Extra bilbälteskoll
under hela veckan
Bilister i mindre kommuner slarvar mest med att använda bilbälte. I hela landet är bilbältesanvändningen 96 procent och i tätort 90 procent. Lägst är den i mindre kommuner, ner till 60 procent.
Relaterat
Med 99-procentig bilbältesanvändning skulle 40 liv per år kunna sparas, uppger Trafikverket. Därför gör man gemensam sak med NTF och Polisen den 13-19 september.
Det blir poliskontroller som speciellt följer upp bilbältesanvändningen och dialog med bilister i NTF:s regi. Fokus kommer att ligga på mindre kommuner.
- Bilbältesanvändningen måste öka. Varje län ska utifrån sin analys arbeta för så hög bilbältesanvändning som möjligt, säger Tomas Andersson, trafikansvarig vid Rikspolisstyrelsen.
Förutom risken att skadas eller dödas kan det bli böter för den som ertappas utan bilbälte. I personbil, buss eller lastbil där bilbälte finns är bötesbeloppet 1 500 kronor. Ännu strängare ser lagen på när barn under 15 år färdas obältade. Då blir böterna 2 500 kronor för bil- buss- eller lastbilsföraren, vars ansvar det är att bälte används. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom färdas i vad som är lämpligt efter ålder och storlek, babyskydd, barnbilstol eller bältesstol/kudde.
Uppgifterna om bilbältesanvändning har tagits fram av Väg och Transportforskningsinstitutet och NTF.
Fakta/Bakgrund
Att tänka på:
- Efterspänn alltid bältet och se till att det löper över höften, inte över magen även på gravida.
- Undvik tjocka vinterkläder under bilbältet.
- Att luta stolen kraftigt bakåt försämrar bilbältets möjlighet att skydda vid krock.
- Bilbältet ska löpa nära halsen men ändå sitta bekvämt.
- I framsätet bör bilbältet ha bältesförsträckare.
- Trepunktsbälte ska helst finnas även vid mittplatsen i baksätet.
- Källa: Trafikverket


6 m/s









Skicka SMS eller MMS med bild. Månadens bästa nyhetsbild belönas med 3 000 kronor. Skicka till 72019.



Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 sep 2010 19:49 Bosse W (Ej registrerad)
Gissar att jag inte är den ende som reflexmässigt greppar bältet och hakar fast det så fort man sätter sig i bilen. Även om man ska köra bara 10 meter... Undrar hur man kan vara så urbota dum ( ja, dum ) att man ger sig ut på vägarna utan att ha gjort detta...
Skrivet 13 sep 2010 08:01 cobra (Ej registrerad)
Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Skrivet 13 sep 2010 08:26 Jocke (Ej registrerad)
Ja jag håller med dig Bosse. Även jag som passagerare tar automatiskt på mig bältet direkt när jag sätter mig i bilen.
Skrivet 13 sep 2010 09:03 Rallyfinnen (Ej registrerad)
En skolbusschaufför som inte sagt åt de 40 skoleleverna att ta på sig bältet, får alltså ett nätt bötesbelopp på 100'000kr?
Skrivet 13 sep 2010 09:25 Suck...gnällspikar (Ej registrerad)
cobra (Ej registrerad) skrev: Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Tänk att det alltid dyker upp någon som du efter sådana här artiklar. De som tycker att hela polisstyrkan skall jobba på samma fall som alltid är viktigare och borde få all uppmärksamhet. Lär ni er inte att det finns olika avdelningar inom polisen, olika avdelningar som har olika ansvarsområden. En trafikpolis jobbar inte med mordutredningar...
Om Polisen slutade med alla andra uppgifter för att jaga mördare eller våldtäktsmän så skulle vi nog snart ha många fler offer av olika anledningar. Låt du polisen göra prioriteringarna och ha på dig bältet så behöver du inte oroa dig för att bli bötfäld.
Skrivet 13 sep 2010 09:26 mattanten (Ej registrerad)
Jag kan erkänna att jag slarvar med bältet en del när det blir korta sträckor...Och du "Cobra", var sak har sin tid....
Skrivet 13 sep 2010 09:41 VE (Ej registrerad)
cobra (Ej registrerad) skrev: Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Ja klart, här prioriteras brott.. Först bilbälteskontroll SEN mord.. Trodde du visste det
Skrivet 13 sep 2010 10:32 syster ellen (Ej registrerad)
Håller med dej "Suck...gnällspikar "! Dom har absolut inte fattat detta med polisen och olika avdelningar. Eller oxå har dom inget vettigare att göra än leta saker för sitt meningslösa klagande. Du Cobra, som du själv skrev; "man kan ju fundera". Nå't DU borde göra kanske....?
Skrivet 13 sep 2010 10:48 Birgitta (Ej registrerad)
Lika dumt att varna om bälteskontroll denna vecka som att varna om när och var polisen kommer kolla hastigheter.
Skrivet 13 sep 2010 11:09 Linda (Ej registrerad)
cobra (Ej registrerad) skrev: Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Suck...gnällspikar (Ej registrerad) skrev: Tänk att det alltid dyker upp någon som du efter sådana här artiklar. De som tycker att hela polisstyrkan skall jobba på samma fall som alltid är viktigare och borde få all uppmärksamhet. Lär ni er inte att det finns olika avdelningar inom polisen, olika avdelningar som har olika ansvarsområden. En trafikpolis jobbar inte med mordutredningar...
Om Polisen slutade med alla andra uppgifter för att jaga mördare eller våldtäktsmän så skulle vi nog snart ha många fler offer av olika anledningar. Låt du polisen göra prioriteringarna och ha på dig bältet så behöver du inte oroa dig för att bli bötfäld.
Ja, vi läste om vad polis-facket tyckte om dessa prioriteringar... Nästan inga poliser i yttre tjänst, klagade polis-facket på.
Men du vet förstås bättre än poliserna själva...
Skrivet 13 sep 2010 11:09 edzilla (Ej registrerad)
Jag kan hålla med om att alla poliser inte kan leta mördare men en sak undrar jag över. Kör man hiskeligt fort eller onykter är man en fara för andra trafikanter och fotgängare. Där måste man vara hård. Men om jag kör utan bilbälte är jag ju bara en fara för mig själv. Varför ska någon lägga sig i vad jag gör med mitt liv? Och kom för guds skull inte dragandes med den gamla käpphästen om kostnader för samhället, vi betalar skatt hela vårt liv (speciellt bilister) så nog har vi i så fall tjänat ihop till vård. Och "suck...gnällspikar" och "syster Ellen", om de hittar på att man måste ha hjälm när man kör bil, tar du på den utan att klaga då med? Man kanske inte håller med andra om allting men vi måste få ifrågasätta, det är grundvalen för demokrati. Är det någon mer än jag som undrar hur mycket pengar som dras in åt staten varje år i olika böter? De kanske struntar i vårt välbefinnande?
Skrivet 13 sep 2010 11:13 Linda (Ej registrerad)
syster ellen (Ej registrerad) skrev: Håller med dej "Suck...gnällspikar "! Dom har absolut inte fattat detta med polisen och olika avdelningar. Eller oxå har dom inget vettigare att göra än leta saker för sitt meningslösa klagande. Du Cobra, som du själv skrev; "man kan ju fundera". Nå't DU borde göra kanske....?
Klart att vi förstår att polisen har olika avdelningar. Vi är bara ansvarstagande medborgare som vill påpeka ett upplevt missförhållandei samhället och vi kräver att polisens resurser används på bästa sätt.
Sätt några arbetslösa på att prata bilbälten med folk, och låt duktiga poliser göra det dom är ubildade för - fånga våldtäktsmän och mördare!
Som medmänniskor och medborgare tycker vi att det är viktigare att använda polisers befogenheter och kompetens fånga brottslingar än titta på bilbälten!
Skrivet 13 sep 2010 13:18 Robban
cobra>> Tänk till innan du skriver nästa gång.
Birgitta>> Det är ju jättebra att NA går ut med var polisen gör för trafikkontroller varje vecka, det viktiga är ju att trafikanter kör i rätt hastighet och med bälte, inte att det ska skrivas så många böter som möjligt.
edzilla>> Det blir ju en och annan övrig kostnad för samhället när de som skadas eller avlider i bilolyckor ska tas om hand. Det är en anledning till att bi bilister behöver kontrolleras.
Skrivet 13 sep 2010 14:22 Less (Ej registrerad)
syster ellen (Ej registrerad) skrev: Håller med dej "Suck...gnällspikar "! Dom har absolut inte fattat detta med polisen och olika avdelningar. Eller oxå har dom inget vettigare att göra än leta saker för sitt meningslösa klagande. Du Cobra, som du själv skrev; "man kan ju fundera". Nå't DU borde göra kanske....?
Linda (Ej registrerad) skrev: Klart att vi förstår att polisen har olika avdelningar. Vi är bara ansvarstagande medborgare som vill påpeka ett upplevt missförhållandei samhället och vi kräver att polisens resurser används på bästa sätt.
Sätt några arbetslösa på att prata bilbälten med folk, och låt duktiga poliser göra det dom är ubildade för - fånga våldtäktsmän och mördare!
Som medmänniskor och medborgare tycker vi att det är viktigare att använda polisers befogenheter och kompetens fånga brottslingar än titta på bilbälten!
Linda, det verkar som om du fortfarande inte har begripit att det är olika avdelningar i alla fall. Du usäger att vi skall änvända polisen till det som de är utbildade för, att fånga våldtäktsmän och mördare. Trafikpoliser är inte utbildade till detta, det är ju det som är grejen.
Sen tycker att tydligen att arbetslösa skall vara dem som agerar trafikpoliser och ger folk böter för att de inte använder bilbälte... de är väl verkligen inte utbildade för jobbet.
Jag hävdar inte att jag vet bäst, jag hävdar att polisen förmodligen är de som bäst har koll på hur resurserna skall fördelas. Vad gäller yttre och inre tjänst så verkar de flesta tro att man bäst fångar mördare genom att springa runt på stan och leta. Mycket resurser går åt till intre arbete för att komma åt våldsverkarna, man springer inte på dem bara för att man kör runt i bilar och letar.
Skrivet 13 sep 2010 14:26 Klang (Ej registrerad)
cobra (Ej registrerad) skrev: Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Suck...gnällspikar (Ej registrerad) skrev: Tänk att det alltid dyker upp någon som du efter sådana här artiklar. De som tycker att hela polisstyrkan skall jobba på samma fall som alltid är viktigare och borde få all uppmärksamhet. Lär ni er inte att det finns olika avdelningar inom polisen, olika avdelningar som har olika ansvarsområden. En trafikpolis jobbar inte med mordutredningar...
Om Polisen slutade med alla andra uppgifter för att jaga mördare eller våldtäktsmän så skulle vi nog snart ha många fler offer av olika anledningar. Låt du polisen göra prioriteringarna och ha på dig bältet så behöver du inte oroa dig för att bli bötfäld.
Linda (Ej registrerad) skrev: Ja, vi läste om vad polis-facket tyckte om dessa prioriteringar... Nästan inga poliser i yttre tjänst, klagade polis-facket på.
Men du vet förstås bättre än poliserna själva...
Suck... det är väl med Polisfacken precis som med verkstads-, vård- och handlesfacken. De tycker alltid att det är för lite personal som gör "det riktiga" arbetet. Det är alltid för många som inte jobbar på riktigt och bara lyfter skyhöga löner för att sitta bakom sina skrivbord medans de stackars "arbetarna" gör allt jobb. Även om man ökade poliser i yttre tjänst med 50% så skulle du garanterat få höra sama litania ifrån facket. Det är deras jobb att inte vara nöjda och alltid ha någon annan att skylla på.
Skrivet 13 sep 2010 18:07 Morrison
cobra (Ej registrerad) skrev: Bra med bältetskoll, Kumlamördaren går fri vilkets har det högsta prio....man kan fundera.
Tror du verkligen att polisen jobbar med bara ett fall?
Varför skulle dom ha då olika polistitlar som trafikpolis? Det är såklart trafikpoliserna som håller på med det medan de andra som t ex organiserad brottslighet eller mord håller med på sitt. Inte fan är det mordutredare som står på vägen och kollar bilbälten eller hastigheten.
Ta dig en funderare innan du postar i fortsättningen.
Skrivet 13 sep 2010 20:00 NP (Ej registrerad)
Helt rätt med bälteskontroll! Jag som skattebetalare vill inte betala sjukvård etc. för folk som skadar sig allvarligt/dör pga. att de inte haft bälte på sig.
Skrivet 13 sep 2010 20:00 Birgitta (Ej registrerad)
Robban!
"På onsdag kollar polisen hastigheten på E20" skriver NA.
Vad betyder det? Jo, att alla andra dagar kan man köra hur fort man vill. Bra??
"Denna vecka kollar polisen bältesanvändningen" = Efter denna vecka kan ni som vill köra utan bälte igen.
Bra??
Skrivet 13 sep 2010 20:34 SvanteB (Ej registrerad)
Wow den här gången kunde jag bara räkna till en blodtörstig präktighetsminister.
Japp det var du Birgitta! Vad gör att du och de andra i ditt gäng mår så bra av att folk blir straffade JÄMT? Vad är det som triggar er? Har du ont någonstans eller är du bara allmänt bitter?
För inte kan det väl vara så att du är fullkomlig och förvånas över att andra begår misstag? Nej det tror inte jag heller, du är otroligt skrämmande!
Skrivet 13 sep 2010 23:38 Kotten (Ej registrerad)
edzilla (Ej registrerad) skrev: Jag kan hålla med om att alla poliser inte kan leta mördare men en sak undrar jag över. Kör man hiskeligt fort eller onykter är man en fara för andra trafikanter och fotgängare. Där måste man vara hård. Men om jag kör utan bilbälte är jag ju bara en fara för mig själv. Varför ska någon lägga sig i vad jag gör med mitt liv? Och kom för guds skull inte dragandes med den gamla käpphästen om kostnader för samhället, vi betalar skatt hela vårt liv (speciellt bilister) så nog har vi i så fall tjänat ihop till vård. Och "suck...gnällspikar" och "syster Ellen", om de hittar på att man måste ha hjälm när man kör bil, tar du på den utan att klaga då med? Man kanske inte håller med andra om allting men vi måste få ifrågasätta, det är grundvalen för demokrati. Är det någon mer än jag som undrar hur mycket pengar som dras in åt staten varje år i olika böter? De kanske struntar i vårt välbefinnande?
Mja, du kan vara en fara för andra... Speciellt medpassagerare ifall du krockar. Du som bälteslös kan då kastas omkring inne i bilen och skada andra.
Du kan ju även kastas ut ur bilen och träffa en person eller annat fordon som då blir förolyckad (kanske lite osannolikt, men det kan hända)
Skrivet 14 sep 2010 01:54 Robban
Birgitta>> Det är väl bättre att hastigheten hålls på en dag i veckan än ingen alls? Likadant med bältet. Samma tanke som med att polisbilarna står väl synliga vid hastighetsövervakning och kontroller.
De som vill begå brott kommer alltid att kunna göra det, oavsett om det gäller trafikbrott eller bankrån, men kan man minska risken då och då måste det väl anses bra?
Dessutom så rör sig ju polisen på vägarna alla dagar i veckan och ser de bilar som kör på tok för fort så ingriper de ju.