Svara snabbt
Kommentarer (23)
Denna artikel är stängd för nya kommentarer.
susanna svensson (Ej registrerad) 17 aug 2012 06:34
Utbildningsinflation kallas det och är mycket kostsamt både för samhället och den enskilda
CM (Ej registrerad) 17 aug 2012 06:56
Lärlings platser är ett bra alternativ till gymnasium, så började jag min yrkesbana, många är skol trötta och orkar inte tänka gymnasium.
Varför ska vi komplisera arbetsmarknaden ?
Jag har alldrig behövt visa några betyg, men visa hellre intresse att lära sig nya arbets uppgifter och arbetslust.
Ödmjuk igen 17 aug 2012 07:21
Tror det är lite olika. Själv har jag aldrig visat några betyg på de jobb jag haft. Samma nu när jag själv sitter i positionen att anställa så har vi aldrig tittat på några betyg. Det är tidigare meriter, personkemi och social kompetens som gäller. Större företag kanske måste sålla mer och tar då till betyg som en faktor. Nu kommer säkert några att ojja sig över meriter, men kan upplysa att vi anställt två helt ny examinerade och jag vet faktiskt fortfarande inte vad de gick för linje :) En hittade vi när vi skulle köa in till en krog. Kollegan och jag började prata med en person i kön och vi fattade tycke direkt och nu jobbar personen hos oss. Så det finns många väger till att få jobb. Tyvärr är det en liten trend att alla ska vara så tuffa och dryga idag. Tatueringar, piercing m.m. gör också att jobbchanserna minskar. Men är man bara öppen, glad, propert klädd och visar medmänniskor hövlighet så kan jobbet trilla på än när man minst anar.
Inteutbildadheller (Ej registrerad) 17 aug 2012 08:16
Nej. Men för det specifika jobbet så är det det enl citat; "för på huvudkontoret hade man beslutat om den policyn att alla anställda ska ha gått gymnasiet" policy - rekommendation, riktlinje.
Kvinnan har inte haft ett dåligt yrkesliv med de jobben som blev uppräknade trotts att hon inte hade gymnasiekompetens så frågan är redan besvarad. Formell/reell kompetens har ju inget att göra med deras policy men formell kompetens är ju något du kan skaffa senare i livet.
Massor av företag anställer på helt andra grunder så som reell kompetens, meriter sedan tidigare osv.
JEO (Ej registrerad) 17 aug 2012 09:23
Själva frågeställningen är lite märklig. Skillnaden mellan nu och då är just att högre utbildning inte längre är en klassfråga. Gymnasiets centrala funktion är att vara högskoleförberedande. Även om alla inte läser vidare på högskola eller universitet ger gymnasiepåbyggnad åtminstone möjligheten. Utan den möjligheten skulle utbildning fortfarande vara ett privilegium för ett fåtal.
Att många arbetsgivare kräver lägst gymnasieutbildning, även för tjänster som egentligen inte är beroende av specifika utbildningsmeriter, kan förstås diskuteras. Men det är nog svårt att undvika i ett samhälle där lägstanivån är satt relativt högt.
semper idem (Ej registrerad) 17 aug 2012 10:02
Vi i Sverige är lite ålderfixerade och utbildnings fixerade vi kan ju inget utan utbildning , jag har ing utb men hade klarat mig utan den också inga större problem , vad har Ingvar kamprad för utbildning? med andra ord många utan formell utbildning kan vara mycket bättre än betyg nissarna som ofta inte kan något...utan mycket handlar om lika barn leka bäst...
Gullegum (Ej registrerad) 17 aug 2012 12:10
CM (Ej registrerad) skrev:
Lärlings platser är ett bra alternativ till gymnasium, så började jag min yrkesbana, många är skol trötta och orkar inte tänka gymnasium.
Varför ska vi komplisera arbetsmarknaden ?
Jag har alldrig behövt visa några betyg, men visa hellre intresse att lära sig nya arbets uppgifter och arbetslust.
Det heter Lärlingsplatser och inte lärlings platser, det heter skoltrötta och inte skol trötta, det heter arbetsuppgifter och inte arbets uppgifter.
Fler och fler särskilt ungdomar skriver på detta felaktiga sätt. Betydelsen av det man vill säga kan bli helt galet med sådan särskrivning.
Robin Nilsen, Liberal Bloggare (Ej registrerad) 17 aug 2012 12:41
Ja. Gymnasiet är ett måste som varar i tre år. Den som lätt blir skoltrött behöver inte som på sossarnas tid läsa in massa högskoleförberedande kurser. Idag så kan den eleven istället välja ett yrkesprogram som innehåller mycket praktik och snabbt får ut hen i arbetslivet.
luttrad (Ej registrerad) 17 aug 2012 12:51
Det hade varit stor skillnad, om personen sökt jobb som läkare, eller last bilschaufför(utan lastbilskort)..
Så visst har det gått inflation i detta med "utbildning" ibland.. Jag vet personer som jobbat inom förskolan (dagis kallades det förr) som blivit uppsagda/nekade att byta arbetsplats, för att de inte har vissa högskolekurser.. Detta trots att de har 15 - 20 års erfarenhet..
Sedan är det inte alls säkert, att de som har examina och högsta betygen är lämpliga på alla jobb.. Har varit med om personer, som varit rena katastrofen på arbetsplatsen, trots att de varit "akademiker"
Joakim Lindkvist (Ej registrerad) 17 aug 2012 13:10
Viisa som har högskolutbildning kan inte tänka praktisk för de är det som står skrivet i böckerna är det som gäller, och så kan man inte resonera i alla lägen.
Anders (Ej registrerad) 17 aug 2012 17:09
Säkert 8 av 10 nittiotalister ska ju läsa masterexamen (5+ år) på universitet. Förr var det bara "plugghästar" som läste vidare. Nu läser ALLA vidare direkt efter gymnasiet trots att de inte har läshuvud. Arbetsmarknaden efterfrågar arbetslivserfarenhet men staten har lurat ungdomen att de måste överutbilda sig och bli civilingenjörer eller flummiga genusvetare. En vanlig 3-årig universitetsexamen räcker för övrigt gott och väl. Under den tiden hinner du få mycket bildning. Dessutom är det inte rimligt att nästan alla ska bli akademiker. Det finns inte så många akademikerjobb åt alla. Å andra sidan, om man vill jobba utomland, så är det meriterande med en 5 årig s.k masterexamen.. och ska sanningen fram: vem fan vill bo och leva i Sverige egentligen, när Australien och Canada (och Norge) är så sjukt mkt bättre på precis ALLA plan? Sverige spelar i B-laget numera, med låga ingångslöner och höga skatter som går till totalt samhällsförstörande insatser.
Bankster (Ej registrerad) 17 aug 2012 17:18
Ödmjuk igen skrev:
Tror det är lite olika. Själv har jag aldrig visat några betyg på de jobb jag haft. Samma nu när jag själv sitter i positionen att anställa så har vi aldrig tittat på några betyg. Det är tidigare meriter, personkemi och social kompetens som gäller. Större företag kanske måste sålla mer och tar då till betyg som en faktor. Nu kommer säkert några att ojja sig över meriter, men kan upplysa att vi anställt två helt ny examinerade och jag vet faktiskt fortfarande inte vad de gick för linje :) En hittade vi när vi skulle köa in till en krog. Kollegan och jag började prata med en person i kön och vi fattade tycke direkt och nu jobbar personen hos oss. Så det finns många väger till att få jobb. Tyvärr är det en liten trend att alla ska vara så tuffa och dryga idag. Tatueringar, piercing m.m. gör också att jobbchanserna minskar. Men är man bara öppen, glad, propert klädd och visar medmänniskor hövlighet så kan jobbet trilla på än när man minst anar.
Håller med. MEN tatueringar är fint i måttlig mängd, och dessa döljer man ju såklart om man vill jobba i t.ex kontorsmiljö. Men om man är tatuerad och visar dem på sin fritid - det har inte arbetsgivaren med att göra. Själv har jag aldrig visat några betyg för ett jobb trots dubbla examen i både juridik och ekonomi. Det som gett mig jobb är en positiv inställning, proper klädsel (tatueringarna dolda), ett allmänt trevligt sätt och en hel del arbetserfarenhet INNAN jag studerade. Arbetslivserfarenhet och personlighet (och förmåga) värderas MYCKET högre än formell universitetsutbildning i Sverige.
Examen är bara en merit/nyckel in i företagen. Många tror att med en examen får man kanonjobb men så lätt är det inte idag eftersom ALLA utbildar sig. Inflation i utbildning är en underdrift. Hyperinflation i utbildning är sanningen. Ibland kan jag tycka att det nästan är så att det är bättre att jobba sig upp från "botten" någonstans än att slösa åratal med studieskulder på universiteten.
Illuminati (Ej registrerad) 17 aug 2012 17:21
semper idem (Ej registrerad) skrev:
Vi i Sverige är lite ålderfixerade och utbildnings fixerade vi kan ju inget utan utbildning , jag har ing utb men hade klarat mig utan den också inga större problem , vad har Ingvar kamprad för utbildning? med andra ord många utan formell utbildning kan vara mycket bättre än betyg nissarna som ofta inte kan något...utan mycket handlar om lika barn leka bäst...
Fast "betyg nissarna som oftast inte kan något" får väl ändå anställning just för att dom kan något. Oavsett hur "irrelevant" en gymnasieutbildbing må vara så innebär den utbildningen studier på högre nivå. Om vi ska se till just bankväsendet så är det väl överhuvudtaget svårt att få chefernas uppmärksamhet om man inte har ekonomexamen från universitet eller högskola.
semper idem (Ej registrerad) 17 aug 2012 19:12
semper idem (Ej registrerad) skrev:
Vi i Sverige är lite ålderfixerade och utbildnings fixerade vi kan ju inget utan utbildning , jag har ing utb men hade klarat mig utan den också inga större problem , vad har Ingvar kamprad för utbildning? med andra ord många utan formell utbildning kan vara mycket bättre än betyg nissarna som ofta inte kan något...utan mycket handlar om lika barn leka bäst...
Illuminati (Ej registrerad) skrev:
Fast "betyg nissarna som oftast inte kan något" får väl ändå anställning just för att dom kan något. Oavsett hur "irrelevant" en gymnasieutbildbing må vara så innebär den utbildningen studier på högre nivå. Om vi ska se till just bankväsendet så är det väl överhuvudtaget svårt att få chefernas uppmärksamhet om man inte har ekonomexamen från universitet eller högskola.
Ja Bank jobbarna sköter sig bra eller hur ?? ena rickiga skojare är just vad dom är och till det behövs ingen utbildning...
Fredda (Ej registrerad) 17 aug 2012 22:33
Självklart är gymnasiet inget måste.
Problemet är om du väljer bort det och inte får något jobb så kommer du bli en vänsterpartist.
Helt ditt liv kommer sedan handla om att gnälla på andra människor att dom tjänar pengar.
Bratwurst (Ej registrerad) 18 aug 2012 09:40
Måste erkänna att det är ytterst sällan man fått visa gymnasie eller grundskolebetyg för en arbetsgivare.
Det enda de brukar vara intresserade av är närvarorapporter och de utbildningar som är relevanta för jobbet i fråga (truckkort, yrkesutbildning, universitetsutbildning mm).
Däremot är det ju aldrig fel att vara så skolad som möjligt i en värld som bara blir allt mer teknologisk och ställer högre krav på bildning.
Men det finns naturligtvis inga hinder för att människor lär sig själva på rent intresse och blir bättre än de som utbildar sig i skolor på ren passion och intresse, men då saknas ju det där intyget på att du verkligen kan dessa saker och det gör många arbetsgivare totalt ointresserade.
Det kan också ge problem om du startar eget utan utbildning, i dagens fusk & mygelvärld går man oftast till de som har rätt utbildning och bra rykte just för att man i de lägena får exakt det man betalar för.
Mia (Ej registrerad) 18 aug 2012 10:36
CM (Ej registrerad) skrev:
Lärlings platser är ett bra alternativ till gymnasium, så började jag min yrkesbana, många är skol trötta och orkar inte tänka gymnasium.
Varför ska vi komplisera arbetsmarknaden ?
Jag har alldrig behövt visa några betyg, men visa hellre intresse att lära sig nya arbets uppgifter och arbetslust.
Att använda ordet komplicera på det viset och dessutom stava det med ett "s" tyder på att utbildning hade varit nyttigt.
Plugga på...... (Ej registrerad) 18 aug 2012 14:36
Ja. Fullföljt gymnasium med goda betyg är nödvändigt i dagens Sverige. Detta dels för kunskapen, men mest för att vara behörig att söka till universitet och högskolor. Med högre studier har du bästa möjliga förutsättning till välbetalt och intressant arbete som du själv valt. Bättre kan det inte bli. Våra barn ska självklart läsa vidare, precis som vi föräldrar gjort. De flesta som är negativa till högre studier är det för att de inte klarat av det helt enkelt. Några få lyckas med egna företag och annat trots knapphändig utbildning och dåliga språkkunskaper. Så många är dom inte som lyckas. Enklaste vägen till framgång går genom någon av alla de utmärkta högskolorna eller universiteten vi har i Sverige. Helst med föräldrar som stöttar så att inte vuxenlivet behöver börja med stora studielån.
Plugga på...... (Ej registrerad) 18 aug 2012 14:36
Ja. Fullföljt gymnasium med goda betyg är nödvändigt i dagens Sverige. Detta dels för kunskapen, men mest för att vara behörig att söka till universitet och högskolor. Med högre studier har du bästa möjliga förutsättning till välbetalt och intressant arbete som du själv valt. Bättre kan det inte bli. Våra barn ska självklart läsa vidare, precis som vi föräldrar gjort. De flesta som är negativa till högre studier är det för att de inte klarat av det helt enkelt. Några få lyckas med egna företag och annat trots knapphändig utbildning och dåliga språkkunskaper. Så många är dom inte som lyckas. Enklaste vägen till framgång går genom någon av alla de utmärkta högskolorna eller universiteten vi har i Sverige. Helst med föräldrar som stöttar så att inte vuxenlivet behöver börja med stora studielån.
Stig Lövborg (Ej registrerad) 18 aug 2012 19:46
Gullegum, så rätt så, det där med särskrivningar. Det förändrar HELA meningen
Skitsmart och praktisk (Ej registrerad) 19 aug 2012 00:16
Joakim Lindkvist (Ej registrerad) skrev:
Viisa som har högskolutbildning kan inte tänka praktisk för de är det som står skrivet i böckerna är det som gäller, och så kan man inte resonera i alla lägen.
Dom som uttalar sig så här brukar vara ganska avundsjuka på dem som studerar vidare och vill inte erkänna deras högre kunskap.
Det praktiska är ju bara det enklaste, som man inte behöver beräkna, tänka ut eller planera... Det kan ju alla.
NP (Ej registrerad) 19 aug 2012 07:31
För mig är det tvärtom, jag är 30 år. Har pluggat gymnasium + 4,5 års universitetsutbildning. Har en hel del arbetslivserfarenhet, men när jag kommer på anställningsintervjuer så fattas arbetslivserfarenhet inom det jag pluggade på universitetet.
Byhålebon! (Ej registrerad) 19 aug 2012 19:04
Joakim Lindkvist (Ej registrerad) skrev:
Viisa som har högskolutbildning kan inte tänka praktisk för de är det som står skrivet i böckerna är det som gäller, och så kan man inte resonera i alla lägen.
Skitsmart och praktisk (Ej registrerad) skrev:
Dom som uttalar sig så här brukar vara ganska avundsjuka på dem som studerar vidare och vill inte erkänna deras högre kunskap.
Det praktiska är ju bara det enklaste, som man inte behöver beräkna, tänka ut eller planera... Det kan ju alla.
Om man inte praktiskt kan tillämpa sina teoretiska kunskaper så är man praktiskt taget rökt på arbetsmarknaden o då oavsett hur hög utbildningen än må ha varit!
Innehåll
Annat innehåll
Sök bland 4240 annonser
Sälj dina grejer!
Opinionsredaktionen
Kontaktinformation
- NA-kortet
- Erbjudanden
- Beställa NA-kortet
- NA-kortet i mobilen
- Mer...
- Cookies/Pul
- Innehåll A-Ö
- RSS
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Vid utebliven tidning, ring 019-15 50 50
Ansvarig utgivare: Katrin Säfström
Webbredaktionen: webb@na.se
Webbchef: Herman Nikolic
Sportchef: Anders Uddling
Vårt miljöledningssystem är certifierat enligt ISO 14001:2004. Här kan du läsa mer om vårt miljöarbete.
Copyright © Nerikes Allehanda All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrätten förbjuden.


Är gymnasiet ett måste?