min minska det offentliga ägandet då är det bara att sälja på till företag som västerstaden. Om man även bryr sig om hyresgästerna och kommunens olika bostadsområden bör man se till att det blir till seriösa aktörer. Till exempel att det är företag med gott rykte och också väljer att ha en lokal representation i Örebro. Det borde i alla fall vara ett grundkrav. Sedan kan man naturligtvis diskutera hur bra utförsäljning i sig är speciellt mot hyresgästernas vilja.
Skrivet 30 jul 2011 17:01 Givmild (Ej registrerad)
Jonas Karlsson (Ej registrerad) skrev:
Tycker att Frida Karlsson och hennes grannar ska skicka ett tackbrev till Staffan Werme (FP), Kent Persson (M) och Fredrik Persson (MP) så att de inte glömmer bort konsekvenserna av sin politik. Ännu ett tydligt exempel på när vad som är bra för hyresgästerna och medborgarna är underordnat ideologiska utförsäljningar.
Fredd (Ej registrerad) skrev:
Ojoj, nu tänker du som en riktig fullfjärdad kommunist.
Både Werme och Persson gör ett ypperligt bra jobb som arbetar för att jag ska få mer över i plånboken. Det kallas för drivkraft.
Helt sjukt hur alla andra kräver pengar från mig, sedan skulle jag kräva något tillbaka att dessa bidragstagare ger något tillbaka som att tex. tvätta min bil eller putsa mina fönster blir det protester direkt.
Ordet ömsesidigt finns tydligen inte i kommunisternas handbok
Du min vänn har alvarliga problem...allt handlar inte om dig? Tänk dig själv i sittsen som en ung kille eller tjej, precis börjat sitt förstsa jobb..vill flytta hemmifrån och kan inte lägga ned de pengar som krävs för att få ett vettigt lån.
Personer som dig gör världen sämre....jag betalar gärna mer skatt för och jag lägger gärna pengar på andra som inte har det lika bra som mig själv.
Du får gärna fly landet, vi behöver inte sådana själviska personer.
Skrivet 30 jul 2011 17:04 Erik (Ej registrerad)
ali (Ej registrerad) skrev:
nu kommer vi att sluta med vår premunration av tidningen pga den ensidiga vinklingen!
Fredda (Ej registrerad) skrev:
I stort sett all media är kommunistisk.
Det är sällan som man kritiskt granskar alla bidragstagare och den stöld dom genomför mot alla som arbetar på daglig basis.
Mina pengar är mina pengar, din lediga tid är din är din lediga tid.
Jag ger dig 5000kr/mån men du vill inte ge något tillbaka ?
Men lilla vänn, dina pengar är inte dina pengar...det är Sveriges rikes pengar.....
Men för att inte vara lika dryg, sluta tänk så förbannad själviskt...har man pengar kan man dock ge lite extra till de som inte har något..Vad spelar det för roll om du sitter med pengar, allt handlar och cirkulerar inte runt dig.
Du låter bara som en idiot när du skriver sådär.
Skrivet 30 jul 2011 17:15 Intuitionisten (Ej registrerad)
Tyvärr så avskaffades tjänstemannaansvaret på 70-talet annars vore det väl på sin plats att de ansvariga hamnade inför rättsskranket. Inför tjänstemannaansvaret så vi slipper politiker/tjänstemän som tar kostsamma beslut som får efterdyningar på det lokala samhället. Hursomhelst visa nu att ni tar ert ansvar genom att avgå med omedelbar verkan! Ni har inget förtroende längre, eller hur medborgare?
Skrivet 30 jul 2011 17:15 ArneL (Ej registrerad)
Jonas Karlsson: Vem skall vi belasta för det usla underhållet på den
påtalade lägerheten?
Det är helt klart att det är Öbo:s förtjänst att situationen är som den är,
en lägenhet förfaller ej till sådant skick under ett år. Du kan ju bara se
bilden på intilliggande lägenhet, den är säkert i samma skick.
De angivna politikerna bär inte ansvaret till detta som Du vill framhålla.
Nej felet ligger säkert längre tillbaka, men den eran är väl svår att
"dra sig till minnes".
Även solen har fläckar !!!
Skrivet 30 jul 2011 18:28 markus (Ej registrerad)
Ortrygg (Ej registrerad) skrev:
Västerstaden vill inte hyra ut till invandrare, studenter och till de som inte kan uppvisa egen försörjning. Det visade tydligt en annan artikel då de skulle vräka invandrarenheten för några månader sedan. Västerstaden styrs av människor med hård människosyn. Se artiklar som har publicerats om dem tidigare då de fälldes för diskriminering. Googla Västerstaden förstår ni vad jag menar. Ett annat problem som Bo Nordström på FF belyser är kontrollen på nycklar. Är det så att det är fler nycklar som saknas? Kan vem som helst komma in i våra lägenheter? Det ryktas om att det saknas huvudnycklar till beståndet. Stämmer det ryktet?
Alla privata bostadsföretag har ett vinst syfte om du missat det ... dom hyr nog gärna ut till ivandrare om dom har jobb .. även svenskar utan fast inkomst har svårt att hitta bostad , så vad du en gör, gör inte detta till en rasist fråga .. för det handlar det inte om
Skrivet 30 jul 2011 18:37 Ipo (Ej registrerad)
Hyregästföreningen har inte mkt att göra, fikar bara mest.
Skrivet 30 jul 2011 18:39 Kalle Kula
Håller helt med Jonas Karlsson, bravo, vi har ju fått bort rövarpacket från maktens boningar, men tyvärr så ser vi biverkningarna, det märks på inläggen.
Skrivet 30 jul 2011 20:09 Gobbs (Ej registrerad)
Stor skillnad melllan ÖBO och Västerstad.
Bodde i en lgh som ÖBO sålde till Västerstad, efter några månader skulle jag göra en felanmälan ( vattenlås som hade sprukit ) tyckte inte det var så farlig att det doppade och luktade lite.
När jag ringde första gången skulle de fixa den under veckan, men tro mig jag fick ringa mer än 10 gånger och efter 1månad så kom dom.
Det var flera bortförklaringar varför det döjde så, semester, handdator, sjuk m.m.
är så jäv...la trött på dem.
Har nu flyttat därifrån
Skrivet 30 jul 2011 23:20 Frida Karlsson (Ej registrerad)
Hej Samtiliga som kommenterat!
Det är väldigt roligt att se att så många kommenterat och engagerat sig i min berättelse. Jag vill uppmana alla att varna vänner och familj från att välja Västerstaden som fastighetsbolag. Om de inte får några hyresgäster och dåliga omdömen så klarar de sig inte länge i stan. Efter min intervju med NA så fick jag veta att det inte bara är jag som varit utsatt för deras klumpiga behandling. Jag ska gå till hyresnämden och hoppas självklart på att få tillbaka hyran under början av nästa vecka.
Snälla Örebroare.. Hjälp mig att sprida detta så att fler slipper hamna i min sitts!!!
MVH Frida
Skrivet 30 jul 2011 23:46 Fredda (Ej registrerad)
ali (Ej registrerad) skrev:
nu kommer vi att sluta med vår premunration av tidningen pga den ensidiga vinklingen!
Fredda (Ej registrerad) skrev:
I stort sett all media är kommunistisk.
Det är sällan som man kritiskt granskar alla bidragstagare och den stöld dom genomför mot alla som arbetar på daglig basis.
Mina pengar är mina pengar, din lediga tid är din är din lediga tid.
Jag ger dig 5000kr/mån men du vill inte ge något tillbaka ?
Erik (Ej registrerad) skrev:
Men lilla vänn, dina pengar är inte dina pengar...det är Sveriges rikes pengar.....
Men för att inte vara lika dryg, sluta tänk så förbannad själviskt...har man pengar kan man dock ge lite extra till de som inte har något..Vad spelar det för roll om du sitter med pengar, allt handlar och cirkulerar inte runt dig.
Du låter bara som en idiot när du skriver sådär.
Nej, du har helt fel som vanligt. Mina pengar är mina pengar och jag har självt arbetat ihop dem. Sedan tar staten en del av pengarna av olika orsaker.
Intressant att du skriver att jag är självisk. Att vara självisk innebär väl ändå att andra vill ta del av mina pengar som min vilja ?
Prova att se på andra sidan myntet också, hur kul tror du det är att ge bort mina pengar till människor som jag inte ens har träffat. Sedan får jag tydligen inte kräva någon tillbaka heller som att de tex. kommer hem till mig och städar eller tvättar min bil.
Tur att det kommer bli en högervinst även nästa val ;-)
Skrivet 30 jul 2011 23:50 Fredda (Ej registrerad)
Jonas Karlsson (Ej registrerad) skrev:
Tycker att Frida Karlsson och hennes grannar ska skicka ett tackbrev till Staffan Werme (FP), Kent Persson (M) och Fredrik Persson (MP) så att de inte glömmer bort konsekvenserna av sin politik. Ännu ett tydligt exempel på när vad som är bra för hyresgästerna och medborgarna är underordnat ideologiska utförsäljningar.
Fredd (Ej registrerad) skrev:
Ojoj, nu tänker du som en riktig fullfjärdad kommunist.
Både Werme och Persson gör ett ypperligt bra jobb som arbetar för att jag ska få mer över i plånboken. Det kallas för drivkraft.
Helt sjukt hur alla andra kräver pengar från mig, sedan skulle jag kräva något tillbaka att dessa bidragstagare ger något tillbaka som att tex. tvätta min bil eller putsa mina fönster blir det protester direkt.
Ordet ömsesidigt finns tydligen inte i kommunisternas handbok
Givmild (Ej registrerad) skrev:
Du min vänn har alvarliga problem...allt handlar inte om dig? Tänk dig själv i sittsen som en ung kille eller tjej, precis börjat sitt förstsa jobb..vill flytta hemmifrån och kan inte lägga ned de pengar som krävs för att få ett vettigt lån.
Personer som dig gör världen sämre....jag betalar gärna mer skatt för och jag lägger gärna pengar på andra som inte har det lika bra som mig själv.
Du får gärna fly landet, vi behöver inte sådana själviska personer.
Oj vilket dåligt argument att du vill betala mer skatt. Vill du hjälpa andra människor så mycket så sätt upp ett autogiro där du varje månad skänker bort 90% av din inkomst så behåller jag gärna lite mer av min lön istället.
Orsaken till att jag jobbar är ändå att jag ska behålla dessa pengar, skulle jag inte vara intresserad av pengar så skulle jag ligga hemma och soffan och inte heller ha 400'000 kr i studieskulder.
Men du kanske vill ta över mina studieskulder ?
Skrivet 30 jul 2011 23:52 Fredda (Ej registrerad)
Jonas Karlsson (Ej registrerad) skrev:
Tycker att Frida Karlsson och hennes grannar ska skicka ett tackbrev till Staffan Werme (FP), Kent Persson (M) och Fredrik Persson (MP) så att de inte glömmer bort konsekvenserna av sin politik. Ännu ett tydligt exempel på när vad som är bra för hyresgästerna och medborgarna är underordnat ideologiska utförsäljningar.
Fredd (Ej registrerad) skrev:
Ojoj, nu tänker du som en riktig fullfjärdad kommunist.
Både Werme och Persson gör ett ypperligt bra jobb som arbetar för att jag ska få mer över i plånboken. Det kallas för drivkraft.
Helt sjukt hur alla andra kräver pengar från mig, sedan skulle jag kräva något tillbaka att dessa bidragstagare ger något tillbaka som att tex. tvätta min bil eller putsa mina fönster blir det protester direkt.
Ordet ömsesidigt finns tydligen inte i kommunisternas handbok
Givmild (Ej registrerad) skrev:
Du min vänn har alvarliga problem...allt handlar inte om dig? Tänk dig själv i sittsen som en ung kille eller tjej, precis börjat sitt förstsa jobb..vill flytta hemmifrån och kan inte lägga ned de pengar som krävs för att få ett vettigt lån.
Personer som dig gör världen sämre....jag betalar gärna mer skatt för och jag lägger gärna pengar på andra som inte har det lika bra som mig själv.
Du får gärna fly landet, vi behöver inte sådana själviska personer.
En sak till, jo landet Sverige behöver faktiskt folk som arbetar och företag som är villiga att anställa.
Utan oss som betalar skatt skulle Sverige snart bli ett u-land.
Ett lands välfärd byggs inte av bidragstagare utan av folk som faktiskt sliter hårt.
Skrivet 31 jul 2011 01:41 Carina (Ej registrerad)
Var ligger skillnaden mot hur ÖBO behandlar hyresgäster bor i ÖBO sedan 4 år och har under denna tid endast haft problem. Fuktskador som det tog ett halvår att åtgärda med följd att golvet fick rivas upp tapeter bytas fick ha värmepump stå och dåna i 4 månader. Vägg som lossnade och bågnade ut i rummet snickare var i jobb 4 veckor omtapersering även där. Kontakter på väggar loss alla byttes inte en hänger fortfarande lös och dinglar. Fönsterbräda tog 10 månader att få uppsatt. Trasig spis ännu inte åtgärdad osv osv ÖBO är inte bättre dom.
Skrivet 31 jul 2011 08:00 Karolina
Öbo och kommunen struntade fullständigt i oss hyresgäster och vår vilja och sålde ut oss som "inventarie" till bostaden - glöm inte det!! Fridas bostad måste har varit i dåligt skick medan Öbo hade den och man kan undra varför de inte la en krona till rustning när det till och med är mögel i bostaden. Inte förföll den bara för att Frida skrivit kontrakt! Glöm inte sveket från kommunen och Öbo - gör inte det för det gör inte vi hyresgäster som skrev kontrakt med Öbo för många år sedan. Nu är det semestertider och då kommer en sådan här artikel upp (?) invänta när ordinarie personal återkommer någon gång i augusti har jag fått besked om i annat ärende.
Till sign LOKUS - Jag är en fattig pensionär och skulle aldrig ha råd att köpa min bostad även om jag så önskat. Alla är inte så lyckligt lottade som du att det bara är att hämta pengar på banken och köpa en bostad. Jag har ständigt tandvärk men inte råd att gå till tandläkaren ens. Ditt inlägg är ett hån mot oss fattiga!!
Skrivet 31 jul 2011 14:52 Macke (Ej registrerad)
Kan alltid bli fel...Jag har Västerstaden som hyresvärd här där jag bor i Göteborg,aldrig haft problem.Tvärtom mer än nöjd!Alltid snabb service och man har löst alla ärenden jag haft grymt smidigt och trevligt
Men det är klart att misstag kan göras av alla...Men det löses ju sällan av att man gråter ut i tidningen!!
Skrivet 31 jul 2011 17:21 MKA (Ej registrerad)
Tyvärr är det väl så att vad för service man får från ÖBO beror mycket på vilken bovärd/bovärdskontor man har och hur mycket service de anser att just den hyresgästen är värd. Så det är inte ÖBO som företag som är dåligt utan snarare ett företag är bara så bra som sina anställda. Dessutom är det ju så att ÖBO har en lista med tid och vad som ska åtgärdas i varje lägenhet tex tapeter ska bytas vart 12e år. Har nu förra hyresgästen förstört tapeterna så får han betala när han flyttar ut DOCK så sålde ju ÖBO till Västerstaden och förmodligen bodde förra hyresgästen kvar vid försäljningen. Som det verkar har inte Västerstaden någon som helst koll och därför blev inte heller lägenheten renoverad. ÖBO renoverar inte lägenheter/inspekterar inte där hyresgästen som förstört bor kvar utan det uppdagas vid flytt.
Skrivet 31 jul 2011 18:56 Niklas (Ej registrerad)
Utförsäljningen av ÖBO är ett fiasko, tur att den gamla koalitionen inte får fortsätta regera i Örebro.
Skrivet 31 jul 2011 18:56 micke (Ej registrerad)
Macke (Ej registrerad) skrev:
Kan alltid bli fel...Jag har Västerstaden som hyresvärd här där jag bor i Göteborg,aldrig haft problem.Tvärtom mer än nöjd!Alltid snabb service och man har löst alla ärenden jag haft grymt smidigt och trevligt
Men det är klart att misstag kan göras av alla...Men det löses ju sällan av att man gråter ut i tidningen!!
Håller med dig ... men här i stan så är det tradition att gnälla ... och om öbo äger fastigheterna så gnälls det då oxå , så aldrig någon som är nöjd . skulle inte skrämas av att flytta till västerstaden , men kanske inte just i detta område då det är mycket strul där .. dock inte västerstadens fel.