Svara snabbt
Kommentarer (54)
Denna artikel är stängd för nya kommentarer.
allavi (Ej registrerad) 6 jul 2012 06:50
Bra skrivet.S lämnade öppet mål.Borgarna med lögner och prat tog över.Allt för att berika de rika och mäktiga.Blev privatiserinar av ondo.Borgarna gick fram som de värsta stortjuvar och bladdrande papegojor.Fyllde sina egna plånböcker.Tog frå de fattiga och gav till de rika.Nu behövs ökad köpkraft för vanligt och de som har det ännu sämre som FAS3 arna.Ge arbete till de som är i landet.Bort med borgarnas klassamhälle.
Vänsterutopier (Ej registrerad) 6 jul 2012 08:02
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
RN (Ej registrerad) 6 jul 2012 08:06
"Den så kallade arbetslinjen, det vill säga sänkta skatter, förstörd a-kassa, försämrad sjukförsäkring och satsning på låglönejobb är ingen arbetslinje utan en arbetslöshetslinje."
--------------------------------
Helt riktigt!
Lägg därtill ointresset för företagande och de höga arbetsgivaravgifterna från sjuklöverpolitikerna.
Detta är medveten politik för att hålla uppe arbetslösheten. Allt för att bekämpa inflationen. De arbetslösas uppgift är alltså inflationsbekämpning inom EUs ram.
Kloker (Ej registrerad) 6 jul 2012 08:17
Bra skrivet RL, bara underligt hur tröga människor det finns som fortfarande inte ser hur moderatpolitik ödelägger Sverige, med de är väl som moderaterna själva ett sorts stenåldersfolk som vill leva kvar på 15000 talet
semper idem (Ej registrerad) 6 jul 2012 08:35
Landet ser ut så här för att Svenska folket ville ha det så,om ni som gnäller över allt och alla så fins det ju andra Länder att flytta till dom vill säkert ha er som "medborgare"...personligen tycker jag att Regeringen sköter bra det finns nog ett och annat att klaga på men i stort är dom ok,och fanns det inga problem med S vid makten gnällspikar...
Anders B (Ej registrerad) 6 jul 2012 08:45
Hej
Vilket trams du framför, du har inga belägg för något av det du skriver och skulle mer än gärna ha lite mera fakta baserad insändare än din ebberödsbank teori dessutom ser jag att du kommer från Laxå som styrts av socialdemokrater som satsat alla sina kort på ESAB, industrieran är länge sedan passé och någonstans har ni inget lärt Er och ta A-kassan som exempel varit finansierat offentligt med 85% så om du hade jobbat i 30 år så hade du betalat 55 dagar av de trehundra du får ingen dålig försäkring, sluta gnäll om gamla statsstyrda tider och välkommen in i dagens verklighet, det är inte lätt men vi behöver inga som sitter längst bak i tåget och tjurar om gamla tider
Hans Bj (Ej registrerad) 6 jul 2012 09:05
Det stämmer inte att vi pensionärer fått högre skatt. Vi har fått sänkt skatt.
Att tro att arbetslöshetsproblemet löses genom högre skatter i ett land som redan ligger i världstopp när det gäller skattenivå. Ja, var och en får ju tycka vad som helst i ett fritt land.
olleolle (Ej registrerad) 6 jul 2012 09:40
Det började gå åt pipan redan på Olof Palmes tid, så skyll på honom istället.
Svenska folket ville vara med i EU, ni ville ha hit billiga polacker som snickrade på era hus. Ni ville ha hit horder med "flyktingar". Varför gnäller folk över att de inte kan vara hemma i flera år utan att göra något? Är det konstigt tycker ni? Det finns inte hur mycket pengar som helst. Vem ska betala allt detta?
Det finns jobb, om än under er värdighet. Starta eget?
Ska ni sitta där tills ett jobb blir kastade i knät på er?
Harald (Ej registrerad) 6 jul 2012 10:10
Ja det är väl klart som fan klyftorna ökar med borgligt styre ?? Det vet väll alla förutom vissa tredjeklassare som trott sig kommit upp ett pinnhål när dom kunnat inhandlat hus, båt, bil och husvagn.
Många inser nog det är banken som är dess rättvärdiga ägare vid varsel, arbetslöshet, sjukdom etc..
susanna svensson (Ej registrerad) 6 jul 2012 10:15
Undrar hur länge den här högerutopin kommer att fungera. Där privata företag hålls med gratis personal vi olika praktikprogram och tom gratis personal som de tom får bidrag för (fas3). Mycket bättre att satsa dessa pengar till fler riktiga jobb inom den offentliga sektorn
Byhålebon (Ej registrerad) 6 jul 2012 10:35
allavi (Ej registrerad) skrev:
Bra skrivet.S lämnade öppet mål.Borgarna med lögner och prat tog över.Allt för att berika de rika och mäktiga.Blev privatiserinar av ondo.Borgarna gick fram som de värsta stortjuvar och bladdrande papegojor.Fyllde sina egna plånböcker.Tog frå de fattiga och gav till de rika.Nu behövs ökad köpkraft för vanligt och de som har det ännu sämre som FAS3 arna.Ge arbete till de som är i landet.Bort med borgarnas klassamhälle.
Mulla allavi, sossarna privatiserade bra mycket mer än vad alliansen har gjort. sossarna var dem som fixade 90talskrisen, läs kjell olof feldts bok. arbetslösheten har inte stigit sen 05 om man räknar om siffrorna från 05 till samma sätt som man räknar idag.
Historikern (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:03
Ren höger politik har aldrig gjort något annat än dränerat samhällets tillgångar till egen ( läs miljonärers och miljardärers ) fördel. Resultatet blir åter igen ett samhälle där antalet människor som lever i fattigdom och armod ökar lavinartat. SNÄLLA! Lär av den svenska närhistorien. Adel, präster, borgare och fattighjon. Vill vi ha ett sådant samhälle? Tänk!
Ja till ökade klyftor (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:08
Lönegapet i Sverige är på tok för litet och behöver ökas radikalt. Något är allvarligt fel när "välavlönade" personer med 4-5 åriga universitetsutbildningar bara tjänar 2-3 gånger så mycket som en städerska, sopåkare eller annan okvalificerad arbertskraft. I rättvisans namn borde denna lönespridning mellan dessa ytterligheter snarare vara minst fem gånger. Det inser varje sunt tänkande individ, förutom LO och deras medlemmar. (Fast det säger kanske något om hur sunt tänkande det klientelet är.)
utureu (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:12
skyll på det svenska eu-medlemskapet istället,där är problemet.vi skänker bort ca:28-34 miljarder varje år till eu,vilket jag anser är roten till det sjuka samhällsbygge vi upplever idag.
chester (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:14
Jag är beredd att hålla med sign. "RL" till 100%. Vi måste komma ihåg att, inte "arbetarpartiet", utan "arbetspartiet" Nya Moderaterna gynnar de sina, d.v.s. de som lever på andras arbete, och deras beslut gynnar aldrig löntagarna på lång sikt. Vad jag inte kan förstå är varför svenska löntagare har lyft fram dessa misantroper i två val nu. Men det finns gott om politiska analfabeter i Sverige, och dessa egoister röstade med näsan i plånboken. Röstköpar-avdraget fyllde sin funktion som det var menat. Men efter valet 2014 lär nog tillbakagången vara över.
luttrad (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:28
Vänsterutopier (Ej registrerad) skrev:
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
Mja, jag funderar på hur "utopin" FAS 3 går ihop egentligen (numera Sveriges största arbetsgivare..)
Inte nog med att den som är i åtgärden, erhåller någon form av försörjningsstöd, Företaget som använder sig av personen, får föruom värdet av det som produceras, BETALT från våra skattepengar..
DET om något, måste väl kallas Ebberöds bank?
När företaget, som sysselsätter FAS3:or, sedan tränger ut mindre firmor, så dessa går omkull och ägaren samt den ev personal som fanns, behöver "bidrag", så blir det mindre skattepengar in för staten där också (och slutändan kanske mer ut, ifall de hamnar i FAS3)
Robin Nilsen, Elev & Bloggare (Ej registrerad) 6 jul 2012 11:34
Det är lite ironiskt att det är kommer ifrån någon som kommer ifrån S-styrda Laxå. Laxå är ett bra exempel på en kommun som S dömt till länets högsta arbetslöshet då man totalt misslyckats med övergången från industri- till tjänstemannasamhället. Jag vädjar till alla Laxåbor att tänka över sitt val av styrande politiker.
Peppe (Ej registrerad) 6 jul 2012 13:17
Tack och lov så är nog EU en saga blott inom några år! EU och den misslyckade invandringen är Sveriges kärnproblem. Vi var många som röstade nej till EU men inte tillräckligt många tyvärr. Vi var många som röstade nej till euron och där var vi tillräckligt många tack och lov. Nu gäller det att stoppa Fredrik och Anders från att skänka mera pengar till misslyckade nödlån som andra länder inte klarar att betala och som vi aldrig kommer att få se röken av igen. Vi måste också försöka stoppa våra politiker från att släppa in fler invandrare och satsa på att hjälpa riktiga flyktingar istället. Vi släpper in folk som har medel att ta sig hit, ger dem lägenheter (därav bostadsbristen) och en västerländsk livsstil som kostar massor medan riktiga flyktingar svälter ihjäl i flyktingläger. Svensk flyktinghjälp ska ske i närområdet och genom UNHCR för komma många fler verkligt svältande till del. Tänk efter.
Byhålebon (Ej registrerad) 6 jul 2012 13:26
utureu (Ej registrerad) skrev:
skyll på det svenska eu-medlemskapet istället,där är problemet.vi skänker bort ca:28-34 miljarder varje år till eu,vilket jag anser är roten till det sjuka samhällsbygge vi upplever idag.
vart har du fått de där siffrorna ifrån?
Byhålebon (Ej registrerad) 6 jul 2012 13:27
Vänsterutopier (Ej registrerad) skrev:
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
luttrad (Ej registrerad) skrev:
Mja, jag funderar på hur "utopin" FAS 3 går ihop egentligen (numera Sveriges största arbetsgivare..)
Inte nog med att den som är i åtgärden, erhåller någon form av försörjningsstöd, Företaget som använder sig av personen, får föruom värdet av det som produceras, BETALT från våra skattepengar..
DET om något, måste väl kallas Ebberöds bank?
När företaget, som sysselsätter FAS3:or, sedan tränger ut mindre firmor, så dessa går omkull och ägaren samt den ev personal som fanns, behöver "bidrag", så blir det mindre skattepengar in för staten där också (och slutändan kanske mer ut, ifall de hamnar i FAS3)
vart hittar du uppgiften om att fas 3 skulle vara sveriges största arbetsgivare? fas 3 har bytt namn borde du väll veta?
Christian (Ej registrerad) 6 jul 2012 14:35
Avregleringen av finansmarknaden är orsaken till "kriserna" och vilka tror ni lobbar fram sånt? Sossar och moderater = same shit, different name. De är bara marrionetter. Jag begriper inte hur en vuxen människa kan tro på att det är politiker som styr Sverige. Tror ni på tomten också? Öppna ögonen.
Byhålebon (Ej registrerad) 6 jul 2012 15:06
Christian (Ej registrerad) skrev:
Avregleringen av finansmarknaden är orsaken till "kriserna" och vilka tror ni lobbar fram sånt? Sossar och moderater = same shit, different name. De är bara marrionetter. Jag begriper inte hur en vuxen människa kan tro på att det är politiker som styr Sverige. Tror ni på tomten också? Öppna ögonen.
90 talskrisen var det sossarnas avreglering som fixade denna skamfläck i svensk ekonomisk historia!
Patr. Ask (Ej registrerad) 6 jul 2012 15:50
Ja till ökade klyftor (Ej registrerad) skrev:
Lönegapet i Sverige är på tok för litet och behöver ökas radikalt. Något är allvarligt fel när "välavlönade" personer med 4-5 åriga universitetsutbildningar bara tjänar 2-3 gånger så mycket som en städerska, sopåkare eller annan okvalificerad arbertskraft. I rättvisans namn borde denna lönespridning mellan dessa ytterligheter snarare vara minst fem gånger. Det inser varje sunt tänkande individ, förutom LO och deras medlemmar. (Fast det säger kanske något om hur sunt tänkande det klientelet är.)
Håller med dig till 100%! Helt rätt. Det finns en anledning till varför vissa tjänar mer än andra. Det tror fan att man inte får nån höjdarlön om man röker bort 2 år på någon flumlinje som alla vet leder till arbetslöshet. Folk är så in i h-vete avundsjuka! "Alla ska ha samma lön" Däremot borde vi betala samma skatt. Som det är nu staffas alla krakar som "råkar" ha hög lön med högre skatt procentuellt än de som tjänar mindre! Helt obegripligt! Då är det helt plötsligt ok med orättvis skatt!
allavi (Ej registrerad) 6 jul 2012 17:14
Vänsterutopier (Ej registrerad) skrev:
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
luttrad (Ej registrerad) skrev:
Mja, jag funderar på hur "utopin" FAS 3 går ihop egentligen (numera Sveriges största arbetsgivare..)
Inte nog med att den som är i åtgärden, erhåller någon form av försörjningsstöd, Företaget som använder sig av personen, får föruom värdet av det som produceras, BETALT från våra skattepengar..
DET om något, måste väl kallas Ebberöds bank?
När företaget, som sysselsätter FAS3:or, sedan tränger ut mindre firmor, så dessa går omkull och ägaren samt den ev personal som fanns, behöver "bidrag", så blir det mindre skattepengar in för staten där också (och slutändan kanske mer ut, ifall de hamnar i FAS3)
Byhålebon (Ej registrerad) skrev:
vart hittar du uppgiften om att fas 3 skulle vara sveriges största arbetsgivare? fas 3 har bytt namn borde du väll veta?
Vakna vakna i skogen så får du se att FAS 3 är kvar.Med samma ersättning skitersättning.Tänk vad borgarna ljög om att efter 2 år skulle alla få riktigt jobb och lön.Var lögn och förbannad dikt.Vakna i skogen och se hur verkligheten är.
Lukas (Ej registrerad) 6 jul 2012 17:39
Löneklyftor är en nödvändighet för att samhället skall fungera. Ett lands ekonomi handlar om tre saker Produktion-Distribution-Konsumtion. För att det skall finnas en produktion så måste de två andra delarna också finnas, och vice versa. En gris har bara två innerfileer, men en jäkla massa fläsk. Skall vi kasta innerfileerna bara för att tillgodogöra vissa grupper eller ska vi ta samma pris på allt köttet? Bäst vore nog att mala ner filleerna till köttfärs eller hundmat så att ingen får någon nytta av dem?
Jag anser att löneskillnader är av godo och behöver vara större för att få fart på konsumtionen. Annars kommer inte hela grisen till godo....
Emil (Ej registrerad) 6 jul 2012 17:55
Ja, nyliberal politik är bara dåligt för vanligt folk. Det är bara dem med mycket pengar som tjänar på deras orättvisa politik- de får det ännu bättre och de sjuka, arbetslösa m.f.l. får det ännu sämre. Konstigt att det finns så pass många som vill att klyftorna ska öka, när det snarare är bättre om de minskar. I offentlig sektor har det nästan försvunnit 300 000 st jobb de senaste 20 åren- klart folk är arbetslösa då. Alla kan inte heller bli egenföretagare m.m.
lilli (Ej registrerad) 6 jul 2012 18:40
Vänsterutopier (Ej registrerad) skrev:
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
luttrad (Ej registrerad) skrev:
Mja, jag funderar på hur "utopin" FAS 3 går ihop egentligen (numera Sveriges största arbetsgivare..)
Inte nog med att den som är i åtgärden, erhåller någon form av försörjningsstöd, Företaget som använder sig av personen, får föruom värdet av det som produceras, BETALT från våra skattepengar..
DET om något, måste väl kallas Ebberöds bank?
När företaget, som sysselsätter FAS3:or, sedan tränger ut mindre firmor, så dessa går omkull och ägaren samt den ev personal som fanns, behöver "bidrag", så blir det mindre skattepengar in för staten där också (och slutändan kanske mer ut, ifall de hamnar i FAS3)
Byhålebon (Ej registrerad) skrev:
vart hittar du uppgiften om att fas 3 skulle vara sveriges största arbetsgivare? fas 3 har bytt namn borde du väll veta?
Sveriges lönsammaste arbetsgivare är staten.Fas3=ättestupan.
Robin Nilsen, Elev & Bloggare (Ej registrerad) 6 jul 2012 21:11
Det är lite ironiskt att det är kommer ifrån någon som kommer ifrån S-styrda Laxå. Laxå är ett bra exempel på en kommun som S dömt till länets högsta arbetslöshet då man totalt misslyckats med övergången från industri- till tjänstemannasamhället. Jag vädjar till alla Laxåbor att tänka över sitt val av styrande politiker.
usch och fy för avundsjuka (Ej registrerad) 6 jul 2012 22:53
Nu är alla vänstertomtar igång med samma snack igen.
Jag svarar likadant som alla gånger tidigare: Jag som simpel arbetare har fått det otroligt mycket bättre sedan alliansen kom till makten, det har vi allihop. Försök tänka utanför er lilla bubbla så ser ni det också.
Tyvärr tror jag inte att alliansen får sitta kvar efter nästa val på grund av era fördomar och det är riktigt riktigt synd för alla i sverige.
K.i.n.g (Ej registrerad) 6 jul 2012 22:57
Emil (Ej registrerad) skrev:
Ja, nyliberal politik är bara dåligt för vanligt folk. Det är bara dem med mycket pengar som tjänar på deras orättvisa politik- de får det ännu bättre och de sjuka, arbetslösa m.f.l. får det ännu sämre. Konstigt att det finns så pass många som vill att klyftorna ska öka, när det snarare är bättre om de minskar. I offentlig sektor har det nästan försvunnit 300 000 st jobb de senaste 20 åren- klart folk är arbetslösa då. Alla kan inte heller bli egenföretagare m.m.
Dumheter. Ni är inte längre vanligt folk. Det är vi som har jobb och tjänar nog för att kunna spara en rejäl slant varje månad, det vill säga vanliga svensson arbetare. Det är OSS vanliga människor alliansen gynnar. Vill du också bli "vanligt folk" tycker jag att du ska utbilda dig på gymnasienivå. Svårare är det inte.
hmm (Ej registrerad) 7 jul 2012 02:06
Man läser, både skrattar och skakar på huvet från och till.
Minska invandringen helt, oavsett om de gäller krigsoffer eller inte,
sätt samma gränser som tex Finland, ca 10-15 stycken per år.
Börja sedan att sätt ordentliga krav, lär er språket, skaffa jobb alternativt lämna landet för annan som har vilja/intresse.
Stoppa Polska/Ryska tankbilar vid gränserna, vilket resulterar i att även de måste tanka i Sverige, vilket kommer höja priset på deras tjänster = mer jämställt för Svenska åkerier.
Spöstraff/stenkastning på den politiker som lovar men inte håller sina ord, samt sänk deras löner så de presterar sig till lönen istället.
Ut ur EU innan det äter upp ekonomin totalt, misstänker att Sverige betalar långt över vad vi borde, men bara för att andra länder inte kan, skrämmande.
Finland/Norge eller Danmark, får hoppas de har flaggan i topp och står starka då Sverige sakta dalar...
go natt!
Bratwurst (Ej registrerad) 7 jul 2012 09:28
Man ser ju tydligt i kommentarerna, precis som hos politikerna, att det är ideologiska övertygelser och en total oförmåga att förstå andra människors situation som är dominerande.
Att socialdemokratin byggde upp världens mest jämställda land, med en enormt stark ekonomi och en av europas bäst växande ekonomier sedan andra världskriget där trygghet för löntagaren alltid gått hand i hand med ett gynnsamt företagsklimat är inga nyheter för de som läst sin historia.
Ej heller är det nyheter att moderaterna konstant varit emot de rättigheter vi idag tar för givna (sjuklön, sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, semester mm) och haft en hel del tvivelaktiga sympatier med apartheid medans socialdemokraterna haft sina sympatier åt det kommunistiska hållet (Sovjetunionen, Nordkorea, Kina mfl är inte kommunistiska stater, de är och var diktaturer).
Men för att återgå till ämnet så är de ökade klyftorna ett direkt resultat av alliansens politik och det är meningen att det ska bli så.
Allmogesson (Ej registrerad) 7 jul 2012 11:11
Arbetslösheten och klyftorna är en följd utav att vi inte vill arbeta. Vi har avindustrialiserat vårt samhälle och tycker att det kan dom få hållas med i låglöneländer och så har vi berifkat oss själva med en standard som vi inte förtjänar.
De som har jobb har naturligtvis mycket bättre.
Pensionerna räcker naturligtvis inte till när vi inte arbetar och betalar in till pensionskassan.
En del i arbetslinjen från de styrande har varit att vi är så mycket klokare än andra länders innevånare så vi ska ha de smarta jobben och så får dom ta de kroppsliga och lågintelligenta jobben. Glöm den teorin.
Vi får börja arbeta och producera och inte stå i Almedalen med att skrika, tycka och skälla på andra.
När krubban är tom bits hästarna men fortfarande har vi en av de bästa levnadsvillkoren i världen.
Det här är bara början. Det kommer att bli ännu värre, gott folk om inget görs åt vår gökungekultur.
Intuitionisten (Ej registrerad) 7 jul 2012 11:40
Låt "Den verkliga" arbetslösheten i % avgöra om invandrare kan tas emot eller ej. Idag spär vi på gruppen arbetslösa genom invandringen med nästan 100.000 om året! Sätt en spärr på t.ex. 5 % arbetslöshet och "öppna" då för invandring tills arbetslösheten ev. når 6 % då den stängs igen för att åter öppnas när spärren kommer under 5 %. Politiker, hur ska ni få ned arbetslösheten? Är det genom att år efter år ta emot 100.000 invandrare? Snart har ni politiker bäddat för att både en eller flera "Breivikare" kommer att "växa fram" på svensk mark! Politiker, fattar ni inte att det är Ni som kommer att bli "Måltavlorna"! T.o.m. SD kom in i riksdagen p.g.a. er mångåriga totalt misslyckande vad beträffar antalet mottagna s.k. "flyktingar"! Lägger man dessutom till den numera tillåtna "skatteflykten" från Sverige så måste man väl fråga sig: Hur många år är det kvar innan vi hamnar som man "politiskt" åstadkommit i t.e.x. Grekland? Lokala politiker, Har "arbetslöshetsinvandringen ingen gräns"?
Emil (Ej registrerad) 7 jul 2012 12:25
Robin Nilsen, Elev & Bloggare (Ej registrerad) skrev:
Det är lite ironiskt att det är kommer ifrån någon som kommer ifrån S-styrda Laxå. Laxå är ett bra exempel på en kommun som S dömt till länets högsta arbetslöshet då man totalt misslyckats med övergången från industri- till tjänstemannasamhället. Jag vädjar till alla Laxåbor att tänka över sitt val av styrande politiker.
Det är ett amerikanskt företag som bland annat hade köpt upp ett stort företag i Laxå i vintras som de ska flytta det mesta till Polen. De bryr sig väl inte om jobben stannar i Sverige utan bara hur lönsamt det är. Beskyll inte S för det snarare marknaden, globaliseringen. Det som ofta nyliberaler hyllar.
Intuitionisten (Ej registrerad) 7 jul 2012 13:22
"Varför har vi arbetslöshet? Jo därför att det saknas arbeten". Att vi "tar emot" årligen mer än 100.000 s.k. "arbetslöshetsinvandrare" har inte det med Vår "höga arbetslöshet" att göra, Politiker? Nu är det väl runt 1 miljon arbetslösa och med den nuvarande "invandringstakten" blir det väl snart 2 miljoner arbetslösa! Hur många arbetslösa ska vi ha innan invandringen stoppas, Politiker? Finns det inte ens "en enda" lokal politiker som har något att komma med i den "verklighet" som vi andra lever i? Eller i vilken "verklighet" lever ni i egentligen, Politiker?
Tyrone Waerner (Ej registrerad) 7 jul 2012 13:34
Du kan väl aldrig tro på riktigt att S kommer att lösa arbetslösheten. Arbetslösheten var ännu större när S regerade. S förtidspensionerade unga människor, så löste de sin arbetlöshet.Vi har jättehög invandring idag,med otroligt lågt utbildade människor, vad skall de arbeta med?Ingen politiker kan fixa jobben som det är idag. Man måste tänka om helt.Ett sätt är att sänka skatten på arbete.En normalkostnad för en arbetare är idag cirka 500 000 kr/år. Det är inte många småföretag som klarar detta,därför arbetar man själv,även om man har jobb så det behövs mer arbetskraft. Ett annat sätt är att låta folk sluta vid 60 års ålder.Idag gör man ju tvärt emot man vill att folk skall arbeta till 75.Då tjänar staten massor av pengar på grund av att man inte behöver ge ut någon pension till dessa.Om man tar min ide så kommer det att bli massor av arbetstillfällen,enda problemet är att massor av dessa arbetslösa klarar inte kraven för ett arbete. Nej, det finns ingen som löser arbetslölsheten idag.
Emil (Ej registrerad) 7 jul 2012 15:28
Emil (Ej registrerad) skrev:
Ja, nyliberal politik är bara dåligt för vanligt folk. Det är bara dem med mycket pengar som tjänar på deras orättvisa politik- de får det ännu bättre och de sjuka, arbetslösa m.f.l. får det ännu sämre. Konstigt att det finns så pass många som vill att klyftorna ska öka, när det snarare är bättre om de minskar. I offentlig sektor har det nästan försvunnit 300 000 st jobb de senaste 20 åren- klart folk är arbetslösa då. Alla kan inte heller bli egenföretagare m.m.
K.i.n.g (Ej registrerad) skrev:
Dumheter. Ni är inte längre vanligt folk. Det är vi som har jobb och tjänar nog för att kunna spara en rejäl slant varje månad, det vill säga vanliga svensson arbetare. Det är OSS vanliga människor alliansen gynnar. Vill du också bli "vanligt folk" tycker jag att du ska utbilda dig på gymnasienivå. Svårare är det inte.
Jag har universitetsexamen, mångårig arbetslivserfarenhet m.m. så ta reda på fakta innan du skriver. Dagens arbetsmarknad är inte som den var för 20 år sedan o tidgare. Då räckte det med gymnasieutb. men nuförtiden är det många med akademisk utbildning som är arbetslösa pga bristen på lediga jobb. Finanskrisen 2008-2009 var också ett dråpslag för arbetsmarknaden, att företag flyttar sin verksamhet till t ex Polen, de baltiska länder m.f.l. länder är inte heller de arbetslösas fel. Jobben blir naturligtvis färre i Sverige om företagen flyttar utomlands istället. Sedan tar vi emot för många flyktingar, invandrare som ska konkurrera med redan infödda i en sämre arbetsmarknad än förr. Utnyttjandet av gratis arbetskraft i t ex fas3, praktik m.m. är också dåligt.
Emil (Ej registrerad) 7 jul 2012 15:34
Emil (Ej registrerad) skrev:
Ja, nyliberal politik är bara dåligt för vanligt folk. Det är bara dem med mycket pengar som tjänar på deras orättvisa politik- de får det ännu bättre och de sjuka, arbetslösa m.f.l. får det ännu sämre. Konstigt att det finns så pass många som vill att klyftorna ska öka, när det snarare är bättre om de minskar. I offentlig sektor har det nästan försvunnit 300 000 st jobb de senaste 20 åren- klart folk är arbetslösa då. Alla kan inte heller bli egenföretagare m.m.
K.i.n.g (Ej registrerad) skrev:
Dumheter. Ni är inte längre vanligt folk. Det är vi som har jobb och tjänar nog för att kunna spara en rejäl slant varje månad, det vill säga vanliga svensson arbetare. Det är OSS vanliga människor alliansen gynnar. Vill du också bli "vanligt folk" tycker jag att du ska utbilda dig på gymnasienivå. Svårare är det inte.
De flesta "vanliga svenssonarbetare" har inte mycket pengar. Och de skattesänkningar vi fått har de arbetslösa och sjuka fått det sämre istället. Dessutom högre högkostnadsskydd, dyrare akassa m.m. så i slutändan får en vanlig svenssonarbetare, arbetslösa, sjuka mindre i plånboken och en sämre välfärd. Anledningen till hög arbetslöshet är att jobben är för få helt enkelt, både i Sverige som i de flesta andra länder. Många får jobba i Norge istället där är arbetsmarknaden lite bättre. Skrämmande arbetslöshetssiffror nere i t ex Spanien, Italien, Grekland m.f.l. länder och det är inte för att folk vill vara arbetslösa (fattiga m.m.) som arbetslösheten är hög.
Emil (Ej registrerad) 7 jul 2012 15:38
Emil (Ej registrerad) skrev:
Ja, nyliberal politik är bara dåligt för vanligt folk. Det är bara dem med mycket pengar som tjänar på deras orättvisa politik- de får det ännu bättre och de sjuka, arbetslösa m.f.l. får det ännu sämre. Konstigt att det finns så pass många som vill att klyftorna ska öka, när det snarare är bättre om de minskar. I offentlig sektor har det nästan försvunnit 300 000 st jobb de senaste 20 åren- klart folk är arbetslösa då. Alla kan inte heller bli egenföretagare m.m.
K.i.n.g (Ej registrerad) skrev:
Dumheter. Ni är inte längre vanligt folk. Det är vi som har jobb och tjänar nog för att kunna spara en rejäl slant varje månad, det vill säga vanliga svensson arbetare. Det är OSS vanliga människor alliansen gynnar. Vill du också bli "vanligt folk" tycker jag att du ska utbilda dig på gymnasienivå. Svårare är det inte.
Dessutom ska du inte bara ha universitetsutbildning, körkort m.m. en fördel för att få ett jobb är att/om du har rätt släkt, kompisar m.m. tyvärr. Det kan du inte själv göra så mycket åt ej heller att utländska företag köper upp svenska och flyttar verksamheten utomlands, finanskriser, uppsägningar, sämre anställningsvillkor- bemanning, gratis jobb, deltid m.m. är inte heller de arbetslösas fel.
Lisla (Ej registrerad) 7 jul 2012 15:58
Lukas (Ej registrerad) skrev:
Löneklyftor är en nödvändighet för att samhället skall fungera. Ett lands ekonomi handlar om tre saker Produktion-Distribution-Konsumtion. För att det skall finnas en produktion så måste de två andra delarna också finnas, och vice versa. En gris har bara två innerfileer, men en jäkla massa fläsk. Skall vi kasta innerfileerna bara för att tillgodogöra vissa grupper eller ska vi ta samma pris på allt köttet? Bäst vore nog att mala ner filleerna till köttfärs eller hundmat så att ingen får någon nytta av dem?
Jag anser att löneskillnader är av godo och behöver vara större för att få fart på konsumtionen. Annars kommer inte hela grisen till godo....
Självklart är det så.
Vem skulle läsa till läkare eller pilot om lönen ändå var samma som den som arbetar på MCDonalds ?
Klyftor behövs
Tyrone Waerner (Ej registrerad) 7 jul 2012 16:51
Bäste"Bratwurzt",du har nog inte läst din historia med öppna ögon.Var det någon som såg till att Sverige höll på att gå över styr så var det S. De såg till att vi fick en otroligt hög inflation.Vem tjänade på detta,ja inte var det de vanliga arbetarna. Det var sådana som jag,aktieägare och villaägare. Idag har vi ingen inflation,det tjänar alla på.Nu när S åkte bort från regeringsmakten 2006,höll de på att köra Sverige i botten igen. Det S inte förstår är att alla som kan arbeta skall göra så. Då gäller det att fråga arbetsgivarna hur skall vi göra för att ni skall börja anställa igen. Självklart vet S att det inte finns någon lösning på arbetslösheten. Ta bara som exempel vår kommun och landsting,varför anställer inte de mer personal. De säger ju bara upp.Nej, ni alla som tror att S löser detta, då är ni naiva. Det vore väl lämpligt att de började att anställa i de kommuner och landsting där S har makten,som i Örebro.Ställ frågan till våra S-politiker. NA kan väl göra så.
luttrad (Ej registrerad) 7 jul 2012 17:03
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Du kan väl aldrig tro på riktigt att S kommer att lösa arbetslösheten. Arbetslösheten var ännu större när S regerade. S förtidspensionerade unga människor, så löste de sin arbetlöshet.Vi har jättehög invandring idag,med otroligt lågt utbildade människor, vad skall de arbeta med?Ingen politiker kan fixa jobben som det är idag. Man måste tänka om helt.Ett sätt är att sänka skatten på arbete.En normalkostnad för en arbetare är idag cirka 500 000 kr/år. Det är inte många småföretag som klarar detta,därför arbetar man själv,även om man har jobb så det behövs mer arbetskraft. Ett annat sätt är att låta folk sluta vid 60 års ålder.Idag gör man ju tvärt emot man vill att folk skall arbeta till 75.Då tjänar staten massor av pengar på grund av att man inte behöver ge ut någon pension till dessa.Om man tar min ide så kommer det att bli massor av arbetstillfällen,enda problemet är att massor av dessa arbetslösa klarar inte kraven för ett arbete. Nej, det finns ingen som löser arbetslölsheten idag.
Lite ironiskt, kan man säga att Alliansen löser "arbetslöshets-problemet" genom att låta folk gå in i FAS 3! (enligt bl.a Aftonbladet, Dagens arbete m.fl, är det numera Sveriges största "arbetsgivare".)
Tycker du att det är så mycket bättre att borgarna säljer ut sina medborgare som slavar?
Fast det är klart, har man foliehatten och de blå glasögonen på, så räknas det inte som arbetslöshet, utan "åtgärder"...
Byhålebon (Ej registrerad) 7 jul 2012 18:47
Jag hävdade inte att fas3 skulle vara borttaget utan omdöpt, har bara glömt bort till vad.
Emil (Ej registrerad) 7 jul 2012 19:30
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Bäste"Bratwurzt",du har nog inte läst din historia med öppna ögon.Var det någon som såg till att Sverige höll på att gå över styr så var det S. De såg till att vi fick en otroligt hög inflation.Vem tjänade på detta,ja inte var det de vanliga arbetarna. Det var sådana som jag,aktieägare och villaägare. Idag har vi ingen inflation,det tjänar alla på.Nu när S åkte bort från regeringsmakten 2006,höll de på att köra Sverige i botten igen. Det S inte förstår är att alla som kan arbeta skall göra så. Då gäller det att fråga arbetsgivarna hur skall vi göra för att ni skall börja anställa igen. Självklart vet S att det inte finns någon lösning på arbetslösheten. Ta bara som exempel vår kommun och landsting,varför anställer inte de mer personal. De säger ju bara upp.Nej, ni alla som tror att S löser detta, då är ni naiva. Det vore väl lämpligt att de började att anställa i de kommuner och landsting där S har makten,som i Örebro.Ställ frågan till våra S-politiker. NA kan väl göra så.
Det går säkert att anställa fler i offentlig sektor, kommunerna om man bara vill. De kan börja med att ta bort open art och andra bortkastade skattemiljoner+ höja skatten för de välbärgade. Vi har förlorat nästan 300 000 st arbeten i offentlig sektor de senaste 20 åren. Alla kan inte starta egna företag eller jobba i det privata näringslivet- behövs mer personal i offentlig sektor, förvaltningen också. Vill man behålla klyftorna och den höga arbetslösheten ska vi ha det som det är nu med nyliberal, moderat politik som bara välbärgade tjänar på eg. Förhoppningsvis blir det en förändring istället efter valet 2014 men i kommun skulle man kunna göra mer redan nu för att sänka arbetslösheten m.m.
lilli (Ej registrerad) 7 jul 2012 20:16
Vänsterutopier (Ej registrerad) skrev:
Full sysselsättning är en vänsterutopi. En utopi där en ökande skatter och en utbyggd offentlig sektor är lösningen på alla problem. Man reflekterar sällan över hur detta räkne-exempel ska gå ihop.
Den offentliga sektorn finansieras genom skattepengar. En utökad offentlig sektor kräver mer inkomster till staten, ergo högre skattintäkter. Men i takt med att den offentliga sektorn växer minskar också statens nettoinkomst.
För varje krona staten får in i skatt från en offentligt anställd försvinner minst 5 kronor ut i lön, sociala avgifter, etc. Om vi i sann vänsteranda antar lika lön för alla inser man snabbt att för varje ny offentliganställd kärvs 2-3 nya anställningar i privat sektor bara för att täcka kostnaderna för den offentliganställde. Ebberöds bank.
luttrad (Ej registrerad) skrev:
Mja, jag funderar på hur "utopin" FAS 3 går ihop egentligen (numera Sveriges största arbetsgivare..)
Inte nog med att den som är i åtgärden, erhåller någon form av försörjningsstöd, Företaget som använder sig av personen, får föruom värdet av det som produceras, BETALT från våra skattepengar..
DET om något, måste väl kallas Ebberöds bank?
När företaget, som sysselsätter FAS3:or, sedan tränger ut mindre firmor, så dessa går omkull och ägaren samt den ev personal som fanns, behöver "bidrag", så blir det mindre skattepengar in för staten där också (och slutändan kanske mer ut, ifall de hamnar i FAS3)
Byhålebon (Ej registrerad) skrev:
vart hittar du uppgiften om att fas 3 skulle vara sveriges största arbetsgivare? fas 3 har bytt namn borde du väll veta?
lilli (Ej registrerad) skrev:
Sveriges lönsammaste arbetsgivare är staten.Fas3=ättestupan.
DU uppfattade kanske inte punkten efter staten?Nya beteckningen för Fas 3 är ättestupan,vilket innebär en inkomst på 3500 i månaden,tro mej,har varit där.
Bratwurst (Ej registrerad) 8 jul 2012 07:15
Tyrone Waerner (Ej registrerad) skrev:
Bäste"Bratwurzt",du har nog inte läst din historia med öppna ögon.Var det någon som såg till att Sverige höll på att gå över styr så var det S. De såg till att vi fick en otroligt hög inflation.Vem tjänade på detta,ja inte var det de vanliga arbetarna. Det var sådana som jag,aktieägare och villaägare. Idag har vi ingen inflation,det tjänar alla på.Nu när S åkte bort från regeringsmakten 2006,höll de på att köra Sverige i botten igen. Det S inte förstår är att alla som kan arbeta skall göra så. Då gäller det att fråga arbetsgivarna hur skall vi göra för att ni skall börja anställa igen. Självklart vet S att det inte finns någon lösning på arbetslösheten. Ta bara som exempel vår kommun och landsting,varför anställer inte de mer personal. De säger ju bara upp.Nej, ni alla som tror att S löser detta, då är ni naiva. Det vore väl lämpligt att de började att anställa i de kommuner och landsting där S har makten,som i Örebro.Ställ frågan till våra S-politiker. NA kan väl göra så.
Du vet att det finns en historia före 2000 talet va, där man under årtionden byggde upp den svenska staten och dess samhälle som det är idag och de rättigheter som en arbetare i Sverige har idag är verkligen inte borgarnas förtjänst, de har varit emot varje reform som gett arbetarna ett bättre liv, tom kvinnors rösträtt.
S vill få ner arbetslösheten, inte lösa den ... ingen nation vill egentligen till 0% arbetslöshet eftersom det skjuter en enorm fart på inflationen och kommer kräva arbetskraftsinvandring, men om man ska ha en arbetskraftsreserv så måste man ta hand om den också, något alliansen totalt glömt bort trots påminnelser från arbetslösa, sjuka, arbetsförmedling, svenskt näringsliv och LO.. Glömt bort kan egentligen läsas som skiter totalt i det.
Idag finns ingen jobbpolitik, vi har lite skattesänkningar och sveriges största arbetsgivare, fas3. Ingenting annat än en total katastrof när näringslivet upprepat säger att de vill ha utbildat folk, inte moderna slavar och sjuka.
Bratwurst (Ej registrerad) 8 jul 2012 07:42
usch och fy för avundsjuka (Ej registrerad) skrev:
Nu är alla vänstertomtar igång med samma snack igen.
Jag svarar likadant som alla gånger tidigare: Jag som simpel arbetare har fått det otroligt mycket bättre sedan alliansen kom till makten, det har vi allihop. Försök tänka utanför er lilla bubbla så ser ni det också.
Tyvärr tror jag inte att alliansen får sitta kvar efter nästa val på grund av era fördomar och det är riktigt riktigt synd för alla i sverige.
Har du verkligen fått det bättre?
Du betalar väl till en akassa ifall oturen är framme och du förlorar jobbet, där de flesta avgifterna ökat enormt på regeringens direktiv.
I din arbetsgivaravgift finns en premie till sjukförsäkringen, som aldrig minskats, känns det som ett bra köp att ha dagens urholkade skal till försäkring till samma premie som den gamla sjukförsäkringen?
Har du bil? ... bensinen har inte direkt förlorat några påslagna skatter, det vet du va?
Har du barn som har råd att vara pappaledig för, föräldraförsäkringen ger mindre än en akassa, sjukpenning och aktivitetsstöd per månad.
Är du orolig för att dina barn (nuvarande eller framtida) ska kunna gå i skolan eller om det kommer bli för dyrt om alliansen får härja länge nog?
Är du orolig för att bli gammal? ... det är de flesta med privatiseringarna, speciellt de som hamnar hos Carema.
Livet består av så mycket mer än lönekuvertet varje månad och alliansen håller på och raderar ut det.
wia (Ej registrerad) 8 jul 2012 08:08
Peppe (Ej registrerad) skrev:
Tack och lov så är nog EU en saga blott inom några år! EU och den misslyckade invandringen är Sveriges kärnproblem. Vi var många som röstade nej till EU men inte tillräckligt många tyvärr. Vi var många som röstade nej till euron och där var vi tillräckligt många tack och lov. Nu gäller det att stoppa Fredrik och Anders från att skänka mera pengar till misslyckade nödlån som andra länder inte klarar att betala och som vi aldrig kommer att få se röken av igen. Vi måste också försöka stoppa våra politiker från att släppa in fler invandrare och satsa på att hjälpa riktiga flyktingar istället. Vi släpper in folk som har medel att ta sig hit, ger dem lägenheter (därav bostadsbristen) och en västerländsk livsstil som kostar massor medan riktiga flyktingar svälter ihjäl i flyktingläger. Svensk flyktinghjälp ska ske i närområdet och genom UNHCR för komma många fler verkligt svältande till del. Tänk efter.
Bra att skriva sanningen Peppe i stället för flum.
luttrad (Ej registrerad) 8 jul 2012 09:30
Byhålebon (Ej registrerad) skrev:
Jag hävdade inte att fas3 skulle vara borttaget utan omdöpt, har bara glömt bort till vad.
Nytt namn på en gammal taskig produkt, gör inte företeelsen bättre....
En arbetslös i "åtgärder", oavsett vad "åtgärden" döpts till, är fortfarande en arbetslös... Det var ju detta Alliansen tjabblade om och gick till val på 2006.
Då skulle de minsan fixa RIKTIGA jobb till alla, inte några "plusjobb", och annat som sades "gömma" den "riktiga" arbetslösheten..
Och vad har de då lyckats med, jo att byta namn på en gammal företeelse, samt att göra det olönsammare för den arbetslöse, men synnerligen lönsamt för den administrerande parten!
Det har vuxit upp åtskilliga privata firmor, vars huvuduppgift är att förvara "FAS 3:or". De täljer guld med täljkniv, utan att lyfta ett finger.. Arbetsuppgifterna består t.ex i att slipa och måla om nymålade möbler(samma möbler, gång på gång).. Gräva en grop, för att dagen därpå fylla igen den.. etc etc.
Innehåll
Annat innehåll
Sök bland 3772 annonser
Opinionsredaktionen
Kontaktinformation
- NA-kortet
- Erbjudanden
- Beställa NA-kortet
- NA-kortet i mobilen
- Mer...
- Cookies/Pul
- Innehåll A-Ö
- RSS
Besöksadress: N Strandgatan 5,
Postadress: Nerikes Allehanda, 701 92 Örebro
Telefon: 019-15 50 00
Vid utebliven tidning, ring 019-15 50 50
Ansvarig utgivare: Katrin Säfström
Webbredaktionen: webb@na.se
Webbchef: Herman Nikolic
Sportchef: Anders Uddling
Copyright © Nerikes Allehanda All kopiering av texter, bilder och grafik är enligt upphovsrätten förbjuden.



Klyftorna ökar i samhället